Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Mycket bra.
Jag vet av en "bruksmänniska" som var trött på schäfrarnas häsloproblem och skaffade sig en schäfer/rottis blandning just för att "blandraser är friskare". Föräldrardjuren var inte röntgade och som ett brav på posten fick han en hund som hade HD.
Ärftliga sjukdomar nedärvs fast det är blandningar!!!
Både rottis, karelare och samojed igår i SKKs bekämningsprogram mot HD.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Och om nu, som i detta fall, en abortspruta inte fungerar, vad skall man då göra med valparna? Slå ihjäl dem som nyfödda?
Avlivning hos veterinär är annars snabbt och humant avklarat.

Hellre att man avlivar än att hundarna hamnar i omplaceringssvängen, oseriösa hem, o.s.v.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

ja men snälla nån..
alla här på buke, många snackar hej vilt och ni vet INGENTING om hundarna som typ jag och alla andra har, jag är ganska trött på det här snacket, allvarligt talat..

och det är inte bara det här jag menar.. utan allt annat, visst kan man få goda råd här på buke med, MEN oftast är det bara en massa påhopp och klagande, inte bara mot mig utan mot alla andra också!

visst vet jag om att man ska hälso undersöka djuren man har, vad tror du inte vi har f´gjort då? tror du att jag är en hundägare som bara har hundar för skojs skull?
djur är det, nästan det ända som existerar i mitt liv.. jag har alltid haft djur i min närhet och ni verkar tro att jag (tillomed inte ens jag som äger hunden i fråga som har fått dessa valpar) att jag avlar bara för att det är kul, eller kanske avlar jag för pengarnas skull?

ja vem vet.. men alla här (okej kanske inte alla) men dom flesta här på bukefalos verkar gå utifrån vad dom själv tror innan dom vet hur det egentligen är!
och förresten så ska dessa valpar både på hälsoundersökning = fr att se att dom är friska, (bäst att man skriver det, för jag har lärt mig att man ska vara väääldigt tydlig)
och vaccineras och eventuellt idmärkas..

så ni får fan tro vad ni vill... tro att jag är en galning som parar hundar hejvilt!
det är ju som sagt ett fritt land att tro och tycka precis som man vill :smirk:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Du agerar i vilket fall som helst inte för hundarnas bästa.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

röntgade varför ska dom vara det? menar du valparna eller?
lite längre ner skriver du:
visst vet jag om att man ska hälso undersöka djuren man har, vad tror du inte vi har f´gjort då?
Vad säger man om det:angel:

tror du att jag är en hundägare som bara har hundar för skojs skull?
Varför har du hund:confused: Är du tvingad till att ha hund:confused:

ni verkar tro att jag (tillomed inte ens jag som äger hunden i fråga som har fått dessa valpar) att jag avlar bara för att det är kul, eller kanske avlar jag för pengarnas skull?
Vad är då tanken med just den här parningen? Är det för att berika hundsverige med helt fantastiskt smarta hundar?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

som sagt, ni här på bukefalos får tro va fan ni vill.. det är ganska korkat å bara utgå ifrån text istället för verklighet..
men jag förstår verkligen hur en "gammal" bukare tänker när on lämnade bukefalos.. synd, det är verkligen ett bra ställe. och "vissa" personer går det verkligen å ha ett allvarlig/seriös snack med.. men inte här ser jag.. :smirk:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

som sagt, ni här på bukefalos får tro va fan ni vill.. det är ganska korkat å bara utgå ifrån text istället för verklighet..

det enda vi har att utgå ifrån är just texten. det är du som utformar texten och alltså den som förser oss med information. läsaren kan väl knappast klandras för bristerna i informationen?

dessutom; veterinärbesiktningen ger bara information om hur valpen mår vid besiktningstillfället. många ärftlliga defekter visar sig först långt senare, när hunden är vuxen. och vid det laget har man hunnit fästa sig så mycket vid den att det blir smärtsamt att ta bort den. det finns en hel del folk här inne som gjort riktiga tabbar när de köpt hund (jag är en av dem) så varför pissa i motvind när man får tipset att vända sig om?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

som sagt, ni här på bukefalos får tro va fan ni vill.. det är ganska korkat å bara utgå ifrån text istället för verklighet..
men jag förstår verkligen hur en "gammal" bukare tänker när on lämnade bukefalos.. synd, det är verkligen ett bra ställe. och "vissa" personer går det verkligen å ha ett allvarlig/seriös snack med.. men inte här ser jag.. :smirk:

Här har vi ju bara texten att utgå ifrån. Du får väl se till att forma din text så att den stämmer överens med din verklighet. Blir det fel i texten eller att du missuppfattas är det ju bara att rätta till det eller be om ursäkt. Det är svårt att ha ett som du sa, allvarligt/seriöst snack när man inte får svar på frågor.:smirk:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag vet vad jag tycker om människor som medvetet avlar fram blandraser och medvetet avlar på blandraser.

Du bidrar tyvärr bara till att cementera min åsikt, genom att i text lyfta fram den tydliga verklighet som råder.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Om du inte ens vet det mest grundläggande, nämligen att hndar av de raserna SKA röntgas innan parning, vilken sorts undersökning har då gjort?
En lite hälsokoll hos vet med avlyssning av hjärtljud osv räcker inte långt. Det talar bara om att hunden i sig är frisk, inte hur pass bra generna verkar vara och det är dessa valparna ärver.

Du verkar inte heller veta att det är lag på att alla hundar ska märkas och registreras i jordbruksverkets register. Det är alltså inget du bara kan göra om du känner för det.

Ärligt talat, vad vet du om de här hundarna förutom det man ser på ytan?
Ytan går inte i arv, utan det är vad som finns därunder som gör det.

Jisses, säger jag bara.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

visst vet jag om att man ska hälso undersöka djuren man har, vad tror du inte vi har f´gjort då? tror du att jag är en hundägare som bara har hundar för skojs skull?
djur är det, nästan det ända som existerar i mitt liv.. jag har alltid haft djur i min närhet och ni verkar tro att jag (tillomed inte ens jag som äger hunden i fråga som har fått dessa valpar) att jag avlar bara för att det är kul, eller kanske avlar jag för pengarnas skull?

Jag skulle vilja veta vad det är för undersökningar du har gjort. :confused:

Och varför ens korsa dom raserna? ren idioti kallar jag det :crazy:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag vet vad jag tycker om människor som medvetet avlar fram blandraser och medvetet avlar på blandraser.

Du bidrar tyvärr bara till att cementera min åsikt, genom att i text lyfta fram den tydliga verklighet som råder.

Jag bara smyger in en fråga till dig.. Tycker du nån form av blandras avel är ok?
Tex.. så har jag köpt en schabrador valp, röntgade föräldrar och tidigare syskon och släktingar, id märkta osv osvosv.. är det ok?

Förstår ju att man är emot galna korsningar, det är jag med.


Tycker för övrigt Zandrix verkar rätt förvirrad :angel:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hoppar in , jag tycker i princip att blandrasavel är ok om man har ett syfte o kunskap men hur många har det?
Att producera gulliga valpar till en låg kostnad som man sedan kan begära tusentals (7000!!!!) kronor för håller inte. Samtidigt vidhåller jag att mkt av rasaveln genetiskt o egenskapsmässigt ligger på så låg nivå att den inte är värt mer den heller!!!
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hoppar in , jag tycker i princip att blandrasavel är ok om man har ett syfte o kunskap men hur många har det?
Att producera gulliga valpar till en låg kostnad som man sedan kan begära tusentals (7000!!!!) kronor för håller inte. Samtidigt vidhåller jag att mkt av rasaveln genetiskt o egenskapsmässigt ligger på så låg nivå att den inte är värt mer den heller!!!
PL

Ja, okey. Då vi på samma nivå i den frågan.
Han vi har köpt av är högst seriöst. Men finns väldigt många som avlar för att tiken/hanen är ju såååå söt och snäll..(eller bara för att tjäna pengar) utan att tänka på konsekvenserna, och valparnas framtid.


Det är som om jag skulle avla på min förra hanhund (schäfer, långhårig schäfer, labrador, rotweiler, collie, boarder collie) för han va ju så väldans söt! Då kanske jag skulle leta efter nån riktigt gullig liten husky/pitbull korsning till honom att para sig med! som också är snäll och söt, för då blir det ju jättebra valpar! :angel:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

"en hundägare som bara har hundar för skojs skull?"
Varför skulle man annars ha hund om det inte är skojigt? Bortsett från tjänstehundar o.dyl.

"att jag avlar bara för att det är kul,"
Ja varför avlar du annars?

"eventuellt idmärkas.."
Är det möjligen bekant att alla hundar i Sverige ska vara id märkta innan leverans?

Jadzia - :bow: - kunde inte sagt det bättre själv.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag ser mig INTE som någon expert..
Absolut inte men har snackat en hel del med i allfall skånes uppfödare av SH.
dOM BORDE JU KUNNA EN HEL DEL`?''
Din uppfödare är din oh min är min.:bump:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp