Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

kn*

Nu har jag läst igenom tråden, det vart slarvläsning på sista sidorna, orkade heller inte läsa det väldans lååånga inläggen:d


Nå jag har fått lite mer tankar och funderingar nu faktiskt angående blandras.
Detta med sjukdomar och problem vissa raser kan ha håller jag faktiskt med om att man ska ta och akta sig för.
Berner Sennen hunden har ex ryktet för höftledsproblem, men då tycker jag heller inte att en uppfödare som avlar renrasiga sennen hundar ska låta en renrasig ha gener till problemen.

Den uppfödare vi var hos (där vi hämtade hem vår gosse) berättade mkt om höftledsproblem och bland annat synen, finska lapphunden (den ras hon födde upp) är just en ras som kan få synproblem..vad hette det nu igen.. guud jag har det på tungan.
Iaf så har de under många år (faktiskt många av de som avlar renrasiga lapphundar) kämpat för att avla bort dessa problem.
De är mkt noga med att inga i föräldrarnas, föräldrars föräldrar o.s.v har stött på såna här problem.
De var mkt noga med det mentala, något dåligt psyke fick helst inte ligga i generna heller.
Och det är ju jättebra om de kan avla bort detta och efter all tids kämpning.

Nu till blandraserna, det ända jag skulle ha emot dom är kanske att uppfödarna inte tänker på de problem o sjukdomar varje ras lätt kan få.. då tycker jag som alla de andra nämnt att man ska kolla, kolla långt bak i generna innan man avlar (både för renrasiga och blandrasiga)
Sedan det mentala, men jag tror fortfarande på att människan gör hunden som den blir.
Sedan får man ju tänka på vad rasen allmänt har för psyke och gå efter det, så fostrandet blir rätt och bra.

Men jag tycker inte det är fel med blandras ändå på nått vis, bara de renrasiga inte försvinner för då har vi snart inga raser kvar.
En blandras är lika mkt värd som en renrasig, man förälskar sig i hunden inte dess ras.

men jag är inte så mkt inne på det här med avel och dess följder utan nu förklarar jag bara vad jag själv ser det som.

Vad gör en dalmatin/collie så mkt sämre än en golden?
Jag förstår inte riktigt vad som är så hemskt med blandrasen om det nu inte bara är: varför blanda när man kan få hela, finns det en ras så ska den rasen få vara.
Är det inte detta som folk irriterar sig på, man vill helt enkelt låta det vara rent?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sådna olyckor ser jag som ett tecken på oansvarig hundhållning. Har haft både en och flera hanar hemma samtidigt som höglöpande tikar utan att ens vara i närheten av en olycka.

Visst, det FINNS extremfall, tex hanhunden som åt sig ut genom en vägg, eller hunden tiken som hoppade ut ur en fönster, och in i rastgården. Eller idioter till makar som glömmer stänga dörrar
Men då vet man ju OM att det har hänt, och då röntgar man tiken och ger en abortstpruta elelr passar på att förhindra nya olyckor. Kan man inte ens hålla reda på sin hund, och utäcka att den är dräktig så kan man ju undra hur lämplig man är att föda upp en kull?


hmm.. mja olycka som olycka, det är mänsligt och det finns massvis av olyckor.
Visst finns det klumpedunser men jag tycker man kan se att olyckor faktiskt händer den allra smartaste och ansvarsfullaste människa med..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja, fast hur kan man INTE märka att det hänt en olycka? Hittar man hanen och tiken i samma rum samtidgt som tiken höglöper, eller att ens löptik rymmer så vet man ju om att risken finns,
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja, fast hur kan man INTE märka att det hänt en olycka? Hittar man hanen och tiken i samma rum samtidgt som tiken höglöper, eller att ens löptik rymmer så vet man ju om att risken finns,

Jo men det är inte alltid man hittar sin hanhund tillsammans med tiken..sedan är det inte det första en tänker på om sin tik varit på rymmen att hon har haft killsällskap.
Det första man tänker på är vart hon kan ha varit och att hon är i säkerhet nu, sedan då magen börjar växa kanske man får sig några aningar.
Det jag vill säga är att allt händer inte av ren dumhet.
Sedan om de nu skulle märka att hunden faktiskt parat sig så tror jag inte den första tanken är att avliva valparna redan i magen- för sånt har jag själv aldrig hört talas om, sedan så är inte alla hundägare så inne på avel och jag tycker inte de är "tvingad" till att vara det heller, därmed vet dom ju inte att det kan vara skadligt eller dåligt med denna parning och valpar, de ser det mer som (gjort är gjort och det var inget mer med det)
Valpar som valpar, och man har heller inte hört så ofta att blandraser skulle vara skadligt, inte jag iaf.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag har en blandras mellan.... schäfer/rottweiler/labrador/stövare.
Hon är två år nu lite drygt.
Hon har ett super bra temprament och fungerar att ha med när jag rider.
Otroligt följsam och går för det mesta lös.
Går superbra i lydnaden, fixar alla moment lysande och har arbetsvilja och huvud. Eftersom jag inte har någon tävlingsnerv så duger det utmärkt för mig med en blandis... som dessutom är så bra som hon är.
Gillar att träna "hemma", inte tävla.

Hon blev inte så stor, jag ger ett plus för det... mest öronen som blev stora:love:

Jag är supernöjd med henne... o såhär ser hon ut.

llllll.jpg


Bild016.jpg
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Katarakt eller PRA med för den delen är inte väldigt vanligt hos Finsk Lapphund, även om det "finns" i rasen. Det är inget stort problem om man säger så..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Alltid lika roligt när okunniga människor hävdar att blandraser är friskare :crazy:

Som min kompis hävdar, " I ALLA FALL I FÖRSTA LEDET"

HA HA tror dom på det själva eller???? :eek:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Fast det är faktiskt sant. Att de kan bli friskare i första ledet.
Men då ska också båda avkommorna vara friska.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Problemet är att de "seriösa" blandisuppfödarna oftast utelämnar det där "kan"....:cool:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Katarakt eller PRA med för den delen är inte väldigt vanligt hos Finsk Lapphund, även om det "finns" i rasen. Det är inget stort problem om man säger så..

aha så hette det, hmm ja jag kanske missuppfattade att det var stort, men på uppfödaren lät det som att det var väldigt väldigt viktigt att ingen gen skulle ha något tecken på såna problem och att många av de finska lapphundsklubbarna jobbade på det.
Men då är det j*vligt bra att de tar det så seriöst som möjligt..
Läste faktiskt nyss om detta och där stod det att finska lapphunden var en av Svergies friskaste raser och att Katarak o PRA får de sällan, så där hade du rätt faktiskt =)!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Läste dessutom att Katarakt inte var ärvtligt men däremot PRA.
Hade hundmammans mormor PRA var mamman anlagsbärare och därmed hade ens egen hund 50% risk för det med.

Vad är PRA egentligen?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Katarakt kan vist vara ärftlig. Beror på vilken form den är i. Oftast är den faktiskt ärftlig, men det är i alla fall inget stort problem inom rasen. Det blir dessutom mindre, sedan uppfödarna börjat optigentesta sina hundar :)

SKK:s anomalex skrev:
PRA, Progressiv retinal atrofi

Med PRA menas näthinne- (retinal) förtvining (atrofi) av fortskridande (progressiv) och ärftlig natur. Näthinneförtvining kan även ha icke-ärftliga orsaker, men då används inte beteckningen PRA.

Termen PRA är ett samlingsbegrepp för många olika ärftliga sjukdomar som alla ger snarlika förändringar i näthinnans utseende. Dessa förändringar kan upptäckas vid ögonlysning flera månader upp till flera år innan hunden visar synsvårigheter. PRA debuterar vid olika åldrar i olika raser. Kliniskt talar man om tidiga och sena former. Den fortskridande förtviningen av näthinnan ger först nedsatt syn, men med tiden blir hunden helt blind. Tidig PRA leder snabbare till blindhet än sen PRA.

I vardagligt tal skiljer vi de olika PRA-formerna genom att använda begrepp som "tidig PRA" och "sen PRA" eller ordet PRA tillsammans med rasnamnet, exempelvis "papillon-PRA", "pudel-PRA" och "tax-PRA".

Tidig PRA orsakas vanligen av felaktigt utvecklade synceller (dysplasi) och debuterar hos valpar och unghundar.

Sen PRA beror vanligen på att normala synceller bryts ner i förtid. Ofta ses symtomen först när hunden nått medelåldern.

Tidig PRA
Tidig näthinneförtvining har bland annat beskrivits hos irländsk setter och welsh corgi cardigan. Sjukdomen debuterar i tidig valpålder. Den defekta genen kan påvisas med blodprov som avslöjar såväl sjuka hundar som anlagsbärare. Enstaka anlagsbärare rapporteras förkomma i Storbritannien. En annan extremt tidig näthinneförtvining har påvisats hos collie i USA. Fall av PRA har förekommit hos collie i Norge men debuterade vid högre ålder.

Hos norsk älghund, grå förekommer två former av extremt tidig näthinneförtvining i USA. Ingendera har säkert påvisats i Sverige. I USA finns en PRA-lik näthinnesjukdom hos belgiska vallhundar som ger blindhet hos små valpar. Hos dvärgschnauzer finns också en tidig näthinnesjukdom. Den debuterar dock inte så tidigt som de ovan nämnda. Sjukdomen upptäcktes i USA men har senare spritt sig till Europa. Enstaka fall av tidig PRA har uppträtt hos normaltax, strävhår i Sverige.

Sen PRA
Degeneration av syncellerna drabbar hundar som från början har nära nog normala synceller. Dessa sjukdomar debuterar och ger symtom i tidig medelålder och kan inte förklaras av det normala åldrandet.

Raserna amerikansk och engelsk cocker spaniel, dvärg- och mellanpudel samt golden och labrador retriever drabbas alla av en och samma form av PRA. Sjukdomen förekommer i de nämnda raserna i Sverige. Sen PRA förekommer i Sverige även hos dvärgspets, papillon, shetland sheepdog och tax..

I Sverige har fall av PRA-lik sjukdom även påvisats hos basenji, border collie, drever, flat coated retriever, newfoundlandshund, norrbottenspets, nova scotia duck tolling retriever, riesenschnauzer och springer spaniel.

Arvsgång
Arvsgången för PRA är enkel recessiv autosomal med två undantag. Hos siberian husky och samojedhund finns i USA en X-kromosombunden syncellsdegeneration I Sverige har ett tiotal raser central registrering eller bekämpningsprogram med anledning av PRA.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Läste faktiskt nyss om detta och där stod det att finska lapphunden var en av Svergies friskaste raser och att Katarak o PRA får de sällan, så där hade du rätt faktiskt =)!

Med tanke på att jag fött upp rasen och har ett allmänt genuint hundintresse, så vore det märkligt om jag inte visste det :banana: :banana: :) ;)
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Med tanke på att jag fött upp rasen och har ett allmänt genuint hundintresse, så vore det märkligt om jag inte visste det :banana: :banana: :) ;)

jo det vet jag att du har gjort =)
Hur länge höll du på? - nu är vi visst helt utanför tråden
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hade lapphundar från 94 - 2000, då allergin blev förvärrad. Hade DÅ 5 finska lapphundar, som jag fick sälja :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Gud vad tråkigt =/ de som är så underbara.

Undra vilken annan ras som skulle göra valparna helt ovanliga med finska lapphunden..om man parade med en annan ras asså.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp