Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

hej
Kämpa på.. När det gäller spår, lägg spontan spår, alltså du lägger ett spår innan ni går ut, sen låter du din hund passera spårstarten, tar han spåret låter du honom följa det till slutet där du tex lagt en liten hög godis. Tar han inte spåret så går du bara lugnt vidare o då har fåglarna fått lite käk. :) På detta viset lär du in hunden att det är positivt att följa upp ett spår från dig men samtidigt om han inte gör det så är ingen skada skedd. Det blir alltså helt kravlöst. Så småningom när du känner att han fattar det här med spåret o tar det fint så kan du öka svårighetsgraden.

Har du möjlighet att åka in till ngn klubb även fast du inte går kurs just nu? För en jättebra o faktiskt tröttande mentalt övning är att åka in och bara sitta på en bänk när de andra tränar. De flesta klubbar brukar ju ha en kväll när de kör fri träning.

Jag har en mkt krävande ras oxå o fick av åtskilliga duktiga instruktörer lära mig att inte börja träna för mkt nya saker när hunden blir könsmogen, den har jobbigt nog med sig själv ändå. Det är ju en stressande period för hunden oxå. Samt att lägga fokus på avslappning. Ju mer aktiv o lättstressad hund du har ju mer avslappningsövning för hunden. Det kan ju ev vara så med din hund att den inte är understimulerad, utan tvärtom överstimulerad så att han har svårt att varva ner.

Jag jobbade mkt så här med min hund i den åldern, han är 1,5 är idag o nu börjar den träningen verkligen att ge resultat. Men det har varit kämpigt. Riktigt kämpigt, men ge inte upp för efter regn kommer sol. ;)
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Ah, Trilla på spår, fick det instruerat för mig på valpkursen men det har hamnat i glömska. Måste nog göra det.

Ang att åka till en hundklubb så känns det som om det nog är bäst att låta det vänta tills min kurs börjar om en månad, jag är nämligen rätt så nyinflyttad här och har inte så stor koll på vad som gäller på klubbarna här, och sen är det såååå långt, blir ca 1,5 h i restid (buss), och på den tiden kan man hitta på mycket här i området :idea:.

Hmm intressant tanke att han kanske är överstimmulerad, har mest tänkt honom som att han har abstinensbesvär :angel:. Just nu ligger han iofs och sover under min stol så något verkar jag ha kunnat åstadkomma idag :D.

Tack för att du delade med dig av dina kunskaper, :bow: jag fick några "ah just ja". Mycket du skrev, berättade valptränaren för mig när vi gick vapkursen, men det har hamnat lite i skymundan.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Vilken klubb tänker du på?
Det tar då inga 1,5h till den på bergnäset. De har öppna socialträningar onsdagar och söndagar.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Nä, den på Örnäset. Tror det blir ungefär så lång tid totalt fram och tillbaka eftersom bussen inte går ända fram.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Det där med att springa runt, runt känner jag inte igen så där har jag inga råd.
Men min har faktiskt lyckats stuckit med sele och lina på :o. Han jagar rådjur. Är jag ute i skogen i mörkret och han är för långt ifrån mig så har det hänt att jag inte hunnit med eller sett signalerna. I mellandagarna stack han och var borta länge, jag hann tänka en hel del då, hur långt in i skogen jag var så han inte kom till någon bebyggelse, eller skrämma slag på någon människa :eek:
Jag var skitförbannad när han kom tillbaka och skulle kasta omkull honom för att läsa lusen av honom men han ramlade själv av utmattning:crazy:, han sprang nog hela tiden (ca 10 min) när han var borta. Efter det har han inte varit på vift.

I början när jag lade spår tog jag hans bästa leksak och gick rakt ut i skogen i ca 50 - 100 m och lade leksaken där. Väntade en halvtimme och tog sedan hunden till "spåret" visade på honom och sedan satte han fart och hittade sin leksak och vi stannade en stund och lekte och hade roligt = positivt. Nästa gång visste han vad det gällde och var väldigt sugen och gå spåret. Min hund har aldrig varit matglad annars kan man använda mat som belöning.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Har införskaffat nya kampsnören nu, har provat olika leksaker men han dissar allt (förutom snören då), så nu ska jag ta på kängorna och bege mig ut i skogen. Sista hela snöret han hade, hade jag med ut igår men det slarvade han bort i snön och inte ens jag hittade det... Men när snön försvinner kan det bli ett bra spår :angel:.

Har du nått tips på hur jag kan få min hund att sitta still när han väntar utanför kopplad?
Att ha honom kopplad utanför ICA har gått väldigt bra på sistone och jag har varit väldigt stolt över honom (i början kastade han sig som en tok och skreeeek, obs skrek, och skällde). Men i lördags när han satt utanför en annan ICA butik så var någon fram till honom och skärde av hans koppel! :eek:. Fick höra i efterhand att det skett flera incidentet där hundar fått sina koppel avskurna i det området.

Köpte ett nytt koppel (läder), och när jag idag skulle in till universitetet för att skriva ut lite material (ca 10 min), så upptäcker jag att när jag kommer tillbaka så har han bitit av kopplet och satt utanför dörren där jag gick in och väntade...
Funderar därför nu på om det kanske är bäst att helt enkelt börja om från början, att stå 20 m från honom med full uppsyn, det känns så svårt att veta vad som rör sig i hans huvud, samtidigt som jag funderar på om jag tolkar in lite för mycket i situationen :confused:. Tycker att vetenskapen om att någon varit fram till honom är skrämmande, har alltid trott att han pga att han är 50 % scäfer att han har ingett lite respekt och att inget går fram till honom, något jag tydligen haft helt fel om.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Förlåt, men jag skulle aldrig binda min hund utan uppsyn:eek:. Min har aldrig suttit utanför när jag gått in någonstans, då har vi varit två och den ena varit med hunden. men det är kanske att börja om från början, nu vet han att han kan komma loss själv. Ha inte honom bunden på ett tag så kommer han att gömma bort hur han kom lös sedan kan du öva kortare stunder och när han ser dig.

Ska åka hem nu, (kommer inte utanför grindarna efter kl 18 på jobbet) men skriver mer senare i kväll.
 
Sv: Understimmulerad hund som inte kan springa lös längre!

Jo fortsättning då.
Tycker det är väldigt tidigt att binda hunden och gå iväg, jag var på en hundkurs när min precis var ett år och där fick vi binda hunden och säga stanna kvar och gå iväg ca två meter. Det är bra att de kan sitta fastbundna men att knyta fast en 10 månaders och gå iväg och låta den sitta själv, tänk om det händer något tragiskt.
Min är två år snart och det enda jag knyter fast är när jag är i skogen och tex. ska fika, då får han sitta fast under uppsyn men ändå träna att var en bit ifrån. Det här är min personliga känsla, jag har ingen aning om hur andra gör eller tänker.

Leksaker kan ju var svårt att få dem att tycka om ibland, men jag har hittat en Gappy-boll i snöre som är kanon för schäfertugg. Den är lagomt mjuk och jag kan "kampa" lite med den om det behövs. Den är dyr men min har hållt i mer än ett år och bytte precis snöre på den. Nu använder jag den bara vid träning så den har hög status.

Du kommer nog snart att hitta vad det är som behövs för att trötta ut honom i huvudet :D Som sagt spår är jättebra. Lycka till
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vad tycker ni om hundägare som låter sina (väldresserade) hundar gå lösa? Jag har lagt ner väldigt mycket jobb på att träna min hund...
26 27 28
Svar
551
· Visningar
20 830
Senast: hollypolly
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 614
Senast: fixi
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
848
Senast: igbest
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp