Ockerpris för felsökning?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så är det dock för alla oss vanliga dödliga, vare sig ork finns eller inte och vare sig tillfället passar livet och ekonomin eller inte.

Ja, det suger getballe när det kör ihop sig, och tyvärr brukar också problem ha en tendens att växa, när man inte tar tag i dem på något sätt.
Absolut är det samma för alla. Dock blir det ju på en annan nivå om man tex lider av psykisk ohälsa. Då är det än viktigare att se till att inte hamna i oöverstigliga situationer. Att skalat bort så mycket som möjligt i förväg.
 
Men vadå? Skulle du inte behöva betala för deras tid för att dom inte hittade felet?
Jag har jobbat hos en fordonstillverkare, att läsa en felkod tar 10 min om man vet vad man gör och det inte är ett fel som behöver triggas. Om det är ett fel som behöver triggas fram eller sökas efter rent mekaniskt är det ju en annan fråga och det kan ta hur lång tid som helst.
 
Jag har jobbat hos en fordonstillverkare, att läsa en felkod tar 10 min om man vet vad man gör och det inte är ett fel som behöver triggas. Om det är ett fel som behöver triggas fram eller sökas efter rent mekaniskt är det ju en annan fråga och det kan ta hur lång tid som helst.
Att bara koppla in OBD läsaren i uttaget går väl på typ 800-1000kr
 
Som kuriosa. Mekonomen (som jag avskyr men mitt försäkringsbolag använder) felsöker upp till 5000 kr om man inte begär något annat

"Min" bilverkstad felsöker upp till 2500 kr om man inte begär något annat.

Så det kan skilja rätt stort mellan verkstäder, och blir ganska olika dyrt om man inte frågar innan

Det var Mekonomen min var på (1500 offert, 1250 slutresultat). Så det verkar ”bero på”?
 
Att bara koppla in OBD läsaren i uttaget går väl på typ 800-1000kr
Mycket möjligt, men det tar typ 1 min koppla in den om man vet var den sitter och kan rutinen för att ta loss ”locket” som döljer kontakten. Det är inte tiden man betalar för, utan tex verkstans licenser antar jag. Jag jobbade med mjukvaruutveckling på R&D, så det bland så var allt jag gjorde att läsa felkoder i fordon.
 
Senast ändrad:
Mycket möjligt, men det tar typ 1 min koppla in den om man vet var den sitter och kan rutinen för att ta loss ”locket” som däljer kontakten. Det är inte tiden man betalar för, utan tex verkstans licenser antar jag.
Som mek ska man väl veta var uttagen sitter på bilarna
 
Absolut är det samma för alla. Dock blir det ju på en annan nivå om man tex lider av psykisk ohälsa. Då är det än viktigare att se till att inte hamna i oöverstigliga situationer. Att skalat bort så mycket som möjligt i förväg.
Jag vet inte hur jag ska ordna mitt liv så att det blir drägligt och att jag klarar av det. Men det verkar inte gå alls.

Blev lovad kurator av en läkare på akutpsyk. Nu finns inte det alls i systemet. Så det verkar jag inte kunna få ändå. Eller om jag har tur så tidigast i höst. Men det är ju nu jag inte orkar. Hur ska jag klara mig till i höst?
 
Jag vet inte hur jag ska ordna mitt liv så att det blir drägligt och att jag klarar av det. Men det verkar inte gå alls.

Blev lovad kurator av en läkare på akutpsyk. Nu finns inte det alls i systemet. Så det verkar jag inte kunna få ändå. Eller om jag har tur så tidigast i höst. Men det är ju nu jag inte orkar. Hur ska jag klara mig till i höst?

Vad säger provsvaren?
 
Det var Mekonomen min var på (1500 offert, 1250 slutresultat). Så det verkar ”bero på”?
Säkert massor med skillnad emellan, jag har bara noterat att det står på vartenda papper jag fått från Mekonomen här att "felsökning upp till 5000 kr". Dock har det aldrig nått upp till det. Jag har heller aldrig begärt någon offert eller annat maxtak eftersom jag har 4000 kr i självrisk och det alltid varit försäkringsbolaget som varit inblandat när det hamnat hos Mekonomen.

Men det visar ju extra mycket vikten av att be om offert - att det kan skilja inom samma kedja/paraplybolag med
 
Jag vet inte hur jag ska ordna mitt liv så att det blir drägligt och att jag klarar av det. Men det verkar inte gå alls.

Blev lovad kurator av en läkare på akutpsyk. Nu finns inte det alls i systemet. Så det verkar jag inte kunna få ändå. Eller om jag har tur så tidigast i höst. Men det är ju nu jag inte orkar. Hur ska jag klara mig till i höst?
Som någon annan skrev, ta bort allt som inte är nödvändigt och som tar energi. Dvs fokusera på att äta och sova i princip. Samt betala räkningar mm. Men skit i resten
 
Jag vet inte hur jag ska ordna mitt liv så att det blir drägligt och att jag klarar av det. Men det verkar inte gå alls.

Blev lovad kurator av en läkare på akutpsyk. Nu finns inte det alls i systemet. Så det verkar jag inte kunna få ändå. Eller om jag har tur så tidigast i höst. Men det är ju nu jag inte orkar. Hur ska jag klara mig till i höst?
Har du tagit kontakt med socialtjänsten? Dom kan ge dig mera hjälp än boendestöd
 
Vad säger provsvaren?
Vet ej riktigt än. Jag såg att det kommit in provsvar igår, men vet inte om allt kommit in än. Jag har heller ingen aning om vilka prover som togs, bara att det var många. Jag pratade med vård-teamet idag och tydligen hade läkaren sett de provsvar som kommit in men att inget var direkt avvikande. Jag tänker att jag nog inte kan räkna med fullständigt besked förrän i nästa vecka.

Som någon annan skrev, ta bort allt som inte är nödvändigt och som tar energi. Dvs fokusera på att äta och sova i princip. Samt betala räkningar mm. Men skit i resten
Jag önskar att det kunde fungera så men det gör det inte. Och mina bilbekymmer tar massor av energi. Nu fick jag tillbaka Volvon igår kväll, men det har varit tufft utan bil. Hade ju inte ens kunna sälja Peugeoten utan att ha en bil att åka till Örebro med för att slutföra affären. Jobbsökandet tar också energi. Och jag fattar inte hur jag ska orka jobba ö.h.t.

Har du tagit kontakt med socialtjänsten? Dom kan ge dig mera hjälp än boendestöd
Nej. Någon här har skickat en orosanmälan till soc, men eftersom jag varken är missbrukare eller är utsatt för våld, så gör de inget. Hittar heller inget på kommunens hemsida vad de kan hjälpa till med.
 
Jag önskar att det kunde fungera så men det gör det inte. Och mina bilbekymmer tar massor av energi. Nu fick jag tillbaka Volvon igår kväll, men det har varit tufft utan bil. Hade ju inte ens kunna sälja Peugeoten utan att ha en bil att åka till Örebro med för att slutföra affären. Jobbsökandet tar också energi. Och jag fattar inte hur jag ska orka jobba ö.h.t.
Jag har sagt det tusen gånger. Sjukskriv dig om du inte orkar. Och ja jag vet att du säger att du inte har råd att vara sjukskriven. Men du måste någonstans välja. Ingen kommer komma och lösa din situation åt dig.

Det är lika för alla. Orkar man inte måste man dra ner. Det finns tyvärr inga alternativ. Och bilstrul och liknande tar MASSOR av energi. Men endera tar man det eller så skiter man i bil. Ja jag vet du måste ha bil. Då får du dra ner på odling eller något annat för att orka bilstrul.

Jag får i dina trådar känslan att du söker den heliga graalen. Något som ska göra att du orkar allt du vill, pengarna räcker mm. Men det är bara du som kan påverka. Och hur jävla skittråkigt det än är (för det är det!) så måste man anpassa livet efter orken. (Tyvärr...)
 
Vet ej riktigt än. Jag såg att det kommit in provsvar igår, men vet inte om allt kommit in än. Jag har heller ingen aning om vilka prover som togs, bara att det var många. Jag pratade med vård-teamet idag och tydligen hade läkaren sett de provsvar som kommit in men att inget var direkt avvikande. Jag tänker att jag nog inte kan räkna med fullständigt besked förrän i nästa vecka.


Jag önskar att det kunde fungera så men det gör det inte. Och mina bilbekymmer tar massor av energi. Nu fick jag tillbaka Volvon igår kväll, men det har varit tufft utan bil. Hade ju inte ens kunna sälja Peugeoten utan att ha en bil att åka till Örebro med för att slutföra affären. Jobbsökandet tar också energi. Och jag fattar inte hur jag ska orka jobba ö.h.t.


Nej. Någon här har skickat en orosanmälan till soc, men eftersom jag varken är missbrukare eller är utsatt för våld, så gör de inget. Hittar heller inget på kommunens hemsida vad de kan hjälpa till med.

Är du inte hjälpsökande kommer inte soc göra något, det är helt riktigt. Men stöd som vuxen kan man få ändå även om det förstås ser olika ut från kommun till kommun.
 
Jag har sagt det tusen gånger. Sjukskriv dig om du inte orkar. Och ja jag vet att du säger att du inte har råd att vara sjukskriven. Men du måste någonstans välja. Ingen kommer komma och lösa din situation åt dig.

Det är lika för alla. Orkar man inte måste man dra ner. Det finns tyvärr inga alternativ. Och bilstrul och liknande tar MASSOR av energi. Men endera tar man det eller så skiter man i bil. Ja jag vet du måste ha bil. Då får du dra ner på odling eller något annat för att orka bilstrul.

Jag får i dina trådar känslan att du söker den heliga graalen. Något som ska göra att du orkar allt du vill, pengarna räcker mm. Men det är bara du som kan påverka. Och hur jävla skittråkigt det än är (för det är det!) så måste man anpassa livet efter orken. (Tyvärr...)
Jag tror inte sjukskrivning kommer godkännas av fk. Och jag har sagt åtskilliga gånger till vården att jag inte orkar. Senast idag. Men inget händer. Idag fick jag bara rådet att ta lugnande, trots att jag inte hade ångest utan bara var förtvivlad.

Jag har redan dragit ner på allt som går att dra ner på.
 
Jag tror inte sjukskrivning kommer godkännas av fk. Och jag har sagt åtskilliga gånger till vården att jag inte orkar. Senast idag. Men inget händer. Idag fick jag bara rådet att ta lugnande, trots att jag inte hade ångest utan bara var förtvivlad.

Jag har redan dragit ner på allt som går att dra ner på.
Men sluta tro och prova istället :). Har du sagt till vården att du behöver utökad sjukskrivning. Med de orden? Orkar inte är för vagt

Så du har dragit ner på allt utom sova,äta, betala räkningar och bilstrulet. Du gör inget annat alls?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 146
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 010
Senast: Fruentimber
·
Trädgård & Växter Jag flyttade in i mitt hus för 7-8 år sedan, mitt första egna hem. Det följde med en gammal gräsklippare och en gammal bensintrimmer...
2
Svar
22
· Visningar
591
Senast: Angel
·
Skola & Jobb I mitt yrke så är det vanligt att man får utbildningar för att avancera, kunna utföra svårare felsökningar, få mer ansvar osv. Detta...
2
Svar
37
· Visningar
2 461
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp