Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

*knapplån*

Helst ska man ju avla för att man faktiskt har något att tillföra rasen och det den används för.

Fyrvägskorsningar tillför inte någon ras någonting.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

*knapplån*

Helst ska man ju avla för att man faktiskt har något att tillföra rasen och det den används för.

Fyrvägskorsningar tillför inte någon ras någonting.

Det tror jag det är väldigt få blandras uppfödare som gör..
Visst kan tex tvåvägskorsningar (schabrador:love:) bli fina trevliga hundar..

Men de tillför väl inte en ras nånting? Eller är jag helt ute o cyklar :crazy:

Och nej, fler raser än så i en hund gör ju inget för rasaveln direkt..Och att avla fyrvägskorsningar+ är bara korkat..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Oftast ja men det är sedan länge känt inom husdjursaveln att korsningsavel är ett utmärkt sätt att få fram bra bruksdjur, detta förutsätter dock bra renrasdjur i botten o en vettig planering.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

What he said.

Men eftersom den mesta blandrasaveln sker helt utan eftertanke eller långsiktig planering så är det lättast att av princip vara motståndare till allt var blandrasavel heter.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Men jag väljer inte den lätta vägen utan väljer att kalla skitavel för skitavel oberoende om det är renras el blandras. Hade renrasaveln(SKK med rasklubbar) tagit sitt ansvar för sunda hundar hade jag kanske resonerat om du men nu är det inte så!
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Men där håller jag faktiskt med dig, jag har tråden om Bassett i åtanke där jag anser att den aveln gått alldeles för långt. Har ju även kikat på schäfer och förfärats. Det är synd att inte uppfödarna tar större ansvar!

Domare premierar mindre bra saker hos "min" ras också, även om den inte på långa vägar är så utsatt som t.ex. schäfer, bassett etc. Där känner jag några uppfödare som konsekvent avlar på vad som är ursprungligt och SUNT, något som jag även kommer att göra själv. Det är i övrigt en mycket sund och frisk ras och ej tillhörande de vanligaste (min uppfattning); kanske därför det inte har gått inflation i missbildade individer?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Bruksdjur ja, men det går inte att bygga vidare på dem. Dessutom är jag tveksam till att det alltid blir så mycket bättre än originalet. Jag vet att det har fungerat på jakt-och polarhundarna, men har svårt att se hur man skulle korsa för att få fram en ultimat brukshund. Det är ju inte som apportörerna där de flesta delar ungefär samma egenskaper och är släkt på sätt och vis. Schäfer, rottis, Belgare, Riesen och liknande har inte så mycket mer gemensamt än att de är just brukshundar.

Men det är sant, skitavel är skitavel oavsett om den bedrivs i SKK:s regi eller ej. Dock sträcker jag mig inte så långt att jag vill påstå att det är bättre att köpa blandras. Det enda acceptabla är att man köper renras från seriös uppfödare som inte pysslar med diverse avarter eller avlar sällskapshundar av arbetande ras.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Vettiga rotationskorsningar har visat sig fungera bra men även detta kräver bra renrasdjur att utgå från.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

som sagt, ni här på bukefalos får tro va fan ni vill.. det är ganska korkat å bara utgå ifrån text istället för verklighet..
Du får väl faktiskt skylla dig själv om du skriver in här i "blandrasdebatten" och uttrycker dig så j*a klantigt? Vad hade du väntat dig - stående ovationer??
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja lustigt nog tycker SKK o rasklubbarna att sällskapshundar bara behöver se ut på ett visst sätt(sunt eller osunt). Att de har en passande mentalitet har alltid varit oviktigt.
PL

Alltså, nu får du ursäkta mig Peter, men det där var det dummaste påstående jag läst från ditt håll överhuvudtaget.

Tror du seriöst på att SKK & rasklubbar skiter i om uppfödare avlar på mentalt dåliga hundar????
Mig veterligen så accepterar vare sig SKK eller rasklubbar sådan avel och det finns heller ingen seriös uppfödare som avlar på mentalt dåliga hundar.

Tycker du ska skaffa en glesare kam innnan du drar alla över den!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja, tyvärr. Önskar att initiativförmågan och det sunda förnuftet vore större hos uppfödare över lag.

Jag hoppas att en dag kunna använda min hund i avel (fina linjer). Den är av en ras som inte brukar MH-testas och där SKK anser att HD-status saknar betydelse. Ändå kommer jag att MH-testa och bara använda i avel om HD-statusen är A eller B.

Du menar att Rasklubben anser att det saknar betydelse, eftersom det är rasklubben som bestämmer huruvida en ras ska ingå i behandlingsprogrammet mot HD-fel.
Alla hundar av alla raser får ju HD-röntgas..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ja, men besluten har stöd av SKK.

"Ulla-Britt Karlmann, SKK, förklarar bakgrunden till uttalandet:

'Det finns inget som tyder på att HD är ett problem hos rasen X och då finns det kanske annat inom rasen som behöver ägnas större uppmärksamhet. Inom Kennelklubben har ju under de senaste åren en omprövning skett av formerna för HD-bekämpning. Inte ens för raser med HD-problem kan man idag alltid ha samma rigida hållning till avelsanvändning av C-hundar som tidigare. Idag tas t.ex. betydligt större hänsyn till rasernas avelsbas.'"

"I enlighet med SKKs rekommendationer för en rasanpassad nivå är hd-bekämpning inte relevant för rasen X."
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag bli sååå ledsen när jag ser hur folk korsar oh har sig med desa hundar.
Fick nu se en annons på blanding mellan siberian husky och Amstaff Hur FANKEN TÄNKER FOLK??
dom ska desutom ha 7000 kr ??
Gud alltså SNÄLL inskaffa regler för sånt här...:crazy:

Jisses!!!!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jo, naturligtvis är det så att om det inte finns något problem inom rasen med HD och rasklubben inte tycker att rasen ändå ska vara med i programet, så godtar ju SKK det....
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Eh, SKK har ju till exempel inget att säga om alla små fegisar till pälsbollar som går runt på gatorna och kommer från sk. seriösa uppfödare. Ser dagligen sällskapsraser med både det ena och det andra mentalitets-problemet där det sitter i linjerna. SKK har fortfarande inget att säga. Små hundar, små problem brukar man ju säga och visst märks knasigheter mindre på en liten hund som inte hanterar rädsla genom at bli arg. Det innebär dock inte att det är mindre allvarligt. Det finns också ytterligheter åt andra hållet. Sällskapshundar som tror att de kan möta fan själv och är hårda som betong i skallen.

Det finns seriösa sällskapsras-uppfödare kvar, men inte är det många.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Möjligt, men jag ser en hel del hundar och jag tycker det mesta är skräp, en del är medelmåttor och några få hundar är bra. En hund ska inte gömma svansen bara för att det är lite folk ute på stan eller tycka att en soptunna är läskig. Kanske har du lägre krav på mentalitet på sällskapshundar än vad jag har, i och med att du känner människorna. Jag behöver inte ha någon liknande lojalitetskonflikt.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag har Inte lägre krav på mentalitet, snarare tvärt om :cool:

Jag träffar i mitt jobb träffar i snitt 1500 hundar/år via mitt yrke + kurshundar + hundträffar jag medverkar på etc.

Visst har mentaliteten på vissa populära raser blivit sämre, men detta beror knappast på de seriösa uppfödarna som jobbat för rasen i många år, utan på alla små "privata" uppfödare som avlar på sin hund för att "den är så söt"!
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp