Nu är bomben släppt

Sv: Nu är bomben släppt

Jag känner väll lite mer att som vuxen ska man klara av en normal separation utan att behöva flytta hem till sina föräldrar. Sen handlar ju trådstarten om när kan förvänta sig att den andra parten skall flytta ut ur en gemensamma bostad (som det är om man valt att vara sambos oavsett vem som skall behålla bostaden).

Jag skulle tycka att ett par månader ändå är ganska normal längd innan man hinner få fatt i en ny permanent bostad. Att jämföra med en uppsägning från en bostad eller liknande.

Själva obekvämheten med att befinna sig i närheten av sin fd är ju något man får hantera som vuxen.

Det är ju skillnad på att vara bostadslös och att separera, för då har man ju fortfarande en bostad även om man tycker att det är lite obekvämt att bo ihop.

Samma i min familij.

Och vi hjälper varandra om det behövs.

Jag är upprikigt mycket förvånad över folk är så extremt ovilliga att hjälpa sina barn.

Jag är upprikigt mycket förvånad över folk är så extremt ovilliga att hjälpa sina barn.

Då har du nog missförstått, åtminstone mig. Bara för att man ser en flytt hem till sina föräldrar som en lösning väldigt långt ned på listan, betyder inte att man är ovillig att hjälpa sina barn.

Det som konfunderar mig är att så många ser det som första och bästa alternativet.

I exemplet du gav vart ju din syster bostadslös. Medan Migos sambo fortfarande har en bostad tillsammans med Migo. Det är skillnad på att stå helt utan bostad och att genomgå en separation.

Jag har inte sett det som varken första eller bästa alternativet(vet ärligt talat inte om någon i tråden har sett det så). Däremot ett rimligt alternativ. Finns många alternativ som är betydligt sämre.
Men det är nog rätt så stor skillnad hur lätt det är att fixa en bostad i olika städer. I Stockholm är det inte lätt.

Jo, men i det här fallet så var det ju Migo som initierade/sa upp samboendet ;). Så precis som vilket annan situation som helst så behöver man ju lite uppsägningstid så man hinner finna en ny bostad. Båda har lika rätt till bostaden när man är sambos, så man kan inte kicka ut den andra hur som helst. Även om det är bestämt vem som skall behålla bostaden vid separationen.

Jo, men i det här fallet så var det ju Migo som initierade/sa upp samboendet ;). Så precis som vilket annan situation som helst så behöver man ju lite uppsägningstid så man hinner finna en ny bostad. Båda har lika rätt till bostaden när man är sambos, så man kan inte kicka ut den andra hur som helst. Även om det är bestämt vem som skall behålla bostaden vid separationen.

Missade du att det var han som bestämde tiden till tre veckor?

Kloka tankar och jag instämmer helt. Står man båda på kontraktet så finns det ingen "förtur i kön" utan då får man förhandla.

Fast i Migos fall så är det ju hon som står på "kontraktet", hon har mha sina föräldrar byggt lägenheten de bor i och hon hade lägenheten innan hon blev sambo, så ex är inflyttad och har inte rätt till lägenheten alls nu när förhållandet är slut. Han bor enbart kvar för att hon låter honom göra det de här tre veckorna, hon kan i praktiken slänga ut honom idag. :sneaky:

<Snip>
Det som konfunderar mig är att så många ser det som första och bästa alternativet.

Jag ser det inte som forsta eller basta alternativet att flytta hem till foraldrarna, jag ser det nog som ett alternativ ganska hogt upp pa listan ... och som ett oandligt mycket battre alternativ an vandrarhem eller att hyra en tillfallig bostad.

Visst kunde jag ha hyrt en temporar bostad, tagit in pa vandrarhem eller 'langtids' hotel nar jag behovde bostad en manad efter att mamma gick bort. Det var inte sa att pengarna saknades, men det foll mig faktiskt inte ens in. Jag ar van vid att familj och vanner staller upp for varandra sa jag valde i stallet att okupera min vaninnas vardagsrum, dessutom skulle hon blivit mycket upprord om jag istallet hade tagit in pa vandrarhem eller liknande.
Jag hade fler vaninnor som erbjod sig att jag kunde bo hos dem, ett par med storre bostader och narmare till dar jag behovde vara for att ordna det sista med mamma, men det har var min aldsta vaninna och hon talade om mycket tydligt att hon verkligen ville att jag skulle komma och bo hos henne. Kanske for att markera att vi star varandra nara, men hon var mycket insisterande och jag hade absolut ingenting emot att bo dar.

Senast ändrad:

Jag ser det inte som forsta eller basta alternativet att flytta hem till foraldrarna, jag ser det nog som ett alternativ ganska hogt upp pa listan ... och som ett oandligt mycket battre alternativ an vandrarhem.

Jag med och det är ju inte så att man tänkt bo hos föräldrarna hela livet ..inte jag iallafall...

Och där resonerar vi helt annorlunda. Det är klart. Att flytta tillbaka till föräldrarna kommer långt efter tillfällig bostad och vandrarhem.

Det betyder ändå inte att jag inte skulle hjälpa till efter bästa förmåga att hitta en lösning på problemet.

Precis så. Och om det inte är nån tvist så görs absolut ingen bodelning.

Nej man kan göra bodelning ändå, bodelning är en utredning av vem som äger vad inklusive bohag.

Man kan också yrka på att man har rätt till den bostad man delat trots att den införskaffades innan man blev sambo

"En bostadsrätt eller hyresrätt, som man inte har skaffat för gemensam användning men ändå använt gemensamt, ingår inte i bodelningen. Däremot kan den sambo som bäst behöver bostaden få överta den från den andra sambon. Har samborna inte barn, fordras det dock mycket starka skäl för att
få ta över bostaden. Den som övertar bostaden ska betala full ersättning för bostadens värde. Samborna kan inte avtala bort denna rätt att överta bostaden."

http://lawline.se/answers/upphorade-av-samboforhallande-ratt-att-stanna-i-bostad
På en fråga om man kan bli utkastad ur sitt sambons hem
"...Om det däremot inte funnits någon sådan avsikt vidköptillfället är huset precis som du antyder hans och inte samboegendom. I ettsådant fall skulle man kunna se dig som hyresgäst eller inneboende hos dinsambo och i sådant fall har du rätt till tre månaders uppsägningstid enligt 12kap 4 § jordabalken. Vilket innebär attdu inte bara kan bli utkastad ur huset. "

Det är alltså Jordabalken som gäller om man inte gemensamt äger bostaden.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Hej alla fina bukare! Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka