Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
:bow:

Lite ödmjukhet hade inte skadat att sprida bland vissa häst- och hundmänniskor. Många är de som anser sig allsmäktiga (Obs! Inte menat som kritik mot någon i Forumet, så sätt inte igång en hat-orgie!). Tack alla duktiga och kunniga som inte är rädda för att lyssna på nya idéer! :bow: :bow:

Måste ha haft tur genom åren, för jag har faktiskt inte råkat ut för något riktigt skräckstall :) och ändå har jag stått i mer än sju olika stall de senaste tio åren (har flyttat mycket). Nu mera bor hästarna hemma hos mig, och det är klart att det är skönt att få göra som man vill, men jag har aldrig inte råkat ut för i närheten så många "konstiga" stallincidenter som många här på Buke verkar ha gjort:eek: . Bara att tacka o ta emot, kanske...

Inte för att vara elak, men det finns ett annat sätt att se på myntet på...

VARFÖR skulle ägarna ändra sig och börja ta hand om sin häst för? Det är ju NÅGON ANNAN som gör det åt dem? Finns ju inget problem i deras värld då, de åker dit när de har lust och i övrigt så till och med flätas hästen och pysslas med?

Om du verkligen vill ha till en förändring skulle du (tyvärr) ha låtit den vara skitig och ringt miljö och hälsa igen.

Det är SVÅRT att bara stå och se på, men det blir aldrig någon ändring om det är fullserviceskötsel av lillhästen, då kommer de ju knappast åka ut mer.

ge den mat och vatten måste man såklart göra, men sen får man nog faktiskt sitta på fingrarna och INTE borsta och dona.

Dessutom, fråga stallägaren vad denna tänker göra om ni VÄGRAR att ge hästen mat/mocka/etc? Då måste STALLÄGAREN göra det, och då var det inte så lättförtjänta pengar längre. Och gör inte stallägaren det så ringer man miljö och hälsa och säger att nu måste ni komma ut för det står en häst här som ingen tar om hand.

Så i det här fallet blir det som ska vara en hjälp faktiskt en NACKDEL i det långa loppet..

Det svåra med det, är ju att det inte blir roligt att åka till stallet längre. Det är inte kul att se hästar lida, man mår så dåligt av det.

Stallet och hästarna skall ju vara det roliga i livet.

Varför tror du jag har eget stall för? :devil:

Nej, självklart blir det inte det, men att månad ut och månad in ta hand om någon annans häst är inte så 'lätt' mentalt heller. Men sålänge man tar hand om hästen ägaren inte bryr sig om så har ju äg ingen anledning att göra något, inte en stallägare som bara bryr sig om att stallhyrorna kommer in heller, och djurskyddet bryr sig inte.

Eftersom det varken verkar gå att resonera med varesig ponnyägaren eller stallägaren så lär man ju se till attd et händer NÅGOT.

Men som sagt, lätt är det absolut inte, men ibland så måste man försöka vara hårdhjärtad, hur mkt hjärtat än blöder.

och som sagt..det finns vissa givna anledningar till eget stall. Bla för att slippa tjafs, att slippa komma till stallet klockan 16 och se hästarna inne, att slippa veta att de nattas klockan 20 och står utan mat många timmar. Och att slippa se hur andra (ibland) behandlar, eller snarare inte behandlar sina hästar..

Jag har också eget stall och bara "egna" hästar.
Så jag kan slänga ut de som jag inte vill ha där.
Det är såååå skönt!

Kan tala om att vi letar hus med stall men det är inte så lätt att hitta nåt.....men nån gång i framtiden ska jag ha eget stall....det lovar jag så man slipper se såna här saker.

Har bara läst dina inlägg i tråden.

Vilken jävla soppa. Antagligen hjärtlösa hela bunten. Vilket nerköp med sånna hästägare i stallet! :mad: Men det kan antagligen hända var som helst. Det säger ju lite om hur "skört" stall med kollektiv är. Man litar ju på att andra hästägare ska ta sitt ansvar. OK att endel är knäppa i huvudet, men hästarna kommer inte i klämm... tror man ju.

Med enbart hästägarnas behandling skulle lilla ponnyn ha fått kolik/korsförlamning/beteendestörning... för länge sen. Sa du 5 kg hösilage på kvällen? Till en ponny! Jag får magont! Och andra dagar ingenting. Det är ju uppenbart att människorna inte fattar ett jota! Och inte verkar dom vilja lära sig.

Vilken härlig djurvän du är som fattar tycke för en liten misskött ponny. Den här historien var riktigt söt: (Kunde vara klipp ur en film faktiskt!)

I går fick jag nog att se den lille pålen stå skitig i sin box.Så jag tog ut henne utanför och band upp henne....och sen fram men borstarna....Hmm undrar om hon verkligen haft det sååå bra på stället innen också för fy vad skitig hon var när man kollade närmre på henne.Det tog säkert en halvtimme och åtskilliga klippningar med ax för att få bort kletiga tovor i svansen....och för att inta tala om manen.Hon stod baar och blundade när jag röjde över henne med alla sorters borstar.Sen fick hon lite gulliga flätor så man såg att det var en liten ponny under all päls(fjantigt kanske men hon blev skit söt)Hon var så nöjd under hela behandlingen :)Sen mockade jag och gav henne massa ny halm att sova på,rernt vatten och en tuss hö och lite morötter.Hon gick bara runt och tittade i boxen först,la sig ner och rullade sen ställde hon sig och åt i godan ro.Jag kunde bara inte se eländet längre,Ska fasiken se till att ponnyn får det bättre på ett eller annat sätt.Men nu har hon i alla fall fått uppleva hur det är att vara älskad en dag.

Jag hoppas det löser sig! Stackars lillhästen. Du är bra som kämpar!!

Hemsk sits du hamnat i, vad än du väljer att göra så blir det jobbigt. Även om du är jättebra som ser till hästens bästa så kanske problemen aldrig tar slut just därför. Ett svårt moraliskt dilemma! Kanske du skulle testa att:
1. Strunta i hästen en vecka och sedan ringa hälsovårdsnämnden samt svenska hästars värn och när de kommer ut får de se misären. Om familjen blir anmäld så kan de förbjudas att ha hovdjur igen.
2. Låta en tolk översätta ett brev till finska där du förklarar att de inte har den kunskap som krävs för att hålla häst, och att detta kan orsaka problem med svenska myndigheter. I brevet erbjuder du dig att sälja hästen för ett bra pris, om de går med på detta tar du provision på försäljningen och tjänar ett par tusen.
3. Kolla upp familjen, har de jobb, uppehållstillstånd? Något är ju skumt när de inte kan språket ens. Går de på socialbidrag eller hur överlever de utan att kunna språket? Ring till socialtjänsten, deras eventuella arbetsplats, deras hyresvärd, whatever och hitta ett sätt att klämma åt de här djurplågarna!

Alltså, missförstå mig rätt -om du struntar i hästen se iallafall till att den har vatten och mår bra så att inte den far illa. Gör bara vad som verkligen behövs. Varför inte ringa veterinärer på orten som kan hjälpa er att föra fallet vidare? Så lite som den där familjen vet om hästar så kan de ju inte ens ha tagit dit en hovslagare, då borde hästens hovar just nu se förjävliga ut, och det borde räcka för att en veterinär ska hjälpa till med anmälan!

Nu är det ju så att dom precis köpt hästen så den är ju inte såå vanvårdad än men är den kvar längrwe hos dom så lär den bli det om inte annat.Hovarna bordes fixas redan nu men det fattar dim ju inte.

Du har rätt, det behöver dom inte!

Sen kan jag ju tillägga att det knappast går att ringa till soc och kolla om en familj får bidrag. Det finns något som heter sekretess :angel:

Nej det stämmer att de inte behöver uppehållstillstånd om de är från finland, och visst finns det sekretesslagar. Men har man namnet på personen så går det att använda fantasin, om ni nu verkligen vill rädda hästen. Dom måste ju skrivit kontrakt med stallägaren, där namn, pers.nr och allt finns. På kontraktet måste det ju också finnas uppsägningstid och regler för båda parterna. Jag tycker att det låter som om er stallägare är oseriös. Vad jag förstår så gillar ni ändå att pyssla med hästen, så det är väl bara att prata med familjen och förklara!! (med tolk) så föreslår ni att ni tar hand om hästen, mot en ersättning. Då tjänar ni lite pengar också.
Hur kan de sälja bilar om de inte kan språket? Jag tror att ni i stallet också måste slipa på ert språk lite och lära er förhandlingsteknik och retorik och lära er prata med er stallägare. Hade jag en så oseriös stallägare skulle jag byta stall omedelbart!

Ska kolla på nytt stall i dag för snart kommer jag inte att stå ut längre.Synd är ju bara att min pålle trivs jätte bra i stallet med sin kompis i hagen osv...känns taskigt att flytta honom igen.

Jag antar att du bara lånade min svarsknapp och det inte var riktat till mig? Isf blev det jättefel (om det var riktat till mig)? =)

Jag antar att du bara lånade min svarsknapp och det inte var riktat till mig? Isf blev det jättefel (om det var riktat till mig)? =)
Oj,inte meningen alls :crazy:
det jag skrev var att jag i dag ska kolla på nytt stall för jag orkar inte med stallet jag står i längre....hoppas att man hittar något bra snart för hästen skull också,kan inte vara kul att ha en matte som mår dåligt a att gå till stallet.Fast i övrigt trivs han sååå bra med sina kompisar i hagen och så

Fy vilken jobbig sits, jag avundas dig inte alls... :crazy:
Följer tråden med stort intresse och önskar dig ett stort lycka till. Önskar det fanns nåt jag kunde göra för att hjälpa till.
:bow: :bow: :bow: :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar