Nu är livet slut

Sv: Nu är livet slut

En psykotisk människa kan absolut inte skilja på egna tankar och då andra tilltalar dem och inte skilja sin egen person från andra. De kan heller inte uppleva verkligheten som oss andra.

Det går i vissa fall utmärkt att ha koll på vad som är verklighet och vad som är psykos.
Med ren logik så går det att hålla isär det där om det inte är för illa.

(Vet då jag själv har provat psykos av kortison.)

Boken har funnits i 26 år.
De flesta Svenskar som nu blir föräldrar är alltså uppfostrade efter att boken kom.
(Kan inte låta bli fast jag vet att det är petnoga och besserwissigt. )

Jag är 36 och således uppfostrad utan BOKEN, och dessutom på barnhem och fosterhem.

Det är den metod som beskrivs i boken.
Där ser man. Även en blind höna kan lägga ägg.:p

Men man kan ju lära sig den på andra sätt är att läsa där.
T.ex. genom att titta på föräldrar som man tycker har lyckats bra med sina barn.

Eller så kan man använda sunt förnuft, och göra så som det verkar funka bra.

Men när man inte får ihop saker och ting i livet så är en bok med handfasta råd som fungerar mycket bra att ha.

Håller med, med tillägget att det är bra att läsa FLERA böcker, och koka ihop sina egna metoder från det.
Sällan passar ALLT i ngn metod varken på barn eller hästar.

... och dessutom på barnhem och fosterhem.
Men det kan ju vara bra det också.
Om de vuxna runt omkring är utbildade och har erfarenhet runt barn så kan de vara oerhört bra förebilder.
Jag känner några fosterfamiljer som definitivt kunnat förmedla det bästa till sina alla barn.
Både de biologiska och fosterbarnen.

Där ser man. Även en blind höna kan lägga ägg.
Jag tror att man blir påverkad av omgivningen.
Att en lyhörd människa kan se hur andra gör och få intryck som de sedan kan omsätta i praktiken.
Och om många i omgivningen använder en metod som är på modet och som fungerar bra så sprider sig sedan metoden av sig själv.

Tänker inte i övrigt kasta mig in i diskussionen, men du behöver rejält med stöd samt avlstning innan du klappar ihop. Både av samhället och din man!

Jag finns ju i din nya stad och känner du att du behöver komma hemifrån en stund, ensam eller med din son så är du välkommen hit! :laugh:

Kicki :laugh:

Tycker hennes metoder är för hårda.
Tycker inte att det är att stå på barnens sida att trycka ner barnet i vagnen, tvinga de att ligga på ett visst sätt när de ska sova eller att först jaga upp sitt barn till max och sedan pang tjong trycka ner det i sängen och tvinga det att sova.

Vart skriver AW att du ska göra så??????

Jag har Barnaboken här hemma. Vissa delar har varit kanonbra, som t ex avsnittet om hur man introducerar ett nytt litet syskon, och fokus på att göra barnen delaktiga i det dagliga arbetet. Men standardmetoden (som handlar om amning och skötsel precis i början) stjälpte mer än den hjälpte. Mina barn har väl helt enkelt inte varit "standard-barn", men jag uppfattade AW som att ALLA barn ska kunna skötas enligt standardmetoden. Så jag håller absolut inte med om detta:

Funderar lite på det här med standardbarn....

Ligger det i föräldrars natur att vilja ha "unika" barn? Det går inte att applicera metod xx på nn för h*n är såååå speciell...

Ta TS tex. Hon tror att hon är ensam och unik om att ha en störig tvååring, vilket man kan ana att hon inte är.......

Klart att alla barn är unika, det är ju människor, fast små, men det känns som att det är eftersträvansvärt att ha "speciella" barn.

TS. Hur går det?

Nej AW skriver inte, hon visar på videofilm hur man ska gå tillväga !

Hade det stått i skrift hade man kanske försökt tänka att hon inte kan mena "så hårt", men filmen är tydlig och det går inte att misstolka ..

Fast ska man vara petig är det med barnvagnen från SHN-boken och inte från Barnaboken :angel: Det är inte samma böcker. Fast jag har inte läst dem...

Ta TS tex. Hon tror att hon är ensam och unik om att ha en störig tvååring, vilket man kan ana att hon inte är.......

Hur har dina barn varit? Min kompis barn gluttade på ögonen och åt var 4:e timme och sov resten av tiden. Vår son kunde vara vaken 6 h vid samma ålder och sov i princip aldrig på dagarna som nyfödd och åt minst 1 gång per timme.

Hur i sjuttsingen kan man tro att dessa barn ska kunna behandlas på samma sätt och sättas in i samma mall? Det är inte vi som skapat dessa "unika" barn utan de har varit så här olika sen vi kom hem från BB...

Jag pratade om AWs metoder och inte om någon specifik bok

Miss frågade Mirre om vart AW har skrivit det som Mirre skrev och det Mirre skrev kommer inte från någon bok utan från en video som varit uppe för diskussion.

Dvs Mirre tyckte inte att man skulle rekomendera AW till TS

Finns metoden beskrivet i en bok också alltså?

Jag vet bara vad jag såg på filmen när AW visar metoden och den var obehaglig.

Ang att kunna behandla alla barn på samma sätt och i samma mall håller jag fullständigt med dig

Senast ändrad:

Nej AW skriver inte, hon visar på videofilm hur man ska gå tillväga !

Hade det stått i skrift hade man kanske försökt tänka att hon inte kan mena "så hårt", men filmen är tydlig och det går inte att misstolka ..

Det tycker inte jag att den visar, det förstår man väl själv att man inte ska spräcka mjälten på barnet.

Sen är det väldigt tydligt att detta är till för att bryta och lugna, inte tysta, det är en sista utväg när man prövat allt och barnet är hysteriskt

Hur har dina barn varit? Min kompis barn gluttade på ögonen och åt var 4:e timme och sov resten av tiden. Vår son kunde vara vaken 6 h vid samma ålder och sov i princip aldrig på dagarna som nyfödd och åt minst 1 gång per timme.

Hur i sjuttsingen kan man tro att dessa barn ska kunna behandlas på samma sätt och sättas in i samma mall? Det är inte vi som skapat dessa "unika" barn utan de har varit så här olika sen vi kom hem från BB...

Och jag menar att det finns 88 tusen ungar som din kompis barn och som din, alltså inte så unika som man kan tro...

Men nu har ju TS en två åring så....

Jag är inte ensam om att tycka att den hanteringen är otäck, dessutom är det hon säger på videon också helt kokko.

Det är inte säkert att man förstår hur mycket man tar i när man är helt frustrerad, helt slut och verkligen skriker efter hjälp!

Men nu ska inte denna tråd bli till att handla om AW :)

Nu finns det ju inget som heter pressed baby syndrome, utan shaken baby syndrome.....

KL

Hoppas ni löser det här TS!

Och?

Så för att det inte finns ett uttalat namn som pressed baby syndrome så förekommer det inte ?

Jag ( och många fler ) tycker att hanteringen är onödigt hård.

Du är fri att tycka vad du vill om metoden, precis som jag!

Senast ändrad:

Ligger det i föräldrars natur att vilja ha "unika" barn? Det går inte att applicera metod xx på nn för h*n är såååå speciell...

Klart att alla barn är unika, det är ju människor, fast små, men det känns som att det är eftersträvansvärt att ha "speciella" barn.

TS. Hur går det?

Men vad i hela världen spelar det för roll? TS Skriker efter Hjälp! Har det någon betydelse om DU inte tycker hon har en speciell situation??

Det finns säkert flera som varit i TS situation, men vad hjälper det henne nu??

För övrigt håller jag med Calazirya gällande AW, videon är/var inte något jag skulle tillämpa på barna - alls.

Och jag menar att det finns 88 tusen ungar som din kompis barn och som din, alltså inte så unika som man kan tro...

Men nu har ju TS en två åring så....

Ja och alla vuxna är ju likadana också eller hur? Hur tänker du, att de föds som nollställda varelser utan vilja? Utan preferenser? Att det är vi som formar dem till 100% För i så fall håller jag verkligen inte med. Barn är individer redan när de föds och de har olika matbehov, sömnbehov, närhetsbehov och stimuleringsbehov. De går inte att stöpa i en AW-mall där allt ska funka så som hon säger, annars ignorerar man dem lite till genom att ramsa utanför dörren x 50 tills de förstår att ingen kommer komma in och hjälpa dem ändå.

Jag kan förstå att AW känns som en hjälp för dem som inte själva kan luska ut hur deras barn funkar och hur de ska sätta upp rutiner som fungerar för just deras familj.

Kan du förstå hur vi som inte tycker om AWs metoder tänker?

Ehh...?

När jag skrev att mitt barn inte var nåt "standard-barn" tyckte jag att det var en ödmjuk formulering, som erbjöd tolkningen att AW´s metod var det normala, och mitt barn var avvikelsen.

Men jag kan formulera mig hårdare: Det är bara fånigt av AW att hitta på en metod med tidangivelser för amning och skötsel, och dessutom tvärsäkert påstå att den funkar. Trots att hon fick nio egna ungar lyckades hon inte få amningen att funka. Mina egna ungar värjde sig oxå mot denna "standardmetod", som tydligen varken har vetenskaplig eller erfarenhetsmässig grund.

Eller så kan man använda sunt förnuft, och göra så som det verkar funka bra.

Varför skriver du så? Inser du att man kan tolka det så här:

Om man använder sunt förnuft, och gör så som det verkar funka bra, brukar det gå bra. De som får bekymmer med sina barn saknar helt enkelt sunt förnuft.

Liknande trådar

Övr. Barn Lite kortfattat : I slutet på 2012 fick jag veta av en lärare på äldsta sonens skola att de skulle göra en orosanmälan till...
Svar
7
· Visningar
2 103
Senast: Meibla
·
Övr. Barn Jag vill börja med att be dig som upptäcker att du känner mig antingen slutar läsa eller berättar för mig att du läser... Det är ingen...
17 18 19
Svar
369
· Visningar
33 236
Senast: ako
·
Övr. Barn Jag har en son på snart 4år och tyvärr har jag aldrig fått uppleva den där glädjen över att ha barn som andra verkar känna. Man ser...
11 12 13
Svar
257
· Visningar
43 744
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar