Tora
Trådstartare
Sv: När det som inte får hända händer
Nja nu sa veterinärerna att fölet överlevde mycket tack vare att ägaren höll igång andningen på den. Veterinären på plata var noggran med att man blåste luft in i näsborrarna med jämna mellanrum. Faktum är att fölis slutade andas några gånger men kom igång efter mun mot näsborre.
Stoet hade inga verkar längre heller så det var inget tryck på fölis från det hållet.
Mvh
Tora
Jo jag förstår men det finns inget i näsan näsborrarna som kan ta upp syret, det vet ju alla och givetvis du med att den syreutbytet sker i lungorna och dit kommer knappast hennes inblåsta luft för fölets lungor är ju självklart oxå utsatt från ett visst tryck från stoets kropp.Jag tycker självklart ni alla gjort ett fantastiskt jobb men att skriva att det går att rädda föl med mun mot mun metoden när de fortfarande ligger kvar innuti stoet anser jag vara okorrekt och tycker det ska uppmärksammas så inga andra tror att man kan börja blåsa när näsan sticker ut lite för att fölungen ska överleva därinne när allt hänger på navelsträngens möjlighet att transportera över blod till fölet. Går den av eller moderkakan lossnar innan fölet är ute går det liksom inte att kompensera det med munmotmun metoden när bara fölets nos sticker ut, men än igen ni har gjort ett fantastiskt jobb .
Nja nu sa veterinärerna att fölet överlevde mycket tack vare att ägaren höll igång andningen på den. Veterinären på plata var noggran med att man blåste luft in i näsborrarna med jämna mellanrum. Faktum är att fölis slutade andas några gånger men kom igång efter mun mot näsborre.
Stoet hade inga verkar längre heller så det var inget tryck på fölis från det hållet.
Mvh
Tora