Nu är bomben släppt

Sv: Nu är bomben släppt

*kl*

Om mina vänner eller släktingar skulle behöva hjälp med boende har de garanterat en plats hos mig. För mig är det självklart att man hjälper till. Att flytta till föräldrarna ser jag inte heller som något nederlag, jag flyttade hem först för att ta hand om min mamma och sedan om pappa. Visst, jag har inga egna barn för då hade det ju varit en annan sak. Tycker någon att jag är misslyckad för det får det stå för dem men jag är glad att jag hade möjligheten att göra det.

ja herregud!

Nattlogi och mat finns i alla lägen! Skulle jag vara på väg att sätta mig att äta så dukar jag fram fler tallrikar.

"i ett fattigt hem finns åtminstone alltid mat" - så sant, så sant

ja herregud!

Nattlogi och mat finns i alla lägen! Skulle jag vara på väg att sätta mig att äta så dukar jag fram fler tallrikar.

"i ett fattigt hem finns åtminstone alltid mat" - så sant, så sant

Så funkar det hos oss också. Fast då handlar det liksom inte om att någon flyttar hit, utan det handlar om ett tillfälligt besök.

Min mamma sa alltid "Kom ihåg att vi alltid ställer upp och hjälper/lånar pengar. Men bara ifall du inte tar det för givet".

Det är alltså så jag tänker. Klart att de skulle ta emot mig, men jag finner det mycket mer givande för mig själv att faktiskt kunna ta hand om mig själv genom att fixa tillfälligt, sunkigt boende i väntan på riktigt hem. Det tror jag att mina föräldrar också skulle uppskatta, samtidigt som de nog skulle säga "Du skulle ha kommit hem.."

Så funkar det hos oss också. Fast då handlar det liksom inte om att någon flyttar hit, utan det handlar om ett tillfälligt besök.

Fast iaf i mitt fall skulle det inte vara fråga om att någon "flyttade" in men det kanske skulle bli längre än vad ett normalt besök är. Hade jag möjlighet att hjälpa till skulle jag göra det. De som skulle komma ifråga för den hjälpen är mina närmaste vänner och skulle aldrig utnyttja den.

Hur menar du ? Att jag är en looser för att jag bodde hos mina föräldrar som vuxen ?

Nej, jag relaterar inte andras val och situationer till de val jag själv gör och tycker är rätt för mig och min familj. Jag har full förståelse för att andra tänker annorlunda. Jag har bara förklarat hur jag resonerar i frågan.

Fast iaf i mitt fall skulle det inte vara fråga om att någon "flyttade" in men det kanske skulle bli längre än vad ett normalt besök är. Hade jag möjlighet att hjälpa till skulle jag göra det. De som skulle komma ifråga för den hjälpen är mina närmaste vänner och skulle aldrig utnyttja den.

Fast det är nog sant. Både jag och vad jag skulle tro om mina närmaste vänner är att vi faktiskt skulle hjälpa till med det i absolut akut kris. Samtidigt som ingen skulle utnyttja den om inte alla andra möjligheter är fullständigt uttömda, dvs det är verkligen en absolut akut kris. Då kommer vandrarhem, hotell, tillfällig lägenhet eller andra lösningar långt tidigare på listan.

Så du sammanfattade rätt väl. ;)

Fast jag kan säga att ingen av mina vänner skulle ha råd med vandrarhem under någon längre tid (om man inte kan få en bra deal för att man bor där länge vilket brukar gå under lågsäsong).

Jag förstår hur du tänker men jag tänker inte på samma sätt :p

Fast jag kan säga att ingen av mina vänner skulle ha råd med vandrarhem under någon längre tid (om man inte kan få en bra deal för att man bor där länge vilket brukar gå under lågsäsong).

Jag förstår hur du tänker men jag tänker inte på samma sätt :p

Tja, här i Linköping är hyran för en vanlig 3:a i 7.000-9.000 kronorsklassen - betydligt dyrare än långtidshyra på vandrarhem (eller i samma klass om man väljer allra mest centralt).

Tja, här i Linköping är hyran för en vanlig 3:a i 7.000-9.000 kronorsklassen - betydligt dyrare än långtidshyra på vandrarhem (eller i samma klass om man väljer allra mest centralt).

hur gör man om man har tre hundar då ? Får man bo på vandrarhem?

*kl*

Jag skulle nog kunna tänka mig att tillfälligt bo hos någon av föräldrarna under en kort period om jag stod mellan två bostäder, när jag tänker efter så var det faktiskt på tapeten för ett år sen när jag bytte bostad och köparen till min ville ha tidigare tillträde än vad jag kunde få hos säljaren av den jag köpte.
Det löste sig dock så det blev aldrig nödvändigt.

Men det är idag, som 41-åring, när jag var yngre hade jag sett det som ett gigantiskt nederlag att hamna på tonårsnivå igen och det hade aldrig kommit på fråga.

Sen kan jag ju ärligt säga att det är inte med förtjusning jag skulle göra det och ingen av mina föräldrar hade väl hoppat av lycka heller och då har vi en alldeles utmärkt relation i övrigt.

Vid ev separation hade jag dock bara gillat läget och stått ut tills boendesituationen var löst.

Jag och fd sambon ägde ju ett hus tillsammans med var överens om att han skulle behålla huset vid bodelning då det varit i hans släkt innan vi köpte det. Däremot så fick jag inte fatt i någon bostad (och stallplats) förrän ca 6 månader efter avslutad relation då jag inte stod i några bostadsköer på de orter som skulle vara lämpliga att flytta till.

Under själva kris perioden bodde jag någon natt hos mina föräldrar innan jag flyttade in på nedervåningen i huset och han höll sig till större delen på ovanvåningen. I början var det såklart KRIS men sedan lade det sig och vi betedde oss mer som inneboende. Det finns ju redan en tråd om en separation där parterna fick bo ihop ett längre tag innan de kunde flytta till egna bostäder.

Jag tyckte det var ett ganska bra sätt att lösa upp en del konflikter oss emellan med, vi skildes sedan som vänner och är fortfarande vänner, mycket tack vara att man inte kunde springa ur relationen. Det är faktiskt ganska bra att arbeta sig igenom separationen tyckte jag. Då lär man sig även en del som man kan använda för att slippa hamna i samma situation igen.

Btw, jag skulle säkerligen få bo hos mina föräldrar hur mycket jag ville. Men troligen skulle vi alla bli vansinniga på kuppen. Två-tre dagar är absolut max innan jag börjar utveckla nervösa ryckningar.

hur gör man om man har tre hundar då ? Får man bo på vandrarhem?

Ja, på vissa.

Det krävs ganska speciella vänner för att släpa med sig 3 hundar och flytta in. Även för en kortare period. Exempelvis bör de inte vara pälsdjursallergiker....

Ja, på vissa.

Det krävs ganska speciella vänner för att släpa med sig 3 hundar och flytta in. Även för en kortare period. Exempelvis bör de inte vara pälsdjursallergiker....

Vi som lever med mycket djur har oftast vänner som är likadana. Man dras till likasinnade...

Jag kan inte föreställa mig att de skulle fråga. Du pratar inte om mig och mina barn när du ställer den frågan, du pratar om några andra personer.

Kan du inte bara svara på frågan?
Om de skulle fråga, skulle du säga ja eller nej?

Det kan hända saker som gör att de verkligen skulle behöva hjälp, även om du inte tror det nu.

Vi som lever med mycket djur har oftast vänner som är likadana. Man dras till likasinnade...

Kanske, men även där är det ganska brett spektrum. Jag lever också med många djur men absolut inga hundar.

Men som sagt; jag är liksom inte ute efter att döma hur andra gör och resonerar utan ville bara förmedla hur jag resonerar i frågan.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Hej alla fina bukare! Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka