Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

Sv: Okej med isisar men inte andra b/cponnyer?

hittade ingen tråd, så provar starta en, om ni hittar en får ni gärna säga till och låsa denna.

Iallafall. Det här med islandsridning. Vad är det som gör att en isis på 125 cm kan klara mer än ett russ/shettis korsning på 125 cm? Tycker det är precis lika hemskt att stora karlar släpar sig upp en isis, precis som vilken annan viktbärande b/c ponny som helst. vad tycker ni? Tycker ni det är rätt på isisar men inte andra raser? Varför isf? :crazy:

Det är väl inte ett dugg konstigt?
Största karln sätter sig inte på en 125 cm hög häst, såklart. Islandshästar har samma kroppsbyggnad som stor häst (och ja det finns exteriöra skillnader mellan häst och ponny) och är därför mycket mer viktbärande än en shettis.
Förutom det att en 125 cm hög häst inte orkar bära så mkt så kan man inte rida en sådan för att fötterna släpar i marken. tänk på skänkelläget man har vid isländsk ridning.

Jag ser inga problem med att rida islandshäst, men å andra sidan är jag uppvuxen delvis på island så jag kanske är partisk. Skulle däremot aldrig slänga upp en stor karl på en liten PONNY. Aldrig.

Håller helt med dig!

Min hovslagare har islandshäst och hon säger exakt samma sak, rasen är extremt smärttålig och det som mitt halvblod tror han ska dö av märks inte ens på en islänning. När en isis väl visar hälta och smärta då är det oftast riktigt allvarligt och i många fall för sent......

Jag blev illa till mods när jag såg sändingen från Globen med islänningar. :crazy: Jättestora tunga ryttare på små klena ponnysar, deras fötter hängde för fasen nedanför hästarnas knän! Det är verkligen inte okej. Islandshästen är dessutom inte alls särskilt kraftig. Den har en tunn spolformad kropp jmf med andra hästar i samma stl. En arab tex är mkt kraftigare och mer kompakt med djup bål. Jag som tycker jag är väl lång på min kraftiga arab (147) ser ju ut som en liten ärta på honom jmf med hur dessa ekipage såg ut......

Det är en MYT att dessa stackars ponnyar ska vara så mkt starkare än alla andra raser. Att dom burit tunga karlar på Island i alla år är eg fullständigt orelevant, eftersom det dels inte har funnits något annat att rida på och dels vet man ej hur det eg påverkar hästarna.

Är man stor och tung får man skaffa en större häst!! Inte envisas med att plåga en som är för liten..... Jag må tycka att små welsh ponnyer är det vackraste som finns men såpass vett har jag ju att jag inser att jag är alltför lång. Sån insikt verkar vara sällsynt inom islandskretser, man tror att hästen kan bära hur mkt som helst hur länge som helst....

Hur många ponnyraser har du sett?? Dom allra flesta är betydligt kraftigare i kroppen än islandshästen. Tex en connemara eller en new forest bär upp en lång ryttare mkt bättre eftersom dom inte är så klena i kroppen. Hade man rakat av allt hår på isisen så är det inte stora hästen som finns kvar där under....

Att dom burit tunga karlar på Island i alla år är eg fullständigt orelevant, eftersom det dels inte har funnits något annat att rida på och dels vet man ej hur det eg påverkar hästarna.
Där byter de dessutom hästar, har ofta med sig flera stycken.

Jag håller för övrigt med i det du skriver. En kraftig och musklad islandshäst kan säkert bära vuxen men ingen jätte med "benen i backen", men det kan ju även en musklad connemara osv.

Tyvärr verkar det som att man avlar sportigare modeller även på islandshästen och då tycker jag det är ännu värre med mycket stora ryttare på.

Dock sitter ju inte egenskapen att vara viktbärande i benens längd på hästen.

Jag blev illa till mods när jag såg sändingen från Globen med islänningar. :crazy: Jättestora tunga ryttare på små klena ponnysar, deras fötter hängde för fasen nedanför hästarnas knän! Det är verkligen inte okej. Islandshästen är dessutom inte alls särskilt kraftig. Den har en tunn spolformad kropp jmf med andra hästar i samma stl. En arab tex är mkt kraftigare och mer kompakt med djup bål. Jag som tycker jag är väl lång på min kraftiga arab (147) ser ju ut som en liten ärta på honom jmf med hur dessa ekipage såg ut......

Exakt vad tyckte du var problemet med globenekipagen? Jag tyckte att de i allmänhet visade upp en grym styrka, balans och form. Skulle ryttarna vara helt åt skogen till dessa hästar, skulle de aldrig kunnat visas på detta sätt. Är du insatt i gångarter? Att kunna rida en gångart som ex pass kräver något enormt från både häst och ryttare, och det går aldrig at visa bra om allt inte står rätt till.

Det är en MYT att dessa stackars ponnyar ska vara så mkt starkare än alla andra raser. Att dom burit tunga karlar på Island i alla år är eg fullständigt orelevant, eftersom det dels inte har funnits något annat att rida på och dels vet man ej hur det eg påverkar hästarna.

Hur kan det vara irrelevant? Det är väl högst relevant, eftersom aveln har satts efter den standarden. Som sagt, SJÄLVKLART finns det för stora/obalanserade/långa ryttare för vissa islandshästar precis som i andra raser. Det handlar inte alls om hur kraftiga de är, det handlar om viktbärande möjligheter hos hästen.

Hade det varit en MYT och hade hästarna tagit skada av att bli ridna på som vi gör idag, så tycker jag att det är väldigt underligt hur sporten finns i ett så "upplyst" och "duktigt" land som Sverige eller norden. Och jag tycker det är konstigt hur vi kan ha bland de mesta skadefria, friska och sunda hästarna som finns!

Ja precis! Även fast det är en glöd vi gärna vill se i våra hästar så kan det absolut bli en av deras största nackdelar också, för att de kan bli för villiga och starka precis som du säger. Jag vet inte hur många islänningar som är så positiva och villiga att de säkerligen springer tills de stupar, bara man ber dem...

Islandshästar har samma kroppsbyggnad som stor häst (och ja det finns exteriöra skillnader mellan häst och ponny) och är därför mycket mer viktbärande än en shettis.

Du gör mig nyfiken! Under alla år som jag avlat ponny och gått på extertiörkurser så har jag aldrig sett att det är exteriör skillnad på hästar o ponnyraser. Vad jag däremot har sett o lärt mig är att det finns en mellan alla raser......welsh cob tex har ofta liggande breda bogblad och araber har annan vinkel på bakkärran.

Vilken hästras är islandshästen mest lik menar ni???? De har iallafall inte samma byggnad som en sportridhäst.

Jag tror inte på att islandshästen är mer viktbärande än någon annan häst i samma storlek o samma kroppkonstruktion.

De welshar (av olika sektioner o storlekar)/NF/Connemara/Sv Rdponny jag haft på mitt stuteri har varit viktbärande. De är betydligt mer viktbärande förhållandevis för sin storlek än vad de vanliga halvbloden är.

Sen kan man ifrågasätta om islandshästen är en speciellt sund ras med alla problem med spatt o eksem som rasen dras med.

Byter häst rätt ofta? dem byter inte hästar mer än vad någon annan i något annat land gör. :p Det är isåfall om man är ute på turridning i flera dagar, och man har med sig en flock som man kan byta.. annars håller dem inte på och byter häst under ridturerna.

Jo det göra man, byter ofta.;) Te x har jag bekanta på norra Island men de bor i Reykjavik under vintern och tar då med sig hästar dit, oftast skiftar de hästar efter 2-3 månader och tar dit nya och de som varit där får åka tillbaka till gården.

Jag har haft flera turer på Island genom åren, vi har då haft med oss en lös flock på mellan 30-40 hästar så sammanlagt har det handlat om 50-60 hästar under en tur. Man rider 6-8 timmar per dag, och man hinner då med mellan 2-4 byten per dag alltså olika hästar.

När vi har ridit helgturer i Reykjavik har varje ryttare haft med sig en handhäst, alltså ett byte.

Sen kan man ifrågasätta om islandshästen är en speciellt sund ras med alla problem med spatt o eksem som rasen dras med.

Ja enligt försäkringsbolagen så är den det, eftersom premierna är lägre för en islänning än för andra raser. Spatt i sig är ett problem, dock har den inte med ryttare att göra, ej heller eksem. Vad man kan säga är, generellt sätt så tas inte så många islandshästar bort pga spatt som det sker hos många andra raser. Varför då? Ja därför att om åkomman hamnar i ett vilande läge så är sammanväxningen ganska rejäl vilket gör att hästen inte känner av sitt problem förutsatt att inflammationen inte blossar upp igen. Det här sker inte så ofta hos andra raser vilket gör att avlivning sker oftare här än på islandshästar.

Jag tror vissa Islandshästar med låg manke kan bära en man. Jag hade framför allt en elevs häst i åtanke. Det var en Islandshäst som nog var iaf minst en dm mindre än min ponny som är 145. Säkert mindre ändå. Men jäääklar så bred och kraftig! Han var mycket, mycket bredare än min ponny som ändå är otroligt bred. Jag kunde knappt gå efter jag ridit den iom att mina höftleder öppnat upp sig så. Den hästen hade också extremt lätt för samling iom att han var så himla kort och hade bra vinklar. Han var väldigt fyrkantig och snyggt proportiornerlig.
Den skulle jag lätt slänga upp en man på.

Dock har man ju ytterligare ett problem med de där hästarna. Och det är att hitta kort nog sadel. Är ryttaren dessutom stor så får ju inte ryttaren plats i en sadel som är kort nog för hästen.
Min ponny har väldigt kort rygg. Men betydligt längre än en del av de mindre islänningarna. Jag är ingen stor/tung tjej. Jag har strl s/34-36 i kläder. Och min sadel hade jag gärna velat ha större. Nu vill jag ju ha för stor sadel. Så jag kan röra mig. Men en större person än mig hade sadeln varit för liten för. Och det får inte plats en längre på hästen.
Har man ett halvblod tex så har man mer yta till sadeln. Och iom det kan man också fördela trycket från ryttaren över större yta.

Jag tror som sagt mycket på formen hästen bär sig i. Och just tölt och pass har jag aldrig sett en häst gå i på ett ergonomiskt sätt. Ever!
Dock kan man så klart rida även Islandshästar på tygeln och bäriga. Då ger man dem ju en justare förutsättning att palla bära sin ryttare.

Jag har absolut inget emot rasen. Jag har ju själv en som är hälften. Och skulle absolut kunna tänka mig att skaffa mig en ren Islandshäst paralellt med dressyrhästarna. Jag gillar deras psyke och känslan att fräsa i skogen på dem. De är fantastiskt roliga oftast. Men det är en ras som har lite problem faktiskt. De har ett rörelsemönster som bjuder in till spänning mer än halvbloden(de är ju rörligare i lederna på ett annat sätt än halvbloden). Och det är inte enbart en personlig åsikt. Det säger många veterinärer, equiterapeuter, massörer och även min tränare som ridit mycket Islandshästar. Tyvärr visar de ju sällan smärtan.

Nu vet jag inte om du menade att just Islänningarna i Sverige är friska eller svenska ridhästar över lag.

För svenska ridhästar över lag tycker jag har en på tok för låg medellivslängd. Sist jag hörde något om den som var byggt på en normal studie så var den 8 år. Det är ganska tragiskt. Och det tror inte jag beror på att vi avlat fram så dåliga hästar. Där får vi nog skuldbelägga oss själva och vår ridning.

Min ponny fyller 28 till årsskiftet. Det har jag både Islandsgener och träning att tacka för tror jag. Han är fräsch och pigg fortfarande.
Jag tror absolut att han klarat sig så länge pga Islandssidan(och New Forest andra halvan). Men hur han tränats har också spelat in mycket enligt tränare, veterinärer och equiterapeut.

Han böjdes ua för ett år sedan. Det tror inte jag ett halvblod klarat. Och vet är van att bedömma Islänningar med.

Sbsolut spelar formen roll. Att springa med huvudet i skyn ger knappast hållbarhet för någon häst. Men det finns ju som tur är vettiga islandsryttare som är duktiga och rider sina hästar i vanlig dressyr också. :)
Har ju sett bild på din korsning, han var rejäl vad jag minns. Men den där maffiga typen av islänning verkar bli alltmer sällsynt. Kollar man runt nu så är det hästar med väldigt "tunn" kropp, som sagt det enda som får den att se kallblodig ut är all man! Tycker dom var grövre förr??

Rein: Så du tycker det ser helt okej ut när hästen nästan snubblar i ryttarens ben? Det tycker inte jag.

Klart det spelar roll att det bara funnits en enda hästras tillgänglig för transportering. Då rider man ju på det som finns! På samma sätt som folk i Egypten tex rider omkring på pyttesmå åsnor om dom inte har råd med hästar. Visst dom har gjort det i hundratals år, men spelar det någon roll när ryttaren fortfarande är för stor och tung?? Bara för att något är tradition så betyder det inte att det är rätt.....

Nej jag tycker det är synd och skam att folk vägrar inse att dom är för stora för sina hästar, oavsett ras. Islandshästen är INTE någon säregen art, den har samma skelett och muskulatur som alla andra hästar. Finns ingen anledning till att den skall behöva bära mkt tyngre än andra hästar i samma stl. :(

Nu menade just jag islandshästar. De är i allmänhet välidgt sunda och har en hög livslängd. Som Boj skrev, så är det också en ras som enligt försäkringbolag också anses vara väldigt friska.

Dock kan man så klart rida även Islandshästar på tygeln och bäriga. Då ger man dem ju en justare förutsättning att palla bära sin ryttare.

Men är "på tygeln" det ända sättet att rida bärande på då? ;)
Det är ju just det som är det svåra med islandshästen, det krävs mycket finess för att för att inte bara reda ut otaliga taktproblem som kan uppstå, sen skall man klara av att få fram en häst som bär sin ryttare bra!

Själv tycker jag förövrigt att man nu oftare och oftare brukar se hästar som formas bra i tölten (och nu pratar jag inte om böjd nacke). Självklart finns det spända töltare också, det ser man ofta, men lika ofta ser jag hästen på bogarna med böjd nacke i andra ridstilar. Så det tycker jag inte håller som argument mot en islandshäst, allt handlar ju om ryttarens förmåga.

Passen är ju också en väldigt svår gångart att jämföra. Här handlar det om balans och styrka på ett helt annat sätt än hos alla andra gångarter, eftersom här skall en enormt kraftfull snabbhet in också.

Kul att du är här igen förresten! Inte sett dig på ett tag.
Jo, min ponny är riktigt grov. Han har mest bara korta ben, hals och rygg. I övrigt är han stor. Han har megaskalle och är bred!

Här sitter jag som är 172-173 och där vägde många kg mer på honom. Man ser att han inte är en skör liten sak.
Zebbeman.jpg

Framifrån på tjuvutflykt:
Zebtjockis.jpg

Halvt kl:
http://media.ne.se/neimage/1461423.jpg

Det här tycker jag ju inte ser så kul ut. Och det är något jag sett en hel del.
Jag ska dock tillägga att jag sett många proportiornerliga Islandsekipage med. Och på dressyrforumet finns ju en häftig som läggs ut bilder på. Det är kul!

Måste bara fråga vart du faktiskt sett dessa ekipage som ser ut som bilden du länkade:confused: Jag har helt ärligt ALDRIG sett något som varit ens i närheten av det där, förutom på vissa uuuuuurgamla bilder, och jag har ändå varit i kontakt med islandshästar en del år nu.

Jag tror ju hästen måste vara på tygeln för att skifta över vikten bak. Annars går den ner i framvagnen. Man ser ju hästar lätta hela framdelen då de bär sig på tygeln. Så fort underhalsen aktiveras trycks manken ned och bröstryggen ner mer i frambenen. Biomekanikstudier säger ju detsamma.

Islandshästar har ju också ofta av naturen en konstitution som mer främjar en överlunje som är urgröpt mer än en som böjs upp.

Och det där med taktproblem vet jag en hel del om. Min egen har 4 rena gångarter och ca 76 orena mixar om man inte rider honom korrekt och själv sätter takte i exakt varje steg. Han var fullkomligt vidrig i början av sin utbildning. Nu är han taktren då han är igång helt och utbildad tom galoppirouetter och piaff(trots framtung exteriör och taktproblemen).
Jag har tränat och ridit en del islandshästar med samma prob, vissa av dem 5-gångare. Jag upplever att även PRE och araber har lite samma lätthet att koppla isär kroppen och kunna gå med mer taktfel än halvbloden. De kräver mer av ryttaren. Men de är roliga!

Givetvis finns det många som rider vanlig dressyr, wester eller vad som helst som rider dåligt. Men där är inte målet ngt som jag iaf inte tror är fysiskt möjligt att gå ergonomiskt i. Men det är väl inte nyttigt för en häst att hoppa svårklass heller. Så det finns överallt saker som inte är rent sunt egentligen. Men tränar man hästen korrekt i övrigt kan den hålla för att man även gör sånt ibland. Även om det nog egentligen är bäst att låta bli.

Jag använder som du kanske förstår bara 3 gångarter på min häst. Jag har aldrig sett någon rida tölt på arslet på en häst. Och jag vill att min häst bär bak. Om inte ens de som är proffs på Islandsridning kan så tror inte jag att jag kommer lyckas. Jag är bara en glad dressyrryttare.:p

Så klart är detta min personliga åsikt.
Och jag skulle väldigt gärna vilja bli överbevisad med filmer eller bilder på bärighet i tölt/pass.:)

Bilden är mycket gammal, dessutom känns det fånigt att rota fram bilder av den här kalibern för att trycka på att man har rätt. Det finns inga som helst problem att rota fram liknade bilder från dressyr, hopp tävlingar/träning or what ever. Men varför då, inget skäl alls faktiskt.;)

Det är hur enkelt som helst att börja dra i respektive sport/disciplin och plocka fram varje negativa punkt som finns här för hästens räkning, men det kvittar för okunniga människor finns det överallt så är det.;)

Den kanske var extrem iom att man verkligen ser hur illa hästen tycker om det och hur illa ryttaren rider. Jag orkade inte leta. Så jag högg en bild i mängden bara.
Men storleken på ryttare och häst och en fingervisning om form kan vi väl ta den för.
Jag har sett det en hel del i diverse stall i olika delar Sverige. Det verkar inte vara något isolerat fenomen.

Dock har jag ju sett trevligt proportiornerliga ekipage med. Och även sånna som går i form på tygeln.

På tygeln är altså inte för mig en krök på nacken utan något som sker genom hela kroppen på hästen.

Ja, jag vet inte hur många dylika trådar det finns som alltid slutar likadant...Man får väl kanske nöja sig med att man själv trivs med det man håller på med och litar på sig och sin hästs hållbarhet, istället för att försöka överbevisa andra om det:p

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 087
Senast: LiviaFilippa
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Gnägg Hej kanske blir en luddig tråd! Och hoppas jag lagt den under rätt prefix :) Jag har inga planer på att köpa ridhäst igen, i alla fall...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
10 449
Senast: Ketrawzc
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 923
Senast: Flixon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II