Nyårsafton

Här blevv det mycket värre än föregående år. Det smällde på bra i säkert en halvtimme och Bobber var helt förstörd. Hässjade och andades alldeles för fort, kastade sig mot dörren. Tillslut fick jag brotta ner han i sängen hos mig där jag la täcket över honom och då lugnade han sig en hel del. Tyvärr känns det som om vi får ta till droger till nästa år, då det aldrig varit så här illa.

Karin var tackolov väldigt lugn sålänge hon fick ligga bredvid mig i sängen, så hon sov mestadels.

Jag är så jäkla glad, vilken fin by vid flyttat till! För det första meddelades det via byns fb grupp att vissa tänkte skjuta vid 12 slaget, medans många avstod för djurens skull.
Har ju vännens väldigt rädda hund här och det är min 11-månaders första nyår.
Det sköts runt 21, men hundarna höll sig lugna. Vid 12 låg rädda hunden och sov efter att ha tuggat ben ett bra tag innan, resten tuggade ben. Ingen som hässjat eller visat någon oro. Skulle tro att det är hennes första lugna nyår!
Med musik på så hördes inte smällarna in i huset :) Och nu har det varit tyst ett bra tag, så jag hoppas att vi snart kan gå ut och kissa och sen lägga oss!

Herregud, vart har du flyttat!? :D

Här har det faktiskt varit ovanligt lugnt innan nyår, tidigare år har det smällt raketer ofta från början av december. I år har det bara varit då och då, inte ens varje dag! Igår var det också förhållandevis lite under kvällen, visst började det sätta igång så fort det blev mörkt men det var inte fullt krig i alla fall. Sen halvtimmen runt tolvslaget är ju som den är... :cautious: Ska gå ut och plocka raketrester från min trädgård snart, svära över de kassar, tårtor och lådor som garanterat står övergivna längs vägen (skitstövlar! städar näppeligen efter sig! :rage:), och tacka allt jag kan komma på för att inte heller i år brann mitt hus upp...

Tilly har helt klart förlorat frekvensområdet i hörseln där raketproblemen fanns. Vinklade inte ens ett öra. :up:
Monster var störd vid tolvslaget, ljusblixtarna kom in trots fördragna fönster och han ville sova. Men jag la täcket över huvudet på honom, och då somnade han nöjt om.

Så, god fortsättning på er! Nu ska bara allt puckona glömt i hallen brännas av random under några veckor, sen är det snart påsk och valborg, och därefter är det ett ganska långt uppehåll innan det börjar om igen... Men det är ju en mänsklig rättighet, vi kan ju inte förbjuda folk att spränga gifter runt varandra med några promille i blodet! :up:

Nyårsnatten blev lång. Vi gick och la oss precis som vi brukar ett tag före tolvslaget och jag låg och fipplade med fånen och hundarna vilade. Skalman va lite lätt påverkad av smällandet efter det som hänt ute och stackarn fick en flygtur strax före tolvslaget :arghh: Typ 10 i 12 smäller en bomb så jäkla högt strax utanför mitt sovrum att jag själv höll på att få hjärtstillestånd, grejerna på sängbordet studsade och Skalman som låg precis vid kanten ramlade ut sängen :nailbiting: Den bomber var inte laglig, utan någon form av polsk fulimport (haft sådana här förut) så nu är det väl en krater igen utanför huset :rage:

Men tolvslaget gick bra, för efter bomben gick jag upp och fyllde hela fickorna i morgonrocken med godis och vi hade godislek i sängen när det drog igång som värst och mat får Skalman att glömma det mesta omkring sig och så även bomber och rakettjut :D Efter godisleken så var allt som smällde inte alls lika läskigt längre, så då vilade han nästan lika lugnt som dom övriga två :)
Dock kunde jag själv inte sova förrän strax efter 4 på morgonen, för först höll bomber mig vaken i evighet - sen behövde Mini gå ut och bajja i trädgården. Lite för mycket gott under kvällen/natten fick hennes mage att lacka ut lite men sånt kan vi ta. Värre var att hon pga lös mage strax efter tömde analsäckarna i min säng:arghh: så jag fick byta sängkläder mitt i natten och precis när jag var färdig och hade krypit ner för hundrade gången, ja då kom grannen hem full som en alika och slog i dörren som en tok och sen skrålade ett bra tag :cautious:

Så ja, gott nytt år på er - här tog vi årets förmodligen längsta sovmorgon idag och sov till 9.40 :o Det är öronbedövande tyst ute, så vi ska njuta av det så länge det går :D

Disa blev förbannad på raketerna! Min lilla skithund hoppade upp på ett skrivbord vid sovrumsfönstret på ovanvåningen och stod sen där och skällde ut raketerna efter noter. Jag trodde hon skulle sova sig igenom eländet - skottränad som hon är - men tji fick jag. Fast det såg ganska kul ut, så jag skrattade gott åt henne :)
Hon tyckte dock det blev lite väl läskigt när några grannar drog iväg några raketer rakt över min hästhage, så då ville hon hellre komma och ligga i mitt knä.
Ja, nu är eländet över i alla fall. God fortsättning på er!

Oj oj @russinbulle ja, en tupplur senare är ni också väl värda. Men passa på att njuta av lugnet och ljuset ute nu.
Jodå, vi njuter av tystnaden idag och haft en skön och solig förmiddagspromenad :) Misstänker att det kommer smällas en hel del eftersläntrare närmaste kvällarna, som det brukar göra, så vi tar det lite lugnt kvällstid en tid för säkerhets skull.

@Voff Rätta mig om jag har fel, men jag har fått lära mig att smällen som raketen ger ifrån sig är en effekt! Alltså att raketen i sig inte smäller (inte så högt åtminstone), utan det är något man ligger till för att det är "coolt". Det är så dumt så det inte är sant :rage:
"Ljudlösa" raketer är raketer utan den extra smälleffekten.
Ingen aning hur det är. Jag viste som sagt inte ens att "ljudlösa" fanns :)

Ingen aning hur det är. Jag viste som sagt inte ens att "ljudlösa" fanns :)
+ @GardenAngel Nej det är inte bara en effekt. Tysta raketer (som för inte är helt tysta, men det smäller lägre) kommer inte alls lika högt, de är mer marknära. Det krävs nämligen krut(?) för att få upp dem högt i luften, och där kommer smällen. Amatörsmässigt förklarat, men det smäller inte bara för att smälla, utan det krävs en del för att de ska komma högt upp i luften och "fyrverkeria" där, och då får man smällen på köpet när de ska utlösas uppe i luften. Så man inte får alla effekter och allt ljus nära/närmare marknivå.

Så fick jag det förklarat av en pyrotekniskt kunnig person iaf

I januari fick vi nya grannar 200 m bort. De tyckte tydligen att smällare och fyrverkerier var en kul grej och det brakade som f*n vid tolvslaget.
Nu är inte våra hundar berörda öht men svärmors hund är det och ju här just för att här har inga smällt smällare om åren. Det finns både hästar och getter i hagar i närheten och flera hushåll har hund och katt, dessutom är skogen full av vilt.
Bor man närmsta granne med en kennel kan man iaf komma över och höra sig för om läget innan man skjuter smällare och skit.
Det blåste dessutom som tusan i går så en del av eländet hamnade i vår trädgård. Fick kolla hundgårdarna i morse innan jag tog ut hundarna så det inte låg fyrverkerirester i dem :rage:

Men det är ju en mänsklig rättighet, vi kan ju inte förbjuda folk att spränga gifter runt varandra med några promille i blodet! :up:

Jag läste just om en som bad några att sluta skjuta - då sköt de mot honom istället och han träffades i ögat.

Häromdagen läste jag tidningens test av fyrverkeritårtor. Vinnaren kostade 600 kr och varade i 50 sekunder. Seriöst? Vi har det verkligen illa i systemkollapsens Sverige :grin:

Jag läste just om en som bad några att sluta skjuta - då sköt de mot honom istället och han träffades i ögat.

Häromdagen läste jag tidningens test av fyrverkeritårtor. Vinnaren kostade 600 kr och varade i 50 sekunder. Seriöst? Vi har det verkligen illa i systemkollapsens Sverige :grin:

Ja, visst är det synd om fattigt folk som bara har råd att elda tusenlappar några få veckor om året... :cautious:

Jag svarade i en FB tråd ang var skotträdsla kom från. Vissa av svaren skrämde. Många visste inte det finns en ärftlighet och andra ansåg att det var bara en fråga om uppfostran... (Fanns många vettiga, balanserade svar med)

Nåt medie hade en debattartikel häromdagen där nån ansåg att "hundägare uppfostra och träna era hundar istället för att gnälla."

Jag föreslår en raket genom hans brevlåda när han lugnt sitter och tittar på tv. När han kissat på sig kan vi "men herregud människa behärska dig, du får väl träna nerverna!"
Det var en kommunalpolitiker, ordförande t.o.m.

Ja, visst är det synd om fattigt folk som bara har råd att elda tusenlappar några få veckor om året... :cautious:
Ja det får man säga. Kompensationen kanske är att de får utöva SIN MÄNSKLIGA RÄTTIGHET (att skita fullständigt i hur det skadar människor och djur).

Jag hade ett par bekanta som precis som många här fasade för nyår och brukade åka så långt in i skogen som möjligt - med sin dotter. Hon hade en svår hjärnskada och fick fullständig panik varje nyår. Hon var runt 15 under åren då jag kände dem och det hade alltid varit likadant för henne.

Ja det får man säga. Kompensationen kanske är att de får utöva SIN MÄNSKLIGA RÄTTIGHET (att skita fullständigt i hur det skadar människor och djur).

Jag hade ett par bekanta som precis som många här fasade för nyår och brukade åka så långt in i skogen som möjligt - med sin dotter. Hon hade en svår hjärnskada och fick fullständig panik varje nyår. Hon var runt 15 under åren då jag kände dem och det hade alltid varit likadant för henne.

Men det är väl klart man måste få ha roligt!? PK-Sverige, alltså...

Vår jäkla granne hade kommit ut till landet för att smälla som en TOK vid tolvslaget. Inte kul när det smäller som in i helvete rätt ovanför vår lilla sommarstuga.

Tinja reagerade inte på några av smällarna som var mer på avstånd, men hon kollade runt när det smällde precis ovanför. Inte så konstigt. Men sen somnade hon om så fort det slutat :love:

Här har det bara varit några enstaka smällar innan nyår. Det smällde en del vid 20 igår och sen i 10-15 minuter vid tolvslaget. Minn och kompisens hund tuggade på varsin nötnacke och brydde sig inte. Jag och kompisen låg i varsin soffa och tittade på Harry Potter :D

Mina grannar sedan ett år tillbaka ringde innan och frågade om det störde om de drog igång crossen på gräsmattan dagtid igår, hon vet att jag jobbar skift och var orolig att jag skulle bli störd om jag vilade. :love: Hon berättade även att de hade inget som smäller då de själva är hundägare utan de hade lite som bara fräste sen vid 12-slaget.

Grannarna bakom åsen däremot brände många tusenlappar, jag är glad att hästarna var inne. :meh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 035
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka