Nu är bomben släppt

Sv: Nu är bomben släppt

Behöver det betyda regression att flytta till familj/släkt tillfälligt?

Nja. Men risken finns och jag ser tydligt det omkring mig för dem som väljer att flytta till sina föräldrar längre perioder.

Det finns andra betydligt mer framåtriktade lösningar. Oftast.

Jag tycker att det är jättespännande med den här uppenbara kulturskillnaden. I ena lägret finns det inte ens på kartan att komma på tanken, och i andra är det nästan en skymf att inte komma "hem".

Nu måste vi ju rota i vart skillnaden kommer från, är det generationsskillnad, samhällsklass, geografiskt område... Skitspännande!

Både jag och min sambo är barn av lågutbildad medelklass med rötterna i mellansverige. Båda våra föräldrapar äger dock mindre gård och har det ganska bra, även om de inte tillhör höginkomsttagargruppen. Sambon och jag är födda i mitten på sjuttio-och åttiotalet och är båda ensambarn med strulig skoltid bakom oss.

Anser ni att generationsboende, alltså olika bostadshus på samma gård, är att "flytta hem till föräldrarna"?

Förövrigt har jag inga vänner i min ålder som skulle ha en chans att klara en hyreshöjning på över 100%, vilket det skulle innebära att bo en månad på vandrarhem.

Jag tycker att det är jättespännande med den här uppenbara kulturskillnaden. I ena lägret finns det inte ens på kartan att komma på tanken, och i andra är det nästan en skymf att inte komma "hem".

Nu måste vi ju rota i vart skillnaden kommer från, är det generationsskillnad, samhällsklass, geografiskt område... Skitspännande!

Både jag och min sambo är barn av lågutbildad medelklass med rötterna i mellansverige. Båda våra föräldrapar äger dock mindre gård och har det ganska bra, även om de inte tillhör höginkomsttagargruppen. Sambon och jag är födda i mitten på sjuttio-och åttiotalet och är båda ensambarn med strulig skoltid bakom oss.

jag är 61:a uppvuxen i storstäder med föräldrar som är medelklass..jag tycker det är högst normalt att ställa upp för sina barn/ föräldrar om det krisar

jag skulle aldrig i världen utnyttja mina föräldrar eller heller bo där för att det är billigt o bra, tack vare dom kunde jag vänta till jag fick min underbara lägenhet som jag stortrivs i ..

Senast ändrad:

Är situationen akut brukar de flesta klara av det. Även om det blir surt ett tag framöver.

Anser ni att generationsboende, alltså olika bostadshus på samma gård, är att "flytta hem till föräldrarna"?

Nej, jag tycker inte att bostadshus på samma gård är att flytta hem till ma/pa. Inte ens att tillfälligt flytta hem till ma/pa är att "flytta hem till föräldrarna". Men då menar jag "tillfälligt".

kl

Har det inte en del att göra med vilken typ av relation man har och hurdan vederbörande är? Har man barn/ vänner /syskon/ föräldrar som är väldigt osjälvständiga och utnyttjande, så är det kanske inte lika självklart att öppna upp sitt hem närhelst de kallar. Men vet man att det kommer att röra sig om en begränsad tid och att personen kommer söka sig vidare och man fungerar bra ihop, så finns det väl ingen anledning att inte hjälpa varandra?

Nä, det skulle krävas SMS-lån och liknande, och i min värld är det inte att "klara sig".

Det finns en stor grupp människor som inte har några sparpengar, inte har någon saftig lön och heller inte möjlighet att hosta upp femsiffriga belopp på kort varsel. Jag skulle behöva tulla på hundarnas veterinärvårdskonto för att klara det.

I min värld är det betydligt mindre konstigt att bo ett par veckor på mammas soffa än att låna 10000:- till vandrarhemssäng under en månad.

75:a, barn av lågutbildad medelklass med rötterna som flyttande efter jobb runt i syd och mellansverige flera gånger under uppväxten. Inga gårdar i någon familj. Ingen strulig skoltid. Ett syskon. Duger det för analysen?

Jag hade hur mycket pengar somhelst , men för det ville jag inte panikhyra nånstans när ändå mamma erbjöd sig ..vad ska dom med det stora huset o göra o vara snål o inte hjälpa sina barn om det krisar , det förstår inte jag ..

Och jag är ju jag oavsett jag bott där eller ej ..

Och för mig är det konstigare att inte lösa det själv. Men jag förstår att det kan vara skillnad för olika personer. Jag menar inte att jag har "rätt" på något sätt, det är bara mitt sätt att se saken.

Hellre sälja hundarna om ekonomin är i kras. Fast nu är ju inte jag hundmänniska alls, så det är liksom inte heller något att jämföra.

jag är 61:a uppvuxen i storstäder med föräldrar som är medelklass..jag tycker det är högst normalt att ställa upp för sina barn/ föräldrar om det krisar

jag skulle aldrig i världen utnyttja mina föräldrar eller heller bo där för att det är billigt o bra <snip>

Samma har fast jag ar 10 ar aldre.:)

kl

Har det inte en del att göra med vilken typ av relation man har och hurdan vederbörande är? Har man barn/ vänner /syskon/ föräldrar som är väldigt osjälvständiga och utnyttjande, så är det kanske inte lika självklart att öppna upp sitt hem närhelst de kallar. Men vet man att det kommer att röra sig om en begränsad tid och att personen kommer söka sig vidare och man fungerar bra ihop, så finns det väl ingen anledning att inte hjälpa varandra?

For mig verkar det rimligt att det har med hur nara relation man har, eller kanske hur sjalvstandiga barn man har som foralder.:p Mina barn skulle aldrig i livet stanna langre an de behovde om de flyttade hem igen, sa det ar absolut inga problem att erbjuda dem att komma hem ... och med tanke pa att de ringer och vi pratar nastan dagligen skulle jag fa veta vad som ar pa gang och kunna erbjuda att de kan komma till oss.

Kom just att tanka pa. For mig har det alltid varit sjalvklart att barn kan ringa och saga, "Jag tankte komma forbi, ar ni hemma och ska jag ata innan eller racker middagen till mig ocksa?"
Jag minns dock forsta gangen jag gjorde det till mina foraldrar och Maken horde samtalet, han nastan dog. :crazy: I hans familj var det absolut inte acceptabelt att fraga om det fanns tillrackligt med middag. Det var inte ens acceptabelt att "bjuda in" sig sjalv om man var pa vag forbi av nagon anledning. Man kunde namna att man skulle ha vagarna forbi och fick man ingen inbjudan sa var man inte valkommen. Punkt.
Maken ar uppvaxt i ett litet bruks samhalle i Dalarna och har aldrig haft nagon narmare relation till sina foraldrar.

kl

min mamma passar dessutom mina hundar :( ...nä min hund gratis typ alla dagar i veckan o även dygn när jag jobbar

Jag minns dock forsta gangen jag gjorde det till mina foraldrar och Maken horde samtalet, han nastan dog. :crazy: I hans familj var det absolut inte acceptabelt att fraga om det fanns tillrackligt med middag. Det var inte ens acceptabelt att "bjuda in" sig sjalv om man var pa vag forbi av nagon anledning. Man kunde namna att man skulle ha vagarna forbi och fick man ingen inbjudan sa var man inte valkommen. Punkt.
Maken ar uppvaxt i ett litet bruks samhalle i Dalarna och har aldrig haft nagon narmare relation till sina foraldrar.

Intressant, jag kommer själv från Dalarna (är 73:a, universitetsutbildad men från bonde/arbetarfamilj). Skulle det komma någon när man äter middag så erbjuder man dem något att äta, dvs svänger ihop något. Har personen in hört av sig innan säger den i 99,99% av fallen: "Tack, men det är bra ändå". Har de hört av sig innan bjuder man in dem, om det inte är något mkt viktigt planerat som inte går att flytta. I min uppfattning är det mycket gammalt bondestuk över det tänket men det är det jag blivit uppfostrad med. En annan sak, när man har gäster är det extremt skämmigt om det inte finns ordentligt med mat åt alla! Det sitter i ryggmärgen.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 468
Senast: lundsbo
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
37 860
Senast: monster1
·
Relationer Hej alla fina bukare! Jag har sedan ett halvår tillbaka min första relation (i mitt 24 åriga liv). Eftersom jag inte har några...
Svar
14
· Visningar
2 452
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31