Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan du hyra ett släp, ställa på hans grejer och säga "kom och hämta, ta med dig en bil med drag"? Eller bara ställa ut grejerna på backen och säga att han får komma och hämta. Variant: gör upp med honom om en dag då han ska hämta, överraska honom med att hans prylar redan står därute när han kommer för att gå in i garaget.

Det är alldeles för mycket och stora/tunga grejer tyvärr. Sen tror jag inte ens jag får göra så.

Hade jag velat bråka med honom hade jag kunnat lagligt sälja/slänga allt som inte står inuti garaget för länge sen. Istället har jag varit snäll och låtit det stå kvar (trots att det är i vägen ) och flyttat in allt som stod kvar i förråden in i garaget nu i slutet av veckan så han smidigt skulle kunna ta det. Dessutom har han fått ta med sig sånt som räknas som fast egendom trots att vi inte avtalade det när jag tog över gården. Och samarbetat när han visat intresse av att äntligen hämta sina saker. För jag vill ju som sagt bli av med dom. Allt detta kan jag bevisa. Jag kan också bevisa att han struntar i vad vi bestämt. Gör allt för att försvåra. Hotar. Osv.

Jag svarar bara om det är något jag anser bör finnas "skrivet" så han inte sen kan påstå att han inte visste det. Jag har hänvisat till advokaten igen om han inte är nöjd med bodelningen.

Efter 1/6 är det nollkontakt som gäller direkt mellan oss. Då borde vi ha en utsedd kontaktperson dessutom som får sköta umgänget.
 
Det är alldeles för mycket och stora/tunga grejer tyvärr. Sen tror jag inte ens jag får göra så.

Hade jag velat bråka med honom hade jag kunnat lagligt sälja/slänga allt som inte står inuti garaget för länge sen. Istället har jag varit snäll och låtit det stå kvar (trots att det är i vägen ) och flyttat in allt som stod kvar i förråden in i garaget nu i slutet av veckan så han smidigt skulle kunna ta det. Dessutom har han fått ta med sig sånt som räknas som fast egendom trots att vi inte avtalade det när jag tog över gården. Och samarbetat när han visat intresse av att äntligen hämta sina saker. För jag vill ju som sagt bli av med dom. Allt detta kan jag bevisa. Jag kan också bevisa att han struntar i vad vi bestämt. Gör allt för att försvåra. Hotar. Osv.

Jag svarar bara om det är något jag anser bör finnas "skrivet" så han inte sen kan påstå att han inte visste det. Jag har hänvisat till advokaten igen om han inte är nöjd med bodelningen.

Efter 1/6 är det nollkontakt som gäller direkt mellan oss. Då borde vi ha en utsedd kontaktperson dessutom som får sköta umgänget.
Jag vet inte om jag ens skulle fundera på om jag fick, tror jag. Jag skulle se det som "Vi är ju överens om att du ska hämta dina grejer, varsågod, här är de". Men det är möjligt att ni redan laddat grejerna med för mycket krångel för att det ska gå.
 
Jag vet inte om jag ens skulle fundera på om jag fick, tror jag. Jag skulle se det som "Vi är ju överens om att du ska hämta dina grejer, varsågod, här är de". Men det är möjligt att ni redan laddat grejerna med för mycket krångel för att det ska gå.

Ja jag gjorde ju så på sätt och vis. Med det som fanns kvar i övriga byggnader. Vill ju inte ha honom snokandes bland mina grejer.
 
Nu skickade han ett sms att om jag inte slutar bråka så kommer han och hämtar kaminen (den jag redan köpt loss en gång trots att jag egentligen inte borde behövt göra det). :laugh:

Han har plockat med sig all fast inredning i garaget också. Det fanns här när vi köpte stället och ska såklart ingå nu också. Något annat är inte avtalat. Kommer inte svara på smset eller påpeka något om inredningen till exet. Men ska ringa advokaten imorgon och se vad jag kan göra.
 
@krambanan det här att han har saker magasinerade hos dig, är det skriftligt eller bara ett muntligt avtal?

Det står med i bodelningsavtalet. Med följande formulering;

"XX äger rätt att använda fastighetens garage för förvaring av sina tillhörigheter dock längst till den 1 juni 2016."

Men det har ju stått grejer på flera andra ställen också. Som jag försökt få honom att hämta sen september när han flyttade.
 
Nu skickade han ett sms att om jag inte slutar bråka så kommer han och hämtar kaminen (den jag redan köpt loss en gång trots att jag egentligen inte borde behövt göra det). :laugh:

Jag hoppas att du har kvitto på att du köpt kaminen. I så fall är det egenmäktigt förfarande alt stöld om han hämtar den. Utan kvitto kan det bli svårt att bevisa.
 
Det står med i bodelningsavtalet. Med följande formulering;

"XX äger rätt att använda fastighetens garage för förvaring av sina tillhörigheter dock längst till den 1 juni 2016."

Men det har ju stått grejer på flera andra ställen också. Som jag försökt få honom att hämta sen september när han flyttade.
Är det bara det lilla som står skrivet? Inga mer specifikationer än så?
Står det något vad som händer om han inte hämtar sina saker innan första juni?

Nu är det ju så kort tid kvar så jag tycker att det lättaste är att bara bita ihop och försöka stå ut med det den sista tiden som är kvar. Slutet är ju så nära.

Vilken tillgänglighet och till vilken byggnad ditt ex har tillgång till borde stå specificerat i ett eget avtal som ett vanligt hyresavtal. Tex att han har rätt att komma åt sina saker under helgfri mån-fre mellan 09:00-17:00 om inte annat har avtalats. Även vad som händer om avtalet inte följs och vad som händer om inte allt är borta till det och det datumet. Vad som ingår eller inte ingår i hans saker borde också stå angivet.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok men det kan ju vara så att någon annan hamnar i liknande omständigheter och då kanske det kan vara bra att man kan dra nytta av dina erfarenheter :)

Alltid skrivit allt på papper så detaljerat som det bara går.
 
Är det bara det lilla som står skrivet? Inga mer specifikationer än så?
Står det något vad som händer om han inte hämtar sina saker innan första juni?

Nu är det ju så kort tid kvar så jag tycker att det lättaste är att bara bita ihop och försöka stå ut med det den sista tiden som är kvar. Slutet är ju så nära.

Vilken tillgänglighet och till vilken byggnad ditt ex har tillgång till borde stå specificerat i ett eget avtal som ett vanligt hyresavtal. Tex att han har rätt att komma åt sina saker under helgfri mån-fre mellan 09:00-17:00 om inte annat har avtalats. Även vad som händer om avtalet inte följs och vad som händer om inte allt är borta till det och det datumet. Vad som ingår eller inte ingår i hans saker borde också stå angivet.

Det är ju alltid lätt att vara efterklok men det kan ju vara så att någon annan hamnar i liknande omständigheter och då kanske det kan vara bra att man kan dra nytta av dina erfarenheter :)

Alltid skrivit allt på papper så detaljerat som det bara går.

Japp bara det lilla. Vi fick hjälp av en jurist att skriva det.

Ja idag hade jag ju gjort helt annorlunda.
 
Hon har ju köpt huset. Kaminen är i huset. Enda sättet för honom att kunna äga kaminen är om de har skrivit avtal på det, att den inte ingick i husköpet tex.

Haha ja och jag har ju redan köpt loss den ena en gång trots att det skulle jag egentligen inte behövt göra. Men det satte han som villkor för att jag skulle få köpa ut honom när vi satt och skrev bodelningsavtalet. Huset värderades med kaminen installerad. Och just då kändes 10 000 som en struntsumma för att få slippa honom. Det står inget om kaminen skrivet i bodelningsavtalet.
 
Det står med i bodelningsavtalet. Med följande formulering;

"XX äger rätt att använda fastighetens garage för förvaring av sina tillhörigheter dock längst till den 1 juni 2016."

Men det har ju stått grejer på flera andra ställen också. Som jag försökt få honom att hämta sen september när han flyttade.
Ja, då är det ju så att han har rätt att komma och gå till sin förvaringsplats (garaget) bäst han vill som jag tolkar det i alla fall. Har han då en skyldighet att följa dina krav om när och hur? Och eftersom han har rätt att använda garaget som förvaringsplats kan man fråga sig varför hans grejer är utspridda i andra förråd sedan september? Varför inte bara flytta de grejerna till garaget också så att allt är samlat? Det handlar inte om att göra honom någon tjänst, bara få lite struktur i situationen. Den här relationen är så infekterad så ni båda nu verkar göra ert bästa för att vrida om kniven i den andra när ni får chansen.
Bit ihop nu och ge tusan i att prata med skrället för det gör det uppenbarligen inte bättre på något plan. Det är snart 1 juni och då är det bara att hiva ut grejerna om han inte har hämtat dem då.
Sedan undrar jag varför han ser till att plocka på sig fasta grejer i garaget och lämnar det som är löst (och hans). Vad är det för fast egendom?
 
Japp bara det lilla. Vi fick hjälp av en jurist att skriva det.

Ja idag hade jag ju gjort helt annorlunda.
Det är på inget sätt något som du borde ha tänkt på utan din jurist borde ha haft det i åtanke och frågat dig hur du vill göra med villkoren för disponeringen.

Vad som kan strula nu är om han inte hämtar sina saker i tid. Har du inget skrivet om vad som händer med sakerna så är min gissning att du kanske inte bara kan hiva iväg dom.
 
Det står med i bodelningsavtalet. Med följande formulering;

"XX äger rätt att använda fastighetens garage för förvaring av sina tillhörigheter dock längst till den 1 juni 2016."

Men det har ju stått grejer på flera andra ställen också. Som jag försökt få honom att hämta sen september när han flyttade.
Jag funderar på om det inte går att ställa ett ultimatium när avtalet slutat gälla, t ex "har du inte hämtat dina grejor till xx datum, kommer de slängas(?)" Sen ta hjälp av vänner för att få bort dom där tunga sakerna och byta lås såklart, då jag antar att han inte frivilligt kommer lämna tillbaka nycklarna.

Jag vet inte hur det funkar om avtalet löper ut och han inte hämtar sina saker, tillfaller dom dig då och räknas som dina då? Så du får göra vad du vill med dom? Vad säger advokaten om situationen?
 
Det är på inget sätt något som du borde ha tänkt på utan din jurist borde ha haft det i åtanke och frågat dig hur du vill göra med villkoren för disponeringen.

Vad som kan strula nu är om han inte hämtar sina saker i tid. Har du inget skrivet om vad som händer med sakerna så är min gissning att du kanske inte bara kan hiva iväg dom.

Hon kan ju börja med att skicka ut en påminnelse om att avtalet löper ut nu så han inte "glömmer" det via sitt ombud, för hiva iväg dom kan hon inte om det inte står skrivet i avtalet att hon äger prylarna själv efter 1/6 och får göra vad hon vill med dom.
Sen verkar det vara kronofogden som gäller efter en snabb googling
https://www.kronofogden.se/Handrackning.html

Det borde hennes ombud kunna hjälpa henne med.
 
Ja, då är det ju så att han har rätt att komma och gå till sin förvaringsplats (garaget) bäst han vill som jag tolkar det i alla fall. Har han då en skyldighet att följa dina krav om när och hur? Och eftersom han har rätt att använda garaget som förvaringsplats kan man fråga sig varför hans grejer är utspridda i andra förråd sedan september? Varför inte bara flytta de grejerna till garaget också så att allt är samlat? Det handlar inte om att göra honom någon tjänst, bara få lite struktur i situationen. Den här relationen är så infekterad så ni båda nu verkar göra ert bästa för att vrida om kniven i den andra när ni får chansen.
Bit ihop nu och ge tusan i att prata med skrället för det gör det uppenbarligen inte bättre på något plan. Det är snart 1 juni och då är det bara att hiva ut grejerna om han inte har hämtat dem då.
Sedan undrar jag varför han ser till att plocka på sig fasta grejer i garaget och lämnar det som är löst (och hans). Vad är det för fast egendom?
 
Ja, då är det ju så att han har rätt att komma och gå till sin förvaringsplats (garaget) bäst han vill som jag tolkar det i alla fall. Har han då en skyldighet att följa dina krav om när och hur? Och eftersom han har rätt att använda garaget som förvaringsplats kan man fråga sig varför hans grejer är utspridda i andra förråd sedan september? Varför inte bara flytta de grejerna till garaget också så att allt är samlat? Det handlar inte om att göra honom någon tjänst, bara få lite struktur i situationen. Den här relationen är så infekterad så ni båda nu verkar göra ert bästa för att vrida om kniven i den andra när ni får chansen.
Bit ihop nu och ge tusan i att prata med skrället för det gör det uppenbarligen inte bättre på något plan. Det är snart 1 juni och då är det bara att hiva ut grejerna om han inte har hämtat dem då.
Sedan undrar jag varför han ser till att plocka på sig fasta grejer i garaget och lämnar det som är löst (och hans). Vad är det för fast egendom?

Jag måste försvara mig lite nu bara. Jag har aldrig hindrat honom att hämta grejer i garaget. Han har fått ha nycklar kvar. Men efter han var här och bråkade så vill jag att han meddelar innan så jag slipper stöta på honom. Det har han dock vägrat göra. Jag har aldrig anmält honom för han varit i garaget oanmält. Men jag tänker inte sitta inne och trycka en hel helg för att inte ens kan meddela när eller om han kommer. Det hör väl ändå till lite sunt förnuft och vett?

Jag har flyttat in alla hans grejer som jag kunde i garaget. Resten är för stora/tunga.

Det är väggmonterade hyllor, annan väggförvaring. ett stort fastmonterat plåtskåp (golv till tak), två stora arbetsbänkar och ett pallställ. Allt stod där när vi köpte stället och gården är värderad med det. Han har aldrig ens sagt att han ville ha med sig det.

Dessutom såg jag nu att en av rutorna i garageporten är sprucken efter han var här och hämtade saker igår.

Hade jag velat bråka och jävlas hade jag kunnat göra det helt lagligt med allt som inte fanns i garaget. Normalt har man sex månader att hämta kvarlämnad egendom. Tre månader om man blir "påmind". Jag har skriftligt bett honom första gången i sept/okt att flytta det som inte var i garaget. Det är över åtta månader sen han flyttade.

Så nä jag tycker faktiskt inte jag gör ett dugg för att vrida om kniven. Jag köpte ju till och med loss kaminen som tillhörde huset. Det hade jag inte behövt. Han har fått ta väldigt mycket av våra dyra gemensamma saker. Just för att jag inte orkat bråka.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp