Ockerpris för felsökning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du använder starka ord. Ocker, hutlöst.
Allt för en kostnad som är helt normal?

Bara för att du inte har koll så behövs väl inga stora ord? Det hela ligger ju på dig?
Istället för att ryta här hade du kuinnat googla?
Jag har haft bil på verkstad många gånger och aldrig betalat så mycket för bara felsökning.
 
Men jag undrar om inte tiden från april/maj till semestern är värre än annars?

Jag har svängt förbi min verkstad för, tror jag, tredje gången och frågat om han hunnit räkna ihop vad jag ska betala. Han stirrar på mig med virrig blick och ger inget mer exakt besked än "senare".
Jag tror det. Som jag förstått det av min verkstad vill många ha service/rep/översyn innan de ska på semester.
 
Faktiskt så är det det. Jag kollade just på service och påfyllning av AC:n till Volvon. Tidigaste tiderna i Falun/Borlänge var slutet på juli-början på augusti.

Du får nog börja ha realistiska förväntningar på verkstäder odyl.
Generatorn gav upp i min bil och bogserades till verkstaden. Har jag tur hinner de klämma in mig till v. 32... Så sju veckor. Suger fullständigt men förståligt iom att det vankas semesterperiod och de försöker jobba undan. Jag letar andra möjligheter att få den lagad under tiden och har med en god portion mutor kanske löst det med pappasgrannessonsbekanta. Passar inte tidsramen får man hitta lösningar.
 
Jag har haft bil på verkstad många gånger och aldrig betalat så mycket för bara felsökning.

En felsökning är sannerligen inte "så bara" och kostnaden beror ju naturligtvis på hur lång tid det tar att hitta felet. Det är just därför en ska ha en tät dialog med verkstaden så det inte drar iväg kostnadsmässigt (och ca 2000 kr är verkligen inget opris för en felsökning).
 
Allt ligger på mig. Men jag ORKAR INTE.

Nej. Jag fick ingen information alls.
Men hur gick det till då? Bilen bogserades till verkstad och det var ett försäkringsärende. Då bör du ju iaf vetat vad din självrisk är?

Nån har ju sas gett verkstaden klartecken att arbeta med bilen?

Och jag hör och märker att du inte orkar. Men du kan inte ta ut det på verkstaden eller bli arg på dem för att du inte orkat göra det som är din del.
 
Men hur gick det till då? Bilen bogserades till verkstad och det var ett försäkringsärende. Då bör du ju iaf vetat vad din självrisk är?

Nån har ju sas gett verkstaden klartecken att arbeta med bilen?

Och jag hör och märker att du inte orkar. Men du kan inte ta ut det på verkstaden eller bli arg på dem för att du inte orkat göra det som är din del.
Självrisken för bärgningen är 1500.

Halvförsäkring.
 
Självrisken för bärgningen är 1500.

Halvförsäkring.
Så det enda försäkringen var inblandad var bärgningen? Och du pratade inte ett ord med verkstan förrän de ringde och sa vad felet var och vad det skulle kosta? Vem berättade för verkstan att bilen kokar?
 
@Wille om du scrollar här hittar du massa prisexempel. Obs dock att det är 2021 års priser så de är lägre än dagens prisbild. Och kom ihåg att timpris brukar debiteras påbörjad timme.

Men som du ser är din kostnad rätt genomsnittlig

https://www.vibilagare.se/reportage/sa-dyr-ar-felsokning-av-bil-pa-verkstad-stora-skillnader
Det där gällde ju för elfel. Det var inte ett fel min bil hade.

Så det enda försäkringen var inblandad var bärgningen? Och du pratade inte ett ord med verkstan förrän de ringde och sa vad felet var och vad det skulle kosta? Vem berättade för verkstan att bilen kokar?
Ja, försäkringen tog bärgningen men inget annat. Jag pratade med verkstaden dagen efter men de sa inte ett ord om kostnaden.
 
Det där gällde ju för elfel. Det var inte ett fel min bil hade.


Ja, försäkringen tog bärgningen men inget annat. Jag pratade med verkstaden dagen efter men de sa inte ett ord om kostnaden.
Du menar att du tänker att det är mycket billigare felsöka ett mekaniskt fel, eller att timkostnaden för mekaniker är annorlunda vid olika fel?

Men du kunde ju ha frågat vad det kostade om du inte ville betala mer än en viss summa??
 
Så är det dock för alla oss vanliga dödliga, vare sig ork finns eller inte och vare sig tillfället passar livet och ekonomin eller inte.

Ja, det suger getballe när det kör ihop sig, och tyvärr brukar också problem ha en tendens att växa, när man inte tar tag i dem på något sätt.
Precis, jag kan ibland fundera på att det hade varit sjukt skönt att bo i hyresrätt, utan bil och djur.
 
Som kuriosa. Mekonomen (som jag avskyr men mitt försäkringsbolag använder) felsöker upp till 5000 kr om man inte begär något annat

"Min" bilverkstad felsöker upp till 2500 kr om man inte begär något annat.

Så det kan skilja rätt stort mellan verkstäder, och blir ganska olika dyrt om man inte frågar innan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 161
Samhälle Idag när jag var på Lidl och handlade efter jobbet så frågade kassörskan alla som handlat om de ville skänka 10 kr till barncancerfonden...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
5 783
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
609
Senast: Angel
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 473
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp