Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen i stallet har nånsin varit dumma mot lill tjejen utan bara försökt hjälpa henne,men som jag skrev tidigare så kan man inte finnas till hans hela tiden dom är i stallet och det står 3-4 st och vill ha hjälp och ställa frågor.Jag skaffade häst igen efter många års uppehåll för att få komma ut i lugn och ro...inte bli nån allmän teori lärare.Jag hjälper självklart till men inte hela tiden.Igår frågade pappa snällt om jag kunde hjälpa till att avmaska ponnyn och självklart ställde jag upp.Men som sagt man orkar inte vara nån dadda hela tiden. :crazy:

Jag säger som flera andra, prata med stallägaren! Ni andra hästägare får gå ihop och förklara för stallägaren att situationen är ohållbar!

När man läser om sånt här tycker man att körkort för hästägare är en riktigt bra id´e... Stackars, stackars häst :cry:

Känns inte riktigt som stall äagern fattar.Han är själv ingen häst människa men släpper ut våre på morgonen och fodrar och så...jätte bra men jag tror inte han hajjar det där med skötseln riktigt.Men vi kämpar på och pratar med honom så fort det är nåt så snart måste han ju hajja.Han var faktist nere i stallet i går och kollade runt lite på ponnyns box så den var mockad osv så nog har en eller annan skruv trillat ner hoppas jag. :D

Jag förstår om du varken har tid eller ork för att vara dadda, men ibland behövs det inte så mycket för att ändra attityden hos folk. De här människorna känner sig säkert jäkligt osäkra på hur de ska handskas med situationen eftersom de inte kan språket och inte kan nåt om hästar, även om det till det yttre inte verkar så.

Hoppas det blir bättre snart i alla fall!

Mitt russ får 2 kg hö på kvällen..
5 kg till en shettis :mad:

Prata med han som äger stallet,han måste
ju förstå!
Men det är ju synd om hästen, tvingas dom
flytta så kanske dom hamnar i ett stall där
ingen bryr sig...

Men stallägaren måste väl ha någon form av intresse av att allt funkar? Om alla ni hästägare påpekar att hästen inte blir rätt skött och att ägaren lånar era grejor måste väl stallägaren fatta att situationen inte är hållbar?

Tycker så synd om hästen, och jag tycker också så synd om tjejen som fått hästen eftersom hennes familj har försatt henne i en situation som hon inte klarar av. Och som någon anna skrev, vem har sålt hästen till dem? Vem ska rida in hästen? Hur kan man sälja en så ung häst till en familj som uppenbarligen inte vet ett dugg :confused:

Jag lider verkligen med hästen, med dig och med de andra hästägarna i ditt stall!

Nu jäklars....i dag kom dom inte ens till stallet....den som nattade fick ta in hästen och ge den lite hö så det står sig tills i morgon,,,,,,,idioter.I morgon ska jag ta tag i stallägaren så han får ruska lite vett i dom så det blir nån ordning åp torpet!!!!Blir så ledsen för hästen skull och arg för vår när vi får en extra häst till på halsen utan att ha bett om det....morrrrrr.Överreagerar jag elelr?Vi har halvackorderingar och dom har ju skrivit på att kontrakt på vad som gäller plus att vi haft ett möte med tolk med dom...dom säger att dom fattar och ändå så blir det så här.

Jag tycker absolut inte att du överreagerar! Du sätter ju hästens bästa i centrum!

Om det går alldeles för långt måste det gå att anmäla flickans vårdnadshavare för djurplågeri. Det låter drastiskt, men hästen måste ju värnas i första hand!

AArg, finns det inte någon lag på att dom inte får göra som dom gör??? Kan ni inte prata med er kommuns djurskyddsinspektör eller någon annan?

Annars får ni väl gömma ponnyn någonstans så tor de väl att den rymt och strunter i allt. :p Nä men det finns nog något man kan göra. Skrik en massa till dem på svenska så kanske de fattar att det är allvar!! =)

Hlsn Elisabet :bump:

Åh herre gud. Typ katastrof. Det har varit många okunniga i mitt stall, men ingenting emot dom som flyttat till ditt. Jag hade blivit helt galven och jätte jätte arg. Inte fan tar man nån annans sadel vare sig den kostade 1000 eller 17000, man ser väl skillnad på sina och andras grejer? Men hur dum är inte stallägaren? Ställer inte den nya hyresgästen till problem för honom/henne??

Ush och fy.. Jag blir också ledsen. Hur kan man bara skaffa en häst sådär. Vissa verkar tro att shettisar är typ som leksaker. Och sen om man skulle kasta ut dom ur stallet, vem vet vad dom gör då? Men hallå sju stycken på en gång, den lille borde vara helt förrvirrad.. USh, stackarn.

de lät ju mindre kul... ja har vatt me om många ggr att folk stjäler ens saker, o de får ja aldrig tillbaka igen... o de e hästkunnigt folk... men ja håller med, ta upp ett möte o kom överrens om nåt... lycka till

Hmmm,tror tyvärr inte att djurskyddsföreningen eller nåt sånt kan göra så mycket för dom har ju precis köpt hästen så det är ju fortfarande fin i hullet och så även om den är en aningens fet.Och ger inte dom den mat så är det ju nån annan i stallet som gör det,lille ponnyn kan ju inte få stå utan :cry:Möte har vi haft men tydligen så fattar dom inte.Stall ägaren ringde till dom i går men jag vet inte vad som sades....ska snoka om det i dag.Jag har nattningen i kväll och har dom inte kommit tu till hästen då....då vet jag inte vad jag gör,,,,grrrr.Hon är så underbart snäll och otroligt söt den lille ponnyn.Blir så ledsen för hennes skull.Hon står i boxen brevid min och ser så ledsen ut sticker ut huvudet mellan gallret och vill vara med när jag pysslar med min.Vi tog en trätrall och bankade fast en spånskiva på den och lade under halmen så hon kan kliva upp på den och titta ut.....oj!!!vad hon blev glad när hon såg vad vi andra gjorde......lilla flickan...kanske skulle ta och ge ett bud åp henne och köpa henne till min son och köra in henne men då går dom väl bara och köper en ny häst osv....hur faáaaan kan man sälja en häst till såna människor????

Om stallägaren på något vis är delaktig i stallets skötsel, så är ansvaret för alla hästars väl och ve i det stallet stallägarens ansvar. Ty så säger lagen. Så den enda som har något ansvar för denna ponny är stallägaren.

Om jag hade råkat ut för samma sak som du har, så skulle jag agera på följande vis:
Alltid ta hand om ponnyn också om det behövdes. Skriva upp hur lång tid det tog, lägga ihop tiden varje månad och sedan dra av 100:- från stallhyran för varje timme det tagit mig extra. Jag skulle be de andra i stallet att göra likadant. Och så skulle jag informera stallägaren om att jag tänkte göra så.

Sedan så fick väl stallägaren fakturera vidare kostnaden för det extra arbetet som ponnyn hade inneburit.

Money talks, funkar alltid på alla.

Som det låter så kan ju inte ponnyn ha haft fullt så oansvariga ägare innan. Du beskriver ju att hon är trevlig och fin i hullet. Kan ni inte på något sätt försöka få tag i förra ägaren och kolla ved DET är för person också? Är det en vettig människa så hjälper nog han/hon till att ordna för den lilla ponnyn, det kanske rent av är en bakant till familjen som kan tala dom till rätta!

Det måste vara en otroligt obbig sitts ni sitter i. man vill ju inte låta ponnyn lida för att ägarna är idioter :cry:

Inte "tokmycket" över dom ca 12 timmar som många hästar står inne över natten!!!!!!

Jag tycker inte det är särskilt mycket mina travston(som inte går på travet längre)får en sådär 12 -15 kg ensilage till natten,shettis/russet får 4 kg och hon bantar(har på dagarna fri tillgång på ett skräphö).Är inte hästen van vid ensilage är det mycket då man ska byta foder sakta.
MVH Rex

Lill ponnyn är inte van alls utan har racer bajs nu därför är det väl inte lämpligt att ge den sååå mycket desutom är den fet.Och våra hästar går in vid 19-20 sen ut kl 6 på morgonen oftast.I dag är det 3 dagen dom inte är ute på och inte är det mockat elelr nåt.......början till djurplågeri anser jag.Det är bajs överallt och den har knappt nån halm för att den äter av det.

Det är fortfarande på stallägarens ansvar. Det är stallägaren som han bli åtalad för vanvård av ponnyn.

Och nu så börjar det luta åt att det är vanvård.

Tag kontakt med stallägaren och förklara vilket ansvar denne har och att det i lagens mening är stallägaren som är ansvarig. Och om du vill vara riktigt hemsk, så ringer du Miljöjouren i din kommun och berättar läget. Ett litet samtal från en Miljöinspektör som talar om vilka regler som gäller, kan sätta sprätt på den trögaste stallägare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar