Nu var det slut med fölningsturen för i år!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
Sv: Nu var det slut med fölningsturen för i år!

Stackars er!

Tycker verkligen att du haft tillräckligt med otur för att det ska räcka för en hel uppfödarkarriär!

Håller tummarna stenhårt för att hon ska klara det!

Känner med er, hoppas verkligen att hon repar sig och kommer tillbaka. Tycker ni var modiga som drog iväg till Helsingborg, beundrar er. Själv känns det mest som om jag avlivat henne och lagt mig själv brevid och dött. Vi har också haft det tufft och mist hästar (och föl) och jag känner att modet och kraften på något sätt får sig en törn. Men det är klart, när man väl är där så... gör man det man känner att man måste.

Nu har ni ju fölisen också men... ändå! All heder!

Lita på att vi håller tummarna och tänker på er här uppe också.

Fy fan.
Helt plötsligt hoppas jag nästan att mitt 3-årssto inte är dräktig vid första ultraljudet om en vecka... :crazy:

Jag hoppas verkligen att båda tjejerna kommer att må bra inom kort.

Nobbeled skrev:
Är det någon som vet om detta är "vanligt" för unga förstagångare?

Lill / Stall Nöbbeled (som hade två lätta fölningar innan i år)

Nej fy..beklagar er förlust och hoppas samtidigt att ert sto överlever...Infektionsrisken är ju ganska stor..

Till din fråga.
Piece hemma hade problem..vi såg redan innan hon la sig att det var nåt galet.

När hon väl satte igång värkarna så gick vi in och kände.
Mycket riktigt så var ett av fölets ben på väg rätt upp i ändtarmen.
Vi lyckades med nöd och näppe rätta den skapligt.

Hon fick en tarmskada med inte perforering.

Efter detta så har hon fått flera föl men vi påpekar alltid för stationen hon åker till att den som ska känna på henne måste ha smala armar då hon är ganska trång av ärren.

Piece var en första gångsmärr när det hände.

AM

*kl*
Jag håller verkligen tummarna för att du ska få hem båda två välbehållna!
Och man kan ju inte understryka nog vikten av övervakning vid fölning...

De är duktiga i Helsingborg, så jag håller tummarna för att det ordnar sig.

Man får sig en tankeställare när man hör om sådant. Skönt att vårt stall har fölat klart för i år tänker jag.

Usch, stackars sto!! Vilken fruktansvard smarta!:cry:
Nu hopas jag att de som inte vakar nar stoet folar tanker till lite, for inte vill man val att sin hast ska behova lida pa ett sadant sett:mad:
Oavsett hur man vrider och vander, och olika forklaringar, sa maste man ju se till att sitt sto inte behover ligga sondertrasad i flera timmar, och bara lida:crazy: :cry: :mad: :(

Oj så fruktansvärt!

Men jag beundrar er för att ni körde iväg henne och vill försöka hjälpa henne.

:bow:

Jag hade nog gjort som gragge, tror jag det var skrev.
Avlivat stoet och själv lagt mig brevid och dött......

Hoppas nu att ni får lön för mödan och att det kommer 2 friska hästar hem igen.

Lycka till nu och här hålls det tummar och hovar för er.

Lånar knapp......

Har precis suttit och läst tråden "Fölet inte rest sig?" och känner mig så otroligt ledsen :cry: av bara tanken att vi kanske efter en god natts sömn hade kommit ut till stallet och trott att allt var frid och fröjd eftersom "fölet stod upp själv". Någon som kanske överlämnar fölningen själv till stoet att klara av kanske inte ens lyfter stoets svans för att kolla hur hon ser ut efter fölningen. " Det läker sig väl själv, det gör det ju för vildhästarna :cry: Förlåt, detta var ett sido spår.

Vad jag förstår på era svar så är det inte helt ovanligt att sånt här händer.

Tackar för alla hållna tummar och jag hoppas verkligen att de hjälper. Jag vill nämligen få hem mina hästar och min kompis vill ha tillbaka sin tränings- och framtida tävlingskompis.

Jag återkommer när jag får mer information från Helsingborg.
Och jag hoppas att jag snart kan skicka en bild till dig Shady på min lilla böna tillsammans med sin mamma.

Lill / STall Nöbbeled

Huh, lider verkligen med Dig!
Läste i någon annan tråd att Du inte haft någon vidare tur med tidigare fölningar, och tänkte då att Du haft ännu mer otur än jag. Och så händer något sådant, snacka om orättvist!
Håller alla tummar jag kan för Dig och Dina hästar.

Mvh. Camilla

Usch vad hemskt! Att det kan bli så himla FEL. Hoppas verkligen hon fixar det! *håller tummarna*

Ja den bilden skall bli den bästa att lägga in. Håller tummarna så dom blir blå för att du skall få hem båda pigga och krya.

I det förra stallet där vi stod fick de förra året ett föl som var på väg ut analt. Som tur var så hann de upptäcka det i tid och lyckades med ren kraft trycka tillbaka fölet och få det att komma ut rätt, men det är mkt erfarna uppfödare som varit med om 100-tals fölningar. Tack vare det snabba ingripandet så överlevde både föl och sto, men stoet var rejält svullen och misshandlad bak även om hon inte fick några tarmskador.

Hade de inte varit på plats hade ingen av dem överlevt. Det var inget maidensto vad jag vet, men jag har ingen aning om stoet betäcktes om igen.

Håller tummarna att det går bra för er och att de båda kommer hem igen välbehållna. :bump:

Läste förra året om all otur du haft, tänker på er och håller tummarna för att det ska gå bra för er nu. Måtte någon av alla de 30% som inte övervakar fölningarna läsa denna tråd och att de får sig en tankeställare.

Hej!

Hur mår dom idag? Verkar det gå åt rätt håll? Lite tidigt jag vet men undrar.

Tänker på er!

Mvh / Fia

Har du hört något? Tänker på er. Kramar i massor.

Lånar knapp........

Har inte prata med någon veterinär idag eftersom det inte är någon telefontid, men enligt journalen är allmäntillståndet gott för stoet även om hon har kraftiga avslag och är mycket svullen.

Tack och lov verkar fölungen vara pigg och har god aptit. Dessvärre stod det inget om hon fick dia stoet eller om hon fick ersättning.

Hoppas nu bara att det inte tillstöter någon komplikation.

Tack för alla "tankar" och stöttning!

Lill / Stall Nöbbeled

Skönt att höra att de iaf verkar "pigga" bägge två. Håller alla tummar för er!!

/C

Håller tummarna för er att allt slutar lyckligt.
Hemskt att sådant händer även när man är med och är vaksam.Definitivt tänkvärt för alla som inte är det!

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·
Avel Vårt sista sto för säsongen har nu äntligen ovulerat. Hon är klar idag, så nog var det på håret då sista tappning var igår. Nåväl...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: ancan
·
S
Avel I dag är det ingen rolig dag... Som en del säkert vet så fick ett av mina ston ett avslaget höftben i januari, hon hängde på repet...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 824
Senast: Lillemim
·
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 975
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar