Nu är bomben släppt

Sv: Nu är bomben släppt

Sant !
Det är skillnad på familj och vänner. Och vänner och vänner också. Största skillnad är nog hur man löser logistiken. Min bästa kompis bor i en etta, medan jag själv har en liten lägenhet i huset över som vänner/familj lätt skulle kunna få bo i även långvarigt utan att det skulle skava

Och jag tror att även cirkus skulle kunna bli en belastning och bli av med en vänskap om man hanterar vännernas bostad som hotell vid minsta lilla gupp i livet. Och med det påstår jag inte att det är vad du skulle göra.

Hur blev en separation från ett långvarigt förhållande till minsta lilla gupp i livet?
I alla fall för mig så är en separation ett stor ganska livsomvälvande sak, och då anses jag ändå väldigt klätterkunnig även över de stora guppen i livet både av min mamma och av vänner.

/Camilla

Tänker du på något särskilt förhållande?

TS förhållande är vad jag minns inte särskilt långvarigt. Väldigt många separationer lär ske inom 3-5 år, vilket inte heller är särskilt långvarigt.

Det är väl snarare efter långa förhållanden - kanske med barn inkluderade - som separationer är riktigt jobbiga. Ändå känns det för mig betydligt mer främmande med en 50-åring som flyttar "hem" till föräldrarna än med tex en 25-åring som gör det. (Även om jag generellt sett förväntar mig att även 25-åringar finner andra lösningar än föräldrahemmet att ta till.)

Efter långa förhållanden äger man också ofta mer tillsammans och ekonomierna är mer sammanvävda, ofta, vilket bara det för mig betyder att man har ett visst ömsesidigt ansvar för varandras boendesituation även i samband med separation.

I TS fall ser jag det så enkelt som att den lägenhet som TS visserligen äger, ändå tills vidare är bådas bostad. Så sett kan väl TS lika gärna bo någon annanstans under separationsfasen. Att det inte är särskilt kul att bo ihop nu, förstår jag till fullo. Men just den delen av det hela är väl just ett gupp i livet.

Jag kan hålla med om att uppbrott från 1½ års förhållande verkligen inte går att räkna som kris. Eller ja, inte i normalfallet iaf.

Däremot finns det skäl till att det är lättare för honom än mig att flytta från den här gården. Tex att jag sköter och fodrar de sju hästarna fyra gånger om dagen, men han knappt matar sina egna hundar. Oavsett vart jag sover så måste jag alltså ändå åka hit fyra gånger om dagen för att fodra, mocka och sköta djuren.

Allmänt gnällande
Igår var han hemma för första dagen (varit på lajv över helgen) och han svarar inte på tilltal, hälsar inte, öste ut skitiga filtar i min säng och agerade allmänt barnsligt. Jag förstår att han är ledsen, men att vistas två pers på 40 m2, sova i samma säng osv men ändå låtsas som att den ena parten inte existerar det är barnslighet på hög nivå i min värld. Jag blir galen:banghead:

Långvarigt var fel ord att använda, men så pass seriöst att man bor ihop. Då är i alla fall jag i tron och planeringen att det kommer vara ett hyfsat bra tag, så även om jag inte klassar det som kris så är det inte heller minsta lilla gupp i vägen. Och det är för mig en stor omställning som behöver ske snarast, för jag kan erkänna att jag har svårt att hantera att bo ihop med ett ex även då det skilts väg i vänskaplig ton.

/Camilla

Allmänt gnällande
Igår var han hemma för första dagen (varit på lajv över helgen) och han svarar inte på tilltal, hälsar inte, öste ut skitiga filtar i min säng och agerade allmänt barnsligt. Jag förstår att han är ledsen, men att vistas två pers på 40 m2, sova i samma säng osv men ändå låtsas som att den ena parten inte existerar det är barnslighet på hög nivå i min värld. Jag blir galen:banghead:

Har aldrig varit i situationen själv men där skulle jag nog sätta ner foten och säga lugnt och sansat att du förstår att han tycker det är jobbigt men att han faktiskt får försöka uppföra sig som en vuxen människa för att båda ska stå ut (fast jag förstår att du eg vill strypa honom :p). Någonstans får man ju faktiskt göra det bästa av situationen, för sin egen skull också. Du kan ju fråga om han skulle dumpat skitiga grejor omkring sig om han bott hos en kompis?! :mad:

Sen beror det väl på hur ens föräldrar är , mina stöttar o hjälper men lägger sig aldrig i mitt liv ändå

Det beror inte bara på hur föräldrarna ÄR, utan också hur de BOR. Mentalt (och i teorin) skulle jag utan tvekan få flytta hem till mina föräldrar om mitt liv krisade, men i praktiken skulle det vara omöjligt pga utrymmesbrist.

Helt ärligt, jag vet inte. Fast man kanske skulle må lite bättre själv? Som sagt, jag har aldrig varit i situationen. Han kanske får en reality check att han beter sig som en tjurig unge? Visst, jag kan medge att det förmodligen inte ger resultat :crazy:

Det beror inte bara på hur föräldrarna ÄR, utan också hur de BOR. Mentalt (och i teorin) skulle jag utan tvekan få flytta hem till mina föräldrar om mitt liv krisade, men i praktiken skulle det vara omöjligt pga utrymmesbrist.

Ja såklart :)

Låt honom reagera; inte mkt att göra nåt åt. Ta det för vad det är, bara.

Är det inte dina föräldrars gård du bor på? Kan du inte sova på soffan hos dem ett par veckor, så slipper du se honom? Eller bädda i stallet. ;)

/Trötter, numera in English (Tack, Gunnar :up: )

Jag kommer flytta ut i gäststugan på nätterna, så slipper vi iaf sova tillsammans.

Jag kommer flytta ut i gäststugan på nätterna, så slipper vi iaf sova tillsammans.

Låter bra. Tre veckor går snabbt. Men jag förstår att det är frustrerande, särskilt om du inte säkert VET att han faktiskt gör vad han ska för att lösa sitt boende så pass snabbt. Snart borde han väl t ex börja packa... Då får du ju ett "kvitto" på att något händer, även om han inte pratar med dig.

Håller tummarna för en lycklig utgång. Förstår din känsla att det ska bli skönt att få bo själv igen.

Låter sunt.

Det sägs att tiden går fort när man har roligt; så du får satsa på det. ;)

Jag kan hålla med om att uppbrott från 1½ års förhållande verkligen inte går att räkna som kris. Eller ja, inte i normalfallet iaf.

Däremot finns det skäl till att det är lättare för honom än mig att flytta från den här gården. Tex att jag sköter och fodrar de sju hästarna fyra gånger om dagen, men han knappt matar sina egna hundar. Oavsett vart jag sover så måste jag alltså ändå åka hit fyra gånger om dagen för att fodra, mocka och sköta djuren.

Allmänt gnällande

Om han börjar bete sig på den nivån skulle jag bli orolig för hurdan röra han tänker lämna efter sig. :crazy:
Låter som om han vill göra livet surt för dig som hämnd. Barnsligt och oroväckande.

Bara en fundering.

Är det inte bättre att han flyttar ut i gäststugan, han ska ju ändå inse att det är dags att packa.

Ptr

Man kan ju tycka det, men jag flyttar hellre ut om nätterna än står ut medans han kommer på det.

Idag har han förövrigt bestämt sig för att avliva minst en hund, och säger att han ska kolla på hus imorrn. Det verkar ju med andra ord gå riktigt bra...:cautious:

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Hej alla fina bukare! Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka