Ny godkänd ras?

Sv: Ny godkänd ras?

Så spännande att läsa tråden, verkar som de som kan å vet minst i ämnet skriver längsta inläggen. Sj är jag ägare av en ceskoslovensky wolfdog. Det är en ras så får därför inte ens räknas som varghybrid, procenten är laglig i de godkännda raserna saarloos och tjeckisk wolfdog, svensk varghund är ingen ras, bara en gubbe som expremiterar på bakgården (varghybrider). Finns fala överallt på nätet om rasen tjeckisk å des stamtavlor samt blodanalyser. Den mest pålitliga hunden jag haft dock har den lite gener som gör den speciell men inget dåligt eller farligt

Ja detämmer man måste gå in i kalkylatorn å räkna inte ens testat själv ens , har bara på papper hemma, finns ej heller bilder och sånt för deras server har varit kras, men kommer att komma data å dyligt i framtiden men han är bara 7 månader en

Okej! :laugh: Jag orkar inte räkna själv :D men kollade lite i stamtavlan (är lite av en stamtavlenörd) och en hane, denna: http://www.wolfdog.org/eng/dbase/d923.html verkar återkomma massor av gånger i led 6-8 så de har linjeavlat rätt mycket?

Edit: Vilka raser har de använt för att utveckla denna ras? Jag såg många tyskklingande namn så kanske schäfer också?

Senast ändrad:

Okej! :laugh: Jag orkar inte räkna själv :D men kollade lite i stamtavlan (är lite av en stamtavlenörd) och en hane, denna: http://www.wolfdog.org/eng/dbase/d923.html verkar återkomma massor av gånger i led 6-8 så de har linjeavlat rätt mycket?

Edit: Vilka raser har de använt för att utveckla denna ras? Jag såg många tyskklingande namn så kanske schäfer också?

Hehe jag började själv läsa tavlor men bleev förvirrad hehe. Men det är mycket riktigt, tjeckiska arme'n tog fram rasen, de ville förbättra å stärka schäfer ifrån sjukdommar å mycket annat, de är bara schäfer å varg i rasen, det är ju en en rätt ny ras egentligen finns inte så många i jämförelse med tex schäfer. Men de tog fram 5 blodlinjer å avlade på för att motverka tidig inavel så många har myycket ifrån sin huvud linje, men sen går olika linjer korsade numera men vissa verka få mycket av vissa vargar kontra schäfrar hur de funka exakt genetisk vill jag inte utala mig om då jag själv inte vet.

På vilket sätt är den speciell? :laugh:

Sitter på mobilen förvirrande att hitta trådarnas svar kan du maila el dyligt om du e mer intresserad speciell är den på ett mer sammanfattat vis, egenskaper är, destruktiv valp, väldig livlig å lekfull, den lever med dig å inte för dig som många hundar gör, den e lättlärd men tänker mycket själv den testa gärna gränser å alfa possition imellanåt, den e sjukt smart enligt mig, den har en grymt stark flockinstingt, vill vara med hela tiden, viljan att hitta mat å inte bara få serverad är stor, den springer likt en varg å har koll på hel sin omgivning. Vissa saker låter jobbigt men man måste leva med den eller träffa rasen mycket för att verkligen förstå, men en väldigt härlig hund, finns många små egenskaper som e svåra att förklara men helheten av dess beteende e speciell men på ett bra sett för dr mesta

Går att läsa massor på tex wolfdog.se å välj engelska

Vad i hela friden menar du med att valparna är destruktiva?!

I övrigt tycker jag det är grymt att ens tänka tanken att korsa två individer där den ena har lägsta möjliga domesticeringsgrad (varg) med den som har högsta tänkbara domesticeringsgrad (schäfer). De djuret borde kortsluta rejält om det tex blir skrämt.

I övrigt tycker jag det är grymt att ens tänka tanken att korsa två individer där den ena har lägsta möjliga domesticeringsgrad (varg) med den som har högsta tänkbara domesticeringsgrad (schäfer). De djuret borde kortsluta rejält om det tex blir skrämt.

Förstår inte riktigt vad du menar?? Men ja när utber kli gen av rasen från början startade så va säkert de första individer väldigt olika de som är idag, men de har ju avlat för att få ett bra psyke, jag vill tycka att dom e väldigt stabila, lyckas du skrämma min hund så får mana veta men han är helt orädd, han älskar alla människor i stort sett. Aldrig någonsin ens huggt något på Alvar vid hård lek, matskål eller när man tar ben osv då mycket snällare än schäfer, du heter själv blandras. Alla rasen har blivit just en egen ras pga att de är bra å stabila på något vis så varför korsa man dem renrasiga till blandras, minst lika stor risk för kortslutning då. Tex rotviller schäfer osv

Nyfiken är besatt va men man behöver inte ha fördomar innan man vet något om rasen. Tänk så här de va tjeckiska arme'n som tog fram den i 5 blodlinjer, därigenom seriös avel. Svenska Kennel klubben är väldigt hårda på att ta in nya raser specielt med varg i, så den är noga granskad av (de som kan sin sak) och föräldradjuren va tvungen att göra ett MH-test innan avel i Sverige MH= psyktest där de skräms, överaskas av främlingar osv för att se psyket i dem, med de sagt så tror jag att experterna är säkra på att denna ras är stabil och bra i generna. Se den som en schäfer som ej är sönderavlad, dom är befriade ifrån de flesta sjukdomar , ledproblem å dyligt samt har en livslängd på ca 14 år i vanliga fall. De liknar varg ,har vissa naturliga beteenden och har lite mer egen hjärna att tänka med. Det är den stora skillnaden, därför rasen blev till på ca 70- 80 talet och det är sådan den är idag. Testa sök på den så kommer du hitta massa räddnings jobb den används inom

KL
Där jag bor fanns det en äldre karl med en varghybrid när det blev olagligt. Men hunden var ganska gammal då, och väldigt snäll så han fick ha kvar den. Hur många procent varg det var i den vet jag inte.

Jag gillar vargar, men skulle aldrig våga ha en varghybrid. Kan inte riktigt förstå varför man ska korsa hundraser med varg... Vill jag ha en hund som ser ut lite som en varg skulle jag ha en husky..

KL
Där jag bor fanns det en äldre karl med en varghybrid när det blev olagligt. Men hunden var ganska gammal då, och väldigt snäll så han fick ha kvar den. Hur många procent varg det var i den vet jag inte.

Jag gillar vargar, men skulle aldrig våga ha en varghybrid. Kan inte riktigt förstå varför man ska korsa hundraser med varg... Vill jag ha en hund som ser ut lite som en varg skulle jag ha en husky..

Ok va kul. Men ceskoslovensky wolfdog räknas inte i kategorin varghybrid. Flr det är precis som alla andra hundar en egen ras. Handlar inte bas om utseendet, facinationen, friskheten å jur nära naturen den känns är det stora. Husky kan inte ens Jämföras, det är en spets hund med grymm jaktinstinkt är avlad för att dra. Mycket mer hund känsla att ha en csw

Alla som har åsikter om hundar som korsats med varg tänk så här. Va kommer hunden ifrån? Titta på eran hund och sen titta på en varg, dingo osv å fundera på hur dagens hundar blev som de ser ut å är, det är präglade i generna för art va på ett sett å se ut på ett visst sett för att tillfredställa våra behov. Ju mindre eller olikare ett vilt hunddjur de ät ju mer lär de ha lidit på resans gång till att bli det de är idag. Eller e marioriteten så godtrogna att de tror att hunden ramlade från himelen ner i människans tv soffa i tyst tals olika raser å va naturliga!!?? Att korsa schäfer med ett ursprung borde va bland de naturligaste man kan göra, dom går tillbaka lite av sitt egna tänkande, de blir friskare från avels sjukdommar å lever längre.

Alla som har åsikter om hundar som korsats med varg tänk så här. Va kommer hunden ifrån? Titta på eran hund och sen titta på en varg, dingo osv å fundera på hur dagens hundar blev som de ser ut å är, det är präglade i generna för art va på ett sett å se ut på ett visst sett för att tillfredställa våra behov. Ju mindre eller olikare ett vilt hunddjur de ät ju mer lär de ha lidit på resans gång till att bli det de är idag. Eller e marioriteten så godtrogna att de tror att hunden ramlade från himelen ner i människans tv soffa i tyst tals olika raser å va naturliga!!?? Att korsa schäfer med ett ursprung borde va bland de naturligaste man kan göra, dom går tillbaka lite av sitt egna tänkande, de blir friskare från avels sjukdommar å lever längre.

Fast nu är de väl (om jag inte mins fel) så att schäfern är betydligt mindre släckt med vargar än de flesta andra raser. Dom kanske liknar vargar i utsende men genetiskt sett är de så långt ifrån varg som en hund kan vara.

Jag kan inget om hybridaveln och är inte insatt i ämnet så tänker inte säga bu eller bä däremot är jag extremt emot oplanerad blandrasavel då man korsar stark avlade individer med olika "inriktningar" de villsäga motsatta instinkter. Man spelar då mer än någonsin på lotto. Med tur ärver hunden psyket från ena föräldradjuret och mår helt fint med mindre tur och mest lokisk får hunden delar från båda föräldradjuren och med otur ärver hunden 2 instinkter som strider mot varandra. I schäfer/varg hybrider är de blandannat stå kvar resp att fly instinkten som kan krocka och göra djuret otroligt lidande när så staka instinkter krockar. Men detta gäller alltså all blandrasavel med hundar som är framavlad med extremt stora instinkter tex som collie har med vallning.

I min mening är de aldrig försvarbart att korsa djur med olika instinkter pga av att man bara riskerar att föda upp lidande hundar. man tar alltid de channserna i avelsarbete men man kan som avlare minimera eller maximera oddsen.

:crazy:

Jo, så kan man ju också tänka. Jag föreslår att du tar dig några kurser inom etologi och hundavel.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi står på kö på en hanvalp, och har varit med från start, redan i september tog vi kontakt med uppfödaren som väntade på att tiken...
2
Svar
26
· Visningar
2 518
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 256
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 942
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går...
2
Svar
35
· Visningar
357
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Orolig katt i bil