B
Bloody F Mary
Sv: När det som inte får hända händer
Jag vill gärna veta mer.
och undrar vad är då "halvvägs ute"? är det som här när endast nostippen sticker ut och alltså då fölets bål är kvar i livmodern o bakom bäckenkanten och därför fölet syresätter sig via navelsträngen, eller är halvvägs ute när fölet har kommit längre och navelsträngen kläms mot bäckenkanten, syretillförseln stryps av detta? i det senare fallet vet o förstår jag en intubering men i det första?
nu tror jag faktiskt att det är du som får läsa på lite..
om du gör det så inser du snart att på de världsledande "förlossningsklinikerna" för hästar räddar man livet på fölen som sitter "halvvägs ut" genom att intubera dem och mekaniskt ventilera dem. De rekommenderar att om man inte har tillgång till en tub och t ex rubens blåsa att man kör "mun mot nos-metoden".
Jag vill gärna veta mer.
och undrar vad är då "halvvägs ute"? är det som här när endast nostippen sticker ut och alltså då fölets bål är kvar i livmodern o bakom bäckenkanten och därför fölet syresätter sig via navelsträngen, eller är halvvägs ute när fölet har kommit längre och navelsträngen kläms mot bäckenkanten, syretillförseln stryps av detta? i det senare fallet vet o förstår jag en intubering men i det första?