Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag påstår att du tänker fel när det gäller lastsäkring och hur spännband används, vad de tål.
Även om jag missuppfatta allt helt så ändrar det inte att något som väger 60 kg i normala fall väger vid en kollision i 100km/h bortåt 10 000 kg eller så.

(Observera att jag bara gör en väldigt förenklad räkning i huvudet men helt uppåt väggarna borde det inte vara)
 
Eftersom vi alla vet att puckopappan inte fattar det där med stolen kan vi kanske lämna den mer exakta fysiken och mekaniken därhän nu?

@Tora proklamerade ju dessutom sitt uttåg ur den del av diskussionen som gäller bilstolar för flera sidor sedan.
Jag anser mig vara mänsklig och därmed ändrar jag mig ibland. Speciellt om jag läser något som är fel.

Är det det enda du har att komma med? Att jag skrev för flera sidor sedan att jag tyckte att diskussionen tagit oproportionerlig dimensioner och bara förstörde tråden?

Vilket jag för övrigt fortfarande tycker och jag ber @krambanan så mycket om ursäkt för att jag bidrar till att både förstöra tråden och göra det här med bilbarnstolen till något jag tror inte var tänkt att det skulle vara från början. Skall verkligen försöka skärpa till mig!
 
Senast ändrad:
Även om jag missuppfatta allt helt så ändrar det inte att något som väger 60 kg i normala fall väger vid en kollision i 100km/h bortåt 10 000 kg eller så.

(Observera att jag bara gör en väldigt förenklad räkning i huvudet men helt uppåt väggarna borde det inte vara)
Ja men du fattar ju inte att ett spännband som klarar 500 kg klarar alltså att säkra dessa 500 kg i en krock. Och i den krocken väger dessa 500 kg då betydligt mer. Så dessa spännband kan du släppa, de klarar bilstol + Minis vikt vid en krock.

Det finns flera med BE körkort här och en fd yrkeschaufför som säger du har gjort en tankevurpa. Du kan tro på dom. Eller så har alla trafikskolor + transportstyrelsen gjort fel som godkänt oss som BE-körkortsinnehavare då det är en sak som ALLTID kommer upp som fråga i uppkörningen.
 
Ja men du fattar ju inte att ett spännband som klarar 500 kg klarar alltså att säkra dessa 500 kg i en krock. Och i den krocken väger dessa 500 kg då betydligt mer. Så dessa spännband kan du släppa, de klarar bilstol + Minis vikt vid en krock.

Det finns flera med BE körkort här och en fd yrkeschaufför som säger du har gjort en tankevurpa. Du kan tro på dom. Eller så har alla trafikskolor + transportstyrelsen gjort fel som godkänt oss som BE-körkortsinnehavare då det är en sak som ALLTID kommer upp som fråga i uppkörningen.
Det kan det spännbandet klara om stolen för övrigt sitter fast helt korrekt för då tar bla bilbältet den största kraften. Är stolen fel monterad så finns det inga garantier att det räcker med ett 500 kg band. Det beror bla helt på hur fort fordonet färdas.
 
Det kan det spännbandet klara om stolen för övrigt sitter fast helt korrekt för då tar bla bilbältet den största kraften. Är stolen fel monterad så finns det inga garantier att det räcker med ett 500 kg band. Det beror bla helt på hur fort fordonet färdas.

Men det är ju samma sak med bilstolarnas riktiga band, det är ju inget unikt för spännband; om stolen är felmonterad så kanske inte de banden heller räcker till. Jag kan inte tänka mig att bilstolsbanden skulle palla att lastsäkra flera tusen kilo.
 
Det kan det spännbandet klara om stolen för övrigt sitter fast helt korrekt för då tar bla bilbältet den största kraften. Är stolen fel monterad så finns det inga garantier att det räcker med ett 500 kg band. Det beror bla helt på hur fort fordonet färdas.

Jag förstår det som att de menar att spännbandet klarar att säkra last som ursprungligen väger 500kg, vid krock. Det som pratas om här (dvs barn + stol) som inte ens väger 60kg ursprungligen är alltså inget problem. Klarar det att säkra 500kg i 50km/h är inte 60kg i 50km/h något problem.
 
Nu tycker jag att vi allihopa lägger ner denna diskussionen och fokuserar på annat.! Ert förbannade tjatande om lastsäkring gör verkligen inget till eller från i detta skedet. @krambanan har fattat vinken och gör vad hon kan i situationen, och han verkar ju ha gått med på att använda hennes stol nu. Punkt.
 
Men det är ju samma sak med bilstolarnas riktiga band, det är ju inget unikt för spännband; om stolen är felmonterad så kanske inte de banden heller räcker till. Jag kan inte tänka mig att bilstolsbanden skulle palla att lastsäkra flera tusen kilo.
Vet inte vad dom har för brottsgräns. Men självklart skall ingen stol vara felmonterad.
 
Nu tycker jag att vi allihopa lägger ner denna diskussionen och fokuserar på annat.! Ert förbannade tjatande om lastsäkring gör verkligen inget till eller från i detta skedet. @krambanan har fattat vinken och gör vad hon kan i situationen, och han verkar ju ha gått med på att använda hennes stol nu. Punkt.
Håller med, tänkte skriva nåt liknande... Blir väldigt tjatigt, eller nån form av "ickefråga" i sammanhanget!
 
Det kan det spännbandet klara om stolen för övrigt sitter fast helt korrekt för då tar bla bilbältet den största kraften. Är stolen fel monterad så finns det inga garantier att det räcker med ett 500 kg band. Det beror bla helt på hur fort fordonet färdas.
Men du. :) Du klarade 37 minuters skärpning.
 
När det gäller lastsäkring så ska det tåla HELA vikten framåt och halva vikten bakåt och åt sidorna. Det man räknar på är vad det väger stillastående.
Har själv tvärnitat med lastbil med surrat tungt gods, det har inte rört sig en milimeter pga rätt lastsäkrat. Så länge spännbandet håller vikten och är spännt rätt och det som det är fastsatt i tål vikten, ska inte något hända.

Kanske dags att sätta punkt för detta sidospår och låta @krambanan återkomma med uppdateringar om hur det går och vad de kommer fram till. Förhoppningsvis kommer det lösa sig snart så mini kan åka säkert.
 
:laugh: Varför inte bara erkänna att du tänkte fel? Det blir lite fånigt när du blir överbevisad om de där jäkla spännbanden och försöker gripa efter halmstrån för att inte erkänna det.
Öh nej.
Tänker inte förstöra denna tråden mer. Vill du veta mer om spännband och dess brottsgräns så skicka PM eller nått.
 
Oavsett så är bilstolen inte monterad korrekt och därmed inte laglig. Om jag som mamma inte får reagera på det är det något som är väldigt fel. Dessutom hade jag INTE brytt mig hade stolen kanske fortfarande inte suttit fast ens med bilens bälte. Nu verkar det ju iallafall ha löst sig så nu kanske vi kan släppa det. :p
 
Oavsett så är bilstolen inte monterad korrekt och därmed inte laglig. Om jag som mamma inte får reagera på det är det något som är väldigt fel. Dessutom hade jag INTE brytt mig hade stolen kanske fortfarande inte suttit fast ens med bilens bälte. Nu verkar det ju iallafall ha löst sig så nu kanske vi kan släppa det. :p
När är det umgänge nästa gång? Vore intressant att se om han faktiskt kan använda din stol.
 
Nu ska jag agera djävulens advokat .
Din advokat jobbar i ditt intresse. Vad han har för fog för att hålla med dig om att det inte går att lita på exets omdöme, utöver det du har berättat för honom, har jag ingen aning om.
Men bara det faktum att din advokat går på linjen med umgängesstöd innebär inte på något vis att det kommer bli så i framtiden. Jag är ledsen bananis, men hur gärna du än vill motsatsen (och tro mig, det vill jag också efter vad du berättat!!) så finns det ingen garanti för att det kommer bli så. Tingsrätten dömer inte alltid som man själv vill och önskar, utan ibland blir det alldeles tvärtemot (t.ex i det här fallet, som inte ännu fått något lyckligt slut :cry:) utan att man på något sätt kan begripa hur det gått till.
Min övertygelse är att du tyvärr måste ställa in dig på att det inte blir som du hoppas. Och att du därför behöver vänja dig vid att släppa taget, även om det är omöjligt att lita på honom. För blir det(hemska tanke) inget fortsatt umgängesstöd, så har du inget val.

Jag håller med vemdetnuvar som antydde att det kanske blir lite väl mycket ensidigt av pepp i den här tråden, så att man faktiskt glömmer bort att risken är att det inte blir som du vill faktiskt finns även om barnets far är en omdömeslös idiot.

Jag har aldrig sagt att du försvårar umgänge. Det gör du nog inte heller.
Men jag kan nog till viss del faktiskt hålla med ditt ex om att du krånglar. Du måste släppa kontrollen. Du har inget val, även om jag förstår att ditt hjärta slits itu av det. Han är barnets far och en myndig person. Han har full rätt att ta ansvar för barnets säkerhet, tills motsatsen bevisats. (det förekommer även att mördare får bli vårdnadshavare om sina barn, vars mor de mördat...)

Tro mig. Jag är väldigt medveten om detta och räknar inte alls med att det ska gå som jag vill och hoppas. Men ju längre jag kan "skydda" Mini desto bättre.

Ja han tycker jag är krånglig. Det vet jag. Det har jag fått höra i flera år från honom. Så oavsett vad jag gör eller inte så kommer han hitta något som han tycker jag krånglar med. T ex var det ju jag som var krånglig enligt honom när kontaktpersonen ställde in umgänget och jag då gjorde andra planer (för två dagar senare kom han ju på att han ville ha umgänge iallafall).

Sen är jag bara människa jag också. Jag har såklart fel och brister jag med och beter mig inte alltid som jag kanske borde.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 799
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp