Oense om vårdnaden aka fortsättning på oense om bodelningen-tråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men trakasserier, förstörd egendom, misshandel (för jag är inte helt ute och cyklar här va, i TS fall?) ect är nog med hot.
Tycker du ja. Det jag har hört på de föreläsningar jag varit på, med åklagare, polis samt målsägandebiträden, är att det krävs en hel del. Har man dessutom gemensamma barn krävs ännu mer.

Det är helt okej att du personligen tycker att TS borde få skyddad identitet. Men du kan inte alls säga något om vad som är "nog" för att få det.

(Ps. Etcetera förkortas "etc". Bara så du vet :))
 
Tycker du ja. Det jag har hört på de föreläsningar jag varit på, med åklagare, polis samt målsägandebiträden, är att det krävs en hel del. Har man dessutom gemensamma barn krävs ännu mer.

Vad säger dom på dina föreläsningar om kvinnofridskränkning då?
Har någon ställt frågan om kvinnofridskränkning öppet?
Att det krävs en hel del skyddar ju inte de kvinnor som år ut blir nedtryckta, som psykiskt och kanske fysiskt blir misshandlade!
Ska dessa förövare vara helt laglösa?
 
Har någon ställt frågan om kvinnofridskränkning öppet?
Va?
Vi har haft riktade föreläsning om just det, ja. Och de säger alla samma sak: Det kan vara svårt att få skyddat boende, särskilt om man har gemensamma barn.

Du kan tycka vad du vill om det, jag bara berättar vad jag hört från polis, åklagare och målsägandebiträden. Jag säger inte att det är rätt, jag säger bara exakt vad jag har hört från människor som är utbildade och faktiskt arbetar med dessa frågor.
 
Jag vänder helt enkelt på frågan: HUR tycker du att vi ska bemötta, behandla och hjälpa dom här kvinnorna?
Om dom inte ska få möjlighet att få lika professionell hjälp som förövarna?
Innan jag skickar iväg: Absolut, dom har möjlighet att få hjälp, den är dock inte lika självklar som den är hos förövarna. Förövarna ska reahbiliteras in till samhället igen. Dom här kvinnorna kanske aldrig kommer kunna gå tillbaka till ett jobb utan kommer att vara sjukskrivna resten av livet, pga olika men dom har fått ifrån förövaren och den relationen.

Du skrev att de skulle behandlas "jämlikt". Jag tycker inte brottsoffer ska behandlas som förövare. Jag ser stora skillnader på hur jag som brottsoffer behandlats jämfört med min förövare. Brottsoffer ska få en helt annan hjälp än förövarna.
 
@Michaelsdotter @DressyrMupp Jag tror inte att ni inte riktigt skiljer på hur ni önskar att rättssystemet fungerade och hur det faktiskt fungerar. Ni/vi kan anse det solklart att ts utsatts för brott, men att förundersökningarna lagts ner visar att rättssystemet inte anser att det går att bevisa.

Jag tror att ts är mest hjälpt av känslomässigt stöd i den här tråden, inte juridiska råd, dem bör hon få av de jurister/poliser hon har tillgång till. Att få tips om att anmäla än hit, än dit, till ingen nytta, riskerar göra att hon slösar viktig energi på fel saker.
 
@Michaelsdotter @DressyrMupp Jag tror inte att ni inte riktigt skiljer på hur ni önskar att rättssystemet fungerade och hur det faktiskt fungerar. Ni/vi kan anse det solklart att ts utsatts för brott, men att förundersökningarna lagts ner visar att rättssystemet inte anser att det går att bevisa.

Jag tror att ts är mest hjälpt av känslomässigt stöd i den här tråden, inte juridiska råd, dem bör hon få av de jurister/poliser hon har tillgång till. Att få tips om att anmäla än hit, än dit, till ingen nytta, riskerar göra att hon slösar viktig energi på fel saker.
Och jag menar förstås Jag tror att ni inte riktigt skiljer på osv. Många negationer blire.
 
  • Gilla
Reactions: Sar
@Michaelsdotter

Hur vill du att förövaren ska hanteras då? Du skriver att man daltar med personen och räknar upp att denne får mat, rätt till att vistas ute och behandling. Ska vi låsa in dem utan mat och möjlighet till behandling och få komma ut eller?

Ja det finns en del mer att göra för brottsoffer och allt blir inte rätt och mycket kan förbättras, men att sätta grupperna mot varandra och till den grad att man tycker det är daltande att förövarna får mat är osmakligt. Menar du att de aldrig ska få chans att se dagsljus, få svälta sysslolösa i cellen?

Många fängelsekunder har bakomliggande problem om ADHD, psykiska besvär, problematisk uppväxt, det ursäktar inte brottet men förklarar det.
 
Men det är ju inte det Michaelsdotter säger... H*n säger att förövaren hamnar i fängelse, och "får" allt enligt arbetsplan (eller va de nu får som intagna, har ingen aning alls) och h*n säger att OFFRET bör ha samma möjligheter till rehab som de intagna.. MEN utanför anstalternas väggar finns ingen lika "fungerande" "arbetsplan" som de intagna har. Utanför måste man "slåss" mot byråkratin som tycker "du bytte ju inte lås på din dörr" "du har ett barn med förövaren" eller "vad offret nu bör ha tänkt på" ...
Innanför väggarna är allt uppstyrt, du får rehab oavsett du vill eller inte (ingen aning om man kan neka ?)

Vad de ÄTER eller inte äter är inte det h*n är ute efter utan hur SVÅRT det är för offret att få den hjälp de behöver för att gå vidare...

Jag struntar i hur "bra eller illa" en förövare har det i ett fängelse enligt er som jobbar där... De sitter där av en anledning. Och får då "vackert" ta sin nya boendesituation som det "straff" det faktiskt ÄR !

@Michaelsdotter @TeamLundVer
Du struntar i hur väl en intagen har haft det och tror att det leder till att den intagne vid frigivning är mer anpassad för ett laglydigt liv i samhället? Jag är klart skeptisk till det.
Givetvis sitter folk i fängelse av en anledning och det ska definitivt inte vara en lyxtillvaro. Det är det inte heller.
Och ja. Den intagne kan vägra att gå program men det är inte positivt för den fortsatta verkställigheten.

Och oavsett så är inte situationen för de intagna en motsättning till att brottsoffer får bättre hjälp. Det är det resonemanget jag vänder mig emot.
 
Det finns ju många trådar här på buke o på andra forum som vittnar om att som offer får du inte mkt hjälp alls. Som offer är du ålagd att själv ordna den hjälp du behöver med x antal månader/års väntetid o strul medan som förövare får allt serverat. Frihetsberövad blir båda parter, fast på olika vis. Det kan inte vara rätt att offret ska behöva kämpa så hårt för att få rätten till den hjälp som människan behöver. Det måste finnas en likhet i det hela, att alla ska vara lika värda o få rätten o möjligheten till den hjälp de behöver ha.
 
Det finns ju många trådar här på buke o på andra forum som vittnar om att som offer får du inte mkt hjälp alls. Som offer är du ålagd att själv ordna den hjälp du behöver med x antal månader/års väntetid o strul medan som förövare får allt serverat. Frihetsberövad blir båda parter, fast på olika vis. Det kan inte vara rätt att offret ska behöva kämpa så hårt för att få rätten till den hjälp som människan behöver. Det måste finnas en likhet i det hela, att alla ska vara lika värda o få rätten o möjligheten till den hjälp de behöver ha.
Nej det är inte rätt om offret behöver kämpa för allt men att se det som ett motsatsförhållande till att förövare i fängelse får mat, behandling och frisk luft som man gjort här känns helfel.

Det finns en problematik med offer här och det är att avgöra vem som är offer i en tvist, vi har endast ena sidan här och även om jag tror att TS presenterar sanningen som hon ser den men det är ganska många som anser sig vara offer som sökt medhåll på Buke i diverse tvister och det visat sig att deras sanning är långt ifrån den objektiva. Vårdnadstvister har ofta inga vinnare eller förövare utan bara förlorare.
 
Jag tycker diskussionen är intresserant. Som "offer" känner jag verkligen att man får kämpa helt på egen hand. Jag har fått ta reda på helt själv vilken hjälp jag kan få. Var jag kan få den och sen också snällt fått vänta på min tur.

Tyvärr tror jag inte det saknas bevis i mitt fall. I såfall hade jag släppt det för länge sen. Jag har ju inte ens fått lämna in allt till polisen än? Utan det saknas nog mest tid och resurser. Då läggs det ner för dom anser dom har viktigare saker för sig och så hoppas dom att jag ska skita i det. Inte orka driva det vidare. Många jag pratat med har samma uppfattning. En del har varit med om samma sak sen när dom begärt omprövning så har det gått vidare och till slut har dom fått en fällande dom?! Och så fort en vårdnadstvist är igång blir tydligen polisen ännu mer ovilliga att ta i det.

En sak som jag tycker är väldigt konstig är att när vi gjorde snabbyttrandet sa hon på familjerätten att dom alltid gör utdrag ur polisens register. Sen nu när jag får läsa snabbyttrandet så skriver hon att hon bedömde att det inte var nödvändigt (trots att hon vet att jag anmält exet för flera händelser)?!
 
Nej det är inte rätt om offret behöver kämpa för allt men att se det som ett motsatsförhållande till att förövare i fängelse får mat, behandling och frisk luft som man gjort här känns helfel.

Det finns en problematik med offer här och det är att avgöra vem som är offer i en tvist, vi har endast ena sidan här och även om jag tror att TS presenterar sanningen som hon ser den men det är ganska många som anser sig vara offer som sökt medhåll på Buke i diverse tvister och det visat sig att deras sanning är långt ifrån den objektiva. Vårdnadstvister har ofta inga vinnare eller förövare utan bara förlorare.

Eftersom buke funkar som det gör...o för att samhället, dvs vi människor funkar som vi gör så är mkt svart eller vitt. Dualism. Vi mot dem. Så som jag läser diskussionen om offer vs förövare så handlar det om två helt olika läger. Det pratas inte ens om samma sak. Så ja, jag håller med dig om att jämförelsen som sker i tråden är galen.

Jag ser inte alls någon problematik i trådar där TS berättar om sin sida. Varje människa äger sin sanning. Det finns ingen sanning..så sätt. Alla har vi olika sanningar. Så självklart presenterar varje människa sin sida av saken. Vi har olika sidor som vi presenterar gentemot olika människor.
 
En sak som jag tycker är väldigt konstig är att när vi gjorde snabbyttrandet sa hon på familjerätten att dom alltid gör utdrag ur polisens register. Sen nu när jag får läsa snabbyttrandet så skriver hon att hon bedömde att det inte var nödvändigt (trots att hon vet att jag anmält exet för flera händelser)?!

Har du tänkt fråga henne om det?
 
Fast utdrag ur polisens register visar bara domar du är dömd för. Om du är anmäld 100 gånger och det lagts ner 100 gånger så står det inget i polisregistret. Så är han inte dömd visar ett utdrag att han är "ren".
 
Fast utdrag ur polisens register visar bara domar du är dömd för. Om du är anmäld 100 gånger och det lagts ner 100 gånger så står det inget i polisregistret. Så är han inte dömd visar ett utdrag att han är "ren".

Ja jag vet. Men hon kan ju inte i förväg veta om han är dömd eller inte för nåt.
 
Usch behöver lite ork och energi att ta tag i allt som verkligen måste göras NU. Helst igår. Men fattar inte hur jag ska orka just nu. Vill bara få allt klart och lite lugn och ro med Mini. :heart

Skulle behöva ett personligt ombud som kunde göra alla jobbiga saker åt mig. Som t ex att säga upp mig, prata med grannen om servitut, ringa alla jobbiga samtal hit och dit, sköta kontakten med mäklaren osv
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 737
Senast: Lingon
·
Småbarn Jag har ju separerat från pappan till mitt barn sedan en tid tillbaka, och det börjar väl sjunka in att den relationen kommer alltid...
Svar
5
· Visningar
1 800
Senast: vallhund
·
Övr. Barn Först tänkte jag skriva inlägget som anonym- sen insåg jag att jag skiter i vilket, är det nån som vill vidarebefodra det jag skriver så...
Svar
6
· Visningar
3 682
Senast: Brandgul
·
Relationer Eller drake och enhörning kanske... Har anonymt nick men tänker inte himla om vem jag är och jag tror många räknar ut det, åtminstone de...
15 16 17
Svar
320
· Visningar
26 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp