Nu var det slut med fölningsturen för i år!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Nobbeled
  • Startdatum Startdatum
N

Nobbeled

I går natt 02:45 fölade mitt sista sto, ett 4 årigt halvblodssto (förstagångare) e.Nactus ue.Bayard.... Tyvärr var det slut på turen för i år!

Fölets hovar kom ut genom vagina medan huvud+hals kom ut genom analöppningen. Det gick så hastigt att det inte gick att få tillbaka nosen. Stoet fick en kraftig värk och ut kom den med hast vilket fick till följd att stoet sprack uppifrån och ner. Dessutom var hon spräckt långt in.

Distriktsveterinären som kom ut rådde till avlivning av stoet redan per telefon, men vi bad att han åtminstonde skulle ringa Helsingborg för rådgivning. Helsingborg tyckte att det värt ett försök att rädda stoet. Stoet fick penicillin och smärtlindring, vi tankade i fölungen råmjölk och sedan bar det iväg de 22 milen till Helsingborg.

Veterinären som undersökte henne och tråcklade ihop henne var åtminstonde hoppfull att det skulle kunna gå att rädda henne.

Fölisen, ett svart stoföl med bläs e.Last Liberty var åtminstonde en tuff liten böna. När vi stannade på vägen och skulle ge fölungen mjölk hade den ställt sig upp i transporten.

När jag pratade med veterinären idag sa han att stoet verkade ha ont mellanåt och låg ganska mycket. Hon verkade ha mycket mjölk och brydde sig om fölungen, men hon tyckte inte om när den diade.
De skulle undersöka livmodern lite mer idag för att se så det inte var skador även på den.

Det enda jag gör nu är att hålla tummarna för att stoet + stofölet klarar sig ifrån infektioner och att jag kan få hem två friska hästar snart.

Är det någon som vet om detta är "vanligt" för unga förstagångare?

Lill / Stall Nöbbeled (som hade två lätta fölningar innan i år)

Sv: Nu var det slut med fölningsturen för i år!

Hej!
Jag har en kompis häst vars sto fölade på precis samma sätt som ditt! Hon blev ganska dålig en tid efter (ett par veckor), men sen blev hon bra! Tror att de "skönhetsopererade" henne efter ca. 1år då det läckte lite mellan analen och vagina! Men idag är hon helt återställd och en fungerande tävlingshäst liksom fölis!

Lycka till, jag håller tummarna så hårt jag kan!

PS. Detta var oxå en förstagångsföderska. DS.

Men guuuud vad hemsk det låter när man läser din tråd. :eek:
Det måste ändå kännas skönt att hon är "inlagd".
Håller mina tummar(så de vitnar) för er.

Herregud!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.... Har aldrig (tack och lov) uplevt något liknande!
Håller tummarna för er och pållarna. Håll oss gärna uppdaterade om hur det går! Tycker definitivt att ni gjorde rätt som åkte ner med henne, de är duktiga i Helsingborg.

Mvh / Fia

Hade en god väns förstafölerska som gjorde ngt liknande för tre år sedan, men där perforerades det även till analen...räddades till livet(fölet dog), men kunde aldrig mera bli dräktig.

:cry:

NEJ!!!:eek:

Kunde du inte fått ha turen på din sida åtminstone i år?:(

Håller tummarna för sto & föl!!

*tröstkramar i massor*

Usch vad hemskt!
Mitt sto fölade precis före ditt sto men där hann jag inte ut utan missade allt precis men ni var ju med och gjorde vad ni kunde iaf.. tänk om jag kommit ut och funnit mitt sto sådan :cry: Men går det fort så går det och krystvärkar kan vara gigantiskt starka.

En kompis till mig hade ett sto som hon sålde till en som skulle ta föl på henne och hon hade aldrig fått föl innan (stoet alltså) och där hände något liknande men de missade fölningen och stoet fick avlivas då fölet även fastnade. Men där var hela ändtarmen förstörd.

Jag håller tummarna för ditt sto och föl :bump:

Vilken mardröm.

Jag hoppas verkligen att de kan fixa till det på Helsingborg, är det nånstans som hon kan räddas så är det där !

Jag håller tummarna för ditt sto coh din fölunge !

:cry:

Jag håller alla tummar jag kan för att hon ska bli bra
Stackars fina Flickan :(

*hoppas hoppas hoppas*

Fy så hemskt! :crazy: Jag håller oxå tummar och hoppas att allt går bra med båda.

Hoppas det går vägen för er!
Trodde du var på gång med okomplicerade fölningar i år...håller tummarna så hårt jag kan!!
//Tina

Skönt att det finns lite hopp i alla fall!

Min plan A var ju att ta ett föl på henne och sedan att hon skulle tränas/tävlas tills jag visste om jag skulle behålla henne som avelssto hos mig.

Jag struntar verkligen om hon inte kan få föl igen bara jag får hem henne igen och att hon kan funka som tävlingshäst.

Tack för lite hopp!

// Lill

Vad hemskt! :(

Mitt stos hagkamrat fick avlivas efter en "liknande" grej. Hon hade två döda tvillingföl i magen, varav den ena kom ut, men den andra låg fel och perforerade livmodern när veterinären försökte vända det rätt och stoet krystade... Hon hade vätska i lungorna och hjärtsäcken och orkade inte lyfta huvudet till slut, samt att hon hade ett stor ödem i sidan, så hon skulle ha blött ihjäl invändigt om de inte hade avlivat henne på stört. :cry:

Förstår inte varför det har varit så mycket sånt just i år! Jag menar, SÅ himla kallt var det inte, även om våren lät vänta på sig...

Jag har varit med om samma sak på ett av våra äldre ston - tyvärr...Hon fick ett föl med underslaget huvud och framben som kom ut fel väg...

Visserligen så kunde vi tillsammans med grannen som är kobonde, pressa tillbaka fölungen så den kom ut rätt. Stoet blev även veterinärundersökt efteråt, men avled ändå efter ett par månader :cry:

Det är bara att beklaga när sådana här saker händer.

Håller tummarna för er !

Helen

Senast ändrad av en moderator:

Fy sån mardröm :( Tycker dessutom att ditt mått med otur måste varit fyllt för längesedan! :(

Du får trösta dig med att de nu är i goda händer åtminstone, de gör säkert allt de kan och lite till där nere.

Håller tummarna stenhårt för dem båda.

Håller tummarna att allt går bra!

NEJ. Vad hemskt. Har ju väntat på foto på denna. Hoppas allt löser sig att din otur nu är förbi med råge inför kommande år. Hör av dig om du behöver prata. Glöm inte att uppdatera oss. Kramar i massor. Tänker på dig och dina hästar.

Usch, vad trist! Ston har så starka värkar så det kan bli så ibland om de ligger fel. Vilken tur att ni var med vid fölningen.
Håller tummarna för att hon kan läka ihop ordentligt. Borde kunna gå vägen om hon inte var trasig långt in i livmodern.

Hoppas hon blir bra! Håller tummarna!

Liknande trådar

Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 750
Senast: Aliche
·
Avel Vårt sista sto för säsongen har nu äntligen ovulerat. Hon är klar idag, så nog var det på håret då sista tappning var igår. Nåväl...
Svar
5
· Visningar
1 361
Senast: ancan
·
S
Avel I dag är det ingen rolig dag... Som en del säkert vet så fick ett av mina ston ett avslaget höftben i januari, hon hängde på repet...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 824
Senast: Lillemim
·
Avel Helsingborg, Gira calling...... Jaha så fick då sista dräktiga märren för året för sig att föla.... Knappt fyllt juver, gul...
2
Svar
31
· Visningar
3 975
Senast: ancan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Hönstråden II