Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Sv: Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Så klart är detta min personliga åsikt.
Och jag skulle väldigt gärna vilja bli överbevisad med filmer eller bilder på bärighet i tölt/pass.:)

Då sätter du helt enkelt i gång att googla, för det finns många uppvisningar gjorda med en bärig tölt. Passen kan aldrig bli bärig på det sätt du vill, det vore ungefär som att be en travare springa i form i te x ett V75 lopp. Men fortfarande mycket rygg i passen, det är liksom en förutsättning för att hästen ska kunna hålla passen hela sträckan.

På tygeln är altså inte för mig en krök på nacken utan något som sker genom hela kroppen på hästen.

Ok och här skiljer sig detta per definition, för mig är på tygeln en krök i nacken i övrigt rider man hästen i form med en eftergift kortfattat beskrivet.

Ja, den kanske var hemsk. Men faktum kvarstår ju att man sätter sällan så stora män på andra ponnyer.
Och det faktumet att jag aldrig sett en häst gå tölt eller pass bärigt kvarstår för mig. Du får jättegärna överbevisa mig. För det är något som skulle glädja mig mycket att inse att jag har fel där.:laugh:
För mig är det här något jag funderat över en hel del, fomrmen de rids i, strl på ryttare och det faktum att många veterinärer och andra behandlare säger att Islandshästar ofta har spänningsproblematik. Något även min ena tränare och jag ventilerat och hon med sin tränare. Hon har ridit mycket Islandshästar och hennes tränare har gjort detsamma och de har en hel del sånna elever. Så bara det säger iaf mig att det finns folk som rider dem trevligt med. För annars får man smisk av iaf min tränare. ;)

KL
Jag vet inte vem som skrev att Islandshästar exteriört var mer lika storhästar. Det förstår jag inte. För min ponny är garanterat mer viktbärande än mitt halvblod om man tänker jämfört med hur stora de är.
Mitt halvblod är lite mer sporthästig i typen. Han är långt ifrån lika lämpad att bära tungt som min islandskorsning.

Det tror faktiskt inte jag. Form innebär en hel massa saker, men inte är det alltid att nosen skall falla in för att hästen skall bära och vara i en god balans.

Bilden du visade är som tur är inget som är vanligt förekommande. En korrekt tölt brukar liknas vid dressyrmoment ur de högre skolorna, dvs det är en svår rörelse och något som inte finns klockrent av sig själv. Och just därför är det inte 100% av allt du ser helt "korrekt" som du vill ha det heller, det tar ett tag att komma dit. Men för den sakens skull behöver inte vägen dit vara dålig.

Passen kan aldrig bli bärig på det sättet. På samma sätt har du ingen trav eller galopphäst "på tygeln" i ett lopp, även fast den arbetar bra med kroppen.

På tygeln är för mig ett fenomen som uppstår då de är på hjälperna. Och de kan de bara vara om resten av kroppen är med. På tygeln är ju när den går fram till handen och har förmåga att svara på tygelhjälpen korrekt genom en ihopkopplad kropp.
Annars kröker den bara på nacken i vad jag kallar fulkrök. Den fyller ingen funktion.

Jag har redan googlat. Och kollat på youtube och på tv och i böcker och live och och...
Du förstår mitt dilemma..:D

Jag rider ibland eller tom ganska ofta oergonomiskt. Jag drar repor i full galopp med min ponny. Vi hoppar obalanserat och vi flänger runt i grimma i obestämbar form. Men jag vet med mig att det inte är bärigt eller sunt eller främjande för hans hälsa. Dock kan han palla lite sånt iom atthan stärks och jobbas nyttigt i övrigt. Och för att han är en tålig individ givetvis. Annars hade jag nog ridit sönder honom då jag fick honom. För inte fasen ser det fint ut på gamla bilder och filmer från den tiden.:crazy:
Jag var ung och okunnig och hästen helt oskolad och halvt vanvettig. Jag tror mkt att han hållit så bra genom åren beror på hans gener mer än min ridning under de åren. Han var helt enkelt så jäkla hållbar och visade tyvärr ingen smärta ens om han hade ont.
Jag plågade runt den där stackaren i felliggande sadel utan att han visade på minsta problem.
Men som tur var fick även vi hjälp av tränare, sadelfolk, veterinärer och behandlare som kunde mer än de jag anlitat först.

Kolla på ex hestafrettis.is så ser du mycket bilder :)

Men det som man får tänka på är att det man ofta ser på nätet är tävlingsbilder, ögonblick från kanske väldigt ökade tempon osv. Så man får ju tänka lite på vad som faktiskt händer på bilden också! Träningar hemma kan se helt annorlunda ut, då hästen inte skall visas upp och showa.

Men där ser du iallafall att ridningen skiljer sig från den du lade upp.

Givetvis kan form vara mycket olika. Form kan vara osund och bra med.

Och nosen in är ingen garanti för att den går i form. Den kan gå i en fullkomligt vidrig form med näsan in. Att dra in näsan är inte ngt bra.

Problemet blir väl om det är så att tölt är så svårt att det är att liknas vid piaff att det inte bara är svårklassryttarna som töltar. För jag började då inte med piaff samtidigt som jag lärde mig skritta, trava, galoppera tex. Det har kommit efter måååånga år av slit och lektioner.

Och i piaff så är ju en piaff dålig om den inte är på tygeln. Visst får man mer tänk uppåt och bakåt i hästen i den formen och samlingsgraden än i ökad trav tex. Men en så pass skolad häst ska man kunna lägga ner mer och länga fram i formen fram/hals och huvud och nacke. Man börjar inte piaffera förään efter en rejäl grundutbildning. Och då blir formen inte samma problem. Isf har man gått för fort fram. Och man har heller inte hastigheten här som leder till mer slitage i frambenen.
Jag skulle aldrig börja piaffera en häst som bär sig så som de gör i tölten tex. Det kommer bli en skitdålig piaff. Hästen kanske kan takta på stället så. Men aldrig bära sig i kvalitet. En piaff ska ju så småning om kunna leda till en levad. En häst ska då gravis sätta sig så pass att frambenen sen lättar. Det kan omöjligt hända i en sådan form. Visst kan den kasta upp i en stegring. Men inte sätta sig så att den lättar.

Som jag skrev, en hundra procent korrekt tölt är en svår rörelse. Anledningen till att man rider tölt är ju för att utveckla den och komma dit. Det är ju precis som att förbereda sig för piaffen eller vad som helst.

Det jag menar är att man faktiskt utvecklas. Bara för att din häst inte kan göra galoppopiruetter betyder inte det att du kan galoppera rakt fram i skogen! Eller bara för att din häst inte har uppnått fullkomlig samling i alla steg betyder inte det att du inte kan rida fram på lösa tyglar! Förstår du då hur jag menar?

Annars tycker jag att du skall börja rida bra islandshästar för bra tränare ett tag, då kommer du att förstå och känna.

Det är ju liksom ingen ide att dra allt så långt att man börjar försvara sig menar jag. Jag litar på min egna förmåga och på min hästs välbefinnande, och du får gärna komma hit och testa honom om du vill och inte tror att han bär upp dig i sina gångarter! :D

På tygeln är för mig ett fenomen som uppstår då de är på hjälperna. Och de kan de bara vara om resten av kroppen är med. På tygeln är ju när den går fram till handen och har förmåga att svara på tygelhjälpen korrekt genom en ihopkopplad kropp.
Annars kröker den bara på nacken i vad jag kallar fulkrök. Den fyller ingen funktion.

På tygeln är i mina ögon ett ganska korkat uttryck, vad man bör eftersträva är att hästen är lösgjord och arbetar korrekt med ryggen och börjar trampa under sig, utifrån detta kan man börja arbeta med samling. Att gå i form och samlad kan hästar göra även utan att man ens använder tyglar även om tyglar ofta är praktiska. Det främst utifrån en bra sits och rätt använda skänkel/sitshjälper man får samlingen.

Kanske OT och vi menar förmodligen samma sak.

Senast ändrad:

Ja, även "vanliga" dressyrryttare kan ju rida olika på tävling och hemma. Vi rider tex sällan så fort hemma som man rider på banan om vi tränar för hästarnas hälsa. Vi kan rida programträning så fort absolut. Men för dressyren och hästen rider vi lite långsammare. Så det förstår jag.
Men det är liksom hela gångarten(tölt och pass) jag inte förstår alls hur den skulle kunna bli bärig utan spänning där jag upplever det som negativt med spänning. Och jag ser även där bilder med aktiverad underhals och statiskt spänd rygg. Även om det givetvis inte är lika illa som bilden jag lade upp.

Det fanns fina bilder på hästar där. Men det var i andra gångarter. Och det var riktigt fina hästar en del. Jag gillar ju som sagt rasen och skulle gärna köpa en liten sån om jag sen köper egen gård. Just nu vill jag rida dressyr och har då skaffat halvblod och funderat mycket på något spanskt iom att jag inte är så jätteimpad av de stora brunas personligheter och tankeförmåga i många fall. ;)
Jag är ju mest van vid min ponnygubbe och araber och spanska sista åren. Halvbloden är lite för oskarpa för mig. :P
Min nya är fantastisk och jag älskar honom. Men jag tilltalas av ponnypsyke och urtidspsyke.

Men här tex så ser jag spänningar och i vissa fall lite väl stora karlar om det är de som rider dem till vardags. Kanske är uppvisningsryttare eller ngt:
http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/data/MediaArchive/images/NewsImages/480/alfa.jpg

http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/data/MediaArchive/images/NewsImages/480/natanje.jpg

http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/data/MediaArchive/images/NewsImages/480/vakar2.JPG

http://www.hestafrettir.is/Vefsidan/data/MediaArchive/images/NewsImages/480/valdimar-leiknir.jpg

Har du verkligen aldrig sett en häst tölta i en bra, ändamålsenlig form? :eek: Trots googlingar och annat letande? Det låter ju jättekonstigt, men du har säkert rätt.

Angående tölt vs. piaff, så tycker jag inte att vanlig arbetstölt kan liknas vid piaff riktigt, men det är helt klart mer avancerat än arbetstrav på ett halvblod. Och där håller jag med dig, att många "dåliga" ryttare rider för mycket tölt. Jag tycker man ska ha någolunda koll på sig själv och sin ridning innan man börjar lära sig tölta, för det ÄR svårt! Och det är synd om både häst och ryttare när det blir fel och de lär in tokigt.
Därför får de som lär sig rida (islandshäst) på någon av mina pärlor bevisa att de kan rida bra i skritt, trav och galopp först. Sedan får de prova tölta.

Men hur som helst, tråkigt att du aldrig sett en tölt i form. Det är inte den riktigt djupa arbetstravformen vi pratar om, men de kan gå i form i tölt. Bärigt och bra. Åk ut på en träning med duktiga ryttare någon gång och kolla, för på tävling premieras tyvärr inte den formen utan en mycket högre, friare och "häftigare" men inte lika "dressyrig och bärig".
Annars är det synd att du är stockholmare, för här finns flera islandshästar som bär sig bra i tölten och en som hemskt gärna jobbar i djup dressyrform i alla gångarter utom pass :D

En korrekt tölt brukar liknas vid dressyrmoment ur de högre skolorna, dvs det är en svår rörelse och något som inte finns klockrent av sig själv.

Just så, och för de som läste studien som gjordes på Denni och Hrimnir parareellt med Lussan och hennes dressyrhäst har det som jämförelse. Här kunde man inte smita med alla prickar på sig som de dessutom hade omaket att både filma och mäta.:D

Lussan var imponerad, då hon sa att om min häst hade kunnat samla sig så mycket hade vi förmodligen kunnat vinna allt som går att vinna.;)

Å det finns inte i Stockholms trakten menar du.;):angel:

Jag har redan för mycket att rida. Och för min egen del så måste jag då välja det som kan gynna min karriär om jag skulle rida lite mer. Och då får det bli dressyrhästar. Det är ju det jag sysslar med.

Jag har laborerat mycket med min egen och andra Islandshästar och deras gångarter, form och min sits. Det har lärt mig väldigt mycket och gett mig mer kunskap som främjat min ridning av halvblod etc. Det är hemskt nyttigt att rida dressyr på dem iom att de kräver mer än halvbloden! Och iom att stegen är så mycket snabbare/kortare måste man vara lite rappare själv.

Tack för erbjudandet! Det var verkligen jättesnällt! Men du bor lite långt bort med.:D
Jag tror nog din kan bära upp mig. Jag är som sagt inte så himla stor även om jag är rätt lång. Jag väger väl 60. Och det fixar många ponnier.

Tölten kommer alltid att ha med sig en viss form av spänning, sedan måste man skilja på negativ och positiv spänning.

Det gör det alldeles säkert, men de kan ju inte jag lova att tuaphua får hälsa på hos :p

Många Islandshästar har väldigt bra vinklar för samling! De kan ofta göra en helsikes piaff!

Och jag kan väl erkänna att jag inte tycker allt dressyreliten gör är bra heller. Jag är en sådan som inte riktigt platsar under någon ridstil. Jag rider inte Strömsholmsdressyr, inte AR och inte klassiskt eller centrerat. Men blandar man allt så blir det väl vad jag gör.

Men givetvis är väl typ Edvard Gal och övriga skickligare än mig.
Man rider väl aldrig så bra som då man sitter på läktaren. :P

Det är väl bara bra att man inte är renodlat någonting? Då missar man ju massor.
Jag rider och tävlar islandshäst, men jag plockar mycket från engelsk ridning, western och centrerat också. Då blir det allra bäst.

Snappade upp vad en erkänt duktig vet sa till mej en gång - tittar man på skelettet finns det ingen skillnad mellan en islandshäst och en ponny i samma storlek och typ.
Har hört många hästbehandlares erfarenheter av isisar också - att de inte visar svaghet förrän det är "för sent"... och att de är svåra att tex. massera för de visar inte alls på samma sätt det de upplever. Överlevnadsinstinkt, de vill absolut inte visa svaghet.

Ja och där skiljer sig nog våra åsikter om vad som är negativ vs positiv spänning. Utan någon som helst form av spänning i någon muskel hade ju hästen dråsat i backen. Men statisk spänning anser jag vara ogynnsam. Dynamisktr arbetande muskulatur anser jag vara god spänning.
Jag förstår inte hur det inte skulle bli statisk spänning i den formen.

Levad ger ju statisk spänning, absolut. Men man sitter inte och levadar särskilt länge. Det är inget jag är kapabel till visserligen. Jag är inte utbildad till levad.

För mig bli det en statisk spänning då man har huvudet så högt och i den höga formen. En häst i piaff i hög form blir ju hög av att bakdelen sänks och framdelen lättar. Men den är fortfarande formad så att ryggen bär och manken är uppe. Ingenstans genom hästens kropp får det bli en så skarp "sväng" där kraften liksom bryts av. För då kommer den att bära på framdelen. Annars så blir bakdelen som en lyftkran om hela hästen sitter ihop i en båge formad uppåt.

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 449
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V