Sv: Varför håller man på med avel !?!
Knapplån!
faktum är att du verklig drabbats av total jävlighet.
Det är så tugnt att mista ett föl vid fölningeller kastning men att mista stoet måste vara värre ändå o dessutom bådeoch.
Hoppas att du hade något sto föl efter henne så du dessutom inte tappade hela stolinjen också.
Min veterinär säger sa att de långa stona är bäst i avelsboxen, för de har ordentlig plats. han varnade för den nya typen av häst för många år sedan.
Hans råd till mig som hade en förstföderska förra året som fick en jättebebis (109cm o hon själv är 157cm o väl ihopkommen),som dessutom var kraftigt x-ben.
Hon gick dessutom 345 dygn.
Hans råd är att jag inte ska ge henne något kraftfoder alls sista månaden, då tillväxten är som störst.
Fölet växer då lite mindre men är ändå tillräckligt stor o stark för att klara det.
O vad gäller stoets mjölk så får hon tillräckligt till den från stråfodret.
Dessutom tar fölis det den vill ha från mammas kropp.
Han sa att man rekommenderat i flera år att strypa allt kraftfoder så fort stona gått över 330 dygn för att fölisarna inte ska växa mer.
Han menade också på att stoägarna tutar i hästarna alldeles för mycket kraftfoder mot vad som behövs vilket leder till jätteföl.
Bättre att öka foderet efter fölning.
Låter ju vettigt med tanke på alla föl som föds o mår bra fastän ägaren inte ens vetat om att stoet varit dräktigt.
Jag tänker följa detta i år.
Mitt sto ska föla 7/6 o går ut på bete 1/5 så det lär ju bli protein bomb ändå, men det blir inget kraftfoder.
Vad tror ni om hans teori?
Sorry det blev rena romanen.