Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Lägger man godis som avslut?:confused:

Det beror på. Är det
personspår: ja, godis eller leksak
viltspår (med eller utan blod/matolja): nej, där ska naturligtvis KLÖVEN ligga

...Och i ett godisspår ligger ju godiset sist såklart;)

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Leta godis inne är suveränt när man ska trötta ut en knasig jycke.

Jag gömmer godis högt o lågt på möbler o under saker på golvet.

Naturligtvis ska det inte ta alltför lång stund för en yngre hund.
Min är tre år och söker systematiskt av huset på 20 min, tar en snabbrunda till för säkerhets skull och är sen mycket nöjd och lugn.

Brukar göra det ibland, men jag bor på 26 kvm så det KAN inte ta så lång tid :angel:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

ÅÅh. äntligen :bow:. Det har verkligen känts som om jag varit ensam i hela världen om att ha det så här, trots alla råd jag fått.
Kul att höra från nån med i alla fall en hund till 50 % samma ras :D. De som har siberians här i området säger att jag ska vara glad för att han bara är halv, fast jag vet egentligen inte vilken ras av honom som är den jobbiga :angel:.

Jag kan inte låta bli att fundera på rådet att inte hålla på för länge, vad ÄR egentligen länge? :confused:. Jag kan under en 40 min lång promenad trigga Kenzo att fokusera och titta upp mot mig hela tiden (blir mycket godis), och varje gång nosen åker ner i backen så stannar jag tills han ställer sig vid min vänstra sida och tittar upp mot mig igen. Så håller jag på (blir iofs inte så långa sträckor pga allt stannande). Men Kenzo känns knappast trött efter det. Nu ligger han iofs och sover, men nån timme efter att vi kommit in så är han framme och tigger uppmärksamhet :crazy:.

40 min känns för mig som lång tid, men det kanske det inte är??? Någonstans måste jag göra fel :confused:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Tror inte monotont fotgående tröttar ut någon hund förutom kanske första gångerna.

Testa göra olika grejer under hela promenaden, fotgående, läggande, inkallningar, krypa under saker, hoppa upp på grejer, gå balansgång, apportera osv osv.

När jag gör olika grejer med Uno konstant under en 30 min promenad så sover han ett bra tag.
Promenerar han bara fot så är han inte det minsta trött i vaken knopp eller kropp och sover inte en sekund.

Men jag har ju en lite annorlunda ras...
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Oj, det tyckte jag lät länge. Det skulle min inte ha klarat i den åldern.
40 min. av den lydnaden vid tio mån. tycker jag är mycket, du har en väldigt duktig hund.

Jag har varit noga med att det inte ska vara för länge så att min hund tröttnar och tycker det är tråkigt. Det är nog väldigt olika på hundar. Men jag vill ju att lydnad ska var kul. Jag kunde göra ett moment sedan när det fungerade så lekte vi länge. Tänker jag efter så blev han aldrig jättetrött efter lydnadsträning. Märkte snabbt på honom om övningarna blev för lätta, det skulle försvåras i rätt takt.

Den enda gången jag vet han sov i flera timmar efter en aktivitet var när vi åkte till stan och gick omkring där länge. Det var så mycket nytt (det blir de väldigt trött av), träd med galler runt!, stora skyltfönster som man såg sig själv i, konstig mark att gå på och dessa rödlysen där man stannade, och alla knappar som lät och lyste, viken blick hunden hade :D Första övergångsstället vi gick över (trafiklysen) då gick han som om vi var på månen, å vad impad han blev av mig som var så världsvan i den miljön :rofl: När vi kom till ett ställe med lite gräs så rusade han dit och satt sig och sket.
Vi bor vi på landet och går helst i skogen.

Annars är det ju "tänka med huvudet" grejor som gör dem trött. Göra en cirkel och slänga godis i som han får söka är ju en grej man kan göra på vanliga promenaden eller hemma på gården. Inne kan man lägga godis i en handuk (som man inte är så rädd om då) och vika, och vika väldigt noga till en liten fyrkant. Det tar lite tid innan de får fram det (tills de blir stor och vet att den går att ruska så flyger det ur). Jag började med handuken för min hund blev alldeles för stressad av en sån där godisboll. Jag har även en kong som jag kan lägga godis i med något klet så det tar längre tid . Tyvärr så äter inte min tuggben eller märgben, men ett tag tog jag märgben direkt ur frysen och gav honom, det tog ett tag att gnaga bort allt gotta. Numer bär han ut benen och ger dem till skatorna:mad:

Nu när jag läser igenom så kommer jag ihåg en period där det inte fick plats mycket i huvudet innan det blev fullt, då fick han överslag och blev odräglig. Jag har slitit så med denna hund och skulle aldrig gör om dessa två år.;):angel:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

BTW så använder jag vid viltspår aldrig blod, endast en-två gånger innan ett prov så det inte är helt 'nytt'.

Gilly

Varför inte?? Vid ett eftersök är det ju viktigt att hunden spårar det skadade och (oftast) blödande djuret och inget annat djur..
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det där med att tigga uppmärksamhet, där har jag gjort fel:smirk:
Min hund är hemsk, när han tycker det börjar bli långtråkigt och vi är tråkiga så hittar han på något som han vet att vi reagerar på:mad: Ställer sig framför tv:n, det har har gjort sedan han var liten. Han kan hämta en kudde i soffan och komma och visa att han har den i munnen :p, han vet att vi lär lyfta på arslet:D. I somras när vi höll på och dona inför midsommaren och inte brydde oss så mycket i honom, då hämtade han sina leksaker och "råkade" tappa dem utanför staketet. Vi tänkte inte så mycket(vi hade då hämtat tre ggr) på vad vi gjorde när han för tredje gången satt vid staketet och skällde. Det är såna grejor han gör utan att man tänker på det i början, han får verkligen oss att göra som han säger :D. Det är tur att han har ett hjärta av guld :love:
Så kräv att din hund ligger på sin plats när det är vila som gäller, det är du som bestämmer vad som ska hända.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Varför inte?? Vid ett eftersök är det ju viktigt att hunden spårar det skadade och (oftast) blödande djuret och inget annat djur..

Det blir alldeles för lätt för dom om jag har blod. Med bara klöv blir de mycket mer spårnoga och inte rusar igenom det bara...

Varför ha blod när man kan klara sig utan?

Dom spårar ju vad jag visar dom, med eller utan blod;)

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Även om färska spår gått över och det skadade djuren knappt släpper/inte släpper blod/hår??

Grattis i så fall till en unik hund som begriper vilket djur som är skadat av alla spår i skogen som går kors och tvärs.

Oftast på skarpa eftersök har man inte ens en skottplats att utgå från och då är det hundens jobb att ringa upp till ½ fotbollsplans område.
Då vill det till att hunden verkligen går på sporadiska och microskopiska mängder blod och inte bara förlitar sig på att matte/husse kan peka ut exakt vilket spår som ska följas.

Vad gör du om du inte kan visa dem på vilket spår som ska spåras??
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Du kanske redan har fått svar på detta, ber om ursäkt isåfall jag har inte läst igenom hela tråden. Din hund är inne i en jobbig ålder och vill ju nu kanske testa och klättra i rang. Det är mycket viktigt med ett 100% ledarskap. Du är hans ledare, du ska vara de roligaste han vet. Jag tycker du ska börja med sådan träning. Va mycket konsekvent, han ska inte få springa lös alls för tillfället. Träna kontakt övningar tex i koppel då såklart. Han behöver inte gå fot, bara följa dig...börja med de.. ang spårningen så bara spåra på, men ha spårlina såklart. Den korsningen du har är en mycket krävande hund, kan ibland inte förstå varför man korsar detta och sen ofta säljer som sällskaps hundar. Det finns alltid annonser om omplacering av denna typ av hundar i 8-12 mån ålder. då börjar prövningen och folk ger upp för dom hade inte tänkt att de skulle vara så jobbigt. Står ofta säljes pga allergi men de tror jag inte på... Har själv fyra schäfrar och en schnauzer... lycka till med din hund!
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Ställa sig iför tv:n ja det känns igen, han ställer sig iofs framför mig, men hans huvud blir i höjd med tvn :smirk:.

Jag har börjat spåra mer nu, eller ja spåra och spåra vet jag inte om jag kan kalla det riktigt. Har haft med mig en mindre versio kampsnöre på promenaderna som jag gömmer i snön, går en bit och går sedan förbi igen så han får nosa fram det. Till och med jag är road :angel:.

En till detalj som jag har problem med som jag inte nämt, glömt.
Och det är att när vi är ute och går i koppel så kan han ibland få tokryck och kasta sig fram (han kan gå helt lugnt vid min sida och det känns som om det "kommer från ingenstans"), det tar sedan ett tag att få tag på honom (trots att han är kopplad), då han kutar runt mig i en cirkel i hyperhastighet. Jag har alltid lagt ner honom på marken så han har lugnat ner sig, men nu kan jag lägga ner honom men så fort jag säger varsågod, går han ett par steg och kan sen få ett nytt "utfall". Funderar hur tusan jag ska hantera detta på bästa sätt :confused:. Vet att han testar, men han är ju listig också :crazy:
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Även om färska spår gått över och det skadade djuren knappt släpper/inte släpper blod/hår??

Grattis i så fall till en unik hund som begriper vilket djur som är skadat av alla spår i skogen som går kors och tvärs.

Oftast på skarpa eftersök har man inte ens en skottplats att utgå från och då är det hundens jobb att ringa upp till ½ fotbollsplans område.
Då vill det till att hunden verkligen går på sporadiska och microskopiska mängder blod och inte bara förlitar sig på att matte/husse kan peka ut exakt vilket spår som ska följas.

Vad gör du om du inte kan visa dem på vilket spår som ska spåras??

Nej, det är inga unika hundar vi har och har haft. Varje rovdjur väljer alltid ut EN individ som den jagar. Den söker först upp ett rådjur, älg eller vad den nu jagar och följer sedan just det spåret. Ett skadat djur släpper ifrån sig mycket adrenalin mm pga skadan och känns därför mycket tydligt igen. I verkligheten föredrar ju rovdjuret att jaga ett skadat eller på annat sätt försvagat djur. Självklart alltså att rovdjuret känner skillnad på spåren.

När hunden spårar skadat vilt ska den strunta i alla andra spår, människa eller djur.

Det är alltså inte i första hand blodet hunden följer, även om det är mycket attraktivt för en hundnäsa!

Till och med vår dvärgpinscher spårar öppna spår utan blod, trots att hon inte har någon jaktlust. Inga problem alls.

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Skarpa eftersök alltså? Utan blod och hittar alltid rätt älg/rå/räv eller what ever djurslag som är skadat?

Det är ju enorm skillnad på viltspårsprov på 600 meter och riktiga eftersök..
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Skarpa eftersök alltså? Utan blod och hittar alltid rätt älg/rå/räv eller what ever djurslag som är skadat?

Det är ju enorm skillnad på viltspårsprov på 600 meter och riktiga eftersök..

Ja! Självklart är det stor skillnad på konstspår och riktiga. Det man egentligen lär hunden är ju att följa ett spår,det spår du säger åt hunden att följa. Hittils har vi inte haft några problem att låta våra hundar köra ett bruks(person)spår ibland.

När det blir dags för ett riktigt spår brukar det inte vara något problem för hunden att börja spåra, däremot kan ju ett skadat djur springa långt och försöker ofta gömma sig i besvärlig mark, det kan bli mörkt etc.

Jag skulle aldrig låta någon av mina hundar spåra skadat vildsvin. Eftersom vi har grythundar kan det däremot dyka upp en skadad räv, det har dock ännu inte hänt.

Varför tror du det är så omöjligt för en hund att spåra utan blod?
Har fungerat på alla hundar jag spårat med...

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Hur kan du inbilla dig att jag tror det är omöjligt att spåra utan blod :confused:

Men mina eftersökshundar som går i skarpa eftersök ska gå på blod och inte bara klövspår. Det är en förutsättning att de gör det om det inte finns en säker skottplats. Annars finns risken att hunden tar annat spår.


Skulle aldrig låta en hund som inte klarar av microskopiska blodspår gå ett rikitgt eftersök åt mig i alla fall.
Det fenomenet har jag tyvärr sett flera gånger och inte är det direkt roligt att reda ut, när hundar som inte klarar av att ringa in området och ta upp rätt spår och deras förare varit och klafsat runt överallt i timtal, innan de inser att deras hund (som givetvis inte är blodspårstränad) inte reder ut det hela.

Dock går det, eftersom att mina hundar går på blod och inte behöver en säker spårstart och inte heller störs om andra hundar och människor klampat runt kors och tvärs på spåret..
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Hur tränar du din hund att klara att hitta microskopiska blodsdroppar? Hur får du dropparna att bli tillräckligt små? Hur mycket blod använder du till ett spår när du tränar?

Jag förstår faktiskt inte vad du menar och vad du inte håller med mig om.

Vi har funderingar på att frysa in mycket små mängder blod och lägga till exempel 3 droppar blod på ett 600-meters spår. Och alltså lära hundarna att markera varje blodsdroppe så att vi bättre kan se VAR djuret är skadat och ev. hur mycket. Är det något sånt du menar eller vad menar du med microskopiskt? Det betyder ju att du inte kan se dopperna med blotta ögat.

Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

För ett km-långt spår ca 1-½ dl, som droppas ur en flaska med extremt smal pip, om jag lägger åt egna grundtränade hundar.
Naturligtvis ser jag inte blodet med blotta ögat och det gör man inte heller om man inte har en skottplats att utgå från!!
Då måste man veta att hunden tar blodspår och inget annat, hur litet det än är..

Lägger jag åt andra gör jag kortare spår och använder föreskriven mängd blod. Likaså åt valpar under upplärning.

Jag har sett bloddroppar på skarpa eftersök som varit som udden på en nål i storlek = Det för mig är microskopiskt med blod och enda anledningen att jag såg det var att ryggen small till och jag föll huvudstupa rätt i spårkärnan och hade sådan tur att den lilla dutten var mitt framför ögonen på mig när jag öppnade dem igen.

Den älgen var då spårad i ca 900 m utan att jag eller skytten som medföljde sett någonting före den lilla "droppen" och ändå visste jag att vi var efter rätt älg, just för att den hunden är tränad för att hitta spår utan säker skottplats och inget annat.

Hunden ska inte stanna och markera bloddropparna, det blir ju ett väldigt bökigt eftersök på det viset :crazy:

Men eftersök efter sårskjuten vilt, med en hund som inte är tränad på blodspår, är inget för mig.

Normala viltspårsprov går det åt 3 dl till 600 meter, bara som jämförelse..
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det låter så bra så;)

Men jag fattar fortfarande inte vad det är du vill mig.

Over and out- Gilly
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det är spännande, det där med hundar och deras luktsinne.

Har själv varit inne på samma tanke som Gilly, att lära hunden markera bloddropparna i spåret. Varför skulle det vara krångligt i spåret? Det ska inte gå så fort ändå och all information man kan få om det skadade djuret är bra - har någon någonsin träffat på en jägare som skammat ett djur och haft en korrekt bild av vad som egentligen hänt? Är det lungblod kan du ju förbereda dig på det etc.

Gissar att var och en blir salig på sin fason även när det gäller spår.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 830
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp