Ny godkänd ras?

Sv: Ny godkänd ras?

Fast om tjeckiska armén utvecklat rasen så har de förmodligen tagit fram den som en brukshund, inte till sällskap...

När det gäller Ceskoslovensky Vlcak började det hela som ett biologiskt experiment och Karel Hartl är rasens grundare. Visst användes de av armén (bland annat som gränshundar där deras förmåga att arbeta i flock utan inblandning av människan kom till användning) men rasen är inte utvecklad av armén.

I Ryssland däremot avlar armén fram och arbetar med hybrider. Nu är varken min tyska eller ryska speciellt bra men skall jag utgå från det jag förstår och det jag har läst så har vargen en hel del egenskaper man vill åt. Självbevarelsedriften är väl en av dem, en naturligt försiktig hund lever längre och jag kan själv klart och tydligt se skillnaden mellan våra Saarloos och vår Schäfer/Rottis/Labbe blandning. Blandisen kastar sig in i saker och skulle förmodligen hoppa utför ett stup och jag bad henne, Saarloosarna tänker efter före och framför allt tänker de själva.

Här är en länk till Ryska arméns hybrider. (på tyska iofs, funkar den inte så tryck bara refresh/uppdatera)
http://www.spiegel.de/video/video-33905.html

Och en annan på ryska. http://www.youtube.com/watch?v=3YB_v0dCVpU&feature

Lupo Italiano är för övrigt en annan ras framtagen genom Schäfer/varg korsningar. Vad jag vet är den inte tillgänglig för allmänheten men används som lavinhund och liknande och skall vara otroligt duktig på det.

Ninni

Överlag verkar det som att de raser som har vargblod är mer lämpade för "friare" arbeten, kräver man blind lydnad och vill harva runt på en apellplan finns det mycket bättre raser.

Senast ändrad av en moderator:

Måste bara fråga, vad anser du om dem som tycker att det är djurplågeri att de överhuvudtaget finns till?

fast det är ju inte heller sant. det går aldrig att säga hur många procent av olika raser hunden är utom i första-generationsaveln, dvs när du parar en schäfer och en rottis får du en valp som är 50-50, men om du sedan parar två av dessa valpar med varandra kan du teoretiskt få hundar på hela spannet från 100% schäfer till 100% rottis. i verkligheten blir det ju sällan så extremt, men en del får mer av det ena medan andra får mer av det andra och det går definitivt inte att säga att valparna i denna andra generationens korsning är 50-50 schäfer-rottis genetiskt sett.
Fel, det går visst att säga hur många procent av en viss ras en korsning har i sig.
Däremot kan en viss gen komma från ena eller andra sidan.
Utklyvning påverkar inte procentsatsen men däremot hur olika egenskaper fördelas.
PL

Måste bara fråga, vad anser du om dem som tycker att det är djurplågeri att de överhuvudtaget finns till?

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara djurplågeri..
Om det hade varit så att dessa hundar (Saarloos Wolfhond, Ceskoslovensky Vlcak, Lupo Italiano osv..) generellt sett hade varit livrädda för allt och alla, strukit runt med svansen mellan benen, ständigt på helspänn, arvet från vargen i kombination med arvet från hunden hade krockat och orsakat kortslutning i hjärnan osv så hade jag förstått, men nu är det ju inte så.

Visst finns det säkert individer som kanske inte mår så bra men det finns det förmodligen inom alla raser. "Problemet" är vad jag vet inte mer utbrett när det gäller SWH/CsV än hos någon annan ras. (däremot kan det bli vansinnigt utbrett om folk som inte vet vad det är de skaffar köper den här typen av hund för att det vill ha en som ser ut som en varg men fungerar som en Golden Retriver)

Jag tror att många gånger handlar det om brist på information/erfarenheter + fördomar. Det finns väldigt få Saarloos och Ceskoslovensky i Sverige och vi som äger den här typen av hundar få ligga i för att försöka få människor att...kanske inte förstå men i alla fall acceptera raserna. :)

Ninni

Fel, det går visst att säga hur många procent av en viss ras en korsning har i sig.
Utklyvning påverkar inte procentsatsen men däremot hur olika egenskaper fördelas.
PL

gissar att bekymret ligger i min (brist på) terminologikunskap :)
det jag syftade på är att i alla andra korsningar än första-generationen kan man inte veta vilka kromosomer/gener hunden fått från vilken förfader. det jag utläser från ditt svar innebär alltså att det finns en procentuell definition av blandade raser... denna blir väl rimligen rent teoretisk? och när använder man den/har den någon funktion? lärdomar är alltid bra att ha :)

Jag kan inte riktigt förstå varför det skulle vara djurplågeri..
Om det hade varit så att dessa hundar (Saarloos Wolfhond, Ceskoslovensky Vlcak, Lupo Italiano osv..)

Jag tror att många gånger handlar det om brist på information/erfarenheter + fördomar. Det finns väldigt få Saarloos och Ceskoslovensky i Sverige och vi som äger den här typen av hundar få ligga i för att försöka få människor att...kanske inte förstå men i alla fall acceptera raserna. :)

Ninni

Lite fritt saxat; jag bara undrar; VARFÖR SKA DU HA EN SÅDAN RAS?
Jag förstår inte syftet med att vanliga svensson ska ha en sådan ras? Varför ska en hund med så mycket "vilt" alltså icke domesticerande, leva i ett samhälle där det ställs krav på att klara av vårt samhälle? Det måste ju vara jättesvårt för den hunden att leva som en vanlig hund i ett normalt samhälle? En varg är ett vilt djur. Finns inga domesticerade vargar. Så inblandning av vilda djur i ett modernt samhälle är för mig icke hälsosamt, vare sig för hund eller dess omgivning.

SAMTIDIGT; så kan man ju undra hur "gamla hedliga bruksraser" fungerar där hundarna skiter knäck på nyårsafton eller inte kan leva med att grannen övar skott. Eller extremavel där hundarna inte kan andas en vanlig sommardag på gund av sina tilltryckta nosar. Epilepsi som härjar i vissa raser. Dåliga magar... Ja listan kan göras lång på icke hälsosam / gynsam avel som ska vara så kallat under kontroll:-( och dessa hundar ska också klara av de krav som ett modernt samhälle ställer, stackars hundar och stackars valpköpare.

Sitter på mobilen förvirrande att hitta trådarnas svar kan du maila el dyligt om du e mer intresserad speciell är den på ett mer sammanfattat vis, egenskaper är, destruktiv valp, väldig livlig å lekfull, den lever med dig å inte för dig som många hundar gör, den e lättlärd men tänker mycket själv den testa gärna gränser å alfa possition imellanåt, den e sjukt smart enligt mig, den har en grymt stark flockinstingt, vill vara med hela tiden, viljan att hitta mat å inte bara få serverad är stor, den springer likt en varg å har koll på hel sin omgivning. Vissa saker låter jobbigt men man måste leva med den eller träffa rasen mycket för att verkligen förstå, men en väldigt härlig hund, finns många små egenskaper som e svåra att förklara men helheten av dess beteende e speciell men på ett bra sett för dr mesta

Tycker att jag hittar allt det där i min egen ras. Förstod inte när du skrev "destruktiv valp" vad menar du med det?

PL

Du får gärna utveckla det där för av det jag läst om genetik kan man inte säga exakt % efter första generationen. Hunden för ju bara över 50% av sina gener och vilka av dem som är från vilken ras som ingår i föräldradjuret går ju inte att säga utan test? Och då kan ju slumpen göra att betydligt fler gener är de från den ena rasen. Mammadjurets kromosomer vet ju inte vilken del som kommer från vilken förälder och delar sig inte rättvist utefter det.. eller hur är det, o skriv gärna källa, vore jätteintressant :)

Lite fritt saxat; jag bara undrar; VARFÖR SKA DU HA EN SÅDAN RAS?
Jag förstår inte syftet med att vanliga svensson ska ha en sådan ras? Varför ska en hund med så mycket "vilt" alltså icke domesticerande, leva i ett samhälle där det ställs krav på att klara av vårt samhälle? Det måste ju vara jättesvårt för den hunden att leva som en vanlig hund i ett normalt samhälle? En varg är ett vilt djur. Finns inga domesticerade vargar. Så inblandning av vilda djur i ett modernt samhälle är för mig icke hälsosamt, vare sig för hund eller dess omgivning.

För att, efter noga övervägande/informations samlande/besök hos uppfödare, så kände vi att Saarloos var det vi ville ha, att den passade oss. Och eftersom det senare blev 3 till så hade vi nog inte helt fel.

Vad är "vanliga Svensson"?? Saarloos eller Cesko passar LÅNGT ifrån alla, precis som att Border Collie, Schäfer, Siberian Husky passar alla. Köper man en hund, oavsett ras, så skall man vara påläst, mentalt förberedd och förstå vad det är man skaffar sig.

Våra Saarloos lever i samhället, vi bor i stan, i lägenhet (stor sådan iofs), de sover i sängen, äter hundmat, går bland folk/bilar/mopeder/cyklar/barnvagnar, besöker veterinären, jag tränar agility med en av dem, åker buss/bil osv....så?!

Jag vill inte på något vis glorifiera någon av raserna, att leva med dem kan vara en riktig utmaning och man måste vara på det klara med vad man ger sig in på. Men om man till slut kommer fram till att Cesko är det man vill ha och är en ras som passar en så...varför inte?!

Ninni

Köper man en hund, oavsett ras, så skall man vara påläst, mentalt förberedd och förstå vad det är man skaffar sig. ---
Jag vill inte på något vis glorifiera någon av raserna, att leva med dem kan vara en riktig utmaning och man måste vara på det klara med vad man ger sig in på.

Det är väl där problemet ligger, köpare som vill ha en "tam varg" att skryta med, men som inte är det minsta lämpliga. Tyvärr kommer det alltid att finnas "uppfödare" som säljer till vem som helst.

Man kan väl säga att procenttalet inblandning av en viss ras anger sannolikheten för en viss gen att komma från just den rasen.
Eftersom det finns i storleksordningen 20-30 000 gener så är det även ett bra mått på hur stor del av generna som kommer från respektive ras.
Men som sagt, fördelningen kan bli ojämn, tex kan de viktigaste generna för beteende komma från en ras.
PL

Det är väl där problemet ligger, köpare som vill ha en "tam varg" att skryta med, men som inte är det minsta lämpliga. Tyvärr kommer det alltid att finnas "uppfödare" som säljer till vem som helst.

Visst är det så. Nu är både Saarloos och Cesko ganska små raser och har varit förhållandevis fria från "valpfabriker" och pengagalna uppfödare, men det kan ju ändra sig. Sen finns det ju väldigt få hundar av raserna i Sverige och oseriösa köpare verkar dra sig lite för att importera...som tur är.

Ninni

Ja, där satte du huvudet på spiken.

Det finns så många raser att välja mellan och utöver detta blandras-urvalet, varför då välja vilda djur som ska på en generation lära sig att leva ett liv tillsammans med människor. En tillvänjning/domesticering som tagit århundranden/årtusenden för hundar att läras sig.
Å detta ska dessa hundar lära sig på en generation. Jag tycker inte det är snällt.

En generation? :confused: Det finns väl ändå flera generationer inom båda de hundraserna. Det är ju inte så att den uppfanns igår.

Ja, där satte du huvudet på spiken.

Det finns så många raser att välja mellan och utöver detta blandras-urvalet, varför då välja vilda djur som ska på en generation lära sig att leva ett liv tillsammans med människor. En tillvänjning/domesticering som tagit århundranden/årtusenden för hundar att läras sig.
Å detta ska dessa hundar lära sig på en generation. Jag tycker inte det är snällt.

Men köper man en SWH eller en CsV väljer man ju inte vilda djur, man väljer en HUNDRAS.
Saarloos Wolfhond erkändes som ras i Holland 1975 och av FCI 1981.
Ceskoslovensky Vlcak erkändes som ras i Tjeckoslovakien 1982 och av FCI 1989.

Ninni

Jag förmodar att det ständigt fylls på med varg-gener annars skulle vargprocenten till slut ebba ut.
Den kull som då föds när Vargsperma fylls på (jag förmodar att det är varghanar man använder och inte vargtikar), blir då första generation vilt, som ska fungera i mänskligt samhälle.

Wolfwhistle en fråga till dig: skulle du fortfarande vara intresserad av rasen om den inte innehöll varg? Är varg-inslaget avgörande för dig?

Jag förmodar att det ständigt fylls på med varg-gener annars skulle vargprocenten till slut ebba ut.
Den kull som då föds när Vargsperma fylls på (jag förmodar att det är varghanar man använder och inte vargtikar), blir då första generation vilt, som ska fungera i mänskligt samhälle.

Wolfwhistle en fråga till dig: skulle du fortfarande vara intresserad av rasen om den inte innehöll varg? Är varg-inslaget avgörande för dig?

Nej, naturligtvis fylls det inte på med varg-gener, stamböckerna är (som hos de flesta hundraser) stängda.
Och varför skulle vargprocenten ebba ut/försvinna då alla Saarloos HAR vargblod? I så fall skulle ju likaväl Schäferprocenten kunna ebba ut/försvinna och man står där med en 100%-ig varg.
(för övrigt användes bara vargtikar när man tog fram rasen)

Ja, jag skulle fortfarande vara intresserad av rasen även om den inte innehöll varg. (när jag för första gången stiftade bekantskap med den på nätet visste jag faktiskt inte att den hade vargblod.) Om det bara hade varit vargblodet jag var ute efter hade jag förmodligen letat efter ett billigare alternativ. (alternativt lagt pengarna på att importera en hög %-ig)

MEN...jag skall inte sticka under stol med att rasens uppkomst/ursprung senare gjorde min nyfikenhet större, 1000 frågor man ville ha svar på osv..

Ninni

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka