Nu är livet slut

Sv: Nu är livet slut

Fast det där beror nog på hurdan uppväxt man själv fått. T ex är närhetsmetoderna urgamla och det finns alltid folk som använt dem. Min mamma läste Barnaboken när den kom ut, sen brände hon upp skiten och gav oss närhet, kärlek, ammade vid behov och gav oss så mycket tid hon bara hade. Själv tycker jag att hon verkar arrogant, men det är utan att ha läst boken och bara kollat runt på hennes forum.

Men forumen som hon skriver på nu har inte mycket gemensamt med boken då.
Vissa saker är omoderna och vissa saker får för stort focus på forumen.
En av de bättre delarna t.ex. utvecklingsfaserna är ju inte så mycket av en forumfråga.

Att slakta en bok för att man 26 år senare läser på ett forum kan vara litet dumt.

Nä jag slaktade den för att min mor slaktade den för 26 år sen och vi brukar ha samma uppfattning om saker.

Jag tror säkert att det finns vettiga delar i Barnaboken, det har jag hört jättemånga (som läst boken) säga. Men själv läser jag hellre annat, t ex Jesper Juul.

Det är också bra.
Men frågan är om det på samma sätt kan lösa de problem som kan bli där man kör helt fast.

Anna Wahlgrens bok är ganska så meningslös om allt fungerar.
Då så är det som man behöver litet kunskap om barnens utvecklingsstadier så klarar man sig bra.

Men när allting har kraschat, som för TS, så är vilken metod som helst ut ur problemen bättre än ingen metod alls.
Och Anna Wahlgrens metoder är praktiska, handfasta och enkelt beskrivna.

Anna Wahlgren är dock noga att genom hela boken förmedla att det finns andra alternativ om man trivs bättre på annat vis.
Men om man t.ex. inte vill sova med barn i sängen för att man vantrivs med det så finns det metoder för det också.

Ja jag håller nog med dig där, om man kört fast finns det säkert en bra basic grund i hennes bok. Hon har säkert räddat många familjer!

Jag har inte heller uppfattat Anna Wahlgren som så förskräcklig men å andra sidan har jag aldrig känt mig tvingad att följa alla hennes (eller någon annans) anvisningar till punkt och pricka.

Det är väl ungefär som NH och hästar. Den som har en häst som uppför sig som folk (:D) tycker att NH är onödigt och att det räcker med "sunt förnuft". Den som av någon anledning fått en väldigt speciell häst som andra misslyckats med och som man själv kört fast med när man hanterat som vanligt, kan få stor utväxling av att använda NH-metoder till hästens och ens egen enorma lättnad.

När man kollar på hennes videofilmer där hon visar hur hon hanterar barn så blir man rätt förskräckt faktiskt.

Däremot har jag aldrig läst boken som Inte Ung pratar om och det ligger ju en del sanning i att när allt har störtkraschat så är metoden bättre än ingen metod alls ( eller att att man i ren frustration slår )

Har skummat igenom tråden och vill skicka en stor bamsekram.

Man får tycka att det är jobbigt, jättejobbigt med sina barn. Men ibland behöver man litet hjälp på traven och den tycks du ha gripit.

I förlängningen kanske ni kan få hjälp med litet avlastning men innan dess kanske du och pappan kan bestämma att ni tar varannan kväll, eller åtminståne att pappan kan ta två dagar av tre i veckan. Pappan får sin vila från sonen på dagen, vilken ju du inte får.

Sen vill jag säga att det blir bättre. En del barn kräver mer tid och engagemang än andra. Men de blir i gengäld toppen när de blir större.

Jag lovar, been there.

En stor styrkekram.

//Waern

Jag har Barnaboken här hemma. Vissa delar har varit kanonbra, som t ex avsnittet om hur man introducerar ett nytt litet syskon, och fokus på att göra barnen delaktiga i det dagliga arbetet. Men standardmetoden (som handlar om amning och skötsel precis i början) stjälpte mer än den hjälpte. Mina barn har väl helt enkelt inte varit "standard-barn", men jag uppfattade AW som att ALLA barn ska kunna skötas enligt standardmetoden. Så jag håller absolut inte med om detta:

Anna Wahlgren är dock noga att genom hela boken förmedla att det finns andra alternativ om man trivs bättre på annat vis.

Knapplån.

Jag går igenom något liknande som du gör Prinsus. Fast förmodligen har jag ett enklare barn, det säger alla andra i alla fall.

Jag har bland annat Borderline, och får kämpa dagligen för att överleva någorlunda bara pga det. När jag fick barn blev det ännu mer som tog av min energi, och samtidigt så utbröt min fobirmyalgi. Då var jag nyss fyllda 20 år gammal.

Nu är min son strax 3 år, och jag ångrar MÅNGA gånger om dagen att jag skaffade barn. Eller snarare att jag inte var stark nog för att genomgå en abort, trots att jag egentligen visste att det var rätt sak att göra då.
Jag älskar min son, så mycket att det inte går att beskriva. Men vissa stunder, så känner jag en större lust till att ta livet av mig än att umgås med honom.
Han är en väluppfostrad och artig kille när vi är iväg, som sköter sig alldeles perfekt. När vi är hemma, så känns det som om han förvandlas till ett monster. Han slåss, bits, skriker, kastar saker på mig och vägrar att göra något som jag ber honom om. Min ork är så låg att jag gråter för precis ingenting, och tänker hemska tankar om hur jobbig han är.
Hans pappa är till största delen frånvarande, och har alltid varit. Så, jag är 60 mil bort från min egna familj och helt ensam. Jag har grava sömnstörningar och sover vanligtvis mellan 1-3 timmar per dygn, eftersom jag inte vågar ta mina mediciner när jag har ensamt ansvar över sonen. Jag måste ju kunna köra bilen eller tänka klart om något skulle hända!

Han har spenderat hela helgen hos sina farföräldrar, och kom hem kl 18 idag. Kl 19 var jag redo att bryta ihop igen, eftersom han alltid är ännu värre när han kommer hem igen. Jag vet inte hur man ska göra för att magiskt hitta mer energi och blev en bra mamma, jag har inte kommit på knepet än.
Dom få minutrarna om dagen då han kramas med mig och säger att han älskar mig är GULD värda, men tyvärr orkar jag inte mer ändå..
Han går på dagis 5 dagar i veckan, och inte ens det ger mig tillräckligt mycket vila/energi. Jag är så TRÖTT så att jag vill dö.

Samtidigt som jag inte har ork till några konflikter, så måste vissa tas. Farliga saker får man aldrig göra, och jag kan inte bara ta emot hans sparkar, slag och bett. Jag har provat att ignorera honom, men då blir han bara ännu värre.

Jag går i terapi varje vecka, och mestadels så dryftar vi min son just nu. Hon berömmer mig för att jag är en sån bra mamma, och jag sitter där med fet ångest för att min son får en likadan uppväxt som jag fick - med en psykiskt sjuk förälder och en som inte har tid. Jag vill verkligen inte göra samma misstag som mina föräldar gjorde, men jag börjar inse hur svårt det är att inte göra dom.. NU förstår jag varför min psykiskt sjuka pappa faktiskt inte orkade med att ha mig så ofta, eller varför han blev arg så himla lätt. Jag försöker förtvivlat att inte göra samma sak, men det är omöjligt vissa dagar.

Jag hoppas verkligen att ni får hjälp att ta er igenom det här Prinsus, för din sons skull och för din skull!
Jag kämpar vidare, och hoppas på det bästa för oss också.

Men standardmetoden (som handlar om amning och skötsel precis i början)
Det är väl den del som blivit mest omodern med tiden.
Men den var ändå ett fall framåt från det som var innan.
Och den är nog ganska så anpassad för att kunna accepteras av den generation som trodde att bebisarna skulle bli bortskämda om de fick mat när de var hungriga.

Boken är 26 år gammal och det vore ju konstigt om inte utvecklingen hade gått framåt sedan dess.

... jag uppfattade AW som att ALLA barn ska kunna skötas enligt standardmetoden.
Alla barn kan säkert det.
Men jag tror inte att alla föräldrar kan det.
Man måste ju tro på sin metod och gilla den för annars så fungerar det ju inte.

Vissa delar av "standardmetoden" är bra och andra inte.
Jag använde den delvis och i en något omarbetat version som passade mig.

Bäst i boken tycker dock jag är hur man får barnen "rumsrena" så att man kan leva i vanliga hem utan att det blir katastrof.
Jag har aldrig behövt plocka undan något alls (utom farliga saker) och kunnat hälsa på folk utan att ungarna rivit deras hem.
Men det var ganska mycket "jakt" under en period för att få till det.
Men det var värt ansträngningen.

Knappryck

Tack till alla underbara människor här som skriver konstruktiva och stöttande saker.

Till Scilla vill jag säga att du har fått en del om bakfoten och verkar må lite dåligt själv eftersom du känner att du måste trampa på en som redan ligger. Hoppas du mår bättre snart :)

Jag hinner inte läsa allt noga just nu eller svara ordentligt men det var härligt att titta in och skumma lite. Min mamma är här och hjälper mig med sonen i dagarna för att jag jobbar. Har lite svårt att stå ut med henne men det går skapligt och hon är snäll.

Till alla: Min man är underbar och försöker verkligen så gott han kan men vi har båda varsitt nytt jobb och han har en avancerad position på sitt jobb med beredskap och de är kort om folk. Det finns helt enkelt ingen vikarie att sätta in om han skulle vara hemma med TFP för att jag ska vara sjukskriven. Han åker till jobbet och jobbar järnet och rejsar sen hem för att avlösa mig och jag kan sticka iväg på kvällarna om jag vill, inga problem. Men att bara sjukskriva sig är inte så himla lätt för någon av oss så vi försöker lösa det ändå. Fick tips av en kompis om grannar.se där man kan hyra barnvakt. Vi har tänkt att kolla upp det där.

Så fort vi fått lite ordning i vårt nya hem ska jag börja rida igen om det så är på turridning en gång i månaden.

Jag har haft viss hjälp av Anna Wahlgren med att skapa struktur men jag missförstod säkert en del som hon skrev och försökte tidigt göra min son mer självständig än vad som var hälsosamt. Hon skriver att har man inget att göra så ska man skaffa sig, tex att måla om eller så för att barnet ska lära sig att klara sig själv
Det jag har lärt mig på BUP är att skapa närhet med mitt barn vilket är just vad vår familj behöver.

Känslorna går upp och ner.

Hon skriver att har man inget att göra så ska man skaffa sig, tex att måla om eller så för att barnet ska lära sig att klara sig själv

De flesta föräldrar binder barnet för tätt intill sig och gör därmed barnet pacificerat och oförmöget att sysselsätta sig självt.
Men ni hade en annan problematik från början så för er var det närheten som inte var tillräcklig.

Det hela handlar om att skapa en balans.
Barn som man försöker att fösa ifrån sig för att kunna göra annat ifred blir oftast mycket klängiga och uppmärksamhetskrävande.
För de har inte fått den närhet som behövs innan man kan skapa ett avstånd.

Vissa barn kan inte sysselsätta sig själva då de inte har den förmågan.
Men det är nog att räkna som en sorts avvikelse som man ändå måste ta hänsyn till.

Bäst i boken tycker dock jag är hur man får barnen "rumsrena" så att man kan leva i vanliga hem utan att det blir katastrof.
Jag har aldrig behövt plocka undan något alls (utom farliga saker) och kunnat hälsa på folk utan att ungarna rivit deras hem.
Men det var ganska mycket "jakt" under en period för att få till det.
Men det var värt ansträngningen.

Så kan jag med med min treåring, utan att ha läst ett ord av boken. Så det finns förmodligen flera vägar till samma mål.
Min "metod" har nog varit att låta henne titta på och undersöka det mesta, men att respektera ett nej om hon inte får röra något.

Till alla: Min man är underbar och försöker verkligen så gott han kan men vi har båda varsitt nytt jobb och han har en avancerad position på sitt jobb med beredskap och de är kort om folk. Det finns helt enkelt ingen vikarie att sätta in om han skulle vara hemma med TFP för att jag ska vara sjukskriven.

En fråga att tänka till om: Hur skulle ni göra om du råkade skada dig och bryta benet tex? Går hans jobb före då också så du får klara dig själv med barnet? Att må dåligt psykiskt är en lika allvarlig sjukdom, även om den inte syns!:idea:

Så kan jag med med min treåring, utan att ha läst ett ord av boken.
Boken har funnits i 26 år.
De flesta Svenskar som nu blir föräldrar är alltså uppfostrade efter att boken kom.
Om tillräckligt många föräldrar gör på ungefär samma sätt i tillräckligt lång tid så blir metoderna en vana och kultur.

Så det finns förmodligen flera vägar till samma mål.
Min "metod" har nog varit att låta henne titta på och undersöka det mesta, men att respektera ett nej om hon inte får röra något.
Det är den metod som beskrivs i boken.
Men man kan ju lära sig den på andra sätt är att läsa där.
T.ex. genom att titta på föräldrar som man tycker har lyckats bra med sina barn.

Det problem som boken löser mest är att föräldrar i dag inte har så mycket kontakt med barn innan de blir föräldrar.
Så de står alldeles för ofta där utan några erfarenheter att gå efter.
De som har haft många småsyskon har ju oftast fått med sig kunskaperna hemifrån.
Medan de som vuxit upp som ensambarn utan kontakt med andra barn än jämnåriga inte har det med sig i bagaget.
Och i det läget är det bra med en bok.

Man måste inte ha en bok utan om man kan ändå för att man har lärt sig det någon annanstans så är det ju bra.
Men när man inte får ihop saker och ting i livet så är en bok med handfasta råd som fungerar mycket bra att ha.

Knappryck

Till Scilla vill jag säga att du har fått en del om bakfoten och verkar må lite dåligt själv eftersom du känner att du måste trampa på en som redan ligger. Hoppas du mår bättre snart :)

Vad har jag fått om bakfoten? jag har läst ditt inlägg och svarat att precis som många andra här att du verkar må dåligt (har jag fel i det?) och att din man borde uppmärksamma det betydligt allvarligare än vad han gör.
Jag mår inte ett dugg dåligt så det behöver du inte oroa dig över.

Knappryck

Jag har haft viss hjälp av Anna Wahlgren med att skapa struktur men jag missförstod säkert en del som hon skrev och försökte tidigt göra min son mer självständig än vad som var hälsosamt. Hon skriver att har man inget att göra så ska man skaffa sig, tex att måla om eller så för att barnet ska lära sig att klara sig själv
Det jag har lärt mig på BUP är att skapa närhet med mitt barn vilket är just vad vår familj behöver.

Vet du, jag undrade just varifrån du hade fått det där med att ett så litet barn ska kunna leka själv och vara självständig. Det är nämligen i det närmaste omöjligt de 2 första åren, då får man vara glad över varje lite stund man får över åt sig själv. Självständigheten kommer så smått med åren och barnets egen trygghet.
Det är alltså inte dig eller sonen det är fel på utan ni kommer i en omöjlig situation om man har satt förutsättningar som varken du eller barnet har en chans att klara.

Anna Wahlgren ska man läsa med en stor nypa salt, kanske Jesper Juul passar bättre även om jag själv har svårt med "beröm-delen" i hans bok.
Jag tror stenhårt på vad ni får lära er på BUP, att helt enkelt börja i rätt ände.

Jag önskar er all lycka Prinsus, det här fixar ni!:love:

Knappryck

AW vill att man gör barnet delaktig i vardagslivet INNAN barnet blir självständig. Dvs att det inte ska bli tex nu ska vi leka sedan ska mamma/pappa laga maten utan nu ska vi laga maten och vad bra att du är med så att du kan hjälpa mig för jag behöver verkligen din hjälp. När barnet känner sig delaktig i familjen så blir det automatisk tryggt och vågar "lämna" familjen för egna upptäkter. Sedan har hon ju även ensamleken men denna lek är ju mer till för riktigt små barn som håller sig i spjälsängen.

När jag är själv med barnen så är de oftast med mig en stund och hjälper mig med diverse saker. Även om städningen tar längre tid så blir barnet automatiskt sysselsatt med något och jag får saker gjorda utan att behöva underhålla dem. Att sätta igång tvättmaskinen el diskmaskinen (givetvis under uppsyn av vuxen), dammsuga eller torka av bord är perfekta sysslor för en 3 åring.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 744
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar