Nyårsafton

Lugnt och fint här ända fram till typ 23.58, sen smällde det en del i knappt 10 minuter. Hundarna fick lammnackar 23.55 och tuggar fortfarande, tyvärr råkade jag ge en ganska otinad bit till den raketrädda hunden, som dessutom inte gillar frusna ben, så han var orolig i några minuter runt 12-slaget, sen gick jag och micrade hans ben och då glömde han bort de få smällar som fortfarande hördes. Tack och lov att vi bor som vi gör.

Och nu vaknade någon jöns på andra sidan skogen o började skjuta,Gissa ville gå ut så nu är hon utsläppt (och nej hon kommer inte springa bort,raketerna syns enbart över träden och hon valde det själv när hon hörde dom)

Jag har nuförtiden förmånen att ha en helt skottfast hund som inte bryr sig om raketer. Så han fick klara tolvslaget själv inne medan jag var i stallet. Han sov i min säng.

Men haft både berörda och så skotträdda hundar att de fått drogas bortom sans och vett och fått bäras ut för att kissa eftersom de inte kunnat stå på benen. Så jag lider med er och hoppas det blir så lite eftersläntrare som möjligt.

Jag blev lite bekymrad ett tag när labben, efter att det smällt högt som f-n några meter ifrån oss när vi gick en sväng vid 19, började titta upp och gäspa vid smällar nära.
23.55 fick han ett tuggben och när grannen sköt av en fyrverkeritårta i närheten tuggade han nöjt och brydde sig inte ett dugg. Puh :bump: . Det är första nyåret på 11 år utan en skotträdd hund så det har satt sina spår i mig, mer än jag trodde.

Det känns som att det är en annan attityd mot detta fyrverkeri-skjutande idag än förr? När jag var liten sköt man inga raketer inne på gårdar vid bostadshus, utan man gick bort och sköt upp raketer bort från husen.
Nu skjuter de precis på innergårdar/lekplatser och bara 1meter från bostadshusen! (Bor i en förort i Stockholm) Helt sanslöst! Och barn skjuter upp raketer och ska stå 50cm ifrån raketen för tydligen kan man inte se annars?!:confused::banghead:

Nä, önskar att kommun eller någon organisation står för skjutandet av raketer på anvisad plats och endast vid tolvslaget. Och ljudlösa raketer TACK! Eller förbjuda det helt! För folk kan ju inte hantera detta!:rage::cautious:

Här var det ett väldigt pangande kring tolvslaget, som jag och hunden firade i badrummet med radion på. Han fick grisöra och åt det men var ändå ganska stressad och hässjade en del. Övriga familjen var ute i området och tittade på raketer. När de kom hem vid 00:15 hade smällandet lugnat ner sig betydligt redan och nu ligger hunden och sover trots att det fortfarande smäller en del ute.

Unghunden tog det fint (var liten valp förra nyår så vågade inte räkna med det även om hon var cool då), valpen (7 mån) tog det fint, så även kullen på 5-veckors som först sov o sen diade medan deras mamma i princip sov. Så jäkla skönt. Syrran har fått köra runt flygplatsen med sin livrädda stackare, avundas inte :(

Undrar om man ska våga sig ut på nattkiss.. tog förra vändan vid 20 och då smällde det non stop fast som tur är en bit bort. Vem börjar skjuta så dags? Och verkligen hela tiden, alltså ingen liten testraket eller vad man ska kunna tänka sig? Hur har folk råd? Måste ju gå en massa tusenlappar..
Fram för tysta raketer, stenhårda regler om att endast skjuta mellan typ två timmar (här har vi 4-5 timmar, vilket det nu var.. lite väl länge i mitt tycke) och så böter direkt om nån pangar ändå. Och att man borde kunna sätta dit folk för djurplågeri+försök till misshandel när de kastar smällare/skjuter raketer efter en :rage: Folk har DÖTT av raketer, och ändå finns det de som håller på så! Pack.. :banghead:

Vi har haft ett mycket lugnt nyår, bara vi två med hundarna hemma i vårat nya hus. Hundarna fick spåra på em har och i princip sovit sen dess. Lite smällar innan tolvslaget och lite mer runt tolvslaget. Nu bor vi i en liten by utanför stan för första året, stor skillnad mot att bo i stan då ingen hittils har skjutit raketer här vid otillåten tidpunkt :)

Kiro som är lite av en orolig själ var lite orolig i några minuter precis när de smällde i närheten, ville bli kilad eller låg och tittade sig omkring. Helix blev lite förnärmad av att något oljud störde hans skönhetssömn, skällde till en gång när han efter några minuters smällande vaknade och la sig sen och sov igen, han är lite mer avslappnad...

Jag gillar inte raketer och tycker inte att de ska säljas till allmännheten. Har sett barn 10-12 år tävla om vem som vågar hålla längst i en tänd raket på utanför sin skola på lucnhrasten....

Men vi som äger hundar ska se till att vi inte köper hundar med stor risk att utveckla rädslor. Vi ska ställa det kravet på våra uppfödare. För vår livskvalité med en rädd hund blir mycket sämre, för att inte tala om den stackars hundens livskvalité. Nu tror jag de flesta här inne håller mig med men blir lite bestört när man på sociala medier ondgör sig över dessa raketer som att det är de som är problemet och inte att allt för många ser mellan fingrarna gällande eller bortförklarar rädslor hos sina hundar...

Sen är det ju inte rädslan i sig som egentligen ärvs utan FÖRMÅGAN att utvecka en rädsla först och främst. Vissa har lätt för att utveckla räslor och andra kan knappt göra det.

Usch vad hemskt! Jag släpper inte ut mina hundar efter kl 18 på nyårsafton just av den anledningen.
Mina är ute i hundgården och pinkar vid 22, för då måste jag ändå mata in hästarna i ligghallen. Visste jag att grannarna skulle skjuta hade jag inte tagit ut valp.

Vi har haft ett mycket lugnt nyår, bara vi två med hundarna hemma i vårat nya hus. Hundarna fick spåra på em har och i princip sovit sen dess. Lite smällar innan tolvslaget och lite mer runt tolvslaget. Nu bor vi i en liten by utanför stan för första året, stor skillnad mot att bo i stan då ingen hittils har skjutit raketer här vid otillåten tidpunkt :)

Kiro som är lite av en orolig själ var lite orolig i några minuter precis när de smällde i närheten, ville bli kilad eller låg och tittade sig omkring. Helix blev lite förnärmad av att något oljud störde hans skönhetssömn, skällde till en gång när han efter några minuters smällande vaknade och la sig sen och sov igen, han är lite mer avslappnad...

Jag gillar inte raketer och tycker inte att de ska säljas till allmännheten. Har sett barn 10-12 år tävla om vem som vågar hålla längst i en tänd raket på utanför sin skola på lucnhrasten....

Men vi som äger hundar ska se till att vi inte köper hundar med stor risk att utveckla rädslor. Vi ska ställa det kravet på våra uppfödare. För vår livskvalité med en rädd hund blir mycket sämre, för att inte tala om den stackars hundens livskvalité. Nu tror jag de flesta här inne håller mig med men blir lite bestört när man på sociala medier ondgör sig över dessa raketer som att det är de som är problemet och inte att allt för många ser mellan fingrarna gällande eller bortförklarar rädslor hos sina hundar...

Sen är det ju inte rädslan i sig som egentligen ärvs utan FÖRMÅGAN att utvecka en rädsla först och främst. Vissa har lätt för att utveckla räslor och andra kan knappt göra det.

Jag svarade i en FB tråd ang var skotträdsla kom från. Vissa av svaren skrämde. Många visste inte det finns en ärftlighet och andra ansåg att det var bara en fråga om uppfostran... (Fanns många vettiga, balanserade svar med)

Nåt medie hade en debattartikel häromdagen där nån ansåg att "hundägare uppfostra och träna era hundar istället för att gnälla."

Jag föreslår en raket genom hans brevlåda när han lugnt sitter och tittar på tv. När han kissat på sig kan vi "men herregud människa behärska dig, du får väl träna nerverna!"

Jag svarade i en FB tråd ang var skotträdsla kom från. Vissa av svaren skrämde. Många visste inte det finns en ärftlighet och andra ansåg att det var bara en fråga om uppfostran... (Fanns många vettiga, balanserade svar med)

Nåt medie hade en debattartikel häromdagen där nån ansåg att "hundägare uppfostra och träna era hundar istället för att gnälla."

Jag föreslår en raket genom hans brevlåda när han lugnt sitter och tittar på tv. När han kissat på sig kan vi "men herregud människa behärska dig, du får väl träna nerverna!"

Ja tyvärr är det ju många som tror att det beror på ägarna (hunden blir vad man gör den till typ). Alla studier visar att det är mycket ärftligt med förmågan att utveckla rädslor. Vet inte hur man ska nå ut och förklara det för "gemeneman" så de ställer högre krav på mentaliteten när de köper valp.

Ja tyvärr är det ju många som tror att det beror på ägarna (hunden blir vad man gör den till typ). Alla studier visar att det är mycket ärftligt med förmågan att utveckla rädslor. Vet inte hur man ska nå ut och förklara det för "gemeneman" så de ställer högre krav på mentaliteten när de köper valp.

Nej jag vet inte. "Min" rasförening förmedlar/hänvisar inte uppgifter om valpkullar som inte är efter skottfasta föräldrar. Men alla valpköpare går ju inte den vägen.

Sen tycker jag fler med berörda hundar borde försöka träna/desensibilisera också. Det fungerar inte på alla. Men ger bättre förutsättningar för många hundar än utsättas för det "okontrollerat" en period per år. Men vissa funkar inte ens det på (haft en själv, han var åskrädd med. Dock inga andra rädslor. Alls. Så måste hänt något antar jag, kom som vuxen omplacering)

Såg en video nyss på FB på en skräckslagen schäfer. I ett badrum med musik osv. Den blev så varje nyår. Jag skulle skaffat droger för länge sen. Man kan och bör lobba för ett förbud, men jag har svårt att se att man i väntan på det inte försöker göra vad man kan. I de fall man kan (man kan ju inte ha en drogad hund från lucia till trettondagen liksom).

Min förr-förra skotträdda var skottfast tills en idiot kastade en smällare PÅ henne...

Jag är så jäkla glad, vilken fin by vid flyttat till! För det första meddelades det via byns fb grupp att vissa tänkte skjuta vid 12 slaget, medans många avstod för djurens skull.
Har ju vännens väldigt rädda hund här och det är min 11-månaders första nyår.
Det sköts runt 21, men hundarna höll sig lugna. Vid 12 låg rädda hunden och sov efter att ha tuggat ben ett bra tag innan, resten tuggade ben. Ingen som hässjat eller visat någon oro. Skulle tro att det är hennes första lugna nyår!
Med musik på så hördes inte smällarna in i huset :) Och nu har det varit tyst ett bra tag, så jag hoppas att vi snart kan gå ut och kissa och sen lägga oss!

De sköt av en stor fet bomb bara ca 100 meter från vovvarna på väg från vännens lägenhet till bilen när vi skulle hem. Som tur var blev ingen av hundarna rädd, men man skyndar sig till bilen ändå.
Har levt med en riktigt skotträdd hund tidigare och det vill man inte göra igen.
Nu är vi hemma i sängen och ska sova, dock med fönstret strängt för det skjuts fortfarande lite här.

Här blev det inte roligt,det smällde mycket mer än förra året :( Första stunden gick ganska bra, då kunde lillpumin sitta bredvid mig i soffan även om han var orolig. Sen hördes en lite högre smäll och då kröp han in under sängen och ville inte komma ut. Nu på morgonen är han tack o lov mycket lugnare och åt sin frukost direkt, men vill inte gå ut och kissa. När det ljusnat ska jag ta ut honom på en långpromenad, det har varit bästa sättet annars att få honom att släppa på stress. Nästa år ska han definitivt få nåt starkare ångestdämpande (har bara gett honom valerina nu en vecka inför det här)...

Här var det väldigt lugnt i år också tack och lov, lite ljud långt bortifrån under kvällen och lite mer vid 12-slaget. Däremot blev det rätt livat (jämfört med innan iaf) vid kvart i 1. Gissar på fylltrattar som missade 12-slaget typ. :meh:

Mammas hund hade det jobbigt men det hjälpte med Sileo. Min hund är fortfarande helt oberörd och firade med att käka från en plåt där det varit kalkon. :angel: Våran lilla hund är typ den mest skottfasta jag träffat, så hon mår fint också. :up:

Millas andra nyår och hon var helt oberörd. Vi firade med vänner som hade med sin hund så de lekte hela kvällen och blev rätt trötta sedan. Jag är glad att jag inte smittat av min rädsla för fyrverkerier till Milla, tycker det är väldigt obehagligt!

När vi var ute på förmiddagen mötte vi ett gäng med killar i tolvårsåldern som var ute och smällde små smällare. Blev väldigt glad och stolt när en av killarna sa till de andra att inte smälla när vi kom gående. :)

Det gick superbra för mitt lilla fluff! Vi var först ute på en riktig långrunda efter jobbet men redan då började det smälla sen så åkte vi till våra vänner på kvällen och efter att hon gått husesyn så gick hon och la sig i deras soffa och där spenderade hon kvällen förutom när hon tiggde räkor i köket då. :angel: Men maken till ljudisolerad lägenhet! Tror vi får fira där varje år. :up: Jag kunde tom gå ut och fira tolvslaget medans hon låg och snarkade i soffan! :love: Vi åkte hem runt halv två och då var det helt lugnt. Så skönt att ha det överstökat för den här gången för även om hon är skottfast så vill jag verkligen inte att hon ska bli skrämd. :nailbiting:

Rollo kom och la sig i sängen när dom började smälla om idioter i grannens trädgård vid 12-slaget, men annars har dom inte reagerat alls. Tonto låg och snarkande igenom allt.

Några grannar smällde lite då och då under kvällen, men ganska lite. Det är en mycket liten by, det var mest dova smällar från gårdar en bit bort. Eski satt i soffan med oss och tittade på Star Trek :). Han tyckte nog att dammsugaren tidigare på dagen var läskigare, då ville han sitta i knät. Stencool hund. :up:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 037
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 785
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Nota
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 183
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka