Varför håller man på med avel !?!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Stall lilla heda
  • Startdatum Startdatum
Sv: Varför håller man på med avel !?!

Tänker på dig in din svåra stund.
Mycket tragiskt, jag är ledsen för er skull:cry:

*Tröstkramar*

*kl*

Sänder dig en varm tanke, för jag har inga ord i världen som kan lindra. Hör av dig om jag kan hjälpa dig på något vis.

Gira

Vi väntar 8 föl i år och räknar med att vi kommer stöta på komplikationer. För under så många år och föl vi nu hållt på så har vi bara haft två fellägen. Ett mindre allvarligt där ett framben låg över huvudet, så det var ju enkelt att rätta till.

Andra felläget var en ren stussbjudning där inget heller kom ut -inte ens svansen! Ringde veterinären, presenterade mig och sa att jag har en fölning som går åt h-vete. Sedan dog telefonen. Så där stod jag och bökade runt, ingen aning om vet hade uppfattat att det var jag osv. Men efter 25 minuter var vet. på plats och jag var säker på att fölis nu var död eftersom jag inte sett några rörelser mellan värkarna. Så ville bara rädda märren. Vet. lyckades pilla fram en svans och ett bakben i taget och sedan drogs bebben ut med ganska mycket våld. Slungade den som man kan slunga smågrisar och hundvalpar och sedan HLR. Helt plötsligt ser vi den darrar till på ögonlocket. Idag snart fyra år senare är damen själv dräktig och jag hoppas innerligt att det går bra. Hennes mamma läkte ihop fint, men ack som hon såg ut. Tyvärr förolyckades hon året därpå pga kraftig sårskada.

Inte förrän efteråt kunde jag förstå hur nära det var att vi miste båda.... Hästen döptes efter veterinären ;)

kl

beklagar det som skedde för dig.
Hemskt tråkigt.

Detta är ju den stora baksidan av att föda upp hästar.
Ansvaret, hopp och förtvivlan när det går käpprätt åt helvete.

Sådant sitter också i. Lång tid efteråt.

Skickar en tröstkram.

AM

stackare:cry: Lider med dig .. och tänker stilla ,varför är det så att en olycka aldrig kommer ensam?

Själv har jag också haft riktig otur med mina hästar och övriga djur i år och jag fasar för min första fölning i maj med en förstföderska dessutom som veterinären vid ultraljuden kommenterade som vansinnigt djup!:(
Är livrädd att det ska gå åt hel-te och att jag inte ska kunna göra något eller inte veta vad att göra!

Ushh det är så att jag ångrar att jag betäckte henne!

Ushh det är så att jag ångrar att jag betäckte henne!
Du, det gör vi nog nästan allihop när fölningarna börjar närma sig... :crazy:

Själv funderar jag på om det kanske är en kastning på gång härute, för lilla damen som är betäckt runt 1/8 har redan börjat sätta juver :crazy: Men det är ju bara att vänta och se. Hon är ny i mitt stall, så jag har ju inget att jämföra med.

Till ts: lider med dig och håller tummarna för att resterande fölningar går relativt smärtfritt.

Det är som sagt när man läser om händelser som denna som man undrar vad man gett sig in på.

Förra året var jag på en föreläsning om fölning några veckor innan min skulle föla, man vaknar upp och inser att det inte är SÅ hemskt ovanligt som man kanske tror med b la fellägen och allt annat som kan gå snett i samband med fölning/föl.

Samtidigt är det bra att lära sig om hur man kan hjälpa till på bästa sätt om olyckan är framme, även om det inte alltid hjälper som vi här fått erfara.

Å fy så hemskt!:eek: Man tycker ju inte att det hade kunnat bli värre.. Men jag tänker alltid så här när något händer.. "Det kunde varit värre". Och det är så sant så... Jag önskar dig all lycka med dina tre andra småttingar!

*kl*

Jaha, undrar vad som är på gång i år???? Nyss ringde en god vän alldeles förtvivlad -deras sto ligger och fölar och det går käpprätt och helvete!!!!:eek: :eek:
Veterinären är på plats och började prata om kejsarsnitt på djursjukhuset, för hon börjar svullna igen. (Ingen del av fölunge syns till och stussbjudning verkar vara problemet.) Om de nu kommer så långt, för märren ligger pall sedan en timme. Så tyvärr verkar denna ljuvliga häst gå samma öde till mötes som Tinas i Lilla Heda :cry:

Gira , med dubbel sorg å Tinas och Cinas förluster....:cry:

Mkt rör sig i min skalle just nu...

*Jag börjar undra var är aveln på väg, börjar det bli så lånbenta & stora föl att våra ston inte klarar av att få fölen i rätt läge innan fölning.

* Varför i hela friden hade jag inte närvaro att mjölka ur mitt sto så vi kunde tagit vara på råmjöken, någon annan hade ju kunnat ha en otrolig nytta av den. Jag som alltid brukar mjölka ur mina ston en liten skvätt för att ha i reserv...denna gång så bara försvann alltihop och det grämer mig nåt in i vassen så här efteråt.
Min lilla råmjölks bank jag hade blev förstörd i stormen Per då vi hade ett längre ström avbrott.

Tack allihop för er tanke och goa stöd i eländet.

//Tina

Senast ändrad av en moderator:

Så gräsligt att det gick så illa för er.

Kan inget annat än att beklaga.

Tina, jag tror det är svårt att ha sinnesnärvaro att tänka på allt när man är mitt inne i en katastrof och en svår förlust.

Önskar dig all lycka till med kommande fölningar.

Det var tråkigt att läsa, och det var så magen knöt sig. Men i verkligheten är det inte så ofta ett föl ligger fel, men när det skall djä.....las så ska det.
Har själv bara haft problem med, det som kommer efter, att inte stoet tar sin fölunge, sk förlossnings nevros. Och det är inte heller så trevligt.
Håller tummarna för dig och de andra fölningarna kommer att med stor säkerhet gå väldigt bra.

Lotta

Om inte om fanns... Man kan inte vara superrationell i alla lägen. Vem tänker på råmjölk när man mister både föl och sto.

Maken och jag har ju haft vår beskärda del av oturen, men peppar, peppar aldrig fellägen.
Det var ju en artikel i senaste ridsport om just långbenta föl, kanske ligger det ngt i det. Jag har haft en hingstunge som var windswept, tackolov rätade han upp sig på 1 vecka.
Men det sägs ju bero på att de legat trångt. Inget föl efter honom har varit inkorrekt, och de har varit både större och mindre än honom. Kanske 'tanten' har blivit uttöjd???
Maken (hovslagare) har ju sett mängder med krokiga föl och är väl inne på samma tanke som dig, räcker stona till?
Faktiskt känns det ganska bra med min 'Matrona' i hagen, i den bålen finns det plats, men det är hennes 1:a föl, så inget är ju självklart.

Skickar en styrketanke och hoppas det går bra i fortsättningen.

MVH/Mi

Usch fy fasen lider verkligen med dej!
Själv väntar jag på mitt föl som iofs inte kommer förren i juli om allt går som beräknat! Å jag är LIVRÄDD för att de ska hända nåt! Då ja å far är de mest olycksdrabbade människorna i världen tror jag :eek:
Men vi får hoppas de går vägen. Men jag vågar inte hoppas på något förren fölis står där! å när den väl står där så får vi ta en dag i sänder! :crazy:
Har Haft ont i magen från första gången ja tog henne till hingsten! Tog sej inte första gången :( Men andra!!:banana: sen har man gått ännu mer på nålar... huuu
Men vi får hoppas de går vägen! MEn blir så rädd när man läser sånthär!!!:eek:

Lotta

Nu var ju mitt sto en dam på 176 cm , men problemet i detta fallet med fel läget var ju till en del av att hon var så djup att vi inte fick fölet över bäcken kanten.
Hon har haft föl förut.

Jag retar mig ändå på att jag inte mjölkade ur henne, kan ge mig den på att jag står och behöver råmjölk vid nästa fölning som är beräknad till den 30 april.
Jag har ju haft min råmjölk i frysen tidigare , den lugnar faktiskt lite..

Borde ha tänkt på det efter ca 45 fölningar, men hjärnan blev helt jäkla tom.

//Tina , som precis lämnat iväg lilla hästen som legat vid ridhuset sedan tisdags natt. Lantbruks tjänst kunde inte hämta tidigare.

Är nu ytterligare 3125:- fattigare på denna betäckning - det är underbart med avel.

Vad tror ni om vandrande pinnar???? Är dom dyra i drift?

.

Vad tror ni om vandrande pinnar???? Är dom dyra i drift?

Du ska se att de lyckas dra med sig termiter som käkar upp huset:D

Nu blev jag lite orolig, menar du att ni inte kunde ändra fölets läge just för att hon var så djup?
Tackar, tackar ännu en sak och noja över. Tycker det räckte med erlichian och allt det dragit med sig:crazy:

MM,man undrar verkligen vad man sysslar med när allt går "åt pipsvängen":cry:

Det är nog så att vi alla förr eller senare får oss en släng av den där skopan full med otur.

Bry dig inte om vandrande pinnar, dom är nog "inge goa å kela me".

kram*

Jag beklagar verkligen din förlust av både sto och föl, det är förjävligt när det går fel.
Frågan varför man ägnar sig åt avel är ju alla de gånger som det går bra, glädjen och lyckan att få se ett nytt litet liv och fundera på vad det skall bli det. Många styrkekramar.

Knapplån!
faktum är att du verklig drabbats av total jävlighet.
Det är så tugnt att mista ett föl vid fölningeller kastning men att mista stoet måste vara värre ändå o dessutom bådeoch.
Hoppas att du hade något sto föl efter henne så du dessutom inte tappade hela stolinjen också.

Min veterinär säger sa att de långa stona är bäst i avelsboxen, för de har ordentlig plats. han varnade för den nya typen av häst för många år sedan.
Hans råd till mig som hade en förstföderska förra året som fick en jättebebis (109cm o hon själv är 157cm o väl ihopkommen),som dessutom var kraftigt x-ben.
Hon gick dessutom 345 dygn.
Hans råd är att jag inte ska ge henne något kraftfoder alls sista månaden, då tillväxten är som störst.
Fölet växer då lite mindre men är ändå tillräckligt stor o stark för att klara det.
O vad gäller stoets mjölk så får hon tillräckligt till den från stråfodret.
Dessutom tar fölis det den vill ha från mammas kropp.
Han sa att man rekommenderat i flera år att strypa allt kraftfoder så fort stona gått över 330 dygn för att fölisarna inte ska växa mer.
Han menade också på att stoägarna tutar i hästarna alldeles för mycket kraftfoder mot vad som behövs vilket leder till jätteföl.
Bättre att öka foderet efter fölning.
Låter ju vettigt med tanke på alla föl som föds o mår bra fastän ägaren inte ens vetat om att stoet varit dräktigt.

Jag tänker följa detta i år.
Mitt sto ska föla 7/6 o går ut på bete 1/5 så det lär ju bli protein bomb ändå, men det blir inget kraftfoder.

Vad tror ni om hans teori?

Sorry det blev rena romanen.:crazy:

Nja :crazy: , tycker det låter konstigt att ta bort kraftfodret bara för att dom går över tiden.

Många som går över gör det just för att fölungen inte är färdig. Vårat ena sto gick 21 dgr över förra året, ut kom en mkt outvecklad och tunn unge, om än pigg och frisk. Har tom hört talas om prematura ungar, fast stona gått över tiden. Så den teorin tror inte jag på i allafall.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Den bättre känslan inombords som jag började känna i början av mars har hållt i sig. Det känns som att det har ljusnat - både om dagarna...
Svar
1
· Visningar
1 018
Senast: _Taggis_
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 731
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 337
Senast: QueenLilith
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 383
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar