Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är på inget sätt något som du borde ha tänkt på utan din jurist borde ha haft det i åtanke och frågat dig hur du vill göra med villkoren för disponeringen.

Vad som kan strula nu är om han inte hämtar sina saker i tid. Har du inget skrivet om vad som händer med sakerna så är min gissning att du kanske inte bara kan hiva iväg dom.

Ja det var ju därför vi anlitade en jurist. För att slippa problem...

Kommer inte göra något som jag inte är 100 % säker på att jag får.
 
Jag funderar på om det inte går att ställa ett ultimatium när avtalet slutat gälla, t ex "har du inte hämtat dina grejor till xx datum, kommer de slängas(?)" Sen ta hjälp av vänner för att få bort dom där tunga sakerna och byta lås såklart, då jag antar att han inte frivilligt kommer lämna tillbaka nycklarna.

Jag vet inte hur det funkar om avtalet löper ut och han inte hämtar sina saker, tillfaller dom dig då och räknas som dina då? Så du får göra vad du vill med dom? Vad säger advokaten om situationen?

Jag antar att tre månader gäller om jag påpekar det till honom. Annars sex månader. Sen kan jag slänga/sälja det. Men jag tror han kommer hämta allt av värde innan dess. Skräpet kommer han såklart lämna kvar.

Hon kan ju börja med att skicka ut en påminnelse om att avtalet löper ut nu så han inte "glömmer" det via sitt ombud, för hiva iväg dom kan hon inte om det inte står skrivet i avtalet att hon äger prylarna själv efter 1/6 och får göra vad hon vill med dom.
Sen verkar det vara kronofogden som gäller efter en snabb googling
https://www.kronofogden.se/Handrackning.html

Det borde hennes ombud kunna hjälpa henne med.

Japp. Mitt ombud skulle påpeka det till hans ombud så det är redan gjort. Skriftligt så klart.

Och japp jag har koll på att det är kronofogden jag får vända mig till. Kommer antagligen få be dom om handräckning ändå då han har en sak som är min som han vägrar lämna tillbaka.
 
Jag antar att tre månader gäller om jag påpekar det till honom. Annars sex månader. Sen kan jag slänga/sälja det. Men jag tror han kommer hämta allt av värde innan dess. Skräpet kommer han såklart lämna kvar.
Är det vad din advokat säger? Tre eller sex månader från att avtalet upphör? Känns som lång tid ändå, räknas det inte som tillsägelse att han ska hämta, som du redan sagt till honom eller måste det göras en ny för att det ska räknas som tre månader.

Kan du kräva tillbaka det där fasta som hör till garaget eller är det kört?
 
Är det vad din advokat säger? Tre eller sex månader från att avtalet upphör? Känns som lång tid ändå, räknas det inte som tillsägelse att han ska hämta, som du redan sagt till honom eller måste det göras en ny för att det ska räknas som tre månader.

Kan du kräva tillbaka det där fasta som hör till garaget eller är det kört?

Det är kört enkelt sagt. Vill hon slippa honom så ber hon inte om sakerna tillbaka.
Jag har en del erfarenhet som barn i en sån här härva och för att slå sig fri så kostar det, men det är värt varenda öre man förlorar @krambanan !

Man ska inte bråka och ställa till mer besvär än nödvändigt med en sån här människa.
Ta ditt pick och pack och stick, se dig aldrig om igen. Försök ta dig ur skiten utan att bli ruinerad om du kan. Den här typen av människa gör allt för att jävlas. Precis allt. Men ibland får man tillfälle att slå tillbaka, på det lagliga viset som dom inte kan styra över och då gör man det. Men annars, bara glöm det. Gå vidare med livet istället.
 
Det är kört enkelt sagt. Vill hon slippa honom så ber hon inte om sakerna tillbaka.
Jag har en del erfarenhet som barn i en sån här härva och för att slå sig fri så kostar det, men det är värt varenda öre man förlorar @krambanan !

Man ska inte bråka och ställa till mer besvär än nödvändigt med en sån här människa.
Ta ditt pick och pack och stick, se dig aldrig om igen. Försök ta dig ur skiten utan att bli ruinerad om du kan. Den här typen av människa gör allt för att jävlas. Precis allt. Men ibland får man tillfälle att slå tillbaka, på det lagliga viset som dom inte kan styra över och då gör man det. Men annars, bara glöm det. Gå vidare med livet istället.
Åh va surt det där måste kännas, fy fan för den sitsen rent ut sagt. :down:
Får hoppas på lagligt sätt att "slå tillbaka" om man nu vill det.
 
Åh va surt det där måste kännas, fy fan för den sitsen rent ut sagt. :down:
Får hoppas på lagligt sätt att "slå tillbaka" om man nu vill det.

Även dom lagliga sätten kan gå fel ibland, så det är bäst att läsa på och lära sig spelet.
I vårat fall så vann vi men förlorade ändå. Vi vann i tingsrätten och han fick lite tid i fängelse, men för lite enligt oss och för mycket enligt honom. Han överklagade och vi träffades i hovrätten. Han märkte att det gick utför för honom där och att dessa domare var på våran sida, speciellt som jag var äldre och kunde berätta ännu mer denna gången då jag vågade (jag berättade inte allt för polisen för jag skämdes men berättade i hovrätten med tårarna rinnandes ner för kinderna men idag är jag stolt över mig själv som vågade!) och sen på om det var tredje dagen i hovrätten efter jag vittnat så reste sig hans advokat upp och sa att han tar tillbaka sin överklagan och godtar domen från tingsrätten och tackade för sig.
Där tog rättegången slut för våran advokat hade inte överklagat för hen sa att det räckte att hans gjorde det så skulle vi hamna i hovrätten. Hen berättade dock inte att eftersom vi inte överklagade så kunde han avstyra rättegången precis när han ville innan en ny dom var satt.
Men men, idag är han död (ett år om två dagar) och dog 62 år gammal så troligen en många år i förtid så han fick sitt straff ändå.
 
Även dom lagliga sätten kan gå fel ibland, så det är bäst att läsa på och lära sig spelet.
I vårat fall så vann vi men förlorade ändå. Vi vann i tingsrätten och han fick lite tid i fängelse, men för lite enligt oss och för mycket enligt honom. Han överklagade och vi träffades i hovrätten. Han märkte att det gick utför för honom där och att dessa domare var på våran sida, speciellt som jag var äldre och kunde berätta ännu mer denna gången då jag vågade (jag berättade inte allt för polisen för jag skämdes men berättade i hovrätten med tårarna rinnandes ner för kinderna men idag är jag stolt över mig själv som vågade!) och sen på om det var tredje dagen i hovrätten efter jag vittnat så reste sig hans advokat upp och sa att han tar tillbaka sin överklagan och godtar domen från tingsrätten och tackade för sig.
Där tog rättegången slut för våran advokat hade inte överklagat för hen sa att det räckte att hans gjorde det så skulle vi hamna i hovrätten. Hen berättade dock inte att eftersom vi inte överklagade så kunde han avstyra rättegången precis när han ville innan en ny dom var satt.
Men men, idag är han död (ett år om två dagar) och dog 62 år gammal så troligen en många år i förtid så han fick sitt straff ändå.
Jag tror karma kommer till dom som förtjänar det i någon form förr eller senare.
Det är nog inte helt lätt eller rättvist alla gånger, samt vägen är nog krokig att gå.
 
Det är kört enkelt sagt. Vill hon slippa honom så ber hon inte om sakerna tillbaka.
Jag har en del erfarenhet som barn i en sån här härva och för att slå sig fri så kostar det, men det är värt varenda öre man förlorar @krambanan !

Man ska inte bråka och ställa till mer besvär än nödvändigt med en sån här människa.
Ta ditt pick och pack och stick, se dig aldrig om igen. Försök ta dig ur skiten utan att bli ruinerad om du kan. Den här typen av människa gör allt för att jävlas. Precis allt. Men ibland får man tillfälle att slå tillbaka, på det lagliga viset som dom inte kan styra över och då gör man det. Men annars, bara glöm det. Gå vidare med livet istället.

:heart
 
  • Gilla
Reactions: MM
@krambanan , jag har följt dina trådar i tysthet, men jag har hållt på dig hela tiden. Du är så himla duktig! Kämpa på nu, det kommer gå bra! Tvivla inte på dig själv, utan se hur långt du kommit sen du skrev den första tråden.
Hejja dig! Massa kramar till dig och mini :heart
 
Nu är det gjort i allafall. Känns så där som vanligt efter jag träffat henne på FR. Känns inte som hon tar det jag säger om våld och hot riktigt på allvar. Men detta är ju bara en del. Min advokat får väl hjälpa mig få fram allvaret sen vid MUFen.
 
Förresten ska vi träffas allihop nästa vecka med kontaktpersonen. Känns ju så där att sitta där med honom. Tänkte iallafall kräva att få sitta någon annanstans än vanliga väntrummet innan. Vill inte stöta på honom innan och efter.
 
Nu är det gjort i allafall. Känns så där som vanligt efter jag träffat henne på FR. Känns inte som hon tar det jag säger om våld och hot riktigt på allvar. Men detta är ju bara en del. Min advokat får väl hjälpa mig få fram allvaret sen vid MUFen.

Går det inte att byta så du får en du känner tar dig på allvar?
 
Nu är det gjort i allafall. Känns så där som vanligt efter jag träffat henne på FR. Känns inte som hon tar det jag säger om våld och hot riktigt på allvar. Men detta är ju bara en del. Min advokat får väl hjälpa mig få fram allvaret sen vid MUFen.
Varför inte ge henne en chans. Att hennes reaktion inte är som du förväntar dig behöver ju inte betyda att hon inte tar saken på allvar. Du får ju tänka på att hon ska vara objektiv i det här och inte välja sida.
 
Går det inte att byta så du får en du känner tar dig på allvar?

Det är jättesvårt att få byta och hon har ändå sett en del av exets "besvärlighet" så har bestämt att vi kör på med henne.

Varför inte ge henne en chans. Att hennes reaktion inte är som du förväntar dig behöver ju inte betyda att hon inte tar saken på allvar. Du får ju tänka på att hon ska vara objektiv i det här och inte välja sida.

Hon får absolut en chans. Hittills har hon ju brutit mot sekretessen till exet (hon hade inte ens koll på att jag har ensam vårdnad trots att hon var med när jag inte skrev på om gemensam). Och hon är inte riktigt objektiv i min mening. Då hade hon inte försökt pusha mig att låta exet ha Mini själv varje gång vi pratar. Har en känsla hela tiden av att hon tycker jag överdriver. Att han absolut inte kan vara en fara för Mini trots att jag berättar hur han varit och är.
 
Det är jättesvårt att få byta och hon har ändå sett en del av exets "besvärlighet" så har bestämt att vi kör på med henne.



Hon får absolut en chans. Hittills har hon ju brutit mot sekretessen till exet (hon hade inte ens koll på att jag har ensam vårdnad trots att hon var med när jag inte skrev på om gemensam). Och hon är inte riktigt objektiv i min mening. Då hade hon inte försökt pusha mig att låta exet ha Mini själv varje gång vi pratar. Har en känsla hela tiden av att hon tycker jag överdriver. Att han absolut inte kan vara en fara för Mini trots att jag berättar hur han varit och är.
Om hon brutit mot sekretessen tycker jag det är ett skäl gott nog för att få byta, även om det är svårt.
 
Sekretessbrott är mycket allvarligt och kan ju faktiskt leda till åtal. Du borde kunna få byta om du känner att det är rätt.

När det gäller kommunikationen om hur han har behandlat dig, våld etc tror jag det bästa är att din advokat lägger fram detta och dokumenterar med allt han har tillgång till.

Upp med huvudet, du har mycket stöd! Kram:heart
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp