Nu är bomben släppt

Sv: Nu är bomben släppt

I det här fallet har ingen av oss något intresse av att dela bostad i ytterligare tre månader, och han har själv tagit upp både flytt till huset på sin släktgård och tidsfristen om 3 veckor. Jag har lite svårt att förstå varför just det leder till sådan diskussion? Det är en överenskommelse gjord mellan två vuxna människor.

Jag svarar egentligen inte på din fråga utan mera på de som anser att de har rätt att kasta ut sambon på dagen. Det kan man alltså inte.

För din del kan det ioförsig vara bra att veta att han med lagligt rätt kan klamra sig fast i tre månader oavsett vad ni kommit överens om.

Aha. Ja, det kan ju vara bra att veta.

Gör han det så flyttar jag till grannen:crazy:(som erbjudit det;))

Och där resonerar vi helt annorlunda. Det är klart. Att flytta tillbaka till föräldrarna kommer långt efter tillfällig bostad och vandrarhem.

Det betyder ändå inte att jag inte skulle hjälpa till efter bästa förmåga att hitta en lösning på problemet.

Du och Petruska har en syn som är VÄLDIGT långt ifrån min familj och vänkrets...
Och kan villigt erkänna att jag tycker ni tänker fel, även om ni tycker ni tänker rätt.

Men det är ju så, alla är vi olika och har olika fördomar.

När pappa och jag bygger hus kommer vi bo i SAMMA hus. Trots att vi nu bor i lägenheter är dessa en nödlösning tills huset är byggt.
Ser inga konstigheter i det. Han kommer bo i ett rum på nedervåningen, jag kommer ha övervåningen .. Vi kommer dela på köket då det inte finns nån anledning att bygga 2 kök.

När vi skulle köpa den här gården hittade vi fel på den efter att vi skrivit kontraktet som kunde inneburit att vi behövde bryta köpet, och då hade vi redan sålt våra respektive lägenheter, och skulle behövt leta ny bostad, INTE EN CHANS att vi skulle tagit in på hotell eller liknande.
Jag sa skämtsamt till mamma att om vi måste bryta köpet så får väl pappa å jag flytta in hos dej medans vi letar nytt boende... INGA PROBLEM !

Är man osams med sina föräldrar förstår jag verkligen om man väljer vänner före föräldrarna men vandrarhem ? Då har man verkligen inga vänner... (enligt mej)

Precis enligt dig. Jag anser inte att du tänker fel annat än i den del du tycker att jag tänker fel. För mig är det helt fel och för dig helt rätt. Att påstå att det finns ett rätt eller fel i den frågan är för mig väldigt främmande.

Och jag delar inte alls dina slutsatser om vänner. Självklart väljer man ett vandrarhem istället för att riskera sina vänskaper med onödiga belastningar. Om man kan.

Någon skrev (som tycker motsatt mot mig) att man inte skulle ta till vandrarhem förrän man bränt ut alla sina vänner. Jag ser liksom fördelen i att aldrig bränna ut mina vänner.

Fast i Migos fall så är det ju hon som står på "kontraktet", hon har mha sina föräldrar byggt lägenheten de bor i och hon hade lägenheten innan hon blev sambo, så ex är inflyttad och har inte rätt till lägenheten alls nu när förhållandet är slut. Han bor enbart kvar för att hon låter honom göra det de här tre veckorna, hon kan i praktiken slänga ut honom idag. :sneaky:

Javisst det är så man gör om man vill ha en fejd över allt man skaffat sig tillsammans och gärna vill att ens ex ska hata sig.
Det vuxna sättet är att nyktert se på vilka alternativ som står till buds för den flyttande parten och ge hen tid att hitta en bostad som passar för hen och hundarna. Att enväldigt bestämma en tid är ju bara barnsligt.
Migo inviterade sambon att dela henne hus och att enväldigt deklarera att " jag gillar inte dig längre så nu kan du dra, gärna imorgon" är ju för tusan fjortis stuk.

Att enväldigt bestämma en tid är ju bara barnsligt.
Migo inviterade sambon att dela henne hus och att enväldigt deklarera att " jag gillar inte dig längre så nu kan du dra, gärna imorgon" är ju för tusan fjortis stuk.

Har du öht läst vad jag har skrivit?

Lite ot men det verkar som om en del missat ett par inlägg i tråden :)

Själv har jag inga föräldrar att bo hos, men vänner som ställer upp när det krisar och mina systrar skulle nog vara där om det krävdes.
Hade mina föräldrar levt hade jag fått disponera övervåningen utan problem.

Och jag delar inte alls dina slutsatser om vänner. Självklart väljer man ett vandrarhem istället för att riskera sina vänskaper med onödiga belastningar. Om man kan.

Hm. Knepigt det där, för mig. Jag tror att jag själv resonerat som du, dvs hellre letat andra alternativ än att bo hos vänner, delvis just ur "belastningssynpunkt".

Däremot hade jag tyckt att mina vänner var helt ute och snurrade på läktarna om de var "rädda" att bo hos mig ett tag på grund av någon risk att belasta relationen. Jag ser det helt enkelt inte alls så när det blir omvänt. Mina vänner är ingen belastning, de är ju mina raringar! :love:

Jag är så glad att varken jag eller mina vänner (eller familj) har den relationen med varann att vi ser varandra som en potentiell belastning.

Javisst det är så man gör om man vill ha en fejd över allt man skaffat sig tillsammans och gärna vill att ens ex ska hata sig.
Det vuxna sättet är att nyktert se på vilka alternativ som står till buds för den flyttande parten och ge hen tid att hitta en bostad som passar för hen och hundarna. Att enväldigt bestämma en tid är ju bara barnsligt.

Har du överhuvudtaget läst tråden?

Jag är så glad att varken jag eller mina vänner (eller familj) har den relationen med varann att vi ser varandra som en potentiell belastning.

Det var inte jag som skrev det. Det var en annan inläggare (hinner inte leta upp just nu) att de inte skulle överväga vandrarhem förrän de bränt ut alla sina vänner. Det var vad jag kommenterade. Att jag tar det i omvänd ordning om det är risk för det.

Och jag tror att även cirkus skulle kunna bli en belastning och bli av med en vänskap om man hanterar vännernas bostad som hotell vid minsta lilla gupp i livet. Och med det påstår jag inte att det är vad du skulle göra.

Någon skrev (som tycker motsatt mot mig) att man inte skulle ta till vandrarhem förrän man bränt ut alla sina vänner. Jag ser liksom fördelen i att aldrig bränna ut mina vänner.

Jag skulle inte kunna bränna ut mig hos mina vänner genom att bo hos dem. Det handlar inte om att slafsa kvar på någons soffa i åratal. Självklart skulle jag inte vilja det.

Ingen jag känner bor ensam i en trea. Ingen jag känner har en hyra på 7000 eller mer per person. Vi bor i kollektiv, med kombo eller sambo eller i ettor. Så vandrarhem skulle vara en mycket dyr lösning för oss i min vänkrets.

Och apropå något du skrev om att sälja sina hundar; mina föräldrar hade blivit rent ut sagt förskräckta om jag hade sagt att jag säljer mina hundar för att undvika att tillfälligt flytta hem till dem. Jag tror att de hade tyckt att det visade på att jag värderar relationen till mina hundar och till dem oroväckande lågt. Framför allt vad gäller hundarna. Hundar är inte saker som man kan sälja av för att få in lite extra slantar. :crazy: Säkerligen hade de själva erbjudit sig att köpa dem. (Hypotetiskt, eftersom jag inte har några hundar, dock är vi i min familj hundmänniskor allihop).

Mina vänner skulle jag ev vara rädd att bränna ut om det var långvarigt. Men familjen?
Näver äver bäver,det finns liksom inga begränsningar där.

Och vet man att det rör sig om en begränsad period skulle jag 100 gånger hellre bo på mammas soffa än i en 40 m2 etta tillsammans med nån man inte orkar bete sig som folk mot.

Det blir liksom ganska löjligt med två vuxna på så liten yta när den ena låtsas som att den andra inte finns. Och det är inte jag som har påse på huvudet, däremot jag som blir ignorerad :banghead::banghead:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Hej alla fina bukare! Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka