Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!
Oj, det tyckte jag lät länge. Det skulle min inte ha klarat i den åldern.
40 min. av den lydnaden vid tio mån. tycker jag är mycket, du har en väldigt duktig hund.
Jag har varit noga med att det inte ska vara för länge så att min hund tröttnar och tycker det är tråkigt. Det är nog väldigt olika på hundar. Men jag vill ju att lydnad ska var kul. Jag kunde göra ett moment sedan när det fungerade så lekte vi länge. Tänker jag efter så blev han aldrig jättetrött efter lydnadsträning. Märkte snabbt på honom om övningarna blev för lätta, det skulle försvåras i rätt takt.
Den enda gången jag vet han sov i flera timmar efter en aktivitet var när vi åkte till stan och gick omkring där länge. Det var så mycket nytt (det blir de väldigt trött av), träd med galler runt!, stora skyltfönster som man såg sig själv i, konstig mark att gå på och dessa rödlysen där man stannade, och alla knappar som lät och lyste, viken blick hunden hade
Första övergångsstället vi gick över (trafiklysen) då gick han som om vi var på månen, å vad impad han blev av mig som var så världsvan i den miljön
När vi kom till ett ställe med lite gräs så rusade han dit och satt sig och sket.
Vi bor vi på landet och går helst i skogen.
Annars är det ju "tänka med huvudet" grejor som gör dem trött. Göra en cirkel och slänga godis i som han får söka är ju en grej man kan göra på vanliga promenaden eller hemma på gården. Inne kan man lägga godis i en handuk (som man inte är så rädd om då) och vika, och vika väldigt noga till en liten fyrkant. Det tar lite tid innan de får fram det (tills de blir stor och vet att den går att ruska så flyger det ur). Jag började med handuken för min hund blev alldeles för stressad av en sån där godisboll. Jag har även en kong som jag kan lägga godis i med något klet så det tar längre tid . Tyvärr så äter inte min tuggben eller märgben, men ett tag tog jag märgben direkt ur frysen och gav honom, det tog ett tag att gnaga bort allt gotta. Numer bär han ut benen och ger dem till skatorna
Nu när jag läser igenom så kommer jag ihåg en period där det inte fick plats mycket i huvudet innan det blev fullt, då fick han överslag och blev odräglig. Jag har slitit så med denna hund och skulle aldrig gör om dessa två år.