Sv: Nu är livet slut
*kl*
Vilken tänkvärd tråd! Jag blir alltid lika fascinerad när jag hamnar i en sån här tråd där ett stort antalt kloka människor delar med sig av sin livserfarenhet och håller en öppen diskussion om något som är så tabubelagt!
Till Scilla: jag tror jag förstår vad du menar, men om jag hade varit TS hade jag inte haft så mycket hjälp av dina inlägg, som mer lägger sten på bördan.
Till TS: Jag känner igen mig i allt du skriver! Jag kände precis så att livet är slut och det blir aldrig bra igen. Min räddning är hästen som är mitt andningshål. Det handlar om 2 timmar 3 eller 4 dagar i veckan. Det borde väl inte vara helt nödvändigt för dig att sälja din häst, egentligen? Det blir liksom något som tvingar en bort från hemmet, för det var inte lätt att bara lämna över ungen när det kändes som kaos hemma, men när jag väl kommit iväg och upptäckt att det faktiskt fungerade
....efter att ha fått umgås med hästen, rida, pyssla, kanske t o m träna, var det som att komma hem alldeles nyduschad i själen liksom.
Jag kunde skratta, tålamodet var på topp, visst kunde jag vara fysiskt trött, men mentalt nyfödd!
Nu har jag tagit ett steg vidare, men det är min lösning på mitt problem. Men jag lyckades aldrig att få sambon att förstå MIG, så vi har glidit isär och nu har jag köpt mig mitt alldeles eget hus som jag och barnen flyttar till i augusti. Jag har också långt till släkten, men här finns något som heter veteranpoolen som man kan anlita för 120 kr per timme till barnvakt.
Långt igen, men jag tycker du verkar vara en förträfflig mamma, som verkligen kämpar på och har en förmåga att dessutom sätta ord på vad du känner, vilket är urviktigt. Ord kan inte skada, och jag kallar då hellre mitt barn för div saker än att jag ger efter för impulsen att klappa till det när frustrationen växer sig större än man någonsin känt tidigare. Vad kan man göra, när det känns som att man står vid vägs ände, och ungen bara fortsätter att fresta på tålamodet som man redan har uppbådat allt vad man har av den varan? Vem tar över liksom, när man är ensam en sån stund?
Jag tror att du måste ha mer stöd av sambon, pronto. Sjukskriv dig så att han kan vara hemma mer. Jobba kan man göra när barnet är större. Det är viktigt att DU nu får möjlighet att hitta en BRA mammatillvaro, där DU också får tid för vad du känner. Som sagt, måste du verkligen sälja hästen? Du har redan fått ändra på så mycket på så kort tid som det låter! Stå på dig, för du är viktig, den viktigaste personen i din lilla sons liv, så ta hand om dig så tar du indirekt även hand om den lille.
Den situation som du beskriver med lång förlossning, sjuk bebis, flytt mitt i allt, ja, det låter övermäktigt och jag blir riktigt sur på din sambo som flyr iväg till jobbet
istället för att göra det viktigaste jobbet: skydda dig så att er tillvaro blir hanterbar. Och just det, som elbereth skriver kan det vara en otrolig hjälp att få en samtalskontakt som förmedlar till sambon vad man känner. Det låser sig gärna när man försöker själv (har provat), och din sambo verkar inte kunna ta dina negativa känslor runt mammalivet som det låter på dig.