Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska jag agera djävulens advokat .
Din advokat jobbar i ditt intresse. Vad han har för fog för att hålla med dig om att det inte går att lita på exets omdöme, utöver det du har berättat för honom, har jag ingen aning om.
Men bara det faktum att din advokat går på linjen med umgängesstöd innebär inte på något vis att det kommer bli så i framtiden. Jag är ledsen bananis, men hur gärna du än vill motsatsen (och tro mig, det vill jag också efter vad du berättat!!) så finns det ingen garanti för att det kommer bli så. Tingsrätten dömer inte alltid som man själv vill och önskar, utan ibland blir det alldeles tvärtemot (t.ex i det här fallet, som inte ännu fått något lyckligt slut :cry:) utan att man på något sätt kan begripa hur det gått till.
Min övertygelse är att du tyvärr måste ställa in dig på att det inte blir som du hoppas. Och att du därför behöver vänja dig vid att släppa taget, även om det är omöjligt att lita på honom. För blir det(hemska tanke) inget fortsatt umgängesstöd, så har du inget val.

Jag håller med vemdetnuvar som antydde att det kanske blir lite väl mycket ensidigt av pepp i den här tråden, så att man faktiskt glömmer bort att risken är att det inte blir som du vill faktiskt finns även om barnets far är en omdömeslös idiot.

Jag har aldrig sagt att du försvårar umgänge. Det gör du nog inte heller.
Men jag kan nog till viss del faktiskt hålla med ditt ex om att du krånglar. Du måste släppa kontrollen. Du har inget val, även om jag förstår att ditt hjärta slits itu av det. Han är barnets far och en myndig person. Han har full rätt att ta ansvar för barnets säkerhet, tills motsatsen bevisats. (det förekommer även att mördare får bli vårdnadshavare om sina barn, vars mor de mördat...)
Jag har typ ALDRIG hållit med dig så som jag gör när det gäller det här inlägget!
 
Jag tycker det är flera i tråden som rått TS till det.
Jag håller med dig om att låta så mycket som möjligt rinna av och inte curla honom i hans relation/umgänge med Mini. Men frågan om stolen ser jag som separat från vårdnadstvisten, TS kan inte släppa den frågan av rädslaför hur det kan se ut i rättens ögon, när det gäller Minis säkerhet. Sen behöver frågan absolut inte tas upp som ett slagträ i tvisten.
Jag vet inte om jag förstår dig rätt men det är väl rädslan att mini ska komma till skada som är drivande inte vad domstolen skulle säga om henne för hennes ex tummar på säkerheten.
 
Så du menar att du tror att det innebär att det är okej att lasten förskjuts om man krockar? Jag lovar dig, att den lastbilschaufför som överlever att få ett helt timmerlass i nacken vid en frontalkrock kommer åtalas för dålig lastsäkring.
Lasten ska vara säkrad så att den tål en krock eller tvärnit. Det är DÅ hela vikten framåt och halva åt sidorna och bakåt gäller.

Läs en gång till vad jag har skrivit. Jag har INTE skrivit att det går lika bra att montera med balsnören.
Jag har skrivit "om det bara handlar om hållfasthet"...
Sen finns det olika grovlek på balsnören också. Jag menar inte de klenaste, men var väl inte tillräckligt tydlig med det.
Som sagt jag bara citerar det bla som Transportstyrelsen har skrivit.

Att ta upp trafiksäkerhet och balsnören (även om det nu skulle röra sig om en tjockare variant) är inget att rekommendera. En krock är en komplicerad historia av dynamiska krafter.

Om man då tittar på rena siffror så är ett band som klarar 500kg för lite om ett föremål som väger 15 kg krockar i 50km/h.
 
Senast ändrad:
Helt OT men hur är det specifierat 500kg.
Håller spännband i allmänhet för att 500kg hänger i det eller håller det för 500kg i en krock i 50km/h?
 
Ni som tycker att @krambanan skall strunta i att Mini åker omkring i en trafikfarlig bilbarnstol, vad tycker ni att Ts skall göra om Mini råkar illa ut i en trafikolycka pga felaktigt fastsatt bilbarnstol?

Rycka på axlarna och tänka "Skit händer"? Eller "Jag ville inte kontrollera mitt ex".

Det här är inga petitesser som vilken cykelhjälm man skall ha, eller vilken stol som är bäst, eller får barnet dricka saft, mössa på eller inte utan en faktiskt konstaterad fara.
 
Helt OT men hur är det specifierat 500kg.
Håller spännband i allmänhet för att 500kg hänger i det eller håller det för 500kg i en krock i 50km/h?
Är inte säker, har inte kunnat hitta exakta svar men jag tror det är 500 kg statiska krafter och inte dynamiska. Men som sagt jag är osäker.
 
Som sagt jag bara citerar det bla som Transportstyrelsen har skrivit.

Att ta upp trafiksäkerhet och balsnören (även om det nu skulle röra sig om en tjockare variant) är inget att rekommendera. En krock är en komplicerad historia av dynamiska krafter.

Om man då tittar på rena siffror så är ett band som klarar 500kg för lite om ett föremål som väger 15 kg krockar i 50km/h.
Men ska inte ett spännande för 500kg tåla just 500kg last i en krock?

Angående det @ameo skriver tänker jag att bältet håller vid en frontalkrock och förankring vid krock från sidor och bakifrån. Där kan man säkert anamma halva vikten. Det som kan vara en större oro är om spännbandet är fast med de där krokarna som lätt kan haka ur och ännu värre om inte stödbenet är där och stöttar så det inte ska ske. Korrekt monterad stol tillåter ju inte att stolen rör sig särskilt många mm. Mina två sitter som berget och jag kan inte alls släppa dem så jag kan kroka ur banden utan att lossa någon rem eller bälte så stolen blir lös. Sitter inte stödbenet på plats lär inte det agera så att krokarna inte hakar ur, såvida han nu inte spänt spännbandet såpass att det inte går mer men då lär ju sätet ha fått en del stryk och jag är tveksam till om man gör så.
 
Men ska inte ett spännande för 500kg tåla just 500kg last i en krock?

Angående det @ameo skriver tänker jag att bältet håller vid en frontalkrock och förankring vid krock från sidor och bakifrån. Där kan man säkert anamma halva vikten. Det som kan vara en större oro är om spännbandet är fast med de där krokarna som lätt kan haka ur och ännu värre om inte stödbenet är där och stöttar så det inte ska ske. Korrekt monterad stol tillåter ju inte att stolen rör sig särskilt många mm. Mina två sitter som berget och jag kan inte alls släppa dem så jag kan kroka ur banden utan att lossa någon rem eller bälte så stolen blir lös. Sitter inte stödbenet på plats lär inte det agera så att krokarna inte hakar ur, såvida han nu inte spänt spännbandet såpass att det inte går mer men då lär ju sätet ha fått en del stryk och jag är tveksam till om man gör så.
Det absolut viktigaste är att bilbarnstolen är fastsatt enligt anvisningar. Vissa skall inte lutas mot sätet framför, vissa har stödben, vissa skall om de monteras i mitten inte ha stödben osv. Det står även på flera ställen att man skall använda gör ändamålet avsedda förankringsband. Tom lutningen på bilbarnstolen är viktig.

Alla delar är ju lika viktiga och saknas en del eller är felaktig monterad så försämras funktionen av stolen eller tom gör stolen farlig.

Jag var inne på någon sida som förklarade vad som hände vid en kollision och vilka krafter som är aktiva och efter det har jag gått och kollat våra bilbarnstolar så att de verkligen sitter korrekt.
 
Då kan vi konstatera att spännbanden isig håller för bilstol + barn. Därmed inte sagt något om huruvida Ts ex montering av stolen är ok.
Om nu Mini väger 15 kg. Vid en krock i 50 km/h så väger hon 600 kg. Om nu stödbenet saknas och bältet inte är tillräckligt åtdraget (dvs stolen kan röra sig för mycket) så lär det inte räcka. Krockar dom i 100 km/h så väger mini strax över 2000kg. Och då har jag inte räknat med bilbarnstolen i sig.

(Förvisso har jag räknat lite enkelt i huvudet så mina uträkningar kan vara fel)

Jag ser inte riktigt problemet att vara noggran med att Mini åker på ett korrekt sätt. Dessutom har ju exet gått med på att använda @krambanan stol så då är ju problemet löst.
 
Vad gäller felmonterade stolar så har jag sett en Volvos stol (ungefär samtida med den som är aktuell här) placerad framåtvänt på mittplatsen i baksätet endast fastspänd med midjebältet som sitter där.
DÄR ser jag en riskfylld placering och fastsättning av barnstolen.

Men jag kan också anse att även om stolen inte sitter fast exakt så som det är tänkt, så kan den faktiskt göra nytta även på alternativa sätt. Jag menar, även om stolen "inte ska" lutas mot sätet framför, så - om man lutar den mot sätet framför och spänner fast den mot golvet, så att den sitter kloss mot sätet framför, så nog sjutton lär den sitta stilla där också. Även om det inte är helt perfekt.
Det viktiga är ju att stolen stannar där man monterat den, som jag ser det. Och att barnet sitter bra i den.
Det måste inte vara förenat med livsfara för att man inte gjort exakt enligt anvisningarna. Ibland man man välja ett alternativ som är bra nog, utan att vara perfekt.

(och härmed inte sagt att jag har godkänt den lösning som är aktuell i den här tråden)
 
Jo det är det, annars hade jag kuggat min uppkörning för BE och min pappa som är gammal lastbilschaffis har använt fel spännband i alla år...
Jag skall se om jag hittar sidan som förklarade så bra vad som hände vid en kollision och skillnaden på dynamiska och statiska krafter. Jag kan inte riktigt förklara det på ett enkelt sätt.
 
Vad gäller felmonterade stolar så har jag sett en Volvos stol (ungefär samtida med den som är aktuell här) placerad framåtvänt på mittplatsen i baksätet endast fastspänd med midjebältet som sitter där.
DÄR ser jag en riskfylld placering och fastsättning av barnstolen.

Men jag kan också anse att även om stolen inte sitter fast exakt så som det är tänkt, så kan den faktiskt göra nytta även på alternativa sätt. Jag menar, även om stolen "inte ska" lutas mot sätet framför, så - om man lutar den mot sätet framför och spänner fast den mot golvet, så att den sitter kloss mot sätet framför, så nog sjutton lär den sitta stilla där också. Även om det inte är helt perfekt.
Det viktiga är ju att stolen stannar där man monterat den, som jag ser det. Och att barnet sitter bra i den.
Det måste inte vara förenat med livsfara för att man inte gjort exakt enligt anvisningarna. Ibland man man välja ett alternativ som är bra nog, utan att vara perfekt.

(och härmed inte sagt att jag har godkänt den lösning som är aktuell i den här tråden)
Och jag skulle säga att det där tänket är att vagga in sig i felaktig säkerhet. Som jag skrivit förut så upptäckte man redan 2008 vid krocktester att felaktigt monterade bilbarnstolar kan vara livsfarliga.
 
Om nu Mini väger 15 kg. Vid en krock i 50 km/h så väger hon 600 kg. Om nu stödbenet saknas och bältet inte är tillräckligt åtdraget (dvs stolen kan röra sig för mycket) så lär det inte räcka. Krockar dom i 100 km/h så väger mini strax över 2000kg. Och då har jag inte räknat med bilbarnstolen i sig.

(Förvisso har jag räknat lite enkelt i huvudet så mina uträkningar kan vara fel)

Jag ser inte riktigt problemet att vara noggran med att Mini åker på ett korrekt sätt. Dessutom har ju exet gått med på att använda @krambanan stol så då är ju problemet löst.
Okej.
Med ditt sätt att tänka så skulle det alltså behövas ett 2-tons spännband för varje 50-kilosförpackning man lastar på en lastbil.

Snälla Tora, ge dig nu. Du har slagit knut på dig själv i dina tankebanor. Det är ingen skillnad på att lastsäkra ett barn i en barnstol jämfört med ett lass virke på en lastbil. Det är samma krafter som ska hindras från att förskjutas. Med skillnaden att barnet väger 15 kg och virkeslasset kanske 15.000 kg.
 
Okej.
Med ditt sätt att tänka så skulle det alltså behövas ett 2-tons spännband för varje 50-kilosförpackning man lastar på en lastbil.

Snälla Tora, ge dig nu. Du har slagit knut på dig själv i dina tankebanor. Det är ingen skillnad på att lastsäkra ett barn i en barnstol jämfört med ett lass virke på en lastbil. Det är samma krafter som ska hindras från att förskjutas. Med skillnaden att barnet väger 15 kg och virkeslasset kanske 15.000 kg.
Så du påstår att det är hitta på att något som väger 15 kg väger över 2000kg vid en kollision i 100km/h?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp