Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad gäller för lånet då?

Det får jag diskutera med min advokat. Sist vi pratade om det konstaterade han bara att det blir kontraktsbrott om exet inte tar över det i tid. Men vad det sen innebär vet jag inte.

Att han inte tar över det försvårar massor för mig att ta lån till annan bostad. Det är det han vet.

Men samtidigt tänker jag att det missgynnar honom i vårdnadstvisten. Att han inte håller sig till avtal vi gör. Men det är bara min egen tanke. Det kanske tingsrätten skiter i.
 
Det får jag diskutera med min advokat. Sist vi pratade om det konstaterade han bara att det blir kontraktsbrott om exet inte tar över det i tid. Men vad det sen innebär vet jag inte.

Att han inte tar över det försvårar massor för mig att ta lån till annan bostad. Det är det han vet.

Men samtidigt tänker jag att det missgynnar honom i vårdnadstvisten. Att han inte håller sig till avtal vi gör. Men det är bara min egen tanke. Det kanske tingsrätten skiter i.
ok
hoppas det blir till mer nytta än bekymmer iaf :)
 
Tror de menar när hon FLYTTAR inte att TS ska ha det nu...
Ja precis, när ts flyttar. Att ha det nu är ju meningslöst, exet vet ju ändå vart ts bor... Med tanke på hur exet beter sig (oavsett om han har haft grejer där eller inte så är hans beteende varken okej eller normalt).
Tar 10 min att fylla in en sån blankett.
 
Ja precis, när ts flyttar. Att ha det nu är ju meningslöst, exet vet ju ändå vart ts bor... Med tanke på hur exet beter sig (oavsett om han har haft grejer där eller inte så är hans beteende varken okej eller normalt).
Tar 10 min att fylla in en sån blankett.
Det förstod som sagt jag också och visst, TS kan ju alltid försöka men min erfarenhet är att det brukar krävas mycket mer av konkreta hot. Att TS låtit exet ha grejer där och dessutom låtit honom ha nyckel går liksom inte riktigt ihop med det.
 
Det förstod som sagt jag också och visst, TS kan ju alltid försöka men min erfarenhet är att det brukar krävas mycket mer av konkreta hot. Att TS låtit exet ha grejer där och dessutom låtit honom ha nyckel går liksom inte riktigt ihop med det.

Jag har inte låtit honom ha nyckel. Det var något exet själv bestämde. Däremot bytte jag inte lås sen på inrådan av min advokat.

Och när vi skrev bodelningsavtalet hade jag nog nästan gått med på vad som helst bara för att få ut honom ur huset. Jag var väldigt nertryckt av honom.

Däremot tror jag inte jag kan ha hemlig adress då vi har dottern ihop. Rimligen har han rätt att veta var hon bor även om han inte får igenom gemensam vårdnad. Om nu inte något mer skulle hända.
 
Har läst exets snabbyttrande nu. Tydligen är jag "världens goaste och snällaste mamma". Jaha var det därför han soc anmälde mig för bristande föräldraförmåga? :p

Men jag har tydligen dålig ekonomi vilket indirekt drabbar Mini och bakterier i vattnet som går över i bröstmjölken när jag ammar henne. Och så kör jag avställd bil pga min taskiga ekonomi. Då hade jag säkert fått låna till gården om jag haft det så dåligt ställt.

Härligt att det var det värsta han kunde komma på. :up:
 
Har läst exets snabbyttrande nu. Tydligen är jag "världens goaste och snällaste mamma". Jaha var det därför han soc anmälde mig för bristande föräldraförmåga? :p

Men jag har tydligen dålig ekonomi vilket indirekt drabbar Mini och bakterier i vattnet som går över i bröstmjölken när jag ammar henne. Och så kör jag avställd bil pga min taskiga ekonomi. Då hade jag säkert fått låna till gården om jag haft det så dåligt ställt.

Härligt att det var det värsta han kunde komma på. :up:
Haha, ja det låter ju inte så farligt :rofl: då kanske de i värsta fall råder dig att skaffa billigare boende tills du lämnar fram papper på din ekonomi då ;)
 
Det förstod som sagt jag också och visst, TS kan ju alltid försöka men min erfarenhet är att det brukar krävas mycket mer av konkreta hot. Att TS låtit exet ha grejer där och dessutom låtit honom ha nyckel går liksom inte riktigt ihop med det.
När jag läser vad Skatteverket skriver om sekretessmarkering så tror jag att du har rätt. Det ska finnas ett konkret hot om att hon ska utsättas för skada och en motvilja mot kontakt räcker inte.

https://www.skatteverket.se/privat/...markering.4.76a43be412206334b89800022975.html
 
När jag läser vad Skatteverket skriver om sekretessmarkering så tror jag att du har rätt. Det ska finnas ett konkret hot om att hon ska utsättas för skada och en motvilja mot kontakt räcker inte.

https://www.skatteverket.se/privat/...markering.4.76a43be412206334b89800022975.html

Nä, motvilja till kontakt räcker inte. Men trakasserier, förstörd egendom, misshandel (för jag är inte helt ute och cyklar här va, i TS fall?) ect är nog med hot. Bara en sån sak vad han har hållit på med under separationen är enligt mig bevis nog för att han mycket väl skulle kunna komma på egentligen vad som helst. En markering utvärderas en gång varje år, vilket gör att en markering är inte något som är ett livslångt beslut. Det är därför jag tycker att Ts borde få göra en Freda eller Sara - där man kan avgöra riskerna för framtida våld.

Inte riktat till någon specefik men ändå något som jag känner att jag behöver skriva just nu...
Jag skulle kunna ge en hur lång lista som helst på Kvinnor som har haft eller har ett helvete, och sen ändå, när dom anses vara fri ifrån förövaren blir utsatta igen - oftast så grovt att det slutar med döden.

Nej, jag skriver inte detta för att skrämma ts eller någon annan. Men jag är "trött" på att många inte vågar eller vill se riskerna med våld i nära relationer... Oftast har den utsatte svårast att inse problematiken. När sen personen väl tar steget så säger man att "Nä men du har ju inte bytt lås, då är du inte rädd för förövaren." eller "du pratar ju i telefon med honom, du kan inte vara så rädd som du säger". Att offret hela tiden ska behöva förklara sitt agerande... Offren känner en enorm skuld och skam, för hur kunde man leva med och acceptera någon som gör den personen eller dennes barn illa? Normaliseringsprocessen. Det är mitt svar.

Och som krambanan själv skriver "Och när vi skrev bodelningsavtalet hade jag nog nästan gått med på vad som helst bara för att få ut honom ur huset. Jag var väldigt nertryckt av honom." - Till slut gör man ALLT för att bara få ett lite mindre helvete. Har man levt i en relation som där man varit nedtryckt så tror man varken på sig själv eller på sin omgivning. Den ända man tror på är förövaren, som har makt över en - för många resten av livet, kommentarer och minnen kommer alltid finnas kvar.

Helt ot men ändå:
Frågar man mig så tycker jag att om en person är dömd för misshandel, kvinnofridsbrott, våldtäkt ect så har den personen bevisat att man inte är en person som ska ha barn. Barn är inte en männskligrättighet. Däremot har barn rätt att leva ett liv med bra och trygga vuxna i sin omgivning.
Jag tycker att är man dömd för misshandel så har man bevisat att man varken är rädd för att puckla på någon annan, men även att man saknar empati och spärrar.
Blivande föräldrar borde utredas på samma sätt som tex adoptivföräldrar eller familjehem.

Jag har inte låtit honom ha nyckel. Det var något exet själv bestämde. Däremot bytte jag inte lås sen på inrådan av min advokat.

Och när vi skrev bodelningsavtalet hade jag nog nästan gått med på vad som helst bara för att få ut honom ur huset. Jag var väldigt nertryckt av honom.

Däremot tror jag inte jag kan ha hemlig adress då vi har dottern ihop. Rimligen har han rätt att veta var hon bor även om han inte får igenom gemensam vårdnad. Om nu inte något mer skulle hända.
Både jag och nej. Har du enskild vårdnad så kan jag inte tänka mig att han behöver veta vart hon bor. Däremot måste han (om ni har gemensam) gå med på ATT hon flyttas, men har du och mini en sekrettesmarkering kommer han inte få reda på VART ni flyttar. (Hoppas du förstår hur jag menar). Skulle han säga nej (vilket han antagligen gör) så gör skatteverket en utredning och folkbokför henne med dig iaf. Men det är ju liksom svensk byråkrati i ett nötskal.. "Vi ska skicka ut ett papper för han måste få möjlighet att svara. Men svarar han inte, eller säger fel sak så bestämmer vi åt honom" :banghead:
Har han umgängesrätt så kan det bli knepigare, men då går ju att lösa genom att tex en kontaktperson får åka med mini i mellan.

Det finns fall där tex pappan har bestämt sig för att motarbeta mamman på alla sätt han kan, även om han inte får träffa barnet. Då har Soc satt ett Lvu på barnet/barnen, och så har man då placerat dom hos mamman, vilket gör att pappan inte kan göra ett smack. Olika beslut godkänns då ifrån soc som i såna här fall är typ "ställföreträdande" för pappan.

Egentligen tycker jag så här: När du flyttar, ta dom 10 min som det tar att fylla i ansökan och skicka in. Du kan inte få mer ett nej.
 
Nä, motvilja till kontakt räcker inte. Men trakasserier, förstörd egendom, misshandel (för jag är inte helt ute och cyklar här va, i TS fall?) ect är nog med hot. Bara en sån sak vad han har hållit på med under separationen är enligt mig bevis nog för att han mycket väl skulle kunna komma på egentligen vad som helst.

Ja, det kan ju vi på buke tycka. Har något gått vidare till åtal? Tycker polisen eller soc att TS befinner sig under ett konkret hot? I så fall har jag missat det.

När sen personen väl tar steget så säger man att "Nä men du har ju inte bytt lås, då är du inte rädd för förövaren."
Eftersom jag skrivit om nyckel/lås så vill jag svara på detta. Jag skrev utifrån min erfarenhet av hur myndigheter resonerar. (Och tidigare i tråden för att jag undrade varför inte TS bytte lås, då det verkade vettigt att göra.)
 
Ja, det kan ju vi på buke tycka. Har något gått vidare till åtal? Tycker polisen eller soc att TS befinner sig under ett konkret hot? I så fall har jag missat det.
Jag tycker att polis och soc har agerat fel. Det är därför jag tycker TS ska be om att man gör en Freda eller Sara, för att förhoppningsvis få upp ögonen på soc och polis. Alla polisärrenden går att överklaga - vilket jag inte vet om TS gjort, men som jag tycker att ts borde göra.
Och nej, det svenska rättsamhället är sorligt. Men man måste tyvärr kriga så mycket som det bara går...

Eftersom jag skrivit om nyckel/lås så vill jag svara på detta. Jag skrev utifrån min erfarenhet av hur myndigheter resonerar. (Och tidigare i tråden för att jag undrade varför inte TS bytte lås, då det verkade vettigt att göra.)
Just nycklar och lås var inte riktat till just dig, utan var något som fanns med mig i bakhuvudet när jag läst tråden.. Minns inte vem som skrivit det.
Myndigheter är som dom är tyvärr... Men man måste kriga på, vissa att man faktiskt vill (vilket egentligen är fel). Det är därför jag säger: skicka in ansökan, man kan inte få mer än ett nej. Sen kan det självklart slå åt andra hållet: anmäler man minsta grej, händelse, söker skydd för allt ect som kommer ingen ta en på allvar. Det gäller att ropa varg, när vargen faktiskt kommer.
 
Jag tycker att polis och soc har agerat fel. Det är därför jag tycker TS ska be om att man gör en Freda eller Sara, för att förhoppningsvis få upp ögonen på soc och polis. Alla polisärrenden går att överklaga - vilket jag inte vet om TS gjort, men som jag tycker att ts borde göra.
Och nej, det svenska rättsamhället är sorligt. Men man måste tyvärr kriga så mycket som det bara går...

Aha, jag tycker nog det är svårt att avgöra genom den här tråden om polis och soc har agerat fel (men jag har inte läst precis alla inlägg så jag kan ha missat nåt). Håller inte alls med om att "svenska rättssamhället" är sorgligt, även om det förstås finns brister i systemet.

Just nycklar och lås var inte riktat till just dig, utan var något som fanns med mig i bakhuvudet när jag läst tråden.. Minns inte vem som skrivit det.
Myndigheter är som dom är tyvärr... Men man måste kriga på, vissa att man faktiskt vill (vilket egentligen är fel). Det är därför jag säger: skicka in ansökan, man kan inte få mer än ett nej. Sen kan det självklart slå åt andra hållet: anmäler man minsta grej, händelse, söker skydd för allt ect som kommer ingen ta en på allvar. Det gäller att ropa varg, när vargen faktiskt kommer.
Nej, jag vet att det inte var riktat till just mig men eftersom jag skrivit om saken ville jag svara.
 
Varför håller du inte med?
I vilka fall har du en positiv bild över hur kvinnor med våld inom familjen fått den hjälp de behöver från samhället?

Känner till flera sådana fall. Sen finns det, som sagt, brister. Men att säga att "svenska rättssamhället" är sorgligt tycker jag är en överdrift. Men det hör inte riktigt till tråden.
 
Känner till flera sådana fall. Sen finns det, som sagt, brister. Men att säga att "svenska rättssamhället" är sorgligt tycker jag är en överdrift. Men det hör inte riktigt till tråden.

Visst hör det till tråden. @krambanan har ju anmält en hel del som är brottsligt men som inte gått till åtal öht.
Är inte rättssystemet sorgligt när vissa brott öht inte uppmärksammas, att vissa brott inte ska vara av värde till ett åtal?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp