Nu ska jag agera
djävulens advokat .
Din advokat jobbar i ditt intresse. Vad han har för fog för att hålla med dig om att det inte går att lita på exets omdöme, utöver det du har berättat för honom, har jag ingen aning om.
Men bara det faktum att din advokat går på linjen med umgängesstöd innebär inte på något vis att det kommer bli så i framtiden. Jag är ledsen bananis, men hur gärna du än vill motsatsen (och tro mig, det vill jag också efter vad du berättat!!) så finns det ingen garanti för att det kommer bli så. Tingsrätten dömer inte alltid som man själv vill och önskar, utan ibland blir det alldeles tvärtemot (t.ex i
det här fallet, som inte ännu fått något lyckligt slut
) utan att man på något sätt kan begripa hur det gått till.
Min övertygelse är att du tyvärr måste ställa in dig på att det inte blir som du hoppas. Och att du därför behöver vänja dig vid att släppa taget, även om det är omöjligt att lita på honom. För blir det(hemska tanke) inget fortsatt umgängesstöd, så har du inget val.
Jag håller med vemdetnuvar som antydde att det kanske blir lite väl mycket ensidigt av pepp i den här tråden, så att man faktiskt glömmer bort att risken är att det inte blir som du vill faktiskt finns även om barnets far är en omdömeslös idiot.
Jag har aldrig sagt att du försvårar umgänge. Det gör du nog inte heller.
Men jag kan nog till viss del faktiskt hålla med ditt ex om att du krånglar. Du måste släppa kontrollen. Du har inget val, även om jag förstår att ditt hjärta slits itu av det. Han är barnets far och en myndig person. Han har full rätt att ta ansvar för barnets säkerhet, tills motsatsen bevisats. (det förekommer även att mördare får bli vårdnadshavare om sina barn, vars mor de mördat...)