De är inte så signifikant förekommande att jag någonsin hört talas om dem i cavalierkorsningar, vilket jag har om hjärtat. Tror inte det finns forskning på detta och då får en hålla till godo med erfarenhet.
Forskning är en process, men att ha SKK som källa är väldigt osäkert, de vill ju inte att det ska vara deras arbete. Jag har som princip att inte länka till forskning (orkar en inte leta orkar en inte läsa) men det är huvudhypotesen att det är rund huvudform som leder till sjukdomen
Jag har aldrig sagt att en kan se utifrån att en viss hund har problem. Det är dock väldigt hårt avlat på de linjer som råkade ha både runt huvud och missbildad skalle. Ibland är sådant en slump, men här är det troligtvis önskan om äpplehuvud (som inte finns i RAS) som orsakat problemet
Trevligt temperament har förhoppningsvis mer än en liten del av rasen, det är ju ingen liten ras. Det är tävlingsmomentet som orsakar den smala avelsbasen. Dessutom leder utställning till att liknande individer ofta avlas på även om de råkar vara lite släkt. SKKs sätt att räkna inavelskoefficient är liiiiite missvisande.