Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
* spinner vidare*

Nej det tycker nog inte så många men i myndigheternas ögon är det fel att göra det. Det ska mycket till innan ett barn hindras att träffa sin förälder, ibland räcker det inte ens med misshandel. Det är det här som är så svårt med att ha barn med någon som visar sig vara en idiot. Det som borde vara självklart, dvs barnets bästa, är inte det man kan utgå ifrån eftersom myndigheter tycker annorlunda.

O ser man det hela rent krasst...så handlar det här (liksom så många andra tunga livshändelser) om att vinna kriget. Ett slag kan man förlora..men vinna kriget..det är det man ska göra (okänsligt? tja..kanske).
 
* spinner vidare*



O ser man det hela rent krasst...så handlar det här (liksom så många andra tunga livshändelser) om att vinna kriget. Ett slag kan man förlora..men vinna kriget..det är det man ska göra (okänsligt? tja..kanske).

Ja tyvärr är det så :( I det här fallet är det ännu mer tragiskt eftersom Minis pappa egentligen inte bryr sig om Mini utan bara är ute efter att bråka med @krambanan :(
 
Måste du ens vara i samma hus när pappan ska träffa barnet. Kan inte umgängesstödet komma och hämta och lämna Mini. Om du inte ens är närvarande över huvudtaget så kan ju inte exet "vara på dig" och tjata om än det en och än det andra.

/Lizzie
Det här är ju faktiskt en sak att fundera över. Då pappan inte, enligt ts, är intresserad av barnet utan använder umgängestiden till att tjafsa med ts på olika sätt. Varför inte låta umgänget ske helt utan att ts är där. Då finns ingen möjlighet för pappan att tjafsa med ts men umgängesstödet är med som trygghet för mini. Kanske det blir mer intressant att faktiskt försöka umgås med mini alternativt tröttnar pappan och ger upp försöken att umgås med mini. Nu verkar de ju som om pappans enda anledning till umgänge med mini att han ska kunna trycka till ts på ett eller annat sätt.
 
Det här är ju faktiskt en sak att fundera över. Då pappan inte, enligt ts, är intresserad av barnet utan använder umgängestiden till att tjafsa med ts på olika sätt. Varför inte låta umgänget ske helt utan att ts är där. Då finns ingen möjlighet för pappan att tjafsa med ts men umgängesstödet är med som trygghet för mini. Kanske det blir mer intressant att faktiskt försöka umgås med mini alternativt tröttnar pappan och ger upp försöken att umgås med mini. Nu verkar de ju som om pappans enda anledning till umgänge med mini att han ska kunna trycka till ts på ett eller annat sätt.

Vi testade ju det efter lite inkörningstid (tre tillfällen där jag var med) och det föll ju totalt. Så nej jag tar hellre lite skit från exet tills vi har en kontaktperson utsedd av FR (eller ett umgängesstöd från TR) än utsätter Mini för det igen. Och nej jag kommer inte helt vägra umgänge i dagsläget. Även om jag håller med om att Minis bästa borde komma först. Tyvärr fungerar det inte riktigt så i praktiken.

Idag har han för övrigt återigen visat vad han går för via sms. Allt handlar bara om att jävlas med mig. Denna gången var det inget om Mini utan hans grejer. Jag fick ringa och rådfråga polisen hur jag skulle agera. Det är inte direkt till hans fördel i vårdnadstvisten som kommer.
 
Vi testade ju det efter lite inkörningstid (tre tillfällen där jag var med) och det föll ju totalt. Så nej jag tar hellre lite skit från exet tills vi har en kontaktperson utsedd av FR (eller ett umgängesstöd från TR) än utsätter Mini för det igen. Och nej jag kommer inte helt vägra umgänge i dagsläget. Även om jag håller med om att Minis bästa borde komma först. Tyvärr fungerar det inte riktigt så i praktiken.

Idag har han för övrigt återigen visat vad han går för via sms. Allt handlar bara om att jävlas med mig. Denna gången var det inget om Mini utan hans grejer. Jag fick ringa och rådfråga polisen hur jag skulle agera. Det är inte direkt till hans fördel i vårdnadstvisten som kommer.
Och just eftersom han bara jävlas borde du inte ens ha direktkommunikation med honom. Göra upp tider kan ske genom ombud. Då blir det inte tjafs. Ditt ombud meddelar när, var och hur han får hämta sina saker. Han godtar det, eller låter hans ombud komma med annat förslag. Du är inte inblandad alls.
 
I fredags skrev du så här:
Har skickat ett sms nu med "regler" inför helgen. Var han får vara och inte. Och när han får komma osv. Får väl se om han tänker respektera det (antagligen inte). Har fotat massa för att kunna visa i fall han får för sig att plocka av mina grejer och där det går låsa kommer det så klart vara låst. Kommer nog försöka hålla mig borta så mycket som möjligt under helgen också. Lite tråkigt att sitta inlåst i huset när det ska vara kanonväder. :down:

Och nu detta:
Idag har han för övrigt återigen visat vad han går för via sms. Allt handlar bara om att jävlas med mig. Denna gången var det inget om Mini utan hans grejer. Jag fick ringa och rådfråga polisen hur jag skulle agera. Det är inte direkt till hans fördel i vårdnadstvisten som kommer.

Är du verkligen säker på att det där bara kommer att vara till hans nackdel? Jag hoppas att jag har fel, men för mig ser det ut som en infekterad tvist mellan två parter, inte en som jävlas och den andra som försöker samarbeta.

Dessutom, allt tjafs kring grejer osv tror jag fortfarande bara göder honom. Han verkar till 100 procent vara ute efter att jävlas med dig - och han får precis de reaktioner han vill, dina reaktioner får honom att känna makt, då fortsätter han. Om han däremot inte känner någon respons från dig, att han inte känner att han får igång dig - då tror jag att han kommer att tröttna. Till och med på att jävlas med hjälp av Mini, som är hans starkaste kort just nu. Jag tror att han kommer att tappa intresset för sitt barn om han inte kan använda henne mot dig längre.
 
Vi testade ju det efter lite inkörningstid (tre tillfällen där jag var med) och det föll ju totalt. Så nej jag tar hellre lite skit från exet tills vi har en kontaktperson utsedd av FR (eller ett umgängesstöd från TR) än utsätter Mini för det igen.

Vad föll det på? Var han inte intresserad av Mini då, eller? Det var liksom det jag funderade på. Är han verkligen intresserad av Mini eller använder han kravet på umgänge för att få tillfälle att hacka på dig? Att han vill bråka med dig är inget konstigt i en vårdnadstvist.

Om Mini är trygg med umgängesstödet så borde ni kunna testa att Mini blir hämtad av den personen. Om exet bråkar om detta på ett eller då struntar i Mini så har du verkligen något att använda vid vårdnadstvisten.

Att du får SMS från exet som du måste ringa och rådfråga polisen om kommer inte påverka speciellt nämnvärt. De har säkerligen sett mycket värre bråk än ert när det kommer till vårdnadstvister och det har ändå dömts gemensam vårdnad.

Jag har jobbat inom förskola där vi hade flera barn med vårdnadshavare som inte kommunicerade med varandra förutom via ombud - vi fick inte ens meddela den ena vårdnadshavarna vilket schema barnet hade på förskolan förutom deras "egen" vecka. Det var tilldömt gemensam vårdnad och barnen både varannan vecka hos den ena vårdnadshavaren och varannan vecka hos den andra.

Det är inte ovanligt att vårdnadstvister blir så infekterade att parterna inte kan kommunicera med varandra på ett normalt sätt.

Även om du hellre tar att exet djävlas med dig kan jag förstå. Men hur påverkar det möjligheterna till att far och dotter kan skapa en relation? Det är ju inte undra på att Mini inte blir trygg med pappa för det är klart att hon reagerar på att han djävlas med dig.

/Lizzie

/Lizzie
 
@krambanan Är det inte bara enklare att säga "du kan komma på söndag" och sen se till att inte vara hemma på söndagen?
 
Alltså allt ni säger är ju rätt men han skiter ju fullständigt i allt. Gör som han vill. Dvs vill han komma hit så gör han. Vill han ta något som är mitt så gör han det. Och spelar ju ingen roll hur mycket jag ringer polis eller anmäler. Han slutar ju inte. Så vad fan gör man? Jag har bett honom att ta det om att hämta sina grejer med min advokat. Men vi har ju ett bodelningsavtal som säger att han "får använda fastighetens garage för förvaring". Dessutom har han nycklar. Så rätt som det är står han ju här och hävdar att han har rätt till det. Och jag vill ju bli av med hans skit så det här tar slut någon gång. Jag måste väl få skydda min egendom? Eller ska jag bara låta honom ta vad han vill efter åtta månader? Han har till och sagt att han ska göra inbrott i mitt förråd och påstår att det är helt ok så länge han ersätter låset efteråt.
 
Dom "reglerna" jag skrev var på inget sätt orimliga med tanke på omständigheterna förresten. Inte för att jag tror han tänker följa dom men för att han sen inte ska kunna påstå att han inte visste om det eller det.

Ärligt talat känner jag mig jävligt maktlös. Och rädd.
 
Alltså allt ni säger är ju rätt men han skiter ju fullständigt i allt. Gör som han vill. Dvs vill han komma hit så gör han. Vill han ta något som är mitt så gör han det. Och spelar ju ingen roll hur mycket jag ringer polis eller anmäler. Han slutar ju inte. Så vad fan gör man? Jag har bett honom att ta det om att hämta sina grejer med min advokat. Men vi har ju ett bodelningsavtal som säger att han "får använda fastighetens garage för förvaring". Dessutom har han nycklar. Så rätt som det är står han ju här och hävdar att han har rätt till det. Och jag vill ju bli av med hans skit så det här tar slut någon gång. Jag måste väl få skydda min egendom? Eller ska jag bara låta honom ta vad han vill efter åtta månader? Han har till och sagt att han ska göra inbrott i mitt förråd och påstår att det är helt ok så länge han ersätter låset efteråt.
Bodelningen kan väl inte hålla på hur länge som helst? Om du säljer ska han fortfarande använda garaget? Jag skulle ta upp det med en advokat om det verkligen är meningen att han ska få tillgång till garaget hur länge som helst, tar han dit nya saker eller tömmer han inte ?
 
Bodelningen kan väl inte hålla på hur länge som helst? Om du säljer ska han fortfarande använda garaget? Jag skulle ta upp det med en advokat om det verkligen är meningen att han ska få tillgång till garaget hur länge som helst, tar han dit nya saker eller tömmer han inte ?

Avtalet gäller till sista maj. (Muntligt skulle det bara vara om han bodde i lägenhet eller ett litet hus så han inte fick plats med sakerna själv. Det var därför han ville ha så lång tid på sig. Men han har större gård än jag har och har haft sen han flyttade).

Han har tagit dit någon ny grej men annars har sakerna varit kvar. Han har kommit lite då och då (utan förvarning) och hämtat något litet. Eller grejat med nåt sen åkt igen.

Han har inte heller tagit över lånet än som han skulle ta över. Det står "snarast eller absolut senast sista maj" i bodelningsavtalet.
 
Vi har heller aldrig avtalat att han ska ha egna nycklar till garaget eller komma och gå som han vill. Det har han bara tagit för givet.
 
Kan du hyra ett släp, ställa på hans grejer och säga "kom och hämta, ta med dig en bil med drag"? Eller bara ställa ut grejerna på backen och säga att han får komma och hämta. Variant: gör upp med honom om en dag då han ska hämta, överraska honom med att hans prylar redan står därute när han kommer för att gå in i garaget.
 
Sluta be honom ta saker med din advokat och sen ändå svara. Säg till honom att ta det med din advokat och sluta svara. Hör han av sig till dig vidarebefodrar du meddelandet till ditt ombud. Sen är det ditt ombuds sak att reda ut röran. Sluta svara karln! Dyker han bara upp på plats och snor saker ringer du självklart polis. Men sluta kommunicera med honom och ge mer bensin på brasan. Jag vet att det är skitsvårt att inte låta sig bli provocerad och därmed svara men det måste ju få ett slut. Kommunikationen sker genom ombud PUNKT. Det gäller dig också. Så hör han av sig så svarar du inte. Skicka det till ombudet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp