Ny godkänd ras?

Sv: Ny godkänd ras?

Känner att jag måste göra ett litet tillägg till mitt föregående inlägg.:)

Saarloos Wolfhond är framtagen genom att man korsade Schäfer och varg ja...och då inblandningen av varg skedde ganska nyligen med våra mått mätt så är arvet från vargen påtagligt i rasen både när det gäller utseende och mentalitet och det SKA vara så. Det står i rasstandarden att detta är rastypiska egenskaper som skall bevaras så de kommer inte att avlas bort (under förutsättning att man avlar som man skall då ;))

Men även om man bör känna till arvet från vargen eftersom det är en del av rasen så är det ju egentligen "fel" att prata om vargblod vs schäferblod när det gäller Saarloos idag (och Cesko med för den delen) då det egentligen handlar om Saarloosblod.

Ninni

Ok då vet jag mer!
Då kanske det inte är så "vansligt" som jag trodde. Jag läste och lärde mig något idag, jag trodde faktiskt att det var en öppen stambok där, ,man kontinuerligt förde in vargblod.

:confused:

Så funkar det absolut inte, inte i någon avel. Då skulle ju "förfädergener" hos alla andra raser också "ebbas ut" och behöva "fyllas på", så hur tänkte du där? :D

Förståerligt! Hade ju varit jobbigt om människan var tvungen att fylla på med apgenerna med jämna mellanrum... :D

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka