Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visst hör det till tråden. @krambanan har ju anmält en hel del som är brottsligt men som inte gått till åtal öht.
Är inte rättssystemet sorgligt när vissa brott öht inte uppmärksammas, att vissa brott inte ska vara av värde till ett åtal?

Det är inte det påstådda brottet som negligeras. Det är i de flesta fall den bristande bevisningensom är problemet.
 
Visst hör det till tråden. @krambanan har ju anmält en hel del som är brottsligt men som inte gått till åtal öht.
Är inte rättssystemet sorgligt när vissa brott öht inte uppmärksammas, att vissa brott inte ska vara av värde till ett åtal?

Jag menade att det inte hör till tråden att jag rabblar upp de fall jag haft i min närhet och där jag själv varit målsägande. Jag vet inte varför krambanans anmälningar inte lett till åtal och ja, som sagt finns det brister och problem. Men överlag tycker jag svenskt rättsväsende är bra.
 
Känner till flera sådana fall. Sen finns det, som sagt, brister. Men att säga att "svenska rättssamhället" är sorgligt tycker jag är en överdrift. Men det hör inte riktigt till tråden.
Det finns absolut flera positiva fall där Soc, polis och andra myndigheter har gjort ett bra jobb. Det är inte alltid man kan förutse att våldet kommer bli dödligt iom första anmälan eller att man lyckas hjälpa offret på ett bra sätt.
Men det finns alldeles för många fall där kvinnor, män och barn blir mördade eller på något sätt skadade för livet. Alla dom enskilda fallen, är ett fall för mycket där myndigheterna brustit. Senaste som cirkulerar är ju kvinnan som flyttat runt på olika adresser för att hon varit rädd för ex-pojkvännen. Åklagare väljer att häkta, för att sen släppa ut honom igen, det första han gör är att ta livet av sin ex-flickvän.

Titta bara på en sån simpel sak som dom skyddade boendena. Mer än 90% drivs av idela krafter med volontärer som varken har rätt utbildning eller kompetens, utan man förlitar sig på andra medmänniskors medkänsla för andra för att skydda liv, för det är det jourerna gör. Dom räddar dagligen liv.
Samtidigt ska vi sitta och dalta med förövarna, dom ska gå kurser i hur man ska bete sig, dom ska ha rätt till så många timmars utevistelse, lagad mat 3 gånger om dagen, samtidigt som offren ska gömma sig i boenden. Dom ska ständigt vara rädd för att bli hittade. Samtidigt är dom medvetna om att när förövaren kommer ut, kommer offret antagligen behöva träffa sin förövare, för att dom har gemensamvårdnad om barnen...
Nej, jag står fast vid min åsikt: Svenska rättsamhället är ett stort skämt. Sen anser jag inte att vi ska införa dödsstraff eller liknande, men jag önskar en mera jämnlikbehandling av offer och förövare.
 
Det är inte det påstådda brottet som negligeras. Det är i de flesta fall den bristande bevisningensom är problemet.
(Vet att detta inte var riktat emot mig, (tror jag?)
Men jag säger ändå: Absolut, och jag tycker absolut att för en fällande dom så ska "utom rimligt tvivel" uppfyllas. Men som jag skrev tidigare, Jag önskar en mera jämnlik behandling utav offer och förövare. Bara för att man inte lyckats döma förövaren, så måste ett offer fortfarande kunna känna sig trygg i sitt vardagliga liv.
 
(Vet att detta inte var riktat emot mig, (tror jag?)
Men jag säger ändå: Absolut, och jag tycker absolut att för en fällande dom så ska "utom rimligt tvivel" uppfyllas. Men som jag skrev tidigare, Jag önskar en mera jämnlik behandling utav offer och förövare. Bara för att man inte lyckats döma förövaren, så måste ett offer fortfarande kunna känna sig trygg i sitt vardagliga liv.

Oj, jösses. Jag önskar verkligen inte en mer jämlik behandling av offer och förövare.
 
Titta bara på en sån simpel sak som dom skyddade boendena. Mer än 90% drivs av idela krafter med volontärer som varken har rätt utbildning eller kompetens, utan man förlitar sig på andra medmänniskors medkänsla för andra för att skydda liv, för det är det jourerna gör. Dom räddar dagligen liv.

Ja, det är ju en sak som behöver förändras.

Samtidigt ska vi sitta och dalta med förövarna, dom ska gå kurser i hur man ska bete sig, dom ska ha rätt till så många timmars utevistelse, lagad mat 3 gånger om dagen

Det vore förstås bättre att låta fångarna svälta och tortera dem :banghead:
 
Oj, jösses. Jag önskar verkligen inte en mer jämlik behandling av offer och förövare.
Jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstår mig?
På vilket sätt skulle du inte vilja ha det?

Idag ser det ju ut som sagt att förövare får professionell hjälp hos tex kriminalvården, där dom har rätt till utevistelse, mat, jobb, ect Dom har även stora möjligheter till behandling, terapi ect.
Är du offer så hamnar du kanske först i ett skyddat boende. Där det förhoppningsvis kanske finns personal. Det finns boenden som har anställd personal 24/7, men det finns oxå boenden som drivs 100% av volontärer, utan utbildning (förutom en 3 dagars kurs hos tex Roks). Där ska offret förlita sig på att
1) Soc väljer att förlänga ditt boende på tex en jour tills du hittat något nytt. För att återvända till din gamla stad, där vänner och familj finns är lika med en dödsdom.
2) Du kan inte gå till jobbet, för där väntar antagligen din förövare. Du ska då alltså bli sjukskriven eller få tex ekonomisk hjälp ifrån Soc. Du kommer antagligen behöva byta arbetsplats.
3) Många har med sig barn till jourerna. Oftast blir det en bruten skolgång, barnen kanske har möjlighet att göra en del, för att lärare kan mejla tex uppgifter. Men hur bra koncentrerar sig ett barn när man gömmer sig för sin ena förälder?
4) Offren får många gånger ställa sig i den vanliga vårdkön till tex psykiatrin. Vi pratar typ 3 månader innan du ens kan få komma och träffa en kurator på en vårdcentral i typ 30 minuter. För att sen få en remiss för ännu mera väntetid..
5) Många offer i just den här typen av brott har ofta en ganska ansträngd ekonomi, då många av förövarna har kontrollerat eller tagit pengar ifrån offret. Så först ska du betala av skulder som egentligen inte är dina. För att sen sitta hos Kronofogden, vilket gör att du inte kommer att få någon ny lägenhet...

Jag orkar inte rabbla mera nu, men jag tror (hoppas!) du förstår min poäng!
 
Det vore förstås bättre att låta fångarna svälta och tortera dem :banghead:

Fast det har jag ALDRIG sagt. Läs inlägget igen, längst ner står det:
"Nej, jag står fast vid min åsikt: Svenska rättsamhället är ett stort skämt. Sen anser jag inte att vi ska införa dödsstraff eller liknande, men jag önskar en mera jämnlikbehandling av offer och förövare."

Om du inte förstår vad jag menar med en mera jämnlikbehandling så läs inlägget ovan detta.
 
Jag vet inte om jag missförstår dig eller om du missförstår mig?
På vilket sätt skulle du inte vilja ha det?

Idag ser det ju ut som sagt att förövare får professionell hjälp hos tex kriminalvården, där dom har rätt till utevistelse, mat, jobb, ect Dom har även stora möjligheter till behandling, terapi ect.
Är du offer så hamnar du kanske först i ett skyddat boende. Där det förhoppningsvis kanske finns personal. Det finns boenden som har anställd personal 24/7, men det finns oxå boenden som drivs 100% av volontärer, utan utbildning (förutom en 3 dagars kurs hos tex Roks). Där ska offret förlita sig på att
1) Soc väljer att förlänga ditt boende på tex en jour tills du hittat något nytt. För att återvända till din gamla stad, där vänner och familj finns är lika med en dödsdom.
2) Du kan inte gå till jobbet, för där väntar antagligen din förövare. Du ska då alltså bli sjukskriven eller få tex ekonomisk hjälp ifrån Soc. Du kommer antagligen behöva byta arbetsplats.
3) Många har med sig barn till jourerna. Oftast blir det en bruten skolgång, barnen kanske har möjlighet att göra en del, för att lärare kan mejla tex uppgifter. Men hur bra koncentrerar sig ett barn när man gömmer sig för sin ena förälder?
4) Offren får många gånger ställa sig i den vanliga vårdkön till tex psykiatrin. Vi pratar typ 3 månader innan du ens kan få komma och träffa en kurator på en vårdcentral i typ 30 minuter. För att sen få en remiss för ännu mera väntetid..
5) Många offer i just den här typen av brott har ofta en ganska ansträngd ekonomi, då många av förövarna har kontrollerat eller tagit pengar ifrån offret. Så först ska du betala av skulder som egentligen inte är dina. För att sen sitta hos Kronofogden, vilket gör att du inte kommer att få någon ny lägenhet...

Jag orkar inte rabbla mera nu, men jag tror (hoppas!) du förstår min poäng!

Jag tror du underskattar vad det innebär att vara frihetsberövad. Jag har bara varit det pga tvångsvård men jag upplevde det som fruktansvärt (trots utevistelse och lagad mat). Ja, det är problem med boenden och vård men det innebär inte att jag tycker offer ska behandlas som förövare.
 
Fast det har jag ALDRIG sagt. Läs inlägget igen, längst ner står det:
"Nej, jag står fast vid min åsikt: Svenska rättsamhället är ett stort skämt. Sen anser jag inte att vi ska införa dödsstraff eller liknande, men jag önskar en mera jämnlikbehandling av offer och förövare."

Om du inte förstår vad jag menar med en mera jämnlikbehandling så läs inlägget ovan detta.

Varför tar du ens upp lagad mat då? Det är väl en självklarhet. Om samhället frihetsberövar en person har samhället också skyldigheter.
 
Jag tror du underskattar vad det innebär att vara frihetsberövad. Jag har bara varit det pga tvångsvård men jag upplevde det som fruktansvärt (trots utevistelse och lagad mat). Ja, det är problem med boenden och vård men det innebär inte att jag tycker offer ska behandlas som förövare.
Så en kvinna, som inte pga vård eller brott måste gömma sig inomhus alt kanske kunna gå ut en bit (beroende på hur Soc lyckats med att få tag på en jour, ibland blir det en jour i samma stad som man kommer ifrån...) är inte "frihetsberövad", inte enligt lagtexten, men i praktiken. I hennes fall om hon "avviker" så kan domen bli något som förövaren aldrig får: dödsdom.

Samhället har skyldigheter gentemot ALLA sina invånare. Inte bara dom man låser in...
 
(Vet att detta inte var riktat emot mig, (tror jag?)
Men jag säger ändå: Absolut, och jag tycker absolut att för en fällande dom så ska "utom rimligt tvivel" uppfyllas. Men som jag skrev tidigare, Jag önskar en mera jämnlik behandling utav offer och förövare. Bara för att man inte lyckats döma förövaren, så måste ett offer fortfarande kunna känna sig trygg i sitt vardagliga liv.

Det var riktat till dig. Hur tycker du att rättsväsendet ska fungera?

Hur många fängelser och häkten har du besökt? Med tanke på ditt uttalande om hur förövarna har det.
 
Så en kvinna, som inte pga vård eller brott måste gömma sig inomhus alt kanske kunna gå ut en bit (beroende på hur Soc lyckats med att få tag på en jour, ibland blir det en jour i samma stad som man kommer ifrån...) är inte "frihetsberövad", inte enligt lagtexten, men i praktiken. I hennes fall om hon "avviker" så kan domen bli något som förövaren aldrig får: dödsdom.

Samhället har skyldigheter gentemot ALLA sina invånare. Inte bara dom man låser in...

Jag förstår inte din argumentation. Att det inte fungerar bra med skyddade boenden tycker du är ett argument för att förövare och offer ska behandlas likadant?
 
Det var riktat till dig. Hur tycker du att rättsväsendet ska fungera?

Hur många fängelser och häkten har du besökt? Med tanke på ditt uttalande om hur förövarna har det.
Jag har själv jobbat på anstalt en kortare period....
Om jag inte kommer ihåg helt fel jobbar du på anstalt ellerhur? (tror jag har läst det i tidigare trådar), då kan du ju inte säga att dom inte har rätt till utevistelse, dom ska jobba, dom har rätt till olika typer av behandling, dom har möjlighet att plugga ect.

Jag har egentligen inga konkreta tips på HUR rättsväsendet ska fungera, det som är att offer inte ska behöva vara rädda i sitt vardagliga liv för sina förövare. Att som i det här fallet att det ska finnas krav på utbildad personal med lön. Inte hobbypsykologer som driver jour på fritiden. Det skulle aldrig på världskartan gå igenom om jag sa: Jag vill öppna ett fängelse, men det är bara personal där som kommer på sina lediga stunder, och dom är voltontärer :up:

Ändring/tillägg: Och nej, det är inte bara boenden som jag är "irriterad" på, även om jag snöat in på detta just nu. Det är hela situationen... Att bara en sån sak som att kommentaren till en våldtagen kvinna kan bli: "Vad hade du för trosor på dig?" Eller att som nu senast i östersund så sa man att kvinnorna inte ska gå ut, då polis är rädda för att dom kan bli utsatta för brott. Säg åt männen att hålla sig inne. Varför ska dom oskyldiga straffas?!
 
Senast ändrad:
Jag förstår inte din argumentation. Att det inte fungerar bra med skyddade boenden tycker du är ett argument för att förövare och offer ska behandlas likadant?
Jag vänder helt enkelt på frågan: HUR tycker du att vi ska bemötta, behandla och hjälpa dom här kvinnorna?
Om dom inte ska få möjlighet att få lika professionell hjälp som förövarna?
Innan jag skickar iväg: Absolut, dom har möjlighet att få hjälp, den är dock inte lika självklar som den är hos förövarna. Förövarna ska reahbiliteras in till samhället igen. Dom här kvinnorna kanske aldrig kommer kunna gå tillbaka till ett jobb utan kommer att vara sjukskrivna resten av livet, pga olika men dom har fått ifrån förövaren och den relationen.
 
Jag har själv jobbat på anstalt en kortare period....
Om jag inte kommer ihåg helt fel jobbar du på anstalt ellerhur? (tror jag har läst det i tidigare trådar), då kan du ju inte säga att dom inte har rätt till utevistelse, dom ska jobba, dom har rätt till olika typer av behandling, dom har möjlighet att plugga ect.

Jag har egentligen inga konkreta tips på HUR rättsväsendet ska fungera, det som är att offer inte ska behöva vara rädda i sitt vardagliga liv för sina förövare. Att som i det här fallet att det ska finnas krav på utbildad personal med lön. Inte hobbypsykologer som driver jour på fritiden. Det skulle aldrig på världskartan gå igenom om jag sa: Jag vill öppna ett fängelse, men det är bara personal där som kommer på sina lediga stunder, och dom är voltontärer :up:

Jag har inte protesterat mot rätten till utevistelse, maten osv. Jag har protesterat mot att du glorifierar tillvaron.
Sedan i höstas jobbar jag på ett av Sveriges fem säkerhetshäkten. Tidigare har jag jobbat på två anstalter av två olika säkerhetsklasser. Dessutom besökt ett gäng andra häkten och anstalter.
Att vi hanterar de intagna humant ser jag som givet. De allra flesta kommer ut igen och ska de fungera bättre i samhället än tidigare så måste det läggas kraft på just det jobbet. Något annat är i mitt tycke orimligt.

Att det inte är en optimal situation för våldsoffer är liksom inte en anledning till att servera landets intagna vatten och bröd.
 
Jag har inte protesterat mot rätten till utevistelse, maten osv. Jag har protesterat mot att du glorifierar tillvaron.
Sedan i höstas jobbar jag på ett av Sveriges fem säkerhetshäkten. Tidigare har jag jobbat på två anstalter av två olika säkerhetsklasser. Dessutom besökt ett gäng andra häkten och anstalter.
Att vi hanterar de intagna humant ser jag som givet. De allra flesta kommer ut igen och ska de fungera bättre i samhället än tidigare så måste det läggas kraft på just det jobbet. Något annat är i mitt tycke orimligt.

Att det inte är en optimal situation för våldsoffer är liksom inte en anledning till att servera landets intagna vatten och bröd.
Jag förstår inte vart ni får ifrån att jag säger att förövarna ska ha vatten och börd och att man sen ska kasta bort nyckeln? Jag har aldrig sagt det.
Det jag har sagt är att jag vill att offer oxå ska få samma chans till att komma tillbaka till samhället som förövarna får.
Offer glöms bort. Man hoppas på att dom klarar sig. Som jag nämnt tidigare, det är inte ovanligt att tex misshandlade kvinnor får vara sjukskrivna större delen av sitt arbetsammaliv, då dom tex lider utav ptsd eller återkommande depressioner. Där ska man bara hoppas på att dom själva tar tag i att få den vård dom behöver, och sen ska stå i en vårdkö ect.

I min värld ska vi inte sänka kraven, vi ska hela tiden höja dom... Nu har dom svenska fångarna ett bra system (eller ja, det går att diskutera hur bra man tycker själva systemet är. Men jag tror ingen anser att dom blir utsatta för tortyr att vara där ..) Då kanske det är dags att se till offer nu, Vad behöver samhället göra för att dom ska kunna komma tillbaka på ett bra sätt till samhället?
 
Jag har inte protesterat mot rätten till utevistelse, maten osv. Jag har protesterat mot att du glorifierar tillvaron.
Sedan i höstas jobbar jag på ett av Sveriges fem säkerhetshäkten. Tidigare har jag jobbat på två anstalter av två olika säkerhetsklasser. Dessutom besökt ett gäng andra häkten och anstalter.
Att vi hanterar de intagna humant ser jag som givet. De allra flesta kommer ut igen och ska de fungera bättre i samhället än tidigare så måste det läggas kraft på just det jobbet. Något annat är i mitt tycke orimligt.

Att det inte är en optimal situation för våldsoffer är liksom inte en anledning till att servera landets intagna vatten och bröd.
Jag tror inte @Michaelsdotter menar att förövare ska få det sämre utan att offer ska få det bättre...
 
Att det inte är en optimal situation för våldsoffer är liksom inte en anledning till att servera landets intagna vatten och bröd.

Men det är ju inte det Michaelsdotter säger... H*n säger att förövaren hamnar i fängelse, och "får" allt enligt arbetsplan (eller va de nu får som intagna, har ingen aning alls) och h*n säger att OFFRET bör ha samma möjligheter till rehab som de intagna.. MEN utanför anstalternas väggar finns ingen lika "fungerande" "arbetsplan" som de intagna har. Utanför måste man "slåss" mot byråkratin som tycker "du bytte ju inte lås på din dörr" "du har ett barn med förövaren" eller "vad offret nu bör ha tänkt på" ...
Innanför väggarna är allt uppstyrt, du får rehab oavsett du vill eller inte (ingen aning om man kan neka ?)

Vad de ÄTER eller inte äter är inte det h*n är ute efter utan hur SVÅRT det är för offret att få den hjälp de behöver för att gå vidare...

Jag struntar i hur "bra eller illa" en förövare har det i ett fängelse enligt er som jobbar där... De sitter där av en anledning. Och får då "vackert" ta sin nya boendesituation som det "straff" det faktiskt ÄR !
 
Vad behöver samhället göra för att dom ska kunna komma tillbaka på ett bra sätt till samhället?

Bra fråga! Erbjuda allt som ett offer behöver såsom adekvat psykologiskt stöd tex.
Att ta de brotten de blir utsatta för på allvar och ta upp till åtal där en bevisning, även liten sådan finns.
Det fanns en mening med "kvinnofridskränkningen" som mildrar beviskraven, där flera små brott kan dömas i sin helhet även fast inte allt kan bevisas till 100%.
Mycket få fall av kvinnofridskränkning såsom i @krambanan fall går till åtal, helt tandlös lagstiftning alltså.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp