Ny godkänd ras?

Sv: Ny godkänd ras?

Nyfiken är besatt va men man behöver inte ha fördomar innan man vet något om rasen.

Jag har inga som helst fördommar om någon ras. Däremot är jag väldigt intresserad av just domesticeringsgrader och domesticering över huvudtaget. Om detta kan man bla läsa om i Peter Savolainens forskning om hundens ursprung. Vad det gäller domesticeringsgrad har man bla kommit fram till att en hund med hög domesticeringsgrad tex schäfer, svarar på symboliska retningar, och har extremt försämrade flyktreflexer.
Mao: Ska du ha ett stimuli för en schäfer kan du kasta till den en boll, den svarar på bollen. Skrämmer du en schäfer kan den mycket väl slå knut på sig själv, men den flyr inte.

För vargens del är det tvärtom, här duger inga bollar (symbolik) utan det ska vara real-stuff, ska du träna lydnad med en varg gäller det att ha en levande kanin i fickan för att få elit-resultat.
Sen var det det här med flykt, skräm en varg och det flyr, punkt slut.

Här kommer hybriden, den blir skrämd, ena halvan av hjärnan kan inte fly, andra halvan av hjärnan måste fly.
Med följande kortslutning som följd, sen att vi inte ser det, eller ännu värre, uppfattar kortslutningen som en metal stabilitet handlar ju bara om okunskap.

Ok va kul. Men ceskoslovensky wolfdog räknas inte i kategorin varghybrid. Flr det är precis som alla andra hundar en egen ras. Handlar inte bas om utseendet, facinationen, friskheten å jur nära naturen den känns är det stora. Husky kan inte ens Jämföras, det är en spets hund med grymm jaktinstinkt är avlad för att dra. Mycket mer hund känsla att ha en csw

Kan ändå tänka mig att det är mer varg i den än andra hundraser då det där väl är en ganska ny ras?
Hur är det mer hundkänsla att ha csw än en husky?

Sen kan jag inte riktigt förstå ditt andra inlägg. Dagens hundar må komma från vargen, men det är ju bra länge sen. Hund och varg är inte samma sak. Jag må vara fascinerad av vargen, men jag vill inte ha varg i min hund. En hund är tam och har levt med människan i flera tusen år. Vargen är fortfarande ett vilt djur. Det är olika instikter som kan krocka ordentligt, vilket det kan göra i annan blandrasavel också där man korsar två helt olika raser med helt olika användningsområde.
Om det är för mycket varg i en hund skulle jag aldrig kunna känna mig trygg, då man aldrig vet hur den skulle reagera.
Skulle du vilja ha en varg också? Eftersom hunden kommer från vargen? Det blir ju mest naturligt så?

Svenska Kennel klubben är väldigt hårda på att ta in nya raser specielt med varg i, så den är noga granskad av (de som kan sin sak) och föräldradjuren va tvungen att göra ett MH-test innan avel i Sverige

Så alla Tjeckare som går/har gått i avel idag är MH:ade? Skulle du vilja ge mig namnen på din hunds föräldrar (som exempel) så att jag kan få kika på resultaten på hunddata? :)

MH= psyktest där de skräms, överaskas av främlingar osv för att se psyket i dem, med de sagt så tror jag att experterna är säkra på att denna ras är stabil och bra i generna.

Har du sett ett MH någon gång? :)
Huvudändamålet är att se hur en kull blivit efter 2 individer (=föräldrarna) och försöka se en röd tråd. Man vill också se om hundarna kan avreagera efter ett skrämselmoment i form av visuell (dumpen) eller auditiv (skramlet) överraskning.
Sen är det ju hanteringen, kampen, jakten osv, men där kan det förväntas väldigt olika på olika raser beroende på användning etc.

Det är inget test utan bara en beskrivning av hur hunden/kullen reagerar på olika "retningar" just den dagen. Hur bra/illa det än går så är det "ok" att avla/tävla på/med hunden efteråt.

Jag blev mest irriterad när jag läste :o

Målet var att kombinera schäferns bruksegenskaper med vargens användbara egenskaper.

Och vilka egenskaper är det?

Användningsområde

Brukshund

:confused:
Vad definierar då SKK som brukshund om TV är det?

Den är orädd och modig

Måste man inte vara rädd för att kunna vara modig? :D

(Inte riktat till dig alls vallhund! Jag ifrågasätter den knepiga texten)

Skulle du vilja ge mig namnen på din hunds föräldrar (som exempel) så att jag kan få kika på resultaten på hunddata? :)
Det står väl kennelnamn och hundens namn i tråden så du borde själv kunna lista ut vilken hund det är (jag hittade den på SKK direkt typ :p) :laugh:

Edit: Ops det var på wolfdog.org jag kollade, inte SKK, blandade ihop dem :crazy:

Senast ändrad:

Det står väl kennelnamn och hundens namn i tråden så du borde själv kunna lista ut vilken hund det är (jag hittade den på SKK direkt typ :p) :laugh:

Edit: Ops det var på wolfdog.org jag kollade, inte SKK, blandade ihop dem :crazy:

Hittade föräldrarna på wolfdog.org och sökte på dem på SKK och ja, båda har gjort MH vad jag kan se. :laugh:

Fast om tjeckiska armén utvecklat rasen så har de förmodligen tagit fram den som en brukshund, inte till sällskap...

Vem nämnde sällskap? Det finns ju betydligt flera kategorier än bara brukshund och sällskap ;)

Den är inte en av våra 17 brukshundsraser, därför jag ställde mig frågande till SKKs text.

Senast ändrad:

Men det är väll rätt specifikt för Sverige att ha ett antal brukshundsraser som har ensam rätt om deltagelse i vissa prov/tävlingar.
Nog måste en hundras kunna sägas vara brukshundar trots att en svensk klubb inte har ansvar för rasen i Sverige.

Senast ändrad:

Eftersom folk via min gästbok upplyste mig om att den här tråden fanns och var aktiv är det väl meningen jag skall lägga mig i lite då. ;) För de som inte vet det lever jag med 4 Saarloos Wolfhonds och har varit intresserad av både den rasen och CsV i sisådär 7-8 år

Både Saarloos och Ceskoslovensky Vlcak erkändes av SKK våren 2007 (inte 2008 som någon skrev).
Skulle inte klassa någon av dem som riktiga brukshundar och ABSOLUT inte Saarloos, CsV är väl mer lämpad för sånt men kommer ändå inte upp i samma klass som Schäfer och annat.
Att SKK kräver MH-test på svenskreggade föräldradjur innan avel är förmodligen för att de (som så många andra) tror att vargblodet i hundarna gör dem; galna, oberäkneliga, farliga osv osv.... Mig veterligen är det bara dessa två raser utöver bruksrasena där MH krävs innan avel?!

Det finns inget som säger hur mycket eller hur lite vargblod en SWH eller CsV ska/får ha och statistik sidorna får man ta med en nypa salt.. Vad jag vet räknar de på det "lätta sättet". (= Om modern är 50% varg och fadern 25% varg blir avkomman 37,5% varg) I verkligheten fungerar det ju inte riktigt så och inte ens kullsyskon har exakt samma %, enda som är helt säkert är att om man parar en varg och en hund blir avkomman 50/50.
(enligt statistik sidorna har för övrigt 3 av våra SWH 34,31% varg och den fjärde 35%)

Båda raserna ÄR speciella och krävande på sitt eget lilla vis. ;) Många tycker att man har tagit 7632876876 steg tillbaka i domesticeringen genom att ta fram dem och till viss del har de väl rätt. De har mycket av "det vilda" i sig men är inte "farligare" än någon annan ras.

Ninni

Såg att wolfdog.org kommer upp i denna tråd och vill bara tillägga att det är ett privat forum och en del (ink admin och moderatorerna) är helt galet fanatiska. Sen så är det ju upp till var och en att hänga där och ta till sig av den infon men JAG gör det inte. :)

MH är utbrett även inom de raser där det inte krävs, just för att man vill se hur mentaliteten har utvecklat sig.

MH är utbrett även inom de raser där det inte krävs, just för att man vill se hur mentaliteten har utvecklat sig.

Jo men i detta fallet med SWH Och CsV så KRÄVER SKK ett MH innan man får avla på dom och precis som Wolfwhistle skrev - Mig veterligen är det bara dessa två raser utöver bruksrasena där MH krävs innan avel?! - eller?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka