Det finns även ett s.k. misstankeregister.
Ja, jag vet och det finns ett spaningsregister som han alldeles säkert är noterad i men inget av dom är offentliga och syns på ett utdrag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns även ett s.k. misstankeregister.
Ja, jag vet och det finns ett spaningsregister som han alldeles säkert är noterad i men inget av dom är offentliga och syns på ett utdrag.
Jag får lämna ett utdrag ur misstankeregistret 1 gång/år på mitt jobb?
Båda, lämnar från både belastning och misstanke då jag jobbar med barn.Inte belastningsregistret?
@Michaelsdotter
Du struntar i hur väl en intagen har haft det och tror att det leder till att den intagne vid frigivning är mer anpassad för ett laglydigt liv i samhället? Jag är klart skeptisk till det.
Givetvis sitter folk i fängelse av en anledning och det ska definitivt inte vara en lyxtillvaro. Det är det inte heller.
Och ja. Den intagne kan vägra att gå program men det är inte positivt för den fortsatta verkställigheten.
Och oavsett så är inte situationen för de intagna en motsättning till att brottsoffer får bättre hjälp. Det är det resonemanget jag vänder mig emot.
Nej, men det kanske är möjligt att det i det här fallet tas utdrag från båda? Det hade kanske kunnat vara aktuellt.
Det är alldeles säkert bara belastningsregistret.Jag får lämna ett utdrag ur misstankeregistret 1 gång/år på mitt jobb?
Misstankeregistret plockas man väl dessutom ur så snart man inte är misstänkt längre?Nej, varken mt eller asp:en är officiella register. De är bara till för polisens ögon. Det är inget någon annan får info från.
Precis. Och det är inget som ska ut till allmän beskådan då du ju kan vara misstänkt i början utan allt för mycket info (tex så blir nästan alltid automatiskt en partner införd som misstänkt vid tex mord) sen visar vidare utredning att den var helt oskyldig. Sån info ska helt enkelt inte komma ut men polisen behöver den internt för att kunna jobba vidare.Misstankeregistret plockas man väl dessutom ur så snart man inte är misstänkt längre?
Det är inget problem att TS berättar sin sida - vad skulle hon annars göra? Men det är ett problem om folk tror att TS (inte här specifikt utan generellt) alltid kommer med den objektiva sanningen och att man tror att alla runt omkring håller med om att det är det och agerar utifrån informationen vi fått här och ingen annan input.Eftersom buke funkar som det gör...o för att samhället, dvs vi människor funkar som vi gör så är mkt svart eller vitt. Dualism. Vi mot dem. Så som jag läser diskussionen om offer vs förövare så handlar det om två helt olika läger. Det pratas inte ens om samma sak. Så ja, jag håller med dig om att jämförelsen som sker i tråden är galen.
Jag ser inte alls någon problematik i trådar där TS berättar om sin sida. Varje människa äger sin sanning. Det finns ingen sanning..så sätt. Alla har vi olika sanningar. Så självklart presenterar varje människa sin sida av saken. Vi har olika sidor som vi presenterar gentemot olika människor.
Officiella vet jag inte om dom är. Men här kan du ju få ut en Begäran om utdrag ur Polismyndighetens Misstanke och Belastningsregister:Nej, varken mt eller asp:en är officiella register. De är bara till för polisens ögon. Det är inget någon annan får info från.
Jag tycker diskussionen är intresserant. Som "offer" känner jag verkligen att man får kämpa helt på egen hand. Jag har fått ta reda på helt själv vilken hjälp jag kan få. Var jag kan få den och sen också snällt fått vänta på min tur.
Nej, varken mt eller asp:en är officiella register. De är bara till för polisens ögon. Det är inget någon annan får info från.
@Michaelsdotter
Hur vill du att förövaren ska hanteras då? Du skriver att man daltar med personen och räknar upp att denne får mat, rätt till att vistas ute och behandling. Ska vi låsa in dem utan mat och möjlighet till behandling och få komma ut eller?
Ja det finns en del mer att göra för brottsoffer och allt blir inte rätt och mycket kan förbättras, men att sätta grupperna mot varandra och till den grad att man tycker det är daltande att förövarna får mat är osmakligt. Menar du att de aldrig ska få chans att se dagsljus, få svälta sysslolösa i cellen?
Många fängelsekunder har bakomliggande problem om ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, det ursäktar inte brottet men förklarar det.
Du kanske ska se över hur du uttrycker dig för att undvika att bli missförstådd. Vi var ganska många som tolkade det på samma vis. Du kanske inte menade det så men det var så jag med flera uppfattade dig.Mitt svar till dig blir:
Jag har aldrig sagt att intagna ska få det sämre. Jag har aldrig sagt att dom ska torteras eller svältas. Jag har aldrig ställt grupperna emot varandra på det sättet som du beskriver. Ni har hängt upp er på att jag skrev att dom får 3 mål mat om dagen och möjlighet att gå ut.
Jag hade inga problem med att förstå vad @Michaelsdotter menade. Jag ser snarare problemet att flera snöade in på något som bara var ett uttryck och sedan inte kunde se längre än det, trots flera bra och tydliga förtydliganden.Du kanske ska se över hur du uttrycker dig för att undvika att bli missförstådd. Vi var ganska många som tolkade det på samma vis. Du kanske inte menade det så men det var så jag med flera uppfattade dig.
Och folk snöade in på det för att jävlas menar du?Jag hade inga problem med att förstå vad @Michaelsdotter menade. Jag ser snarare problemet att flera snöade in på något som bara var ett uttryck och sedan inte kunde se längre än det, trots flera bra och tydliga förtydliganden.
Jag hade heller inga problem att förstå!Jag hade inga problem med att förstå vad @Michaelsdotter menade. Jag ser snarare problemet att flera snöade in på något som bara var ett uttryck och sedan inte kunde se längre än det, trots flera bra och tydliga förtydliganden.