Vi har haft ett mycket lugnt nyår, bara vi två med hundarna hemma i vårat nya hus. Hundarna fick spåra på em har och i princip sovit sen dess. Lite smällar innan tolvslaget och lite mer runt tolvslaget. Nu bor vi i en liten by utanför stan för första året, stor skillnad mot att bo i stan då ingen hittils har skjutit raketer här vid otillåten tidpunkt
Kiro som är lite av en orolig själ var lite orolig i några minuter precis när de smällde i närheten, ville bli kilad eller låg och tittade sig omkring. Helix blev lite förnärmad av att något oljud störde hans skönhetssömn, skällde till en gång när han efter några minuters smällande vaknade och la sig sen och sov igen, han är lite mer avslappnad...
Jag gillar inte raketer och tycker inte att de ska säljas till allmännheten. Har sett barn 10-12 år tävla om vem som vågar hålla längst i en tänd raket på utanför sin skola på lucnhrasten....
Men vi som äger hundar ska se till att vi inte köper hundar med stor risk att utveckla rädslor. Vi ska ställa det kravet på våra uppfödare. För vår livskvalité med en rädd hund blir mycket sämre, för att inte tala om den stackars hundens livskvalité. Nu tror jag de flesta här inne håller mig med men blir lite bestört när man på sociala medier ondgör sig över dessa raketer som att det är de som är problemet och inte att allt för många ser mellan fingrarna gällande eller bortförklarar rädslor hos sina hundar...
Sen är det ju inte rädslan i sig som egentligen ärvs utan FÖRMÅGAN att utvecka en rädsla först och främst. Vissa har lätt för att utveckla räslor och andra kan knappt göra det.