Varför håller man på med avel !?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför håller man på med avel !?!

Grattis till rosetterna!

Pratde med min veterinär som kom förbi för en fika idag.
Han sa att man faktiskt tar tag i ögonhålorna på kalvar o att de tom använder en tång ibland.
Och att är man försiktig så brukar de inte bli några skador på kalven.
Hua:crazy:
Men däremot rekommenderade han det inte på häst.

...har man inte humor orkar man nog inte med att det går emot en!
Sen har jag lite säregen humor i bland...men vad gör det!

"Kicket"...det där med ögon hålorna lät inte trevligt men hade det gjort att jag fått ut min fölunge levande hade jag dragit i dom det kan jag lova....känns dock inget som skulle fungera på häst.

//Tina

uja såg förresten att nästa sto i föl tur har börjat få juver i dag....

Tack för alla svar å tankar kring min fråga om att dra i ögonhålorna. :bow:

> Stall Lilla Heda: Lycka till med denna fölningen! Förhoppningsvis ser vi en liten söt pålle i föltråden snart!

Nu förstår jag hur du känner...
Ibland undrar man varför livet ska vara så satans orättivst.. Allt sägs ha en mening men ibland kan man ju börja undra.

Jag har oxå nyss förlorat mitt Sto (Adina).:cry: Fick till sist göra kejsarsnitt i Helsingborg, men hon klarade sig inte, så jag förlorade båda två.. Saknar henne så, hon var mitt allt... /ida

Jag hörde om Adina häromdagen och jag ska säja att jag rös i värmen. Tror att du hade ungefär samma fel läge som jag.

Man känner sig så himla hjälplös!

Fick ni åka ända till Helsingborg med henne?

Vi avlivade vårt sto hemma då jag insåg att vi inte kunde göra mer varken för henne eller fölis...

Du ska veta att jag tänker på er!

/Tina

Grejjen var att veterinären fick inte alls ut det, fast många hjälpte till och drog, och för att försöka rädda adina åkte vi ner till Helsingborg. Där försökte de oxå först glidslem, sen att "stycka" fölet i henne men sista utvägen blev ändå kejsarsnitt, men hon vaknade inte efter narkosen... :cry::cry:
hon var min lilla prinsessa iallafall...

Jag hade samma problem, fick inte alls ut fölungen. Den var aldrig utanför nån gång...mitt problem var att stoets bäcken gick sönder så vi fick avliva hemma . vilket så här i efterhand faktiskt kändes mest humant och INTE behöva åka en lång resa på 3 - 4 timmar..

Nu har ju jag lite andra funderingar över fel lägen, jag tycker det blir mer och mer...avlar vi för långbenta hästar????

Var är aveln på väg?

Är det ett vanligare fölnings problem???

Eller är vi bara många med otur....?

//Tina

Läste en artikel i Ridsport för några nummer sedan, där en tysk uppfödare och tränare (tror jag det var...) varnade för samma sak.
De kortlinjerade högställda ston vi får fram i dag kommer kanske inte ha plats för långbenta avkommor, så om 10-15 år vill vi kanske ha tillbaka till vårt gamla svenska avlånga halvblodssto....

Framtiden får utvisa!

tycker också man läst om många fellägen i år pga för långa ben eller fölets exteriör. Känns inte som det varit ett stort problem innan?

Svaret kanske heter embryotransfer? (obs något som jag inte är för alls)... Om nu ridsporten vill ha dessa långbeningar och man behöver ston som har en chans att föda dem....
Kanske något man ser väldigt mycket av om just 10-15 år...
Högställda, långbenta föl som föds fram/upp av surrogatmammor av "födselmässigt korrekt" utseende.
Oj förlåt, lite urspåring där :crazy:
Beklagar TSs förlust och alla andras :cry:, har själv inget föl på gång men har ett sto och har tänkt tanken... Dock har jag ett långlinjerat sto som är lite lågställt - med fantastiskt steg så jag har blivit rekommenderad att ta föl. Men skruttans vet om man skulle våga :confused: - hon är mitt allt - min tös...

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 731
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 383
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar