Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Misstankeregistret plockas man väl dessutom ur så snart man inte är misstänkt längre?
Precis. Och det är inget som ska ut till allmän beskådan då du ju kan vara misstänkt i början utan allt för mycket info (tex så blir nästan alltid automatiskt en partner införd som misstänkt vid tex mord) sen visar vidare utredning att den var helt oskyldig. Sån info ska helt enkelt inte komma ut men polisen behöver den internt för att kunna jobba vidare.
 
Eftersom buke funkar som det gör...o för att samhället, dvs vi människor funkar som vi gör så är mkt svart eller vitt. Dualism. Vi mot dem. Så som jag läser diskussionen om offer vs förövare så handlar det om två helt olika läger. Det pratas inte ens om samma sak. Så ja, jag håller med dig om att jämförelsen som sker i tråden är galen.

Jag ser inte alls någon problematik i trådar där TS berättar om sin sida. Varje människa äger sin sanning. Det finns ingen sanning..så sätt. Alla har vi olika sanningar. Så självklart presenterar varje människa sin sida av saken. Vi har olika sidor som vi presenterar gentemot olika människor.
Det är inget problem att TS berättar sin sida - vad skulle hon annars göra? Men det är ett problem om folk tror att TS (inte här specifikt utan generellt) alltid kommer med den objektiva sanningen och att man tror att alla runt omkring håller med om att det är det och agerar utifrån informationen vi fått här och ingen annan input.
 
Nej, varken mt eller asp:en är officiella register. De är bara till för polisens ögon. Det är inget någon annan får info från.
Officiella vet jag inte om dom är. Men här kan du ju få ut en Begäran om utdrag ur Polismyndighetens Misstanke och Belastningsregister:
https://polisen.se/Service/Blankett...et/blankett-4427-hvbhem-belastningsregistret/

Då skickar du in den själv och får den till sin folkbokföringsadress.

Så jag tänker mig att Soc och liknande har tillgång till dessa upg? Men det är en ren gissning. Tillägg: det står ju även på hemsidan "För att få arbeta på ett HVB-hem ska ett utdrag ur belastningsregistret uppvisas för arbetsgivaren om inte arbetsgivaren själv har begärt ett utdrag från Polismyndigheten." Så Soc tex kan nog mycket väl få ut sånt...
 

Du har förstått mig helt rätt! jag har aldrig ställt vi emot dom om vem som borde få bäst hjälp. Men som krambanan skriver nedan, många offer får jobba sig blåa för att få hjälp. Dom får ingen lista med "detta ska du göra". Utan allt handlar om eget driv och vilja.


Jag tycker diskussionen är intresserant. Som "offer" känner jag verkligen att man får kämpa helt på egen hand. Jag har fått ta reda på helt själv vilken hjälp jag kan få. Var jag kan få den och sen också snällt fått vänta på min tur.

Precis detta jag försöker beskriva. Att du måste jobba dig blå, leta, jaga och sen ställa dig i kön... Jag jobbar dagligen med att försöka hjälpa brottsoffer med allt det praktiska! Tyvärr är det väldigt seg jobbat :(
 
@Michaelsdotter

Hur vill du att förövaren ska hanteras då? Du skriver att man daltar med personen och räknar upp att denne får mat, rätt till att vistas ute och behandling. Ska vi låsa in dem utan mat och möjlighet till behandling och få komma ut eller?

Ja det finns en del mer att göra för brottsoffer och allt blir inte rätt och mycket kan förbättras, men att sätta grupperna mot varandra och till den grad att man tycker det är daltande att förövarna får mat är osmakligt. Menar du att de aldrig ska få chans att se dagsljus, få svälta sysslolösa i cellen?

Många fängelsekunder har bakomliggande problem om ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, det ursäktar inte brottet men förklarar det.

Mitt svar till dig blir:


Jag har aldrig sagt att intagna ska få det sämre. Jag har aldrig sagt att dom ska torteras eller svältas. Jag har aldrig ställt grupperna emot varandra på det sättet som du beskriver. Ni har hängt upp er på att jag skrev att dom får 3 mål mat om dagen och möjlighet att gå ut.

För oss är det en självklarhet att dom ska ha det, för oss är det även självklart att tex personer som Brejvik har ett halvt fängelse för sig själv för att inte bli ihjälslagen. Det finns brottsoffer, som lever på soc och en del gånger inte har råd med 3 lagade mål om dagen, dom kan inte gå till sitt jobb pga risker. Det finns brottsoffer som inte vågar gå ut, och polis avråder ifrån att gå ut pga risken att tex bli utsatt för våld. Ser du inte skillnaden? Att det vi anser är en rättighet för ena gruppen, är inte ens en självklarhet för den andra som många till och med rycker på axlarna åt, det finns tom dom som tycker att offer får skylla sig själv eller ha bra argument för varför man inte byte lås, eller varför man var full eller hade kort kjol.
Förövarna ska ha kvar alla dom rättigheter dom har idag. men brottsoffer måste oxå få dom rättigheterna!

Att ha som argument: ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, är rent krast ass långt. Jag har själv en ADHD diagnos och "Emitionel personlighetsstörning" som det så fint heter, jag vet hur skit-jobbigt det kan vara. Men jag använder inte det som förklaringar till mitt betende. Som vuxen ska du ta ansvar och konsekvenser av ditt handlande. Jag säger absolut ibland att vänta nu, nu är det för mycket, eller jag behöver hjälp med det här eller vad som.
Det finns även hura många brottsoffer som har ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, precis som att det finns hur många förövare som helst som är "helt friska".
Så egentligen tycker jag att det är du som ställer grupper emot varandra. Du säger att intagna har problem med ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, och att vi snudd på ska ha mera hänsyn med deras handlingar. Ibland känns det nästan som att vi föringar en del brott, för att förövaren var ju påverkad av akolhol eller droger. Eller har en diagnos.

I min värld, och ärligt talat så skiter jag i vad du tycker om det jag kommer skriva nedan så tycker jag,
1. Offret borde ha någon som krambanan tex efterlyser, ett personligt ombud (javisst, det finns advokater, men dom har en svindyr tim peng, och man kanske inte behöver en juridisk expert, utan mera ett bollplank och ett stöd, som målsägandebiträderna är i en rättegång).
2. Intagna har rätt till samma saker.
Men jag tycker det blir skrattretande att man "tvingar"/erbjuder tex män som blivit dömda för misshandel på sina fruar i samtalsgrupper om att man inte får använda våld och kvinnorna ska ställa sig i en stressad vårdkö och får förhoppningsvis möjlighet till en samtalskontakt med en kurator efter 3 månader.

Jag vill inte att intagna ska få det sämre, det finns fortfarande mycket man skulle behöva förbättra inom kriminalvården. MEN jag tycker att behandlingen utav brottsoffer ligger så långt efter att det är sorligt.
 
Mitt svar till dig blir:



Jag har aldrig sagt att intagna ska få det sämre. Jag har aldrig sagt att dom ska torteras eller svältas. Jag har aldrig ställt grupperna emot varandra på det sättet som du beskriver. Ni har hängt upp er på att jag skrev att dom får 3 mål mat om dagen och möjlighet att gå ut.
Du kanske ska se över hur du uttrycker dig för att undvika att bli missförstådd. Vi var ganska många som tolkade det på samma vis. Du kanske inte menade det så men det var så jag med flera uppfattade dig.
 
Du kanske ska se över hur du uttrycker dig för att undvika att bli missförstådd. Vi var ganska många som tolkade det på samma vis. Du kanske inte menade det så men det var så jag med flera uppfattade dig.
Jag hade inga problem med att förstå vad @Michaelsdotter menade. Jag ser snarare problemet att flera snöade in på något som bara var ett uttryck och sedan inte kunde se längre än det, trots flera bra och tydliga förtydliganden.
 
Jag hade inga problem med att förstå vad @Michaelsdotter menade. Jag ser snarare problemet att flera snöade in på något som bara var ett uttryck och sedan inte kunde se längre än det, trots flera bra och tydliga förtydliganden.
Och folk snöade in på det för att jävlas menar du?

Och att jag (och andra) skulle förutse förklaringarna innan de kom? Personligen är jag inte tankeläsare eller läser hela tråden innan jag svarar på ett inlägg utan har vanligen läst fram till inlägget jag svarar på och jag har aldrig läst inläggen som ännu inte är skrivna. Vad jag vet kan @Michaelsdotter ändrat åsikt pga reaktionerna likväl som ha blivit missförstådd. Det är vanligt att folk anser att det klemas med fängelsekunder.

Det var bara ett vänligt råd, då flera med mig uppenbarligen inte tolkade det som @Michaelsdotter avsåg, för att slippa missförstånd.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp