Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja varför reta sig på att folk tar bra betalt när det går. Varför inte istället beklagade okunniga tokar som slänger bort 7000 på en idiotkorsning. Jag tycker definitivt att 7000 är för mkt att slänga bort hur som helst även om det kanske är peanuts för dig.
PL

Att folk köper Chihuahua eller nån Kines för 16000-25000:-, tycker då fan jag är mer korkat än o köpa en blandras för 7000:-
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Om min användning av ordet peanuts blev för abstrakt ber jag om ursäkt. Jag tar mig ändå friheten att offentligt tycka att 7000 är på tok för mycket för en idiotkorsning!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ännu värre när det betalar så mkt för en insmugglad chihuahua-korning!
Det är dock svårt att väga olika knasigheter mot varandra. Kinesen eller chihuahuan har dock rimliga förutsättningar att kunna fungera som en sällskapshund. Amstaff husky har knappast förutsättningar för att kunna fungera till något annat än slagsmål.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ännu värre när det betalar så mkt för en insmugglad chihuahua-korning!
Det är dock svårt att väga olika knasigheter mot varandra. Kinesen eller chihuahuan har dock rimliga förutsättningar att kunna fungera som en sällskapshund. Amstaff husky har knappast förutsättningar för att kunna fungera till något annat än slagsmål.
PL

varför skulle den bara dga till slagsmål både min bror som har en Amstaff hane och denna hund går hur bra som helst ihop aldrig varit ett bråk de delar till coh med ben o.s.v.

Om en hund då funkar som sällskapshund och är blandras är det då okej och kosta 7000:- enligt dig?

Men va gör Chihuahua eller kines värt så mycket mer än blandras, jo för folk är så förbannat korkade o betalar dom summorna så säljarna gottar sig i deras dumhet. Lika gör blandras uppföddarna vad är skillanden?

Jag tycker det är helt absurt o betala 16-25000:- nåt man bara har som sällskap. De pengarna så får man en bra TJH endra o fånga busar med eller skydda en på natten eller rent av hjälpa handikappade människor då är det helt klart värt dom pengarna men bara för sällskap är det ju vansinnigt. Skulle man ha en hund o bara ha o klia o gå söndags promenad me, ja då vete tusan om det inte om blandras inte duger lika väl för nån tusing.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

*lånar*
Jag tycker också att den korsningen verkar lite..hm.. konstig (för att uttrycka det fint). Jag skulle INTE vilja ha en husky som är avlad med hund med minsta anlag från tex pitbull/amstaff. Däremot kanske lite schäferlydnad :angel:

Men: Om nu olyckan varit framme (kan ju hända även den bästa häst/hund/kattägare) så är det bästa att göra bästa möjliga av situationen? Annonsören verkar ju iaf vara medveten om vad korsningen kan bli för något... Och att ta 7000 tycker jag är ok. Bättre det än 2000, för då kanske några oseriösa köpare sållas bort...

Btw, kan mycket väl tänka mig hur olyckan varit framme, tiken smiter iväg och drar en repa, träffar en mycket trevlig hanne och vips, så är saken biff...
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Nej kombinationen är väl långt i från ideeal men som alltid när Peter ser ordet Amstaff, Pitbull då är det värsta mördarhundarna han måste haft nåt traumatiskt minne av såna hundar för han tror alla ska mörda allt som finns.

Jag gillar inga blandraser heller för det funkar inte med mitt hundintresse men för det kan det finnas trevliga individer än då av olika blandningar.

Jag vet som liten så hade min Mor räddat en valp från o bli avlivad o tänker man på den kobinationen i dag så skulle jag bli :eek:
Långhårigcollie på den tiden när dom var mentalt bra sen Finskspets

den hunden var hur mysig som helst på alla vis.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Nyfiken som jag är skcikade jag ett mail till tjejen som satt ut annonsen oh frågade vad hon sysslade men min fråga var inte tänkt som något påhopp..

Då berättade hon att valparna kommit till av ren tjuvparning och att hon provat med en abortspruta men de hade inte fungerat..

JO JAG TYCKER DE HANDLAR OM PRISET..
Med tanke på att du kan få en renrasig amstaff för mellan 6-12 000 kr och en Siberian husky oxå där mellan..
har man råkat ut för en tjuvparning så brukar man ta de som är rimmligt så att man får SÅLT valparna.
Och sen skriver dom i annonsen att dom vill fullfölja vaparna oh se hur dom blir(de eh förståligt) men hur vet man om baktanken inte är den att om de vissas mycket intresse kan dom ta en kull till....

Tar man 7000 för en korsning som kan bli hur knäpp men säkert hur go som hälst när man vet att en renrasig ligger på typ samma..Och man säger att de va tjuvparning men jag tycker att deras annons nästan syftar på att de här är en SKIT bra blanding oh vi vill ta fler kullar...

Rätta mig om jag har fel men så känns de..oh de gör mig bådde ledsen,arg och fundersam över om våra renrasiga hundar kommer att överleva..samma punkt borde man kanske lägga in i innaveln oh sönderaveln.

Jag är villig att diskutera HUR MYCKET som om deta..för förstår inte folk att deta är ett PROBLEM så är det illa..mycket illa.:o
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Vissa hundraser ska man bara inte blanda hur som helst.
En sån ras är Border Collie, varför ska en så fin och i många fall trevlig hund blandas med tex rottweiler. Vet uppfödarna vad de kan "skapa" när de gör detta.
Vet ngr som blandar Rottweiler/golden hane med Border collie/PON/dalmatiner tik. Rottweiler, vallhund och dalmatiner låter inte som en bra blandning. Men samma folk har gjort flertalet helsyskon parningar på bordercollie, fast det vet att resultatet har slutat med valpar som legat och självdött pga av medfödda fel. Sån avel uppkommer pga av okunnighet eller penga begär.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag fattar absolut inte vad ni Bukefolk vill med detta hundforum...Först ska det gnällas om att folk säljer blandraser FÖR BILLIGT, och när någon tar ett par tusen för sina valpar, ja då gnälls det om att det är för DYRT ?!! Kan ni aldrig bestämma er någongång ? Är det fel på allt eller behöver ni bara hitta fel någonstans ????
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag skulle inte heller betala så många tusen för något som man inte vet hur det blir. Hellre då köper jag en väl uppfödd sällskapsras för 20 000. Då vet jag i varje fall att jag har de bästa förutsättningarna för att få en hund som passar till det jag vill ha den till.

Rent allmänt:
För mig är det lika viktigt att en sällskapshund innehar rätt mentala egenskaper och att den passar till just sällskap. Det är inte så enkelt at bara ta två hundar och para och så har du en sällskapshund. Det ställs rätt så höga krav på sällskapshundarna i dagens samhälle, så jag vill chansa där lika lite som med en tävlingshund. Därför har jag svårt att förstå de som köper vilken hund som helst och heller inte vill betala vad det kostar för en ordentligt avlad och uppfödd hund. Att man bara ska ha hunden till sällskap är ett mycket dåligt argument. Också sällskapshundar nedärver defekter och kan bli belastade med rädsla, reservationer eller andra icke önskvärda egenskaper. Himla kul om man då sitter där sedan med en sällskapshund som inte gillar folk eller andra hundar, kanske är rädd för det mesta eller blir förbannad alldeles för lätt. Sällskapshunden utsätt ju för långt fler hundokunniga människor än tävlingshundarna. Alltså måste de också vara mer förlåtande då folk beter sig korkat.

Avelsarbetet med sällskapsraserna är precis lika viktigt som med tjänste- och tävlingshundar. En duktig uppfödare av sällskapsras lägger ned stor tid på att utvärdera avelsmaterial och avkommor, para ihop lämpliga kombinationer osv. Det kanske inte sker genom standardiserade tester som för bruksraserna, men tar inte mindre tid eller energi för det. För det är inte bara så att alla hundar som inte passar till jobb blir bra till sällskap. Då har man missat hela poängen med vad en sällskapshund är. Jag tror också att många skulle bli förvånade om de fick sig en bra sällskapshund. Hundägandet skulle bli bra mycket lättare och roligare, precis som hundägande ska vara. Tvärr är många sällskapshundar idag av dålig kvalitet och det beror på att man förringar avelsarbetet .....de ska ju bara vara till sällskap...inte vet hur en ordentlig sällskapshund ska vara i skallen osv. Man står ut med en massa skit som man inte skulle behöva ta.Man får dock inte förglömma att många uppfödare slarvar med det här också, men för sjutton...folk bryr sig ju inte så de kan ju köra sitt race som de alltid gjort.

För den enskilda människan är en tjänstehund eller tävlingshund inte mer värdefull eller bättre än en bra sällskapshund. Man kan inte jämföra på det viset. Vill jag ha en sällskapshund är det mer värt för mig att ha en bra sådan är en duktig tjänstehund. Vill jag däremot ha en tjänstehund är det mer värt en sällskaphund. Allt beror på vad man själv har för syfte med sitt hundägande.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag fattar absolut inte vad ni Bukefolk vill med detta hundforum...Först ska det gnällas om att folk säljer blandraser FÖR BILLIGT, och när någon tar ett par tusen för sina valpar, ja då gnälls det om att det är för DYRT ?!! Kan ni aldrig bestämma er någongång ? Är det fel på allt eller behöver ni bara hitta fel någonstans ????

Jag störs inte av att folk tar ut höga priser - däremot kan jag itne förstå dem som BETALAR de skyhöga priserna
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Faktum med att det verkar finns en viss brist på lämpliga sällskapshundar i mellanstora storleken.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Nej jag ser inte PB od som värsta mördarhundarna jag tror inte att de är aggressiva el har lätt för att anfalla däremot är de speciella när ett anfall väl utlöses. Korsa detta med polarhund som har väldigt lätt för att börja slåss så ser jag det som en av de värsta tänkbara kombinationerna. Polarhundar har jag 20+ års erarenhet av, både egna o andras i stor skala.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

*kl*

Något som jag tycker är märkligt är att det nästan enbart pratas om hundarnas ändamål och mentalitet. Tänk på alla medfödda sjukdommar som lätt bildas vid blandras avel??!

Vi har en blandras vovve (BC/flat/newfoundland) en väldig fin sällskapshund som är omtyckt av alla. Han har bra "huvud" och är snäll, men han har höftledsproblem som han kommer dras med hela livet. (4år nu) Nu har han också blivit tvungen att stelopperera en led (men det är av en helt annan anledning än blandras avel).

Inte bara att de tar hutlöst höga priser för blandningarna som man inte har någon aning om hur deras psyke kommer att bli, utan det är även en ökad risk för medfödda sjukdommar :crazy:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

"Medfödda sjukdomar bildas vid blandrasavel" :confused: :confused:
Har du inte virrat bort dig i genetikens irrgångar.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Men hallå Peter!!! Menar du verkligen att alla de polara raserna skulle ha lätt att börja slåss!?? Malamute och Grönländare möjligtvis, men absolut inte SH! Samojed kan vara lite ettrig men inte tycker jag att de är särskilt slagsmålsbenägna heller.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Tänk på alla medfödda sjukdommar som lätt bildas vid blandras avel??!

Hur tänker du nu ? Är du inne på andra generationens blandraser eller vad ? För annars kan jag direkt påstå att ditt påstående är felaktigt..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja varför retar man sej på priset för blandraserna?

Jo det är ju så att det finns seriösa hunduppfödare som åker land och rike runt och ställer ut, MH:ar, korar, tävlar och parar sina hundar och för att inte tala om röntgen, ögonlysning etc. för att få fram bra hundar som man sedan ska använda i avel.
Sånt kostar jäklans massa pengar och när man sen säljer en kull valpar är det ju kul om man kan få tillbaka åtminstone en del av allt det man lägger ut. Samtidigt vill man ju inte ta så mycket betalt så att folk inte ska ha råd att köpa hundar.
Hur kul tror du då att det är när man ser att blandraspriserna börjar komma ikapp våra?
Hur många kronor lägger blandrasuppfödarna ut på sina?

Nä jag tycker det är för jäkligt med dessa otroliga korsningar, visst kan det hända misstag det säger jag inget om, visst finns det otroligt fina och trevliga blandisar, men när man avlar medvetet och hej vilt på sina hundar tycker jag att det är bedrövligt. Och sen försvarar man sitt beteende med att "blandraser är ju så friska.":devil:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Bildas inga medfödda sjukdomar där heller, däremot kan de som fanns i ursprungsraserna klyva ut i senare generationer.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Att lämna i smyg
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp