Nu är jag UPPRÖRD!!!

Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Nyfiken som jag är skcikade jag ett mail till tjejen som satt ut annonsen oh frågade vad hon sysslade men min fråga var inte tänkt som något påhopp..

Då berättade hon att valparna kommit till av ren tjuvparning och att hon provat med en abortspruta men de hade inte fungerat..

JO JAG TYCKER DE HANDLAR OM PRISET..
Med tanke på att du kan få en renrasig amstaff för mellan 6-12 000 kr och en Siberian husky oxå där mellan..
har man råkat ut för en tjuvparning så brukar man ta de som är rimmligt så att man får SÅLT valparna.
Och sen skriver dom i annonsen att dom vill fullfölja vaparna oh se hur dom blir(de eh förståligt) men hur vet man om baktanken inte är den att om de vissas mycket intresse kan dom ta en kull till....

Tar man 7000 för en korsning som kan bli hur knäpp men säkert hur go som hälst när man vet att en renrasig ligger på typ samma..Och man säger att de va tjuvparning men jag tycker att deras annons nästan syftar på att de här är en SKIT bra blanding oh vi vill ta fler kullar...

Rätta mig om jag har fel men så känns de..oh de gör mig bådde ledsen,arg och fundersam över om våra renrasiga hundar kommer att överleva..samma punkt borde man kanske lägga in i innaveln oh sönderaveln.

Jag är villig att diskutera HUR MYCKET som om deta..för förstår inte folk att deta är ett PROBLEM så är det illa..mycket illa.:o

Jo, jag kan köpa hennes förklaring....har själv fått en kull på en tjuvparning och är noga med att följa upp "valparna" TROTS att jag inte tog nån mer kull ( tiken blev kastrerad direkt det gick ) ...Speciellt om det nu skulle vara en blandning av de raser som tråden handlar om så skulle iallafall JAG vara ytterst intresserad av vad som händer "mina" valpar och hur dom utvecklas.....helt utan några planer att avla på mera.....alla är så misstänksamma.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Visa mig gärna bedömningsnormerna för mentalitet hos sällskapshundar så tar jag tillbaks mitt påstående ( dvs om du även kan visa att de tillämpas i praktiken).
Är det inte lite grovt att kalla en sån kritik för dum. Visst var den tillspetsad men visa att den är fel innan du använder ordet dum!
I princip räcker det att hitta EN hund som får en etta på utställning trots dåligt psyke för att visa att mitt påstående inte är dumt.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Kastar mig in med huvudet före.....

Jag förstår inte varför man ska bland raser?? Det finns över 200 raser i världen.......någon borde ju passa eller?

Förutom som PL sa, att avla med ett syfte, inte "min tik är så snäll" eller "jag avlar för det är kul" ????:eek:

SKK behöver oxå kamma till sig o inte primera uppfödningar som aviker ifrån rasstandarden. Jag menar fysik som inte är hälsosam, superkorta nosar, jättelånga öron eller lite väl utstående ögon
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Visa mig den ras som är avlad på ettn familjevänlig storlek, ett familjevänligt temperament o inget annat, ffa inga negativa defekter.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Problemet med dig är att du klumpar ihop alla sällskapsraser till mentalt odugliga hundar, med dito korkade uppfödare.

Du är välkommen när som helst och hälsa på mina sällskapshundar som jag föder upp. Jag har fn 4 stycken sällskapshundar hemma. Kan dessutom säkerligen få hit flera uppfödare och deras sällskapshundar om jag får några dagars förvarning. Så kan vi alla diskutera hur vi uppfödare av sällskapshundar tänker angående mentaliteten på våra avelshundar och vilka kriterier vi dömer hundarna efter.

långt är det ju inte för dig att åka, för att ta dig hit och sedan vill jag gärna se dig kunna motivera att i princip alla sällskapshundar är mentalt störda och att vi uppfödare inte tänker på mentaliteten på de hundar vi föder upp.

Visst, det finns inget sällskapshund-MH, men mental stabilitet är A & O, för många uppfödare av sällskapsraser.

De flesta riktiga, seriösa uppfödare är faktiskt fullt kapabla att bedöma om en hund har bra mental hälsa eller inte. Till riktiga uppfödare räknar jag inte de som tar en valpkull för att deras tik är så söt och fin.

Blandraser och bruksraser är ju inte precis förskonade från mentalt dåliga hundar de heller precis. Vilket du ju har personlig erfarenhet av dessutom, vad jag vet.

Kan ju upplysa dig om att min sällskapshundras, ligger i Svelands riskgrupp 1 = Där ligger endast de friskaste och sundaste hundarna!

Och jag vidhåller att det var ett dumt uttalande från dig att dra alla över en kam på det viset och påstå "att de har en passande mentalitet har alltid varit oviktigt", för det är rent skitsnack!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Ur bedömningssynpunkt har det altid varid oviktigt!
Visa mig annars normerna.
Jag har aldrig påstått att alla sällskapsraer är mentalt kassa, däremot att man aldrig officiellt prioriterat detta i aveln. Vad har då den officiella avelsbedömningen för funktion?
Vill den vanlige hundägaren egentligen ha en hund som ser ut på ett visst sätt eller en fungerande sällskapshund?
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Fast vi som föder upp dem lägger stor vikt vid mentaliteten och jag vet flera med mig som inte avlar på hundar som inte håller måttet mentalt i olika sammanhang ex. på utställningar bland annat.
Den gängse valpköparen vill ha en trevlig stabil familjehund och det är vad jag med flera föder upp!
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Fast jag ställer ut mina hundar med bra resultat. Hanen tillhör toppen i rasen och han är bara dryga året. Hade han varit 2 år, så hade han varit champion, då han nyligen tog sitt 3:e CERT och sitt andra BIR.

Äldsta tiken går också bra på utställningar om än inte lika bra som hanen. Ungtiken kommer att gå extremt bra även hon, efter vad jag kan bedöma ännu så länge. Helt klart är hon snyggare än den äldre tiken, som i sig är en väldigt bra tik och lilla Norskan är en hyfsad medelmåtta utseendemässigt, men har precis lika bra mentalitet som de övriga.
Så det går faktiskt utmärkt att kombinera skönhet med bra mentalitet, så länge man inte tummar på kraven.

Så i viss mån kör jag också "utställningsavel" om än den mentala biten väger tyngre just för mig, än utställningsmeriterna hos en hund.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Problemet är att de enda meriter en uppfödare av en sällskapsras kan visa på är exteriöra.
O sen har vi fortvarande problemet med alla de raser där den exteriöra nörmen är direkt destruktiv!
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Fast i den gruppen finns det ju inte bara sällskapshundar.

Man kan ju om man vill meritera sin sällskapshund även på andra vis än genom utställning och ingenting säger egentligen någonting om mentaliteten på hundarna.
Vilka meriter menar du säger mycket om en hunds mentala status?
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Det är ju det jag säger, den mentala biten är helt nonchalerad. Visst det gäller absolut inte bara sällskapshundar men när det gäller tex jakthundar kan man ju titta på att de faktiskt fungerar, tyvärr är där ofta utställningsbedömningen alltför ofta direkt negativ för funktionen!
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Hmmm...Du har inte varit på många utställningar vad?

Det enda som inte egentligen kommer fram på en utställning är om hundens rasegenskaper är tillräckligt bra för rasen.

En hund som inte är korrekt byggd, kan inte röra sig korrekt och får då nedslag på detta.

Alltså; en icke korrekt byggd jakthund (som exempel) håller inte strålande i skogen eftersom den inte rör sig på ett för rasen korrekt sätt = den blir då en mindre hållbar/uthållig jakthund.

Och den mentala biten är faktiskt inte nonchalerad på utställningar..
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Du tror inte det?
Jag har varit på en hel del både som åskådare, utställare o funktionär. Men visst de senaste åren har jag nte velat vara med så om det hänt ngn helomvändning på sistone så får jag ta tillbaka.
Jag var tex funktionär på en stor utställning i Övik en gång i tiden o diskuterade en del med olika högdjur på den lyxiga middagen efteråt o jag kan inte se att principerna ändrats sen dess.
PL
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Jag tror inte, jag vet det.
Det har blivit fler och fler hundar som åker ut med 0: or pga deras mentala brister när de "utsätts" för normal hantering.

Till skillnad från dig så åker jag faktiskt på utställningar rätt så många gånger/år och ser att det blivit hårdare bedömningar på den mentala biten.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Om du verkligen kan stå för att ingen mentalt kass hund får en etta el helst inte ens en tvåa så kan ja nästan tänka mig att besöka en utställning igen .
Men jag kan ju inte helt bortse från vad jag ser till vardags eller hur SKK öppet blundar för de fysiska problem som finns.
PL
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Naturligtvis kan jag inte garantera det, då jag inte uppsöker alla utställningar som finns eller ens hinner se alla dryga 1000 hundar ( i regel ligger antalet hundar däromkring) på en och samma dag, men faktum kvarstår att det är fler och fler hundar, som åker ut ur ringen med en 0:a pga dålig mentalitet, än vad det gjort tidigare.
 
Sv: Nu är jag UPPRÖRD!!!

Det må så vara, men trenden går åt rätt håll, även om du har svårt att tro på det ;)

De domare som släpper igenom dålig mentalitet är oftast inte svenska.. De svenska domarna är tuffare på just den delen.

Enligt mina erfarenheter i alla fall.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 179
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
6 083
Senast: paradiset
·
M
Övr. Hund Jahaja, det är det här som kallas "slyngelåldern" :crazy:. Jag skulle verkligen behöva lite tips och råd med vad tusan jag kan hitta...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 348
Senast: Fiffi1
·
M
Övr. Hund Jag blir så ledsen. Våran älskade söta hund som nästan alltid gör som man säger, lydig och är alltid till lags.. förutom... Då de...
Svar
15
· Visningar
1 255
Senast: Marius
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp