Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var hos BHV psykologen igen. Hon tyckte jag skulle trycka på att Mini är i en väldigt känslig ålder nu. Och det finns ingen chans att hon kan vara trygg med pappan med tanke på hur lite dom ses. Hon sa också att det är en dålig ålder att introducera människor hon inte känner. Speciellt inte med någon hon inte är trygg med. Exet går ju runt med henne till mina grannar som Mini inte känner. Så hade hon fått bestämma så tyckte hon att projekt lära känna pappa borde komma senare. När Mini är äldre. Men som hon sa det får man ju aldrig igenom tyvärr. Så hon tyckte umgänget som var nu på två timmar i veckan var rimligt. Bebisar har bättre minne än man tidigare trott så exets snack om att hon inte kommer ihåg honom från gång till gång stämmer inte heller. Men jag borde vara med eller någon annan Mini är trygg med.
 
Var hos BHV psykologen igen. Hon tyckte jag skulle trycka på att Mini är i en väldigt känslig ålder nu. Och det finns ingen chans att hon kan vara trygg med pappan med tanke på hur lite dom ses. Hon sa också att det är en dålig ålder att introducera människor hon inte känner. Speciellt inte med någon hon inte är trygg med. Exet går ju runt med henne till mina grannar som Mini inte känner. Så hade hon fått bestämma så tyckte hon att projekt lära känna pappa borde komma senare. När Mini är äldre. Men som hon sa det får man ju aldrig igenom tyvärr. Så hon tyckte umgänget som var nu på två timmar i veckan var rimligt. Bebisar har bättre minne än man tidigare trott så exets snack om att hon inte kommer ihåg honom från gång till gång stämmer inte heller. Men jag borde vara med eller någon annan Mini är trygg med.
Du skall inte vara med ö.h.t. hur svårt kan det vara att förstå?
 
Du skall inte vara med ö.h.t. hur svårt kan det vara att förstå?

Men hur svårt är det att förstå att många bebisar i den åldern är känsliga för främlingar?
Min lilla började gråta igår när hennes faster började prata med henne när hon kom på besök. Upp i min famn och få tröst och sen gick det bra att prata med faster.
Sin faster träffar hon till och från. Sin farmor ler hon mot när hon träffar. Dom ses flera ggr i veckan. Bebisar vill vara med dom den känner sig trygg hos. Punkt.

Dom får lösa umgänget efter vad som funkar bäst för mini. Inte TS eller pappan. Behöver mini sin mamma med just nu så får det vara så oavsett om det inte är den mest önskvärda situationen.
 
Jag har både barn o barnbarn, var det något annat? Jag har dessutom följt TS trådar o tycker det är uppenbart att denne inte är speciellt flexibel när det kommer till umgänget.
 
Jag har både barn o barnbarn, var det något annat? Jag har dessutom följt TS trådar o tycker det är uppenbart att denne inte är speciellt flexibel när det kommer till umgänget.

Ja, och? Bara för att man har både barn och barnbarn så vet man inte hur andras barn funkar.
Jag har också följt hennes trådar och jag tycker du har en onödigt hård ton mot henne och snarare befaller henne vad hon ska och inte ska göra. Jag kallar inte det råd utan "jag vet bäst" fasoner.
 
Och dessutom får man ju lov att tro på att TS talar sanning när det gäller den här biten (eftersom vissa verkar tro motsatsen) när hon skriver att pappan misstänker att hon saboterar umgänget och gör så att mini är ledsen hos honom med flit. Men nej, så är det inte. Bebisar är väldigt ärliga av sig. Gillar dom något så visar dom det och gillar dom inte något så visar dom det med. Det är svårt att drilla en 7-8 månaders till att göra som den ena föräldern säger åt den (någon får gärna visa mig annars hur man säger åt en bebis att ha samma åsikter som man själv har, vore väldigt praktiskt!).
Så om mini visar obehag hos pappan och både TS och pappan ser det och även andra så är det högst troligt sanningen.
Sen att han givetvis ska ha umgänge ändå är en annan sak men han får banne mig finna sig i att det är på minis villkor. Sedan känner TS mini mer än någon annan och jag hoppas hon har hennes bästa för ögonen och gör dom val hon anser nödvändiga. Om det nu är 2 timmars umgänge för tillfället i veckan för att lära känna pappa med sin mammas trygghet i samma rum så är det så det är just nu. Om ett halvår kanske det ser helt annorlunda ut.
 
Och dessutom får man ju lov att tro på att TS talar sanning när det gäller den här biten (eftersom vissa verkar tro motsatsen) när hon skriver att pappan misstänker att hon saboterar umgänget och gör så att mini är ledsen hos honom med flit. Men nej, så är det inte. Bebisar är väldigt ärliga av sig. Gillar dom något så visar dom det och gillar dom inte något så visar dom det med. Det är svårt att drilla en 7-8 månaders till att göra som den ena föräldern säger åt den (någon får gärna visa mig annars hur man säger åt en bebis att ha samma åsikter som man själv har, vore väldigt praktiskt!).
Så om mini visar obehag hos pappan och både TS och pappan ser det och även andra så är det högst troligt sanningen.
Sen att han givetvis ska ha umgänge ändå är en annan sak men han får banne mig finna sig i att det är på minis villkor. Sedan känner TS mini mer än någon annan och jag hoppas hon har hennes bästa för ögonen och gör dom val hon anser nödvändiga. Om det nu är 2 timmars umgänge för tillfället i veckan för att lära känna pappa med sin mammas trygghet i samma rum så är det så det är just nu. Om ett halvår kanske det ser helt annorlunda ut.
Jag förstår absolut vad du menar. Men om mammans närvaro gör att det blir tjafs och obehaglig stämning så påverkar det barnet. En mer neutral person, mot pappan då, kan lugna stämningen. Så frågan är ju vad som är värst. Ett möte med två irriterade personer närvarande och tjafs, eller ett lugnare möte där inte mamman finns som tröst.
 
Jag förstår absolut vad du menar. Men om mammans närvaro gör att det blir tjafs och obehaglig stämning så påverkar det barnet. En mer neutral person, mot pappan då, kan lugna stämningen. Så frågan är ju vad som är värst. Ett möte med två irriterade personer närvarande och tjafs, eller ett lugnare möte där inte mamman finns som tröst.

Absolut. Hitta en annan person som mini är trygg med så mamman inte behöver vara med är ju det allra bästa och jag skrev ju att situationen inte är önskvärd men att _just nu_ får det vara så här om pappan kräver sin rätt till umgänge trots att situationen inte är hållbar. Han själv är ju medveten om det och verkar dra sin rätt till umgänge över barnets bästa. Annars hade han skärpt till sig under umgängestiden för att göra det bästa av situationen.
Det är tråkigt för mini, och tråkigt för TS, och tråkigt för pappan.

Men, hade jag varit TS i den här situationen så hade jag själv gjort likadant, förutom att jag nog inte varit så diplomatisk utan kört en eldgaffel i röven på honom vid bästa tillfälle.
 
Jag förstår absolut vad du menar. Men om mammans närvaro gör att det blir tjafs och obehaglig stämning så påverkar det barnet. En mer neutral person, mot pappan då, kan lugna stämningen. Så frågan är ju vad som är värst. Ett möte med två irriterade personer närvarande och tjafs, eller ett lugnare möte där inte mamman finns som tröst.
Det kanske vore en bättre lösning i så fall att tillsammans med en person utifrån kunna dra ihop ett "avtal" om att de inte ska prata med varandra om olika saker samt ha en person till närvarande eller något. Det känns ju någonstans som att han eller båda beter sig väldigt omoget. Oavsett vad är ju just den biten något de måste lösa för att få det att fungera med barnet. Om de inte ska ha en som sköter hämtning och lämning hos andra föräldern om de ska få ihop umgänge över flera dagar så småningom.
 
Alla jag pratar med (bhv psykolog, familjerätten, kriscentrum osv) säger att det här är en jätteknepig situation att lösa med umgänget. En del tycker inget umgänge alls nu hade varit det bästa för barnet. Andra tycker som jag att jag eller någon annan som Mini är trygg med ska vara med. Någon (familjerätten ffa) tycker han ska ha umgänget utan mig (på bekostnad av barnets trygghet).

När jag är med är Mini iallafall inte panikledsen till och från i två timmar. Och jag har inga problem att hålla mig väldigt neutral till exet och bara prata om Mini. Och är någon mer närvarande så är jag inte rädd för honom. Han tjafsar en del men när han inte får något tillbaka från mig brukar han lägga av rätt fort.

@vallhund På vilket sätt är jag inte flexibel? Vad tycker du jag borde göra annorlunda? Vi har ju testat ett antal olika lösningar. Inkl att jag inte är med. Och fortfarande efter flera månader är Mini väldigt ledsen under umgänget. Tycker du att det är okej?
 
Du skall inte vara med ö.h.t. hur svårt kan det vara att förstå?

Jag tror jag förstår vad du menar. :)
Kan det vara så att genom att inte vara med så ger inte TS näring i en sådan här situation till exet? Att det är lite av ett maktspel? O genom att inte vara med visar/bevisar att inte umgänget fungerar. Att TS inte är med för att stödja/nära umgänget o att exet får tillgång till TS o kan agera på det?

Jag tycker TS att det är beklagligt att instanser du har kontakt med säger olika saker till dig. Det borde finnas en rimlig väg att gå som är bäst. Nu verkar det vara mest lite av gissningstävling av alla inblandade.
 
Jag tror jag förstår vad du menar. :)
Kan det vara så att genom att inte vara med så ger inte TS näring i en sådan här situation till exet? Att det är lite av ett maktspel? O genom att inte vara med visar/bevisar att inte umgänget fungerar. Att TS inte är med för att stödja/nära umgänget o att exet får tillgång till TS o kan agera på det?

Jag tycker TS att det är beklagligt att instanser du har kontakt med säger olika saker till dig. Det borde finnas en rimlig väg att gå som är bäst. Nu verkar det vara mest lite av gissningstävling av alla inblandade.
Något sådant var det som jag tänkte på, det verkade det ju vara som TS o diverse aktörer kommit fram till. Hela soppan är ständigt ett steg fram (ibland) o två steg bak.

Jag ber TS om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.
 
Något sådant var det som jag tänkte på, det verkade det ju vara som TS o diverse aktörer kommit fram till. Hela soppan är ständigt ett steg fram (ibland) o två steg bak.

Jag ber TS om ursäkt för mitt sätt att uttrycka mig.

Tack! Jag uppskattar det. :heart

Och ja jag försöker ju backa men vill ju inte att det ska bli på bekostnad av Minis trygghet. Vilket det blir nu. Och jag är livrädd för att det ska skada henne. Psykologen kunde inte riktigt svara på hur mycket skada hon tar mer än att hon tar skada. Och framför allt så gynnar det varken Mini, exet eller deras relation. Som hon uttryckte det "Nu misslyckas dom ju båda två gång på gång". Så umgänget nu gör inte deras relation bättre och tryggare. Tvärtom.

Det gör så ont i mammahjärtat att lämna iväg henne till exet när hon blir så ledsen och tydligt visar att hon inte vill. Känns som jag sviker henne.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp