Okunniga hästägare...morr!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fy vad hemskt

Anmäl dem för djurplågeri.

Det bli ju inte bättre för den stackars hästen även om ni får ut den ur ert stall.

Har ett stort varmblod och hon får 4 kg hö på kvällen (9 kg totalt/dygn) och hon är rund och go'.

Ush, jag hade nog erbjudit mig att köpa hästen, hade inte bara kunnat se hur nån kan göra så mot ett djur....

Har haft dessa tankar men nu har jag inte råd.Pratade med stall ägaren nu i kväll när jag var ute och han får inte tag på ägarna...do msvarar inte i telen...nu är det tre dagar dom inte gjort mat på och 2 dagar dom inte varit ute på.Jag har bara sett dom borsta hästen en gång på en vecka....Är rädd att dom kommer att hämta hästen en mörk natt och bara dra.Kommer dom inte ut i helgen så ringer jag på måndag till djurskydd så dom får prata med stalläagern så han förstår.Han är inte dum utan okunnig ska jag väl säga.

usch, kan inte förstå att människor kan behandla sina djur på detta viset!

FY!!

Hoppas att det löser sig!!

//Ewa

Lite uppdatering......Dom kom ut i helgen dumpade ungen ca 9 år med nån kill kompis ca 12 år ensamma i stallet från 11 på förmiddagen till halv åtta på kvällen....Dom släpade lilla hästen fram och tillbaka från hagen hela dagen först skulle den vara inne sen ute för att tio minuter senare släpas in igen.Det slutade med att lillhästen till slut när dagen gått tröttnade och bet mot en av ungarna och då fick den så mycket slag i huvudet så den kastade sig bakåt.jag sa till dom men då fick jag till svar att man visst fick slå den om den bets...visst den ska inte bitas men dom hade verkligen varit på den hela dagen.Nu får vi släpa hästen och mocka osv fär dom komemr inte ut....svarar inte i telen.Stall ägaren har pratat med dom men dom skiter ju i det.Pappan i familjen ville betala för att vi skulle ta hand om hästen.....skaffar man häst får man fan ta hand om den tycker jag eller ställa den i ett stall som har hel ackorderingar.Dom vill bara komma ut när det passar dom...då lär dom sig fasiken inget alls ju.Jag drar av allt jag gör med den lille på min egen stallhyra...få se vad stall ägaren säger då ahhahaha.Tänker inte göra nåt gratis,hade jag velat haft två hästar hade jag skaffat det ju.Stallägaren ta ju betalt för alla extra tjänster så då kommer vi andra att köra med samma mynt tillbaka så kanske han lär sig.Funderar bara på om djurskyddsföreningen skulle göra nåt för nu när andra tar hästen så är den ju inte vanskött ju??

dom verkar ju helt störda!!
måste vara nått allvarligt fel, ett rejält slag me basebollträ e de enda som funkar för att få en sån idiot att fatta! :mad:

Det bästa ni kan göra för denna häst vore att först försöka få fatt i förra ägaren och berätta hur det går till och kanske med en satans tur är det en bra ägare som kan köpa/kräva tillbaks hästen med er som bevis för den otillräckliga skötseln och handhavande av denna häst.

Hästen har redan sagt i från och kommer troligen göra det ännu mer i framtiden så detta kan ju bara gå åt ett håll. Alt. att ni är fler som kan gå tillsammans och köpa loss hästen och sedan sälja till en bra person. Tror inte du kommer någonstans med en anmälning överhuvudtaget, då måste ni sluta ge hästen mat, inte mocka åt den m.m. ni måste alltså se på när hästen går ner sig och bli vanvårdad utan att lägga i er överhuvudtaget och vem vill det :confused:.

Det hjäpler inte hästen att ni tar hand om den nu, hur går det då för den OM de hämtar hästen och flyttar den till ett ställe där ingen bryr sig eller sätter den ensam i något litet skjul eller liknande.

Nej, här osar för mkt. otäckt att hästen bör genast komma från dessa personer och skaffar de en ny så var glad att ni slipper se det, för det inte ögat ser lider det inte av.

MVH/

Ja vad säger man?
Det skjuts för lite i Sverige. :devil:

Om det nu tröstar så kan jag meddela att jag också haft såna människor i mitt stall.
(Päronen hade inackorderingar ett tag)
Samma sort o modell om ni förstår vad jag menar. :devil:
Gubben hade travhästar och han var faktiskt rätt okej, men han pratade minimalt med svenska.
Han var duktig med hästarna och verkade kunna sin sak iallafall.
Värre var det när han var sjuk och hans släkt kom och skulle ta hand om hästarna. Det lånades foder, halm, utrustning utan ett ord och ingen av dom visste vad som var fram eller bak på hästkrakarna.
Under den korta perioden gammelgubben var sjuk, försvann en halv rundbal med halm för mig. Deras hästar som tidigare stått på spån, stod helt plötsligt och oförklarligt på halmblandat spån! Då blir man glad.
Kan säga att dom inte var välkomna ut till stallet efter det, jag utnyttjade släktingarnas hundskräck och bussade hunden på dom. :angel:
Det satt 3 stora karlar uppflugna på taket på bilen mitt på gården och vrålade åt mig att ta bort hunden. :devil: :D :devil: :D :devil:

Kort efteråt så såldes ena hästen iväg (eller om den blev bortbytt) och den andra flyttades upp till Norrland.
Den yngste av gubbens söner, en knatte på runt 10 år, berättade förresten stolt att dom minsann hade haft 5 ponnys förut, men dom hade bytts bort mot en bil eller något annat. Det kanske var så "dina" stallbekanta fick sin ponny?

//MDusty

GÖr något, vad som helst, jag blir så arg när jag ser vad som du skriver.... slå dom, ta dit en riktigt stor kille som kan leva rövare mot dom.... usch göm ponnyn, gör något... ring och anmäl för djurplågeri, anmäl stallägaren om inte annat, bara nått görs, jag blir så förbannad då jag hör om sånt här.... fy fan vad jag hade strypt den familjen....

Jamen ta hjälp av stallägaren med tolkningen då...uppenbarligen kan ju denne finska...annars hade han knappast lyckats hyra ut en stallplats.

haha jag lät lite upprörd va? :angel:

Jag blir galen när jag hör om sånt där, jag blir hysterisk, jag skulle helt allvarligt kunna strypa familjen, djur som far illa är det värsta jag vet.... hade jag bott i närheten hade jag kommit och svurit på finska det lilla jag vet och levt rövare..... nä nu måste jag i säng har blivit så arg.... grrrrrrrr

Nä, nu jäääävlar!!!

Det är så j*vla synd att jag inte har mitt körkort än! Skulle jag ha det skulle jag sätta mig i bilen och köra dit på en gång och ren j*vla finska förklara för dem att de inte kan komma undan med sånt här! (Tar ju bara en timme att köra till Nyköping från mig...)
Och de ska fanimej inte kunna gömma sig bakom finskan! Finnar är ju modiga!!! :D

Hör av dig om jag kan hjälpa till!

Du är inte ensam. Vi har också en inackordering i vårt stall som är 2½ år. Ägarna har varit ute ca 6 ggr sen i september. :mad: :mad: Då har de haft hand om stallet, men tittar inte till sin egen häst. Tja, om de inte glömmer att ta stallet förstås. Det händer oftast.

Tack för allt stöd,känner mig lite tuffare nu.Stall ägaren kan inte finska och när han hyrde ut stallet så hade gubben i familjen tolk med sig.Tyvärr är vår stall ägare så att han vill bara ha pengarna och boxen uthyrd.Dumma gubbe.Lilla ponnyn går till sin hagen där den får stå ensam och tillbaka till stallet....sen när det passar så kommer ju ungarna ut och leker med den som att den vore en leksak.Ska fasiken borsta den lille i dag för hon ser för taskig ut.Som tur är så har hon i alla fall hästar i hagen brevid sig så dom springer med varann ändå så får hon ha lite kul i alla fall.Hmm,kanske är det som nån av er sa häst mot bil hihihi för pappan säljer bilar och jobbar med det säger han men han kan inte tala om vart han jobbar...ghmmmmm,mysko.Jag lovar att hålla er uppdaterade om fortsättningen...vore jag rik skulle jag köpa det lilla livet av dom.Men pengar växer ju inte på träd ju.

:eek: Herregud! Går det inte att anmäla dem på något vis? Det där är ju vanvård! Att inte ta hand om sitt djur.

På något vis borde det ju gå att ta ifrån dem den stackars ponnyn, eftersom de inte tar hand om den :confused:

Hur går det med ponnyns foder? Får den fortfarande för mycket?

Fråga vad de vill ha för stackarn, så ska du se att det hela löser sig...eller?

Vill ju verkligen att hästen ska få ett nytt, och bra hem!!! :crazy:

Om jag hade pengar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Om du frågar mig vilka hästar jag gillar bäst på ridskolan så blir mitt första självklara svar Ägrim, sen skulle jag nog säga Laroko...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Min ridskola har en facebooksida där man kan byta eller sälja lektioner. Den sidan är fullkomligt livsfarlig. Ridskolan har många...
Svar
0
· Visningar
285
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Hej, liten fråga. Jag har hyrt ett stall där jag haft 2 månaders uppsägningstid med inackorderade, men sedan blivit uppsagd med...
2
Svar
33
· Visningar
5 479
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Vet inte vart jag skulle publicera detta om det skulle vara under foder eller ej då det handlar om både själva fodergivningen och...
2
Svar
26
· Visningar
4 212
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar