Norge förbjuder avel på bulldog och cavalier

Känns ju tveksamt om det finns tillräckligt många fullt friska cavalierer. Finns studier som visar att 70% har syringomyeli vid MR undersökning och runt 50% har om jag kommer ihåg rätt hjärtfel 🤷‍♀️.

Synd för de brukar vara väldigt trevliga ’lagoma’ hundar för ’svenssons’

Är det sant? 😳

Känns ju tveksamt om det finns tillräckligt många fullt friska cavalierer. Finns studier som visar att 70% har syringomyeli vid MR undersökning och runt 50% har om jag kommer ihåg rätt hjärtfel 🤷‍♀️.

Synd för de brukar vara väldigt trevliga ’lagoma’ hundar för ’svenssons’
Om det går att få loss 15% går det med inkorning av eng Cocker och Papillion

Innebär detta att när en enskild uppfödare ställs inför domstol så behöver man bevisa att hundarna far illa även i fortsättningen? Tänker om teoretiskt sett en uppfödare som faktiskt jobbar med friskare individer ställs inför domstol så bör man väl först se till att hundarna faktiskt far illa, och inte "bara" för att de är av en viss ras. 🤔
Ja, men prejudikatet (om det blir ett sådant) gör att uppfödaren hamnar i uppförsbacke.

Och på vilket sätt har utseendet påverkat den otroliga utbredningen av hjärtfel?

Det finns andra hundraser med liknande huvudform som inte har samma problem och det är inte de mest 'extrema' cavaliererna som alltid drabbas av syringomyeli, så jag tror inte på din förklaring alls. Däremot är ju planerad utkorsning en bra väg framåt för just cavalieren om det nu finns tillräckligt med friskt avelsmaterial att använda.

Huvudformen har verkligen blivit extrem den senaste tiden (inte den som är i den oficiella rasstandarden) Det är dessutom inget problem i korsningar med cavalier (hjärtat är det däremot). Huvudskålens form är den förklaring jag sett senast i forskning, har det kommit någon annan förklaring?

Hjärtat beror delvis på exteriöravel, eftersom de har avlat på ett begränsat material och därför spritt defekta gener.

Alla fel som är spridda i en ras beror på dålig avel. Det har inte upptäckts förrän det är för sent. Hade de inte matadoravlat hade det bara varit problem i en liten grupp

Men hunden i den officiella standarden är det inget fel på.

Huvudformen har verkligen blivit extrem den senaste tiden (inte den som är i den oficiella rasstandarden) Det är dessutom inget problem i korsningar med cavalier (hjärtat är det däremot). Huvudskålens form är den förklaring jag sett senast i forskning, har det kommit någon annan förklaring?

Hjärtat beror delvis på exteriöravel, eftersom de har avlat på ett begränsat material och därför spritt defekta gener.

Alla fel som är spridda i en ras beror på dålig avel. Det har inte upptäckts förrän det är för sent. Hade de inte matadoravlat hade det bara varit problem i en liten grupp

Men hunden i den officiella standarden är det inget fel på.

Hur sjukdomen nedärvs är fortfarande inte helt klarlagt (källa skk.se från 2020) så det är väldigt förhastat av dig att påstå att problemet inte finns i cavalier-korsningar (för det har du faktiskt ingen aning om).

Orsaken är ju inte huvudets form utan en missbildning i skallen, som jag tvivlar på att en kan se med blotta ögat. Ärftliga sjukdomar beror inte på exteriöraveln i sig utan på en snäv avelsbas - kan alltså bli exakt samma effekt om en vill avla för trevligt temperament, eller arbetskapacitet, eller nåt annat, och har sån otur att populära och bra linjer bär på mutationen för sjukdomen.

Den stora frågan är väl varför ska det öht läggas en massa pengar på att återskapa en ras? Jag förstår inte varför SLU ska engagerade i det. De har så mycket viktigare arbete att lägga kraft på.
Det finns så otroligt många sällskapsraser idag så jag kan faktiskt inte se poängen med det.
Håller helt med. Om ett svenskt universitet ska vara med och återskapa en ras måste det finnas andra vinster än att det finns efterfrågan. Unik ras med samhällsnyttig funktion, gammal svensk kulturras eller som internationell metodstudie kan jag tänka mig. "Efterfrågan" är knappast en vetenskaplig motivering.

Innebär detta att när en enskild uppfödare ställs inför domstol så behöver man bevisa att hundarna far illa även i fortsättningen? Tänker om teoretiskt sett en uppfödare som faktiskt jobbar med friskare individer ställs inför domstol så bör man väl först se till att hundarna faktiskt far illa, och inte "bara" för att de är av en viss ras. 🤔

Ja, vanligtvis så är det så. Nu har jag inte läst domen, så jag vet inte riktigt hur domstolen har formulerat den, men jag har sett utdrag och där verkar det som att domstolen menar att all avel på just dessa två raser är oförenligt med djurskyddslagstiftningen och då kan man utgå ifrån (förutsatt att domen blir prejudicerande) att det i framtida mål kommer att dömas likadant - vill säga att avel på bulldog och cavalier blir förbjudet enligt djurskyddslagstiftningen. För övriga raser/blandraser däremot så måste bevisas att även de raserna/föräldradjuren är så sjuka att samma tolkning bör göras för dem utifrån de resonemang som domstolen har fört gällande denna dom.

Hur sjukdomen nedärvs är fortfarande inte helt klarlagt (källa skk.se från 2020) så det är väldigt förhastat av dig att påstå att problemet inte finns i cavalier-korsningar (för det har du faktiskt ingen aning om).

Orsaken är ju inte huvudets form utan en missbildning i skallen, som jag tvivlar på att en kan se med blotta ögat. Ärftliga sjukdomar beror inte på exteriöraveln i sig utan på en snäv avelsbas - kan alltså bli exakt samma effekt om en vill avla för trevligt temperament, eller arbetskapacitet, eller nåt annat, och har sån otur att populära och bra linjer bär på mutationen för sjukdomen.

De är inte så signifikant förekommande att jag någonsin hört talas om dem i cavalierkorsningar, vilket jag har om hjärtat. Tror inte det finns forskning på detta och då får en hålla till godo med erfarenhet.

Forskning är en process, men att ha SKK som källa är väldigt osäkert, de vill ju inte att det ska vara deras arbete. Jag har som princip att inte länka till forskning (orkar en inte leta orkar en inte läsa) men det är huvudhypotesen att det är rund huvudform som leder till sjukdomen

Jag har aldrig sagt att en kan se utifrån att en viss hund har problem. Det är dock väldigt hårt avlat på de linjer som råkade ha både runt huvud och missbildad skalle. Ibland är sådant en slump, men här är det troligtvis önskan om äpplehuvud (som inte finns i RAS) som orsakat problemet

Trevligt temperament har förhoppningsvis mer än en liten del av rasen, det är ju ingen liten ras. Det är tävlingsmomentet som orsakar den smala avelsbasen. Dessutom leder utställning till att liknande individer ofta avlas på även om de råkar vara lite släkt. SKKs sätt att räkna inavelskoefficient är liiiiite missvisande.

Håller helt med. Om ett svenskt universitet ska vara med och återskapa en ras måste det finnas andra vinster än att det finns efterfrågan. Unik ras med samhällsnyttig funktion, gammal svensk kulturras eller som internationell metodstudie kan jag tänka mig. "Efterfrågan" är knappast en vetenskaplig motivering.
Vetenskap bygger på efterfrågan. Ett fåtal forskare har fasta tjänster som är statligt betalda. Dessa professorer har nog bättre saker för sig, helt rätt. 80% av alla forskare gör det med externa medel.

Jag förstår hur du tänker (statliga medel) men det är inte så forskning funkar. Väldigt mycket forskning är rena beställningsuppdrag. Det finns nog tråkigare projekt än att kartlägga en ras.

Men om det är provocerande kan en disputerad forskare som inte har medel bli anställd på LS på rasföreningens bekostnad.

SLU, (eller forskare engagerade där) behöver pengar, det finns alltid fler kvalificerade forskare än det finns finansiering Jag tror absolut att de skulle tycka det var ett intressant projekt. Tror jag var tydlig med att de som vill ha hjälp betalar (dvs rasklubben) Egentligen är det ju en fråga för LS, men eftersom de kontrollerar blir en rekonstruktion flera roller.

Varför inte rekonstruera om hundarna mår bra? Det handlar ju i så fall om efterfrågan. Jag älskar ju den gamla typen av Cavalier.
Det spelar ingen roll om rasklubben bekostar det och om forskarna tycker det är "kul". Det är tiden och kompetensen som inte ska slösas på något som inte gynnar samhället.
SLU ska verka för en hållbar, levande och bättre värld. Inte avla hundar. Om kompetensen och vettet inte finns hos uppfödare och moderklubb så får rasen dö ut.

Att lägga detta på SLU är resusslöseri. Som att låta en hjärnkirurg plåstra om skrubbsår...

Det spelar ingen roll om rasklubben bekostar det och om forskarna tycker det är "kul". Det är tiden och kompetensen som inte ska slösas på något som inte gynnar samhället.
SLU ska verka för en hållbar, levande och bättre värld. Inte avla hundar. Om kompetensen och vettet inte finns hos uppfödare och moderklubb så får rasen dö ut.

Att lägga detta på SLU är resusslöseri. Som att låta en hjärnkirurg plåstra om skrubbsår...
Du lyssnar ju inte. Det finns garanterat massa disputerade agronomer som torkar rumpor i äldrevården eller jobbar i privata företag. Det är inte ett bristyrke utan brist på pengar.

Det finns mycket mer

Provocerande saker inom forskning som att läkemedelsbolag och oljebolag beställer forskning.

Och på vilket sätt har utseendet påverkat den otroliga utbredningen av hjärtfel?

Det finns andra hundraser med liknande huvudform som inte har samma problem och det är inte de mest 'extrema' cavaliererna som alltid drabbas av syringomyeli, så jag tror inte på din förklaring alls. Däremot är ju planerad utkorsning en bra väg framåt för just cavalieren om det nu finns tillräckligt med friskt avelsmaterial att använda.
Tror inte det var huvudformen i sig så mycket som att skallens storlek var mindre än hjärnans storlek som var problemet.

(Veterinären i det engelska programmet jag såg om det pratade ju inte bara om symptom som syntes tydligt utan även om att andra hundar kunde ha huvudvärk hela tiden, men inte så mycket att de uttryckte det eller fick pins and needles. 95% -99% av populationen i England hade själva formen där hjärnan inte borde få plats, men inte alla visade tydliga symptom.)

Senast ändrad:
I artikeln stod det att själva domen hamnade där den hamnade för att det inte fanns några friska exemplar i Norge av raserna. Antar att om det hade funnits hundar som hade bedömts som friska skulle de väl bara förbjudit avel på de sjuka hundarna? Eller inte tagit den rasen till domstol?

Du lyssnar ju inte. Det finns garanterat massa disputerade agronomer som torkar rumpor i äldrevården eller jobbar i privata företag. Det är inte ett bristyrke utan brist på pengar.
Du går i affekt för att jag inte håller med dig.
Jag vet att du anser att SLU och LS är lösningen på allt och SKK är roten till allt ont. Det har du upprepat i oändligt med trådar.

Men om det bara handlar om pengar så borde det ju vara enkelt. Du och dom som vill ha Cavalier King Charles Spaniel får väl dra igång en insamling.

De är inte så signifikant förekommande att jag någonsin hört talas om dem i cavalierkorsningar, vilket jag har om hjärtat. Tror inte det finns forskning på detta och då får en hålla till godo med erfarenhet.

Forskning är en process, men att ha SKK som källa är väldigt osäkert, de vill ju inte att det ska vara deras arbete. Jag har som princip att inte länka till forskning (orkar en inte leta orkar en inte läsa) men det är huvudhypotesen att det är rund huvudform som leder till sjukdomen

Jag har aldrig sagt att en kan se utifrån att en viss hund har problem. Det är dock väldigt hårt avlat på de linjer som råkade ha både runt huvud och missbildad skalle. Ibland är sådant en slump, men här är det troligtvis önskan om äpplehuvud (som inte finns i RAS) som orsakat problemet

Trevligt temperament har förhoppningsvis mer än en liten del av rasen, det är ju ingen liten ras. Det är tävlingsmomentet som orsakar den smala avelsbasen. Dessutom leder utställning till att liknande individer ofta avlas på även om de råkar vara lite släkt. SKKs sätt att räkna inavelskoefficient är liiiiite missvisande.

Men gud vad du snurrar in dig. Liten/smal avelsbas/bristande genetisk variation är ett problem i ALLA renraser. Ändå har alla renraser inte de problem som finns inom cavalier - det är verkligen en enormt sjuk ras. Det löses inte med någon generation utkorsningsavel. Att arvsgången inte är fastställd är liksom ingen åsikt utan ett faktum.

Tror inte det var huvudformen i sig så mycket som att skallens storlek var mindre än hjärnans storlek som var problemet.

(Veterinären i det engelska programmet jag såg om det pratade ju inte bara om symptom som syntes tydligt utan även om att andra hundar kunde ha huvudvärk hela tiden, men inte så mycket att de uttryckte det eller fick pins and needles. 95% -99% av populationen i England hade själva formen där hjärnan inte borde få plats, men inte alla visade tydliga symptom.)

Ja, precis, så att det skulle vara enbart utseendeideal och nån tanke om en viss form på skallen som drivit sjukdomen låter ju inte särskilt troligt - däremot helt klart inavel där mutationen snabbt fått spridning och dubblats. Många hundar verkar också kunna vara helt asymptomatiska vilket ju försvårar upptäckt.

Vet inte om det var så? Från England finns bildexempel där det är ett direkt samband mellan storlek på skalle man avlar på och dess form och problemet. Dvs det verkar inte vara något som följer med av en slump utan följden av en uppfattad feature. Och just att 90-95-99% av rasens huvuden såg ut på det sättet som antyder att de kan ha problemet.
(äh upprepar mig säkert, men kikade på ngn engelsk sida eller två om det och de verkar alla anse att det är ett direkt framavlat huvudutseende storlek och form som orsakar det)

(Sedan iofs kanske symptomen med kliande och pip är pga att det fanns en smitväg ut för hjärnan ned i ryggraden? Att de inte skulle kliat om den inte fanns utan bara haft en för liten hjärna och inte visat det? Utan lidit tystare? äh jag vet inte, men det låter ju inte bra det heller.)

Kn: funderar, ett avelsstopp måste ju samtidigt leda på sätt och vis till ett utställningsstopp? Är inte det också en fördel i sammanhanget?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka