Varför håller man på med avel !?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför håller man på med avel !?!

Jag beklagar verkligen, så hemskt ledsamt.

Det verkar som om det är en sådan vecka nu, vi har haft lugnt i lagården hela hösten och vintern, men nu har veterinären varit ute 3 gånger på ett par veckor....och vi har förlorat en ko och en kalv utöver det. Och på hästfronten ser det inte ut att bli någon betäckning alls i år, snarare ett sto till hästhimlen. :(

MEn blir så rädd när man läser sånthär!!!:eek:

Lotta

uuuuuuh, jag blir görskraj. :eek: :eek:
Vakar som en hök sedan två nätter och jag ber till Gud att allt ska gå bra (om jag så ska bli religiös...)

Bamsekramar till TS. Nu måste väl ändå din "katastrof"-tröskel vara nådd och passerad med råge.

Nja :crazy: , tycker det låter konstigt att ta bort kraftfodret bara för att dom går över tiden.

Många som går över gör det just för att fölungen inte är färdig. Vårat ena sto gick 21 dgr över förra året, ut kom en mkt outvecklad och tunn unge, om än pigg och frisk. Har tom hört talas om prematura ungar, fast stona gått över tiden. Så den teorin tror inte jag på i allafall.
Men på männsikor vet jag att det stämmer iaf, bebisen tar det den behöver från mamma. Tror att samma sak gäller fölisar.
Hur kan annars dessa oplanerade föl bli bra?
Om fölis är tunn o svag så tror jag den skulle varit det oavsett om du tagit bort kraftfodret eller inte. Självklart med ett bra stråfoder.
Men om man över ger av protein så ökar risken för en bamsing...
Ja jag vet ju inte säkert...men jag ska prova i år.

Jag tror också att fölet tar vad den behöver. Men har man då som jag, ett sto som kräver mkt foder för att kunna hålla hull och jag tar bort kraftfodret så kommer ju stoet att falla ur rejält.

Ja det dilemmat har ju inte jag...:crazy:
Jag har en häst som är som ett vandrande berg.;)
Hjälper det inte med fri tillgång?
Vissa ger ju verkligen allt till fölen också så då är det ju svårt.
Självklart får man väl se till hur hästen mår innan man tar bort kraftfodret.

Det är väl stoets hull som avgör lite ang hur mkt kraftfoder man ska ge? Om stoet är fin i hull så behöver man knappast ge henne en massa kraftfoder, gen man för lite så får ju fölet sitt men stoet magrar, eller har jag helt fel?

Hur mkt kraftfoder ger ni era ston? Min ska föla i maj.

Mvh hanna

Absolut. Men min veterinär menade att vi överlag överfodrar våra dräktiga ston, vilket leder till förstora fölungar.
De flesta dräktiga ston jag sett är dessutom för feta. Så jag tror tyvärr att för få tänker på hur de ser ut när de fodrar.
Jag har själv 2 feta paddor därute i hagen, de får fri tillgång på bra hösilage o mycket lite kraftfoder. Den 3e som är dräktig har också fri tillgång men får lite mer kraftfoder o hon är fin i hullet.

kl...kanske
STACKARS STACKARS DIG!!!:( håller tummarna för att resterande fölningar går vägen o att du aldrig mer behöver gå igenom nåt liknande igen!:( *styrkekramar*

Nej, fy sjutton vad trist! :cry: Lider verkligen med dig.

knapplån

Beklagar att du förlorade både föl å mamma! Hemskt att det kan gå så fort, ena stunden är de där å i nästa inte. :cry:

Jag har funderat lite över det här med fellägen då jag själv har ett sto som ska föla i juni. En granne som har mjölkkor var nyligen på en utbildning för just fellägen. Där sa de att om huvudet är vridet så kan man lite försiktigt pressa undan ögonen å liksom ta tag i ögonhålorna för att lättare kunna få fram huvudet.
Jag tycker detta låter lite brutalt å undrar om det är något som ni känner till? Är det möjligt att göra så utan att skada fölet? :confused:

Jag har funderat lite över det här med fellägen då jag själv har ett sto som ska föla i juni. En granne som har mjölkkor var nyligen på en utbildning för just fellägen. Där sa de att om huvudet är vridet så kan man lite försiktigt pressa undan ögonen å liksom ta tag i ögonhålorna för att lättare kunna få fram huvudet.
Jag tycker detta låter lite brutalt å undrar om det är något som ni känner till? Är det möjligt att göra så utan att skada fölet? :confused:[/QUOTE]

Jag har varit med och gjort på detta sätt vid en lammning, men där var lammet redan dött. :cry:
Låter knepigt att man inte skulle skada fölis med denna metod.

Tilll TS jag beklagar förlusten...vet inte riktigt vad mer jag kan säga....

knapplån

Beklagar att du förlorade både föl å mamma! Hemskt att det kan gå så fort, ena stunden är de där å i nästa inte. :cry:

Jag tycker detta låter lite brutalt å undrar om det är något som ni känner till? Är det möjligt att göra så utan att skada fölet? :confused:

Tror att det är om man misstänker att kalven är död o man vill rädda kon.

Sen är det lit eskillnad på att rätta fellägen på kor jämfört med hästar - säjer de som vet...
Det jag fått förklarat för mig är att hästar har gott om plats men ont om tid, på kor har man gott om tid på sig, men det är trångt om utrymme...

:rofl: mkt bra beskrivet:rofl: Ska lägga de orden på minnet!

Om ni visste hur trångt och ONT det gör att ligga med hela armen inuti en kossa och försöka rätta till ett felläge:crazy:

Jag håller inte riktigt med!
Kor är lättare. Även om det är trångt så trycker de inte på lika kraftigt som ston gör. När ett sto väl fölar så kör de på allt de har även om det ligger galet och det gör ju att man hela tiden måste hålla tillbaka och det är mkt svårt eftersom det är enorma krafter i värkarna och det är väl därför ston ibland trasar sönder sig själva när de krystar ut ett föl som ligger lite tokigt med tex ett framben. En ko kan liksom avvakta och verkar fatta när det är hopplöst att ta i.
Jag skulle säga att det är i det närmaste hopplöst att själv kunna rätta till ett allvarligt felläge om man inte vet exakt vad man ska göra och gör det snabbt och har långa starka armar, för det är långt in på ett halvblodssto. Man tappar snabbt kraften när man har armen inne i ett sto/ko för dels är det väl ingen optimal arbetsställning och trycket gör att armen snabbt domnar bort.

Riktigt, riktigt tråkigt att höra! :(
Jag håller tummarna för att de resterande fölningarna förlöper utan problem!

/Marie L

Avel & vandrande pinnar
Exteriör: alla ser lika dana ut, ingen som helst skillnad.
Avel: det får dom styra upp själva.
Prestationer: ja du.....
..men jag löser det ....

Jag har faktiskt funderat på kaniner också, dom lär säkert fixa hela avels biten själva och dessutom blir dom så många så så snabbt , Jag hinner inte ens märka om nån fattas, kommer bort eller flyttar.

Nej ärligt talat så kommer jag nog fortsätta med mina hästar.
Det kan snart inte hända mer elände men vi skojade faktiskt i dag när vi skulle och tävla att oj vilket elände kommer att hända i dag och vi måste ta det försiktigt när vi åker transport för man vet inte vad som händer. Man blir jäkligt nojig!

Blev 3 rosetter och det väger upp denna dagen....

Må gott i solen alla

//Tina

Puh... Jag blev nästa rädd att jag gick över gränsen med mitt "skämt" där mitt i allt allvar och otäckheter. Skönt att du inte verkade ta illa upp! :bow:

Roligt att ni fick lite på positiva kontot idag i alla fall! :)

Glad Påsk!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 731
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 383
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar