Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag tycker hela denna historia med bilbarnstolen har fått enorma proportioner. Jag upplevde det att @krambanan luftade sin oro för bilbarnstolen och funderade på om hon skulle ställa krav på att den skulle vara korrekt monterad.

Hon fick några svar på hur hon kunde lösa problemet. Låna ut sin egen, ställa krav på exet att fixa det själv, ignorera problemet mm.

Svårare än så var det inte. Nu har hela grejen tagit enorma proportioner. Så jag personligen drar mig ur den diskussionen nu. Den tillför enligt mig inget som helst av värde till tråden.

@krambanan jag är övertygad om att du löser det lika klokt som du hittills har löst alla problem du ställts inför. Är du osäker på något angående bilbarnstolen så är min varmaste rekommendation att vända dig till din advokat.
 
Du kan inte vräka dina nojor, försöka styra vad personen gör - och sen påstå att det inte handlar om eller sker i RELATIONEN. Gegga och gränslöshet är vad det blir av det. Förstås. Vad annat?
Ok - jag skriver att barnets säkerhet i bilstolen är en fråga om just barnets säkerhet. Inget annat när det kommer till kritan. Ingen "gegga" (vad du menar med det) och ingen"gränslöshet" ( vad du nu menar med det??) utan den ganska enkla frågan om en stol följer lagstadgade säkerhetsföreskrifter eller ej. Så enkelt, helt geggabefriat.
 
Skulle din stol vara hans för att han betalar underhåll? Om det får honom att använda din stol istället så låt honom tro det. Då är ju problemet löst.

Ja tydligen. Så tänker jag med.

Men AKUT. Välj dina ord, TS är ju redan orolig. Min gissning är att exet oftast inte krockar.

Han har totalkvaddat två bilar som jag vet om (singelolyckor), kört ihjäl en person, varit av med körkortet två ggr, kör för fort (inte lite för fort), facebookar när han kör (till och med när han körde hem oss från BB) så han nästan kört i diket med mig i bilen osv Dessutom är han förbjuden att fortsätta köra lastbil (dom hotade plocka körkortet från honom) pga sina koncentrationssvårighter och sömnproblem.

Spännbanden han har är i bästa fall såna som klarar 500 kg statisk belastning. Han använder bara ett spännband. Du behöver inte köra särskilt fort för att komma upp i den vikten på Mini + stol.
 
Ja tydligen. Så tänker jag med.



Han har totalkvaddat två bilar som jag vet om (singelolyckor), kört ihjäl en person, varit av med körkortet två ggr, kör för fort (inte lite för fort), facebookar när han kör (till och med när han körde hem oss från BB) så han nästan kört i diket med mig i bilen osv Dessutom är han förbjuden att fortsätta köra lastbil (dom hotade plocka körkortet från honom) pga sina koncentrationssvårighter och sömnproblem.

Spännbanden han har är i bästa fall såna som klarar 500 kg statisk belastning. Han använder bara ett spännband. Du behöver inte köra särskilt fort för att komma upp i den vikten på Mini + stol.
Och mitt gilla var på att om det får honom att använda din bilbarnstol utan en massa tjafs så låter du honom tro det. Inte det andra :crazy:
 
Ja tydligen. Så tänker jag med.



Han har totalkvaddat två bilar som jag vet om (singelolyckor), kört ihjäl en person, varit av med körkortet två ggr, kör för fort (inte lite för fort), facebookar när han kör (till och med när han körde hem oss från BB) så han nästan kört i diket med mig i bilen osv Dessutom är han förbjuden att fortsätta köra lastbil (dom hotade plocka körkortet från honom) pga sina koncentrationssvårighter och sömnproblem.

Spännbanden han har är i bästa fall såna som klarar 500 kg statisk belastning. Han använder bara ett spännband. Du behöver inte köra särskilt fort för att komma upp i den vikten på Mini + stol.
Jag förstår att du är orolig. I min värld låter det väldigt befogat.
Det låter som han inte borde köra bil alls, oavsett bilbarnstol eller inte. :crazy:

Angående om du har gjort fel eller inte; var inte så hård mot dig själv. :heart
Du har gjort väldigt, väldigt många rätt. Glöm inte det.
Mini har tur som har dig som mamma. :love: Du är jättestark som klarar det här.
Jag hade aldrig gjort det, kan jag säga.
 
Dessutom är jag ensam vårdnadshavare och har vissa skyldigheter för Minis säkerhet. Hur ska jag motivera att jag visste om att stolen inte var korrekt monterad och orolig men lät honom köra henne iallafall?
Alltså. Jag befarar att det här bara är ett av många problem som inte riktigt har någon lösning. Och att det är vad du tvingas hantera. På det ena eller andra sättet.

Om det (främst, enbart?) är hur det hela ska motiveras - för vem, rätten? - som är problemet, så är det ju ännu ett ovanpå de andra, som snarare är att han gör något du tycker är dumt och som du vill råda över. Och då får du honom på halsen i högre grad än om du lämnar åt honom att göra sitt. Det är väl läget, ungefär.

Jag ser inte att mer indignation över bilstolen bidrar till något. Andra är bättre på det än jag.
 
Smsade för en stund sen att stolen var urmonterad och var den är. Erbjöd att hjälpa till att installera den. Smsade kontaktpersonen att jag ordnat så han kan ha Minis bilstol också.

Fick till svar att han inte orkade krångla med det idag.

Så jag svarade att då fick dom vara här idag. Och att det tar kanske 5 min för honom att få in den i sin bil.

Han var på jättebra humör när han kom. Fick ingen hjälp av kontaktpersonen heller. (jag får ju lita på att din är godkänd som du säger sa hon till exet). Han skyllde på att hela bagagen var full med grejer. Så han fick inte in sin stol där. Men hela baksätet var fritt och passagerarsätet så han hade vara kunnat sätta min i baksätet och så hade dom fått plats med hans också. Och dom hade båda fått plats att åka med.

Han drog upp allt möjligt annat. Att jag ska vara orolig för som jag beter mig kommer Mini få bo hos honom osv osv. Han hade rätt till hälften av alla Minis grejer för han betalat minsann fullt underhåll (som sagt han betalat minimibeloppet och det går via försäkringskassan).

Får väl se om kontaktpersonen ser till att han tar min stol eller iallafall stannar här idag.
 
Alltså. Jag befarar att det här bara är ett av många problem som inte riktigt har någon lösning. Och att det är vad du tvingas hantera. På det ena eller andra sättet.

Om det (främst, enbart?) är hur det hela ska motiveras - för vem, rätten? - som är problemet, så är det ju ännu ett ovanpå de andra, som snarare är att han gör något du tycker är dumt och som du vill råda över. Och då får du honom på halsen i högre grad än om du lämnar åt honom att göra sitt. Det är väl läget, ungefär.

Jag ser inte att mer indignation över bilstolen bidrar till något. Andra är bättre på det än jag.

Det är absolut inte främst eller enbart för att kunna motivera det i rätten. I första hand är det Minis säkerhet. Men det ligger hela tiden och gnager i bakhuvudet. Om jag gör si eller så hur ska jag då motivera det om det anses "fel" eller som att jag "bråkar". Hade vi inte legat i tvist hade jag kanske agerat lite annorlunda.
 
Jag förstår inte riktigt de som argumenterar för att TS ska "släppa" bilbarnstolsproblemet. Det handlar ju inte om att han struntar i att ta på Mini en mössa eller ger henne saft att dricka, det handlar om något som är direkt livsfarligt om det vill sig illa. Uppenbarligen är exet inte att lita på bakom ratten heller, vilket gör det ännu märkligare att råda TS att lägga ner. Oavsett vårdnadstvist, oavsett känslor mellan TS och exet så är det ju fullt rimligt av TS att lägga kraft på bilbarnstolen.
 
Dom höll sig här idag och han sa att nästa gång skulle han ta "min" stol.

Hade jag inte pratat med honom om bilstolen hade den kanske fortfarande inte ens suttit fast med bältet. Det kan iallafall ingen tycka annat än att det är farligt och det har jag dokumenterat så han inte kan bortförklara.
 
Du kan inte vräka dina nojor, försöka styra vad personen gör - och sen påstå att det inte handlar om eller sker i RELATIONEN. Gegga och gränslöshet är vad det blir av det. Förstås. Vad annat?
Det här är riktigt riktigt klokt skrivet tycker jag. Många är vi framförallt kvinnor som hamnar i det här träsket, alldeles i onödan. Att vi gör såhär, geggar in oss i relationer på det här sättet där faktiskt bilstolen är ett alldeles lysande exempel som illustrerar just hur kvinnor förväntas och är relationsbärare hela tiden medan männen kan segla iväg på egen hand.
 
Det är absolut inte främst eller enbart för att kunna motivera det i rätten. I första hand är det Minis säkerhet. Men det ligger hela tiden och gnager i bakhuvudet. Om jag gör si eller så hur ska jag då motivera det om det anses "fel" eller som att jag "bråkar". Hade vi inte legat i tvist hade jag kanske agerat lite annorlunda.
Ja, jag vet inte alls när det gäller det rättsliga. När jag försökte gå i samarbetssamtal med min unges pappa, lade han ut texten väldigt mycket om mina brister - bland annat när det gällde säkerhet - och han tyckte att det borde motivera en vårdnsdstvist till sin egen fördel.

Samtalspersonerna, däremot, räknade allt sånt där tjafsigt kontrollerande till avdelningen Privatlivskrångel som inte kan regleras rättsligt. För mig framstår det som väldigt rimligt. Det finns inte och kan inte finnas en lag som tvingar oss alla att vara vettiga.
 
Jag förstår inte riktigt de som argumenterar för att TS ska "släppa" bilbarnstolsproblemet. Det handlar ju inte om att han struntar i att ta på Mini en mössa eller ger henne saft att dricka, det handlar om något som är direkt livsfarligt om det vill sig illa. Uppenbarligen är exet inte att lita på bakom ratten heller, vilket gör det ännu märkligare att råda TS att lägga ner. Oavsett vårdnadstvist, oavsett känslor mellan TS och exet så är det ju fullt rimligt av TS att lägga kraft på bilbarnstolen.
Vem har rått henne att lägga ner det?

Om du menar mig så är jag mer inne på att se vad tjat om stolen gör eller kan göra i relationen mellan henne och exet. Tjatet gör att relationen fortsätter att präglas av ömsesidiga försök till kontroll. Det gäller oavsett om TS har rätt eller fel ifråga om stolen.
 
Vem har rått henne att lägga ner det?

Om du menar mig så är jag mer inne på att se vad tjat om stolen gör eller kan göra i relationen mellan henne och exet. Tjatet gör att relationen fortsätter att präglas av ömsesidiga försök till kontroll. Det gäller oavsett om TS har rätt eller fel ifråga om stolen.
Jag tycker det är flera i tråden som rått TS till det.
Jag håller med dig om att låta så mycket som möjligt rinna av och inte curla honom i hans relation/umgänge med Mini. Men frågan om stolen ser jag som separat från vårdnadstvisten, TS kan inte släppa den frågan av rädslaför hur det kan se ut i rättens ögon, när det gäller Minis säkerhet. Sen behöver frågan absolut inte tas upp som ett slagträ i tvisten.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 733
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 681
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 327

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Regler sportkörning
  • Köp av häst
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp