Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Sv: Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Klart det spelar roll att det bara funnits en enda hästras tillgänglig för transportering. Då rider man ju på det som finns! På samma sätt som folk i Egypten tex rider omkring på pyttesmå åsnor om dom inte har råd med hästar. Visst dom har gjort det i hundratals år, men spelar det någon roll när ryttaren fortfarande är för stor och tung?? Bara för att något är tradition så betyder det inte att det är rätt.....

Nej jag tycker det är synd och skam att folk vägrar inse att dom är för stora för sina hästar, oavsett ras. Islandshästen är INTE någon säregen art, den har samma skelett och muskulatur som alla andra hästar. Finns ingen anledning till att den skall behöva bära mkt tyngre än andra hästar i samma stl. :(

Min fetstil.

Har du tänkt på att det i Sverige och en del andra länder i västvärden enligt tradition anser att hästar under 1.48 är barnhästar. Bara för att det är tradition i vårt land att vuxna inte rider ponnyer betyder det inte att det är rätt. Det kan faktiskt vara så att hästrasen som ridits av vuxna i så där en 1000 och hållit faktiskt gör det fortfarande.

Försäkringsbolagen verkar åtminstone vara eniga om att islandshästarna håller bättre än halvbloden så ska man vara krass så är det väl bäst att halvblodsfolket går över till att rida islandshäst (på det vis hästarna används numera) så slipper vi mycket lidande och skadade hästar.

Nu tror jag förstås att det mer beror på sättet man rider hästarna och framför allt var (mindre i ridhus och på ridbanor) så det gäller troligen att inte bara byta ras utan ridstil.
---------------

Angående att byta hästar, de flesta gånger jag varit på Island så har man ridit betydligt hårdare än vi gör i Sverige, hästar oavsett storlek behöver vila efter att ha gått en 2 timmar i snabb tölt även om man har någon paus mitt i och låter hästarna pusta ut. Skrittar gör man vanligen bara där terrängen kräver det.

Fast Centaur har ju inte sagt något om att man rider på ponnyer som är viktbärande som vuxen om man inte är för stor.

Hon tycker ju tex att jag som är 30 år och längre än medelkvinnan kan rida min ponny utan problem.

Och hon har ju själv en arab som inte är så stor trots att hon är längre än mig.

Men alla traditioner behöver inte vara bra. Inte svenska och inte utländska.

Jag är rätt mycket för att man ska tänka efter varför man gör ALLT med hästarna. Tex varför gör vi den här ridövningen? Har den något uppbyggande syfte eller görs den för att underlätta för människa att ha ridlektioner i grupp eller vad?
Och sedan bestämma hur man rider utefter sådan istället för att man gör bara för att man alltid gjort så.

Det tror jag är bra för alla oavsett om man rider dressyr, Islandshäst(givetvis rider de med dressyr.. men ja jag försöker förklara så man lätt förstår), western etc.

Och att rida inne behöver inte vara skadligt(även om jag tror på varierad träning och varierat underlag). Böjda spår är inte skadligt. Det är obalns som är skadligt. Och håller man hästen i balans på böjda spår är det inte farligt.
Raka spår ute behöver inte vara bra. Man kan rida hästen i obalans där med.

Jag tror visserligen att vi skulle få mindre rent halta och utdömda hästar pga hälta om man red Islandshästar här. Men om hästarna verkligen har smärta och spänning eller ej är en annan fråga med den rasen. Jag tror de flesta skulle missa sin Islandshäst smärta tyvärr. Man missar ju redan idag många halvblods problem. Hur skulle det gå då med en ras som inte visar på samma sätt och dessutom har svårare gång att märka oregelbundenhet i om man inte kan så mycket?

Senast ändrad:

Men hur förklarar du att försäkringspremierna defakto är lägre för islandshästar än stora hästar? Och varför man då börjar klaga på att många (tydligen de flesta män) är för tunga? Utifrån att så många islandshätar rids av för stora människor och dessutom i så hög grad släpar runt med ofta tunga nybörjare på tur så måste ju hästarna vara extremt hållbara.

Nej jag tycker inte att det är OK att för långa eller tunga personer sätter sig på en islandshäst, inte mer OK än på en annan ponny. Nog för att de är starka men varför skulle man rida en häst där fötterna hänger långt under magen?
Min man kommer inte att få sitta på min islandshäst när hon väl är inriden just för att han är för lång och tung enligt mig. Nog för att hon säkert skulle klara av det men det finns ingen anledning när hans fötter nästan skulle nå ner till knäna på henne. Vill han rida får han köpa sig något större.

*spekulerar* Kan det även vara så att människor blivit både längre och tyngre de senaste decennierna? Det finns ju en anledning till att tex vikten på krocktest-dockor, standardvikt för passagerare på flygplan mm är satt till 70 kg. Säg att de flesta isländska män för 50 år sedan vägde 70 kg och var kanske 175 cm långa. Då tycker jag att det är rätt ok att rida de flesta islandshästar. Det går ju inte att översätta till idag och hävda att "vuxna män på island rider minsann islandshäst så det går bra för alla att göra det", när många idag är betydligt längre och tyngre än så. Jag tycker att man får se till hästen och se vad som verkar proportionerligt och rimligt.
Detta är förstås min personliga åsikt och alla gör förstås som de vill med maxvikter på sina hästar.

De är tåligare än halvbloden tror jag. De har inte samma benägenhet att slå sönder sig som tex mitt tyskstammade halvblod med tunn hud och päls och långa ben och stora gång. Men om han slår sig så visar han tydligt att han har ont. Detsamma gäller om han inte gillar sadel etc.
De stora hästarna har en tyngd som ger mer slitage. De har större gång som också ger mer slitage. Och tyvärr rider man dem kanske inte så hälsosamt jämt.
Islandshästar har mindre vikt och lite grövre ben än en del av halvbloden har idag. De bär alltså upp sin lilla vikt bättre.

Jag upplever att både Islandshästar och PREs som också ser rätt likadana ut som för länge sedan är hållbara.
Men en PRE kan visa smärtpåverkan tydligare och snabbare än en Islandshäst.

Jag tror många Islandshästar går med värk som aldrig visas. För de är skapta att kämpa och inte visa svaghet för att överleva. Och iom att de är lite hållbarare i benen tex så blir inte spänningsproblematiken full hälta. Och de visar ju tom mindre av inflammationer i leder etc med enligt en vet som behandlat min. Han är expert på rörelsestörningar och har jobbat i team med några av Amerigos försäljare och mina tränare. De är alla eniga om att många av de hästarna döljer sina problem. Och då blir det givetvis inga försäkringsutbetalningar om man inte ens märker att hästen har ont.

Min Islandskorsning har varit ett under av noll sjukdomshistoria. Han har under alla år jag haft honom och ridit honom, 18 år nu, varit sjuk/skadad så sällan att jag kan räkna det på mina händer. Då involverar det ändå extraordinära saker som kvarka, ormbett och så. Han är visserligen utdömd för psykfel just innan jag bestämde mig för att köpa honom. Men det tror jag beror på hur han hanterats tidigare mer än att han från scratch var galen.
Så frisk hade nog inte ett halvblod med hans liv varit.
Men halvblodet hade visat hälta eller blivit galen pga sadeln när den låg så illa.
De nya högblodiga halvbloden vi har fått mer och mer visar ju snabbare smärtindikationer om de har tex dålig sadel eller rids i en form som skapar spända muskler. Så där behandlar man nog fortare och mer.
Att de sen döms ut mer tror jag beror på ridning, gången och tyngden i förhållande till benens grovhet. Men främst tyvärr ridningen..

Min pappa ville prova rida min ponny. Min far väger samma som min tränare gjorde då han red ponnyn. Men med min far sa jag nej. Pappa kan inte rida och är längre. Han är 196 och antagligen ganska obalanserad. Min tränare är runt 183 och mkt välbalanserad och kan rida hästen o form som bär i balans.

Jag ser ingen anledning till att låta min pappa rida ponnyn. Det är ingen rättighet att rida. Jag red själv inte honom ett tag när han var otränad och jag hade gått upp i vikt. Då jobbade jag hästen från marken tills jag var lättare och hästen starkare. Så skulle jag göra igen om jag blev för tung.
Mitt nöje får aldrig gå ut över hästens hälsa.

Men om islandshästarna inte visar att något är fel förrän det är för sent, då borde det snarare öka försäkringskostnaderna, den tyngsta delen i en försäkring är ju livförsäkringen. Islandshästar må vara tåliga men att skjuta upp att visa symptom tills det är för sent gör ju att man i så fall skulle råka ut för värre problem om än lite senare.

Och jag undrar forfarande vad det finns för belägg för att Islandshästar skulle ridas av för tunga ryttare, mer än att folk tycker det är så. Försäkringsstatistiken säger ju tvärt om, att de klarar sig bra mycket bättre än många andra raser.

Kl

Det här med att lida i det tysta har ju redan nämnts i tråden. Och så tycker jag det är i mångt och mycket i alla fall med min islänning.

Ett väldigt tydligt exempel när jag jämför min islänning med ett fullblod som han stod tillsammans med i hagen tidigare.

När fullblodet stod själv i hagen sprang hon runt och var stressad, gnäggade och var allmänt uppjagad.
När min islänning stod själv i en hage gick han lugnt och betade och såg inte minsta bekymrad ut. Kunde gnägga om han såg någon kompis gå förbi ute vid stallet, men annars var han väldigt lugn.

Men... när jag red honom så kände jag hur stressad och spänd han verkligen var. Han visade det inte utåt i hagen, men när jag red så kände jag att han inte alls trivdes med situationen.

Därför är jag väldigt noga med att inte låta tunga ryttare som inte känner honom rida. Eftersom de kanske inte upplever att han störs av vikten, för det ska gå ganska långt innan han börjar försöka kasta av någon.

Som jag skrivit flera gånger så behöver det inte leda till hälta. Men smärta kan ju finnas där genom hela livet även om det inte är en smärta som blir så allvarlig att det blir hälta eller annat som är rent livshotande.

Man kan ha ont i ryggen eller lederna och att det aldrig blir mer än så som människa. Det gör inte att det är skönt. Man hade hellre varit helt fri från smärta. Även om man nu inte har så stora problem att man inte lyckas springa en runda eller gå på friskis och svettis.

Förstår du min poäng nu?
Islandshästar kan gå med smärta som de inte visar lika tydligt och därför missar man den. Det kan gå ett helt liv eller många år. Iom att det inte blir veterinärvårdskris så syns det inte i statistiken.

Det är ju många equiterapeuter, massörer etc som frekvent har Islänningar med spänningsproblem hos sig. Men de är inte rent halta eller så dåliga att veterinären tillkallas. Dock har de ont.

På försäkringsbolagen betalar man ut livföräkring eller för veterinärvård. Alternativ vård syns inte och finns inte för dem.

Ofta om någon häst i ens närhet misstänks skadat sig kolar folk om den är halt. Säg att den halkat eller ramlat. Då kollar de hälta.. Det är inte alla som kollar pulsen.
Lite den mentaliteten kan man se hos en del hästar som stressar invärtes så pass att de får stresskolik men utåt sett inte gör så jättestor affär av det hela. Andra hästar hade kanske fått panik och utåtagerat och försökt sticka, hoppa till etc etc..

Givetvis kan en bra veterinär eller bra tränare och bra hästmänniska öht se sånt här. Men alla hobbyryttare är inte så skickliga. Det missas nog lätt en hel del då på de djur som inte säger ifrån.
Bla ont i ryggen av fel sadel, ont i ryggen av fel ridning etcetc.

Senast ändrad:

Nej "it makes no sense".

En tolkning, ingen kan rida islandshästar för att de är bättre på att hålla masken. Det är naivt att tro att det bara är lättviktare och kunniga som får skador på hästarna. Flertalet problem har för övrigt mycket lite med exakta vikten man belastar hästen med.

En annan tolkning är att ingen bör rida på något djur alls, de flesta djurarter är mästare på att dölja smärta inklusive våra riddjur, kameler, dromedarer, åsnor mfl. Vi kan aldrig garantera att vi upptäcker att djuren har ont.

En 3: e tolkning, endast skickliga personer får rida, de som kan märka om hästen inte mår bra.

En 4: de tolkning är att är man tung så får man endast rida om man är skicklig nog att upptäcka om hästen har ont.

en 5:e tolkning är att skogsmullar är mindre skickliga och bör därför inte rida alls då deras hästar kanske har ont utan att de upptäcker det.

En 5: e tolkning är att Islandshsätryttare är mindre skickliga än andra att avgöra om deras hästar håller och därför inte bör rida alls.

En 6: e tolkning är att du svamlar och egentligen inte vet vad du pratar om.

En 7: de tolkning är att försäkringsbolagens statistik inte stämmer.

En 8: de att bara tunga ryttares hästar har ont i lederna

En 9: de att man inte bör rida halvblod då de jämnt har ont

En 10: de att du måtte ha bedrivit forskning eller har hästar med enormt myckt problem då du stött på så många massörer och terapeuter. Ingen kan utifrån en normalstor vänkrets ha någon koll på vad flera yrkesgrupper anser. Än mindre veta om det de anser har saklig grund

-------
Ingen har väl sagt att man ska överlasta en häst, frågan är vad hästar klarar av att bära utan att ta skada. Många här verkar mäta för tung ryttare i hur mycket benen hänger nedanför magen.

Andelen skador som uppstår pga för tunga ryttare är liten i förhållande till alla skador som kan uppstå och uppstår i största allmänhet. De skador där hästen är okej med en vikt på 60 kg men inte klarar med 80 kg och som man inte upptäcker lär vara klart försumbara.

För mig är det smått absurda motiveringar, alltså seriöst du håller för fullt på att motivera varför man inte ska rida hästar över huvudtaget. Vikten spelar i stort sett ingen roll alls här mer än att det troligen gör mer ont när en tyngre ryttare rider en häst med problem, möjligen kan den få hjälp snabbare då.

Två fel gör inte ett rätt. Så bara för att någon annan som är smal, GP-ryttare och sitter på ett gigantiskt halvblod rider sönder det så gör det inte det ok att göra andra saker som är dumma mot sin häst.

Och nej, jag anser inte att det är en rättighet att rida. Är man för tung så är man. Är man stor får man hitta en häst som är lämpad att bära, vissa islandshästar kan fixa det och ibland inte vissa halvblod etc. Men har man ingen som är lämpad att bära en får man låta bli. Så enkelt är det.

Ja, jag har funderat mycket kring det här och frågat runt mycket kring det iom att jag har en häst som rör sig som en Islandshäst(han är hälften och 4-gångare om man nu ens kunnat missa det). Och jag har haft en del elever med Islandshästar, samt har tränare som jag pratat mycket med detta om. Hon har väldigt många års erfarenhet, utbildning och ridit mycket Islandshästar. Som jag redan nämt i tråden.
Jag har stött på många djur med problem ja. Många som missats av veterinärer och andra tränare. Ibland har de sett problemen om man visar dem i en exakt rörelse.
Lägger man sedan om träningen, fixar utrustning etc så har de flesta av dem mått bättre.
Jag har ett stort specialintresse kring ergonomisk träning för häst och ryttare iom att jag själv har lite nack/rygg-skador och har ridit många rehabhästar och rätt gamla som kräver viss sjukgymnastisk ridning för att underhålla deras mjukhet.
Jag har jobbat med problemhästar, som dressyrtränare, klipper hästar, lasttränar etc etc. Så nej, det är inte en vanlig hästägares bekantskapskrets. Och jag har en equiterapeut som föreläser mycket om detta och aktivt jobbar med forskare och själv ser mycket. Vi har pratat om sammarbete då hon tyckte min häst av sin träning var så välmusklad och mjuk. Han är röligare än hästar som är 10 år yngre och har bättre exteriör. Hon har Anders Erikson att remmitera tömkörningsekipage till och Stig H för travare.
Nu är jag sjuk. Så jag kan inte ta hennes ridpatienter.
Men som du ser så finns det alltså fler som delar min syn på hästar och att ridning ofta är ett slitage, tyvärr.

Och läste du faktiskt vad jag skrivit så ser du att det jag diskuterat med REIN och Boj är formen hästarna rids i. De kunde föra en trevlig diskussion med underlag av vad jag faktiskt skrivit. Jag vet att trådens topic är längden. Men vi gled vidare på sidospår.

Jag har också påtalat att jag rider själv oergonomiskt ibland. Men då vet jag om det och väljer att göra det. Jag gör det inte pga okunskap eller försöker få det att verka som något annat. Om hästen är tränat väl i övrigt klarar den lite larv-ridning med.

Nej, om jag tyckte att man inte kunde rida islandshästar hade jag väl inte gjort det sjä'lv. Vilket jag skrivit flera ggr att jag gjort och att andra kan göra trevligt.

Jag tycker att är man inte skicklig nog att märkaom hästen har ont så rider man över överseende regelbundet.

Varför skulle försäkringsbolagen höja premien på Islandshästar när det är massage eller annan alternativvård som de inte behöver en krona för som behövs? Det kostar ju inte dem en spänn om hästen behöver sådan behandling.
Det är ju oftare man gör rena hältutredningar och sprutar halvblod. Det måste de betala pengar för. Samt om de döms ut så måste de pröjsa. Alltså kostar det mer att försäkra en sådan häst.
Visst kan man rida dem och få dem att hålla länge. Men givetvis så påverkar deras höga vikt och rörelser dem på ett annat sätt än Islandshästarnas konstitution påverkar dem. Det förstår ju du med, väl?
Fart sliter om det är i obalans. Stora rörelser ger mer slitage. Det är ju inget nytt. Men rider man hästarna i balans så kan man se till att ridningen inte blir slitage.

En smal ryttare kan rida sönder sin häst. Den har tillräckligt mycket vikt själv som kan hamna i obalans så att slitage uppstår.

Och en tung ryttare kan ha en mycket välmående häst om den är anpassad efter dennes tyngd.

Jag har ju dessutom skrivit att en man på 80 kg ridit min ponny och att jag skulle utan tvekan slänga upp en man på en elevs Islandshäst som var minst dm:ern lägre. Det är stadiga hästar som är viktbärande båda två, speciellt elevens häst som var betydligt grövre än min ponny.

Så nu står det dig fritt att faktiskt läsa vad jag skriver eller bara skumma igenom och fritt sätta ihop eller vad du gjort med förra inlägget.
Folk brukar sällan missförstå mig. Men du har verkligen lyckats. ;)

Det största problemet många ryttare/människor har är att de stirrar sig blinda på huvudets placering, det kvittar var huvudet befinner om nacken är lös och ledig. Om inte så har du ogynnsamma spänningar.

Det är ju många equiterapeuter, massörer etc som frekvent har Islänningar med spänningsproblem hos sig. Men de är inte rent halta eller så dåliga att veterinären tillkallas. Dock har de ont.

Vad du nu gör är att döma ner i stort sätt hela veterinärkåren, en ganska stor del av dessa islandsryttare tävlar med sina hästar. Då går de igenom en veterinär besiktning innan start, du menar allstså att man frekvent missar att hästarna har ont?

I övrigt måste jag säga att jag inte håller med dig i det citerade, jag har inte samma hästar frekvent. Skulle den situationen uppstå så får de söka annan vård för då är mina insatser inte tillräckliga, och vård behovet står att finna någon annan stans. Det är inte så svårt att läsa av en islänning, däremot så är det som med allt annat vissa är bra på det och andra mindre bra.

Jag vet inte om det är det största problemet. ;)
Men jag håller med dig om att endast huvudplacering säger inget om hur väl hästen arbetar.
Men vissa huvudställningar är om jag nu ska hålla mig till det jag sysslar med omöjligt tex att rida en piaff i. Om hästen går korrewkt genom resten av kroppen kommer huvudet inte hamna där i den rörelsen tex. Och det är också omöjligt att få resten av kroppen in i rätt placering med huvud och hals/nacke i den hållningen iom att allt sitter ihop.

Och ja, jag har sett många veterinärer som missat muskelsmärtor. Det finns idioter inom alla yrken. Det finns dock som tur är mest bra veterinärer.
Men om min häst är spänd så kontaktar jag någon som är expert på det området, spända muskler. Precis som jag inte låter en veterinär prova ut sadel eller sko min häst.
Nu är inte mina stela. Men om de nu hade varit det.
Och smärta är som jag förstår att du vet inte svart eler vitt. Det finns väl grader av det. Veterinärer släpper igenom rätt många ekipage med ite smärta i kroppen. Inom både Islands och Dressyr och hopp. Det är inget specifikt för någon gren. Man vet ju gott om hästar som okejats för tävling av veterinärer på plats som på banan visat symptom på värk genom att stoppa ut sig eller annat och sen undersökts grundligare och visat hälta eller annat.

Men frekvent besök så är det alltså inte samma stackars häst som åker fram och tillbaks till behandlare. Då får man hoppas att behandlaren har samvete nog att remittera vidare till veterinär som får rota efter bakomliggande orsaker till muskulära problem eller/och föreslå träningsbyte/utrustningsfix etc.

Senast ändrad:

Jag skulle också vilja tilläga till Bojs svar, att om islandhästar i stort håller sig friska med hjälp av massage och alternativvård medan exempelvis halvbloden behöver det samma (de får säkerligen lika mycket massage mm) + veterinärvård då kan man inte använda detta som stöd för åsikten att islandshästar inte skulle tåla det arbete de utsätts för. Det var ju där denna gren av diskussionen började, att Islandshästarna får bära för mycket.

De halvblod och Islandshästar eller fjordhästar eller araber som rids korrekt, har väl inpassad utrustning etc klarar sig utan något sådant. Kanske ger man massage för att det är mysigt. Och för att fördröja åldrandet något genom att försöka hålla även en häst med crappy exteriör mjuk där den själv inte förmår röra sig så.

Ber om ursäkt för alla stavfel etc. Men är grymt trött efter flera nätters vaka över sjuk häst. Japp, halvblodet!;)

*kl*
Det är så tröttsamt med allt prat om förmodat för stora ryttare, okorrekt ridning osv när det gäller islandshästar. Av någon anledning har normen blivit en pytteliten tjej på en jättehäst som rider med nosen i bringan och i jämförelse med det så tycker man det ser konstigt ut med en normal människa av varierande storlek på en hästras som hållit sig frisk i tusentals år med idel stora män på ryggen.

Att det verkligen motsägs av att många islandshästar lyckas bli väldigt gamla verkar inte gå fram. Jag har på Island träffat på en hel del hästar runt och över tjugo år som glatt sprungit med folk i mycket varierade storlekar (och med inte så särskilt korrekt ridning) på långa turer. I svenska fjällen finns t ex en firma som driver turverksamhet och nästan alla hästarna är äldre, många över tjugo, som rids av halvdana ryttare upp till 90 kg. Hästarna är både gamla och välmående. För övrigt finns flera hästraser i små storlekar i världen som både är mer friska och sunda trots att de är ridna av stora män (den mongolska ponnyn t ex) än de hårt framavlade höga men inte så sunda raserna i stora storlekar.
Personligen tycker jag det verkar vara betydligt mer skadligt och ser mer onaturligt ut med en häst som landar på sina långa smala ben med sin stora kropp efter ett hopphinder, oavsett ryttarens storlek uppepå. Antagligen för att jag är mer van att se små starka hästar bära normala människor.....

Ja men exakt. Hade det varit så %(/&€# mycket problem för islandshästarna hade man väl för guds skull sett det lite tidigare, lixom för kanske 500 år sen? mer? 800 år sen?
Men dom måste ju må skit efter alla stora ryttare eftersom att de kan bli bortåt 40, och ridas nästan ända upp i den åldern.
Men som sagt, dom mår ju skit och alla är jättedåliga...

Har det aldrig slagit storhästryttare/ponnyryttare att bärighet och form på en islandshäst är något annorlunda gentemot form och bärighet för stor häst/ponny?
Grunden är densamma, men eftersom att tölt och pass inte är lika de andra gångarterna krävs det en annan sorts form på bärighet vilket man ser mycket mycket ofta. Sök Hvinur frá holtsmúla på youtube. Det är exemplariskt och helt fantastiskt, och INTE DÅLIGT då hästen har en GOD form (han är ju världsmästare?) och i den ökade tölten lyfter han upp huvudet=kröker inte på nacken för att få plats med knäna och kunna andas ordentligt.
DEt är inte djurplågeri att rida islandhäst, f&nimej!

KL
Rubriken är lite missvisande, merparten av alla islandshästar är C och D ponnyer, visst finns det B-ponnyer men det är direkt ovanligt med islandshästar under 1.25.

Ja men exakt. Hade det varit så %(/&€# mycket problem för islandshästarna hade man väl för guds skull sett det lite tidigare, lixom för kanske 500 år sen? mer? 800 år sen?!

Men sedan så har du ju säkert läst i skolan någongång att människor var långt ifrån lika långa och kraftiga som vi är idag. Det räcker att gå tillbaka till 1800-talet, då en fullvuxen man absolut inte räknades som kort om han var under 1.65.
Så att alla använder begreppet "Men de har ju ridits så i alla år men inte blivit skadade" så vet jag inte riktigt vad ni tänker med, en fullvuxen man för länge sedan var stor som en liten nätt vuxen kvinna nuförtiden....

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 449
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II