Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast om tjeckiska armén utvecklat rasen så har de förmodligen tagit fram den som en brukshund, inte till sällskap...
Fel, det går visst att säga hur många procent av en viss ras en korsning har i sig.fast det är ju inte heller sant. det går aldrig att säga hur många procent av olika raser hunden är utom i första-generationsaveln, dvs när du parar en schäfer och en rottis får du en valp som är 50-50, men om du sedan parar två av dessa valpar med varandra kan du teoretiskt få hundar på hela spannet från 100% schäfer till 100% rottis. i verkligheten blir det ju sällan så extremt, men en del får mer av det ena medan andra får mer av det andra och det går definitivt inte att säga att valparna i denna andra generationens korsning är 50-50 schäfer-rottis genetiskt sett.
Måste bara fråga, vad anser du om dem som tycker att det är djurplågeri att de överhuvudtaget finns till?
Fel, det går visst att säga hur många procent av en viss ras en korsning har i sig.
Däremot kan en viss gen komma från ena eller andra sidan.
Utklyvning påverkar inte procentsatsen men däremot hur olika egenskaper fördelas.
PL
Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara djurplågeri..
Om det hade varit så att dessa hundar (Saarloos Wolfhond, Ceskoslovensky Vlcak, Lupo Italiano osv..)
Jag tror att många gånger handlar det om brist på information/erfarenheter + fördomar. Det finns väldigt få Saarloos och Ceskoslovensky i Sverige och vi som äger den här typen av hundar få ligga i för att försöka få människor att...kanske inte förstå men i alla fall acceptera raserna.![]()
Ninni
Sitter på mobilen förvirrande att hitta trådarnas svar kan du maila el dyligt om du e mer intresserad speciell är den på ett mer sammanfattat vis, egenskaper är, destruktiv valp, väldig livlig å lekfull, den lever med dig å inte för dig som många hundar gör, den e lättlärd men tänker mycket själv den testa gärna gränser å alfa possition imellanåt, den e sjukt smart enligt mig, den har en grymt stark flockinstingt, vill vara med hela tiden, viljan att hitta mat å inte bara få serverad är stor, den springer likt en varg å har koll på hel sin omgivning. Vissa saker låter jobbigt men man måste leva med den eller träffa rasen mycket för att verkligen förstå, men en väldigt härlig hund, finns många små egenskaper som e svåra att förklara men helheten av dess beteende e speciell men på ett bra sett för dr mesta
Fel, det går visst att säga hur många procent av en viss ras en korsning har i sig.
Däremot kan en viss gen komma från ena eller andra sidan.
Utklyvning påverkar inte procentsatsen men däremot hur olika egenskaper fördelas.
PL
Lite fritt saxat; jag bara undrar; VARFÖR SKA DU HA EN SÅDAN RAS?
Jag förstår inte syftet med att vanliga svensson ska ha en sådan ras? Varför ska en hund med så mycket "vilt" alltså icke domesticerande, leva i ett samhälle där det ställs krav på att klara av vårt samhälle? Det måste ju vara jättesvårt för den hunden att leva som en vanlig hund i ett normalt samhälle? En varg är ett vilt djur. Finns inga domesticerade vargar. Så inblandning av vilda djur i ett modernt samhälle är för mig icke hälsosamt, vare sig för hund eller dess omgivning.
Köper man en hund, oavsett ras, så skall man vara påläst, mentalt förberedd och förstå vad det är man skaffar sig. ---
Jag vill inte på något vis glorifiera någon av raserna, att leva med dem kan vara en riktig utmaning och man måste vara på det klara med vad man ger sig in på.
Det är väl där problemet ligger, köpare som vill ha en "tam varg" att skryta med, men som inte är det minsta lämpliga. Tyvärr kommer det alltid att finnas "uppfödare" som säljer till vem som helst.
Det är väl där problemet ligger, köpare som vill ha en "tam varg" att skryta med, men som inte är det minsta lämpliga. Tyvärr kommer det alltid att finnas "uppfödare" som säljer till vem som helst.
Ja, där satte du huvudet på spiken.
Det finns så många raser att välja mellan och utöver detta blandras-urvalet, varför då välja vilda djur som ska på en generation lära sig att leva ett liv tillsammans med människor. En tillvänjning/domesticering som tagit århundranden/årtusenden för hundar att läras sig.
Å detta ska dessa hundar lära sig på en generation. Jag tycker inte det är snällt.
Jag förmodar att det ständigt fylls på med varg-gener annars skulle vargprocenten till slut ebba ut.
Den kull som då föds när Vargsperma fylls på (jag förmodar att det är varghanar man använder och inte vargtikar), blir då första generation vilt, som ska fungera i mänskligt samhälle.
Wolfwhistle en fråga till dig: skulle du fortfarande vara intresserad av rasen om den inte innehöll varg? Är varg-inslaget avgörande för dig?