Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Röntgen är viktigt eftersom tex höftledsdysplasi inte kan sägas vara rasbunden utan finns på alla någorlunda storvuxna raser nedärvningen är dessutom polygen vilket innebär att man inte kan få ngn utklyvning.
Mentaltest på föräldrarna kan säkert vara bra om man tänker göra en förstagenerationskorsning men blir nog inte relevant i nästa led.
Dessutom hur många renrasiga sällskapshundar mentaltestas inför parning?
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Nja, fast om många av föräldrarnas syskon har visat sig bli något knasiga kan man anta att det finns en viss risk att även de här avkommorna får mindre önskvärda egenskaper. Ett mentaltest har här antagligen inte lika stort värde som för en homogen ras, men det är bättre att kolla för mycket än för lite.

Även sällskapshundar borde mentalkollas enligt mig. Både hund och ägare får ett trevligare liv om hunden är bra i skallen. Dagens test är förvisso gjorda för brukshundar, men det borde inte vara helt omöjligt att ta fram ett lämpat för sällskapsraser.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja lustigt nog tycker SKK o rasklubbarna att sällskapshundar bara behöver se ut på ett visst sätt(sunt eller osunt). Att de har en passande mentalitet har alltid varit oviktigt.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja, tyvärr. Önskar att initiativförmågan och det sunda förnuftet vore större hos uppfödare över lag.

Jag hoppas att en dag kunna använda min hund i avel (fina linjer). Den är av en ras som inte brukar MH-testas och där SKK anser att HD-status saknar betydelse. Ändå kommer jag att MH-testa och bara använda i avel om HD-statusen är A eller B.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Berätta för en helt okunnig på hundar, vad det är med dessa två som gör de så olämpliga att korsa!

Det kan ju bli trevliga korsningar av många konstigheter. Som resultatet av ett högt hopp över staketet:blandponnyn angloarab-ardenner-russ :)
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

stor del av hennes släkt känner vi.. alltså, det är gamla kompisar mm som äger hundarna.. så vi vet hur alla hundarna är i släkten ganska långt tillbaka.. och jag har iaf inte hört att någon har haft problem med dom hundarna.. så det är inge problem där, det är ju inte en helt okänd släkt vi har å göra med precis..;)
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hästar och hundar skiljer sig på några viktiga punkter, användningsområde och mentalitet. Medan hästar av alla raser har i stort sett lika mentalitet skiljer den sig vida mellan hundar. Exempelvis ska en brukshund ( exempelvis Rottweiler, Schäfer och Begisk Vallhund) har skärpa, försvar och liknande egenskaper. Det innebär i praktiken att en brukshund ska kunna bli förbannad och försvara både sig själv och sin förare med hot och bett. För att det då inte ska gå helt överstyr ska de också ha andra egenskaper som balanserar, såsom mod, villighet att vara sin ägare till lags och stabila nerver. En brukshund får inte tända för fort och måste kunna slå av och avreagera. De är helt anpassade för att kunna brukas av människan i skydd, spår, sök osv.

Andra typer av raser har sina specifika egenskaper. Jakthundarna har en mentalitet anpassad för att jaga. En ras som ska jaga vildsvin är mycket tuff, modig och hård, medan apportören ska ha en mjuk mun, milt humör och absolut inte vara hård. Med hård menas då förmågan att glömma och skapa minnesbilder. En hård hund har telfonminne medan en vek/mjuk hund minns mycket väl.

Raser som är avlade för att jobba med människan har egenskaper som gör dem villiga att vara tills lags medan andra raser som i huvudsak arbetar på egen hand saknar detta. De kan lika gärna ge människan fingret om det inte passar. Raser som tidigare använts till kamp har i sin tur andra egenskaper som gör att de inte vänder sig mot människan eller bli helt omöjliga att hantera.

Hunden mentalitet har formats av vad vi använt dem till och det ligger till stor del i generna. En hund blir inte vad du gör den till. En hund blir vad du gör den till utefter dess medfödda förutsättningar. Det är ett rovdjur vi har att göra med och för att det då inte ska gå helt överstyr krävs det att vissa bitar vägs upp av andra.

Om man exempelvis korsar en Rottweiler och en Bordercollie kan man få det värsta av två världar. En Rottweiler ska kunna försvara sig och sitt, bli förbannad på människor när det behövs, vara modig och lagom hård i skallen. Samtidigt är de dock inte direkt samarbetsvilligga utan kan behöva övertalas. Något som då blir väldigt viktig med denna ras är att de inte är nerviga eller tänder på alla cylindrar på en mikrosekund utan de ska ta sig tid att titta. Bordercollie är en annan ytterlighet. De ska vara snabba, "stressiga" och allt det som en Rottweiler inte ska vara, just för att BC ska klara sitt jobb med fåren. Om man då tar och blandar de två kan man få ett strssat nervknippe som blir arg och biter först och frågar sedan.

Något annat somman ska akta sig för är att blanda stor kamplust och skärpa. Amstaff och pitbull har stor kamplust kvar från den tiden då de kampade med andra hundar. Dock är de förareveka (dvs villiga att vaar ägaren till lags) och saknar förmåga att bli arg. Det gör att man som människa kan gå in och bryta sin hund utan att bli söndertuggad själv. Polarhundar ( som siberian husky) å sin sida har skärpa, men inte alls samma kamplust. De är heller inte lika förarveka och mer hårda i skallen. Blandas de två kan man få en hund som blir arg som fan och aldrig ger sig och som man dessutom inte kan få nog styrning på.

Det är just på grund av detta som hundavel är så komplext. Det är inte nog med att man ska kolla hälsan och grundläggande mentalitet. Man ska också se till att man inte får konstiga mentala krockar, där hunden inte vet om den ska jaga eller valla fåren, eller får fram helt knasiga avkommor som kan bli farliga.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

De verkar som många tycker att det är helt okej att avla hur som!!

Jag hade aldrig betalat 7000 kr för en blandras som man inte vet någonting om hur den kommer att bli.
Och det är ren skit snack om att SH skulle va agressiva eller kampa av något slag.
Malamuten har ett hellt annat temp än Sibben och är oftast nu säger jag bara oftast va vad jag har hört oh sätt en en mans hund.

Jag tycker de he lika hemskt att avla på en amstaff oh en sibbe som att avla på en tax oh en russel.

Tänk som någon skrev här ovan såå många som köper en baldis för att dom är så söta oh man har sätt oxå att många köper faktiskt blandraser för att dom oh deras partner inte kan bestäma sig.
Har många bekansta som tex där mannen ville ha shäfer oh hon ville ha golden jaa då blev de så att dom köpte en shäfer/golden korsning.
Man vet ju oftast inte vad man får...
och som sagt går man in på blocket eller vilken jäkla sida som helst så är de fan ta mig inte dom renrasiga hundarna som dom oftast vill omplacera utan de eh blandisarna.
Och så skriver dom någon söt liten tex(säljes pg av ändrade familje förhållnade) åhhhh SKULLE KUNNA STRYPA dom...
Skaffar man sig en hund ska man ha den i minst 10 år framåt man ska ta hand om hunden som man tar han dom sitt barn.
Man ska kunna ha kul med hunden ge hunden den livslust oh glädje den förtjänar..
och hur FANKEN(ursäkta mitt språk) ska man kunna göra de när vi gör som vi vill?? Tar oss friheten att avla fram hundar för att dom ska va snygga eller för att dom ska ha den oh den oh den pälsen...
håller på med massa inavel oh skit se på den Engelska bulldogen som inte äns kan födda sinna valpar naturligt för att huvet är för stort..
Vissa får ha syrgas för att dom inte kan andras...Vad är de för liv?

Tacka fanken för att man har en hund som än så länge inte är sönderavlad ETT STORT TACK TILL POLARHUNDSKLUBBEN OH ALLA UPPFÖDARE MED MERA!!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ah, förstår!
Tack för informationen :)
*på buke lär man sig alltid något nytt*

Själv avlar jag bara på dammråttor. De är relativt fredliga, om de inte växer sig för stora.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Föräldradjuren ska helst vara röntgade, innan man parar dem för att utesluta dåliga höfter/armbågar!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

ja vi har ju nyss, eller nyss å nyss, dom är 4 veckor. blandras..
mamman är pitbull och rottweiller (stavning?) dom rsaerna älskar jag, men jag vet att det finns sånna som inte gr det.. och s¨å är hon samojed och karelare..
och eftersom att hon 'r så himla underbar och framförallt smart! så ville vi ha valpar efter henne-- smartaste då var å hitta en hanhund med samojed och karelare...

och valparna är ju bara för fina och snälla alltså..
den jag ska ha är så gosig, ligger och sover i famnen,

iaf.. när det gäller å korsa raser så måste man gå utifrån hur föräldrarna är... mycke går i arv..
och men tanke på mamman och pappan så blir det inget annat än bra hundar, fast dom är bladisar ^^


:eek: (1010101010)
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

I princip alla större raser är drabbade av HD och AD. Rottisen ingår dessutom i ett bekämpningsprogram därför att man vet att det förkommer inom rasen och ska motarbetas. Både HD och AD är nedärvningsbart och kan sluta i svåra smärtor samt för tidig död för hunden. Nedärvningen är komplex så det är heller inte så enkelt att om mamman och pappan är fria så är valparna det också. Det är därför föräldradjur, syskon till dessa och övrig släkt ska röntgas allihop. Ju färre som är belastade med HD eller AD, ju mindre risk att avkommorna får det. Det finns en och annan här på forumet som fått ta bort unga hundar på grund av grav HD och tänkt dig själv hur roligt det är. Det är alltså vad man potentiellt dömer sina valpar och valpköpare till om man inte röntgar och hälsokollar ordnetligt innan den parning.

Om du inte ens vet detta grundläggande om raserna och aveln kring dem, hur i hela helsike kunde du ens komma på tanken att para?
Vet du något om avel, genetik och nedärvning alls?
Du kommer ju inte att kunna erbjuda valpköparna något stöd alls om de kommer och frågar varför valpen haltar eller varför den gör si eller så. Usch, buskavel i dess värsta form.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

För att citera Zandrix:

"jag får ju mardrömmar om hur vissa behandlar djur.."

:angel:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Citerar Flo-Jo: Jag hade aldrig betalat 7000 kr för en blandras som man inte vet någonting om hur den kommer att bli.
Och det är ren skit snack om att SH skulle va agressiva eller kampa av något slag.


Men vad du betalar/vill betala har väl inte med saken att göra. Priset är endast en sak mellan köpare och säljare Sedan kan ju rekommenderade pris vara något annat.

Och en övrig kommentar: Efter att du köpt en SH valp i somras är du tydligen expert på SH?

Och dessutom finns det flera kontroverser inom SH-aveln också, tex så är inte "vår" uppfödare så populär då hon avlar endast på dragförmåga och psyke=hundarna är tex för stora för att passa in i den gängse "rasbeskrivningen". Men det är jäkligt trevliga hundar som drar av bara 17!

Och angående blandrasaveln, misstag KAN ju hända. Och om nu, som i detta fall, en abortspruta inte fungerar, vad skall man då göra med valparna? Slå ihjäl dem som nyfödda? Eller försöka sälja dem till så bra nya hem som möjligt?

Och om nu sådana där nakenhundar eller vad de heter kostar 20000, big deal? Jag skulle inte köpa en sådan hund för 1000 kr ens, men om någon vill ha en sådan hund får de betala vad det krävs.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 084
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp