Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Du kanske inte riktigt har underlag för att försöka dumförkrlara mig när det gäller mina synpunkter på dagens avel. Dessutom har jag nog ett visst stöd från kollegor. Såg du insider 28/9 ?
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

*knapplån lr ngt*

Avlar man bara för att det är kul - kan man lika gärna föda upp fodermöss eller ngt
Att föda upp djur är kul, men det finns fleratalet spel på internet där man kan föda upp som är minst lika roliga :crazy: + att man slipper matkostnade, få huset söndertuggat, bli sittande med osålda ungar osv.

Önskar nästan att något gick tok med alla de som föder upp för pengarna/min-hund-är-så-söt så att de lär sig >.<

Finns en likande tråd/medlem på Andra djur med ngn som vill ha ungar efter sin kanin :crazy:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Du kanske inte riktigt har underlag för att försöka dumförkrlara mig när det gäller mina synpunkter på dagens avel. Dessutom har jag nog ett visst stöd från kollegor. Såg du insider 28/9 ?
PL

Tack och lov, så såg jag inte på det :cool:

Jag har heller inte dumförklarta dig. Jag sade att ditt påstående/din uppfattning "att i sällskaphundsaveln så är mentaliteten oviktig och har alltid varit" var det dummaste jag har läst från dig. Det är en stor skillnad..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Vill den vanlige hundägaren egentligen ha en hund som ser ut på ett visst sätt eller en fungerande sällskapshund?

Den vanlige hundägaren vill ha en hund som ser ut på ett visst sätt. Tro mig!

Folk ska ha en viss färg eller ett visst utseende för att "det är så fint". Dessutom ska valpen helst finnas inom 10 min gångväg, för ve och fasa om man behöver ta bilen och kanske åka 20 - 30 mil för att hämta valpen... Naturligtvis vill de ha en fungerande sällskapshund också - men det prioriteras inte, utan det tror man kommer av sig självt.

Folk tror att hundar blir vad man gör dem till, alternativt att alla hundar av en viss ras ser ut och beter sig enligt rasstandarden. De läser rasstandarden på samma vis som den tekniska beskrivningen på videon. :crazy: Allt utan att inse att det ena är en maskin och det andra en levande varelse med en genetisk uppsättning som varierar från individ till individ - där man faktiskt själv måste undersöka om "råvarorna" håller bra kvalité.

Jag önskar att alla renrasuppfödare var seriösa, och avlade på enbart psykiskt, hälsomässigt och exriört sunda hundar. Tyvärr är så inte fallet - MEN där finns det iallafall möjlighet för valpköpare att själv undersöka uppfödarens tidigare avelsresultat.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Om du verkligen kan stå för att ingen mentalt kass hund får en etta el helst inte ens en tvåa så kan ja nästan tänka mig att besöka en utställning igen .
Men jag kan ju inte helt bortse från vad jag ser till vardags eller hur SKK öppet blundar för de fysiska problem som finns.
PL


Är ingen "utställningsmänniska" så jag kan ha fel......
Men vad jag vet så är den enda "mentalkoll" som görs på utställning är koll av tänder, då hunden helst inte ska bita domaren. Det kan ju knappast jämställas med MU test eller Korning.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hundarna ska även klara av normal hantering, där domaren känner igenom hela kroppen, förutom tandvisningen.

Hundarna ska heller inte morra, eller göra utfall mot andra hundar (eller domaren med för den delen) i ringen.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hundarna ska även klara av normal hantering, där domaren känner igenom hela kroppen, förutom tandvisningen.

Hundarna ska heller inte morra, eller göra utfall mot andra hundar (eller domaren med för den delen) i ringen.

Det bevisar att hunden inte är fullkommligt galen:rofl: Men som sagt inte jämförbart med Korning o MU test
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Precis min poäng!

En utställning är en bedömning av hur hunden är uppbyggd, att den är funktionell, har korrekt päls, öron, ögon, benstomme, vinklar, tassar etc. för rasen och dess användingsområde.

Det är inte en mentalbedömning. Det har vi ju Korning mfl. tester till, och där är det ju ingen som förväntar sig att det ska göras en fullständig exteriörbedömning.

Av någon skum anledning, så verkar en del tro att det görs ett komplett mentaltest på utställningsplatsen på alla hundar som ställs ut :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Precis min poäng!

En utställning är en bedömning av hur hunden är uppbyggd, att den är funktionell, har korrekt päls, öron, ögon, benstomme, vinklar, tassar etc. för rasen och dess användingsområde.

Det är inte en mentalbedömning. Det har vi ju Korning mfl. tester till, och där är det ju ingen som förväntar sig att det ska göras en fullständig exteriörbedömning.

Av någon skum anledning, så verkar en del tro att det görs ett komplett mentaltest av hundar som ställs ut :angel:

Nä, det är det är det nog ingen som tror.....eller det kanske det är men strunta i det.

Det jag menar är att i "jakten" på cert så glöms mental o ch fysisk hälsa bort. Jag kan inte rasbeskrivningarna utantill men det står förmodligen "kort nos" i beskrivningen av tex Boxer, inte "så kort nos som möjligt, gärna obefintlig". detta fenomen är ju givetvis större bland hundar som inte har ett "syfte" vid sidan om, sk sällskaphundar. Men bara det att det numera finns jakt o utställnings labbe, burks o utställnings schäfer talar ju ett ganska tydligt språk tycker jag.
Självklart finns det uppfödare som är enligt mitt tycke seriösa och föder upp sunda hundar som fungerar att "jobba" med. Heja!!!:bump:

PS. Innan alla som tävlar elit i lydnad med Mops, Pappillon osv. överöser mig med arga inlägg vill jag poängtera att jag med "syfte" menar den grupp de till hör, jakt, vall, bruks osv. Fortsätt ha kul med era fyrfota vänner OAVSETT ras!!!:bump: :banana:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

ja men snälla nån..
alla här på buke, många snackar hej vilt och ni vet INGENTING om hundarna som typ jag och alla andra har, jag är ganska trött på det här snacket, allvarligt talat..

och det är inte bara det här jag menar.. utan allt annat, visst kan man få goda råd här på buke med, MEN oftast är det bara en massa påhopp och klagande, inte bara mot mig utan mot alla andra också!

visst vet jag om att man ska hälso undersöka djuren man har, vad tror du inte vi har f´gjort då? tror du att jag är en hundägare som bara har hundar för skojs skull?
djur är det, nästan det ända som existerar i mitt liv.. jag har alltid haft djur i min närhet och ni verkar tro att jag (tillomed inte ens jag som äger hunden i fråga som har fått dessa valpar) att jag avlar bara för att det är kul, eller kanske avlar jag för pengarnas skull?

ja vem vet.. men alla här (okej kanske inte alla) men dom flesta här på bukefalos verkar gå utifrån vad dom själv tror innan dom vet hur det egentligen är!
och förresten så ska dessa valpar både på hälsoundersökning = fr att se att dom är friska, (bäst att man skriver det, för jag har lärt mig att man ska vara väääldigt tydlig)
och vaccineras och eventuellt idmärkas..

så ni får fan tro vad ni vill... tro att jag är en galning som parar hundar hejvilt!
det är ju som sagt ett fritt land att tro och tycka precis som man vill :smirk:


Jaha du, vi får tro vad vi vill? Vi verkar inte få göra det, eftersom du skriver att många här bara snackar hej vilt och vet ingenting. Men du själv då? Du verkar inte ha någon koll alls om jag får säga det själv, du skriver även att hundarna är så himla smarta, och varför tror du att de är de då? Jo för att du leker avelsexpert, du mixtrar med de här hundarnas stackars gener. Sen så tycker jag att du verkar vara riktigt jävla dålig på att ta kritik, du särstavar som satan och tror att du kan bete dig hur du vill! Sluta bete dig som en hormonsrubbad fjortis och väx upp och kan du inte ta kritik eller tåla en diskussion då ska du fan inte ge dig in i någon heller. Jag tycker synd om hunden som bor hos dig eftersom du verkar vara så jäkla instabil. :cool:
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Heh jag har faktiskt inget emot blandraser, det är som att låta en neger o en vit få barn tycker jag:p

Men sedan har det mkt med olyckor att göra.
Hundar som rymmer till löpande tikar o.s.v.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Folk klarade inte av dem - föga förvånade.

Men då var det inte rasens fel utan icke erfarna hundägare till just den hunden:crazy:
Jag TROR mkt på att djuret blir till det man gjort den till.
Hade dessa hundar kommit till en mer erfaren hundmänniska kanske de inte hade behövts avlivas.
Detta var dock deras egna fel tycker jag personligen.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hur långt är det rimligt att gå när det gäller svårhanterliga hundar utan ett speciellt syfte.
Självklart är det i det här fallet fel på hundarna liksom idioterna som köpte dem.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Men då var det inte rasens fel utan icke erfarna hundägare till just den hunden:crazy:
Jag TROR mkt på att djuret blir till det man gjort den till.
Hade dessa hundar kommit till en mer erfaren hundmänniska kanske de inte hade behövts avlivas.
Detta var dock deras egna fel tycker jag personligen.

Knappast, det hade krävts enorm skicklighet av en ägare för att reda ut dem. Och så skickliga ägare vill inte ta i en sådan hund om de så får betalt för det.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Knappast, det hade krävts enorm skicklighet av en ägare för att reda ut dem. Och så skickliga ägare vill inte ta i en sådan hund om de så får betalt för det.

Får jag fråga om du kände dessa hundar? Följde den lilla tid de hade i sitt liv?
Och är du mkt hunderfaren själv?
Jag måste få klara svar innan jag kan lita och forstätta diskutera.
För jag tror nämligen att inget är omöjligt och jag tycker själv att alla levande varelser ska få chansen i livet.
Tycker fortfarande det är människans fel hur hunden blir.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja den människa som avlar fram idiotkorsningar.
Nej man måste inte till varje pris låta dåliga exemplar leva.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja. Jag vet hur det gick för en del av dem.
Och ja, jag är hyfsat hunderfaren. Och jag har träffat några hundra hitte/omändertagan/ omplaceringshundar - varav merparten med div problem beteenden.
Jag vet vilka slags männsikor som brukar köpa hundar av vissa slag, och jag vet hur hopplöst svårt det är att hitta bra hem. Det är för fan svårt att hitta bra hem åt LÄTTA och okomplicerade hundar!
Ibland är oddsen så urusla att det är bättre att aldrig födas, eller få en spruta i nacken än att vandra runt i 7-8 hem...

Om det enbart är människan som påverkar, varför vallar vi inte får med taxar, eller ställer älg med collies, eller utildar greyhounds till vattenräddare?
Varför har man genom mentaleskrivningar och Korningar kunnat se hur ex rädslor nerävs starkt?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Heh jag har faktiskt inget emot blandraser, det är som att låta en neger o en vit få barn tycker jag:p

Men sedan har det mkt med olyckor att göra.
Hundar som rymmer till löpande tikar o.s.v.

Sådna olyckor ser jag som ett tecken på oansvarig hundhållning. Har haft både en och flera hanar hemma samtidigt som höglöpande tikar utan att ens vara i närheten av en olycka.

Visst, det FINNS extremfall, tex hanhunden som åt sig ut genom en vägg, eller hunden tiken som hoppade ut ur en fönster, och in i rastgården. Eller idioter till makar som glömmer stänga dörrar
Men då vet man ju OM att det har hänt, och då röntgar man tiken och ger en abortstpruta elelr passar på att förhindra nya olyckor. Kan man inte ens hålla reda på sin hund, och utäcka att den är dräktig så kan man ju undra hur lämplig man är att föda upp en kull?
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp